– Mifsud skal ingen steder!
Michael Mifsud er tilsynelatende blitt degradert til en plass langt bak i Lillestrøms spisskø, men det foreligger ingen planer i LSK om å selge malteseren.
ÅRÅSEN
– Michael Mifsud skal ingen steder, det kan jeg garantere, sier manager Jan Åge Fjørtoft.
– Timing er alt, og nå har vi ingen mulighet til å erstatte Michael om vi selger ham, sier Fjørtoft til RB-sporten.
Dermed ligger det an til at den kjappe angriperen blir på Åråsen også i sitt siste kontraktsår. Deretter har han selv sagt klart fra at han vil ut i Europa igjen.
Konflikt
Etter Royal League-kampen mot IFK Göteborg sa trener Uwe Rösler uoppfordret fra om at han ikke var fornøyd med at Mifsud spilte landskamp for Malta, etter at klubbens medisinske apparat mente han burde hvile i 7-10 dager.
I malteserens landslagsfravær benyttet Magnus Myklebust sjansen til å spille seg inn.
– Jeg har aldri sagt at Michael er et sistevalg på topp, og han vil helt sikkert spille kamper for oss. Hvor mange og hvor ofte er opp til ham selv. Men han må innse at vi er kapable til å få resultater uten ham, det har vi bevist i Royal League, hvor Michael kun har startet to kamper, sier Rösler.
Treneren mener det gjelder å vise sunn fornuft og kommunisere godt.
– Bjørn Helge Riise er et godt eksempel. Han fikk sjansen til å bli med Norge til Senegal, men etter tre uker ute med lungebetennelse, mente både vi og spilleren selv at det var bedre at han bygget seg opp igjen hos oss. Det var Åge Hareide enig i. Nå ser du hvor fint han er kommet tilbake. Og Bjørn Helge vil få flere landslagssjanser, mener Rösler, som presiserer at LSK i utgangspunktet er positive til alle landslagsuttak.
Vil bruke alle
– Blir det vanskelig å holde fem så sterke spisser fornøyd utover i sesongen?
– Nå er vi med i fire turneringer, Royal League, serie, cup og intertoto, så alle vil få kamper. Dessuten er det kun Arild Sundgot som jeg vil karakterisere som en erfaren spiss. Resten er mer i kategorien sultne og talentfulle, og definitivt ikke noen som kan si at "jeg må spille alle kamper". Spissvalget vil også være avhengig av motstanderen og hvilke typer jeg ønsker å benytte.
– Hva skjer med Mifsud nå?
– Han må skjønne at andre spillere kan komme inn når folk mister treninger og kamper, slik han selv gjorde. Men vi trenger Michael tilbake i den formen han var i 2005. Samtidig vil LSK som klubb alltid være større enn enkeltspillere. Michael vil få like muligheter som alle andre, ikke mer og ikke mindre, sier Rösler.
PS! Michael Mifsud sto over treningen i går på grunn av feber og sår hals og svarte ikke på RB-sportens henvendelser mandag.
Kommentar