KJELLER/OSLO (TV 2 Nettavisen): Mannen, som også har spilt hundrevis av fotballkamper for Lillestrøm, ble skutt i ryggen og ligger nå på Akershus universitetssykehus.
- Jeg kan bekrefte at en tidligere spiller hos oss er skutt. Han ble skutt i ryggen. Han kjørte en taxi og skulle bare inn på bensinstasjonen og kjøpe kaffe, sier daglig leder i LSK, Frank Grønlund til TV 2 Nettavisen.
Se flere bilder fra Kjeller nederst i saken
Grønlund er naturlig nok preget av hendelsen.
- Dette er trist og går veldig inn på meg, sier LSK-lederen.
Det var ved 06.45-tiden onsdag morgen, på en Statoil-stasjon på Kjeller, at en mann skjøt vilt rundt seg. Tre personer ble skadd. I tillegg til den tidligere landslagspilleren, ble også en politimann skutt.
Deretter stakk gjerningsmannen fra stedet og politiet jaktet på en varebil av typen Toyota HiAce. Denne bilen ble senere funnet i Elvengveien bare noen få hundre meter unna åstedet.
En knapp time etter skuddene falt, pågrep politiet en mann inne på flyplassområdet på Kjeller.
- Løp så mye han orket
Den tidligere landslags og LSK-spilleren kjørte en taxi fra Nedre Romerike Minibuss, da han ble skutt.
- Han var på feil sted til feil tid, sier daglig leder John Opsahl i Nedre Romerike Minibuss til TV 2 Nettavisen.
- Jeg hadde sjåføren på telefon to ganger før han ble kjørt til Ahus. Han sa han heldigvis hadde løpt så mye han orket, og at han ble skutt etter bakfra, forteller Opsahl.
- Han sa han har fått en hagleladning i ryggen og i nakken. Han er kjørt til Ahus med ambulanse, sier han.
- Han var inne for å hente seg kaffe på bensinstasjonen. Han skulle hente sin første skoleelev klokken ti på sju, og hadde igjen omtrent 2,5 kilometer å kjøre, sier Opsahl, og fortsetter:
- Så han ringte meg umiddelbart og varslet at han da ikke fikk utført oppdraget på ordinær måte, forteller den daglige lederen.
- Tragisk
Ifølge Opsahl skal sjåføren, som er i slutten av 40-årene, ha vært inne og på vei ut fra bensinstasjonen da dramaet startet.
- Det er tragisk at folk som er ute på sine normale fredelige ærender kommer utfor sånne ting. Vi har heldigvis vært forskånet for denne slags i de seks årene vi har holdt på med kjøring, sier han.
Nedre Romerike Minibuss har 14 heltidsansatte.
- Dette er en tidligere sportsmann som er i ganske god form. Han var på høyden som fotballspiller på 70-tallet, og er tidligere A-lagsspiller på Lillestrøm.
- Jeg kommer til å kjøre opp til sykehuset for å sjekke tilstanden hans, men ut fra de to samtalene jeg hadde med ham, så er han ikke på noen måte livstruende skadd, sier Opsahl.
Kommentar