Nettavisen: Er du stolt Jan Åge Fjørtoft?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kjell.T.Ring
    Poll St. Ring
    --==FORUMRUNKER==--
    • Dec 2005
    • 11796

    Nettavisen: Er du stolt Jan Åge Fjørtoft?

    Er du stolt, Jan Åge Fjørtoft?
    Lillestrøm er blitt gullfavoritt og Norges stolthet i Royal League. TV 2 Nettavisen har tatt en prat med Jan Åge Fjørtoft.


    Etter gode kjøp og glimrende resultater fremstår Lillestrøm som kanskje den største gullkandidaten av dem alle før sesongstart. Torsdag forsvarte de også Norges ære i Royal League da Sverige og kanskje Nordens beste lag, Djurgården, ble slått 3-1 på bortebane,

    - Hvor stolt er du i dag, Jan Åge Fjørtoft?

    - Først vil jeg understreke at Heinz Müller aldri har sagt det som står i VG i dag – at dommeren var søppel i kampen mot Djurgården. Jeg har snakket med ham, og han sier at han aldri har sagt det. Vi ønsker heller ikke å si det på den måten. Når det er sagt, vi er veldig stolte i dag. Og veldig offensive. At vi blir holdt som gullfavoritter, det må vi leve med. Det betyr at vi har gjort noe rett, sier LSK-manageren.

    - Er du overrasket over hvor gode dere nå fremstår?

    - Hvis man ser på historien siden Uwe overtok, så har vi hatt en dårlig omgang mot Ham-Kam. Vi hadde en dårlig time mot Start, og vi hadde en totalkollaps mot Brann. Ellers har vi fått stabilitet inn i laget, og ingen kan si at det er ufortjent om vi går til finalen i Royal League etter å ha møtt Brøndby, FC København og Djurgården.

    - Har dere egentlig noen svakhet i spillertroppen nå?


    At Kaey Wehrman, her i duell med Martin Andresen i fjor, er skadet, er en av Lillestrøms største bekymringer akkurat nå.
    - Vi har en stor svakhet. Det er at Kasey Wehrman og Pål Strand ikke rekker seriestarten. På papiret har vi dekning på alle plasser, men ikke i praksis. Det er vår bekymring – at to nøkkelspillere per dags dato ikke er klare. Ellers håper vi at Frode Kippe er tilbake i løpet av en-to uker.

    - Hvem skal ha æren for at dere har gått fra 7. plasser til gullfavoritter?

    - Hele Lillestrøm. Vi har vært flinke til å få til at tanken internt skal være at ”Hva kan jeg gjøre for at LSK kan bli bedre i dag?”. Jeg sier ikke at vi er der 100 prosent enda, men hvis alle har den tankegangen så må man bli bedre. Men selv om vi blir sagt å være gullfavoritt så vet vi at det er 4-5 sultne lag som ønsker de gjeveste medaljene. Vi er avslappet i forhold til gullpratet. Vi vet hva det er som gjør at vi fremstår som et godt lag.

    - Kan du rangere de tre verste utfordrerne for Lillestrøm denne sesongen, slik det ser ut nå?

    - Nei. Det kommer til å bli utrolig jevnt i år og man kan ha en veldig god sesong, men samtidig bli nummer fire. Se på Lyn i fjor. De hadde en fantastisk høst, og kunne vunnet gull om de hadde vunnet i Aalesund, som de kanskje burde gjort. Det eneste vi kan gjøre er å ha full konsentrasjon på det vi skal gjøre hver dag. I dag for eksempel er det rett på trening for spillerne. Det er egentlig helt umulig å hvile.

    - Hvordan feiret dere kampen i går?

    - De som ønsket det av spillerne kunne ta seg én øl, men det var faktisk nesten ingen som gjorde det.

    - Hva er du mest fornøyd med å ha fått til i Lillestrøm så langt?

    - Det vil jeg ikke vurdere i det hele tatt. Vi er et team. Det er satt i gang mange prosesser i klubben, så får vi se hva som kommer ut av dem til slutt. Min jobb er å gjøre alt og ingenting rundt laget. Hvis det betyr å bære bager til en kamp, så gjør jeg det. Det er den følelsen vi må få inn. At vi står sammen.

    - Er du selv lysten på en karriere som manager utenlands senere?


    Uwe Rösler - fotballen er livet hans.
    Foto: Lise Åserud
    - Njei. Jeg vil gjøre Lillestrøm til Norges beste klubb. Men fordelen med å jobbe i et Champions League-studio (i TV 3) er at jeg er utrolig sulten på Champions League. Om det tar én, to eller tre år vet jeg ikke, men jeg håper at jeg en dag kan være en av dem som går rundt på en Champions League-kamp med Lillestrøm som deltaker. Det krever en enorm jobb fra alle involverte. Det er en 24 timers jobb. Jeg fikk en tekstmelding fra en person natt til søndag da jeg satt oppe. I den stod det ”Get a life”. Da svarte jeg ”Football is my life”, sier han.

    - Men det er det som er så morsomt med å jobbe sammen med Gunnar og Uwe. Fotball er livet vårt. Jeg er sikker på at jeg på sikt kunne vært kvalifisert til en større jobb i utlandet, men har ikke nå den voldsomme trangen etter å komme meg videre i karrieren som jeg hadde som spiller.

    - Er familien åpen for det da?

    - At familien en eller annen gang bosetter seg i utlandet igjen, det er jeg sikker på. Sånn er vi som familie. Men om jeg jobber for en toppklubb eller i Sky Sports – det er jeg helt relaxed på. Det er uansett utrolig morsomt å være her. Å være en del av fotballdebatten, å omsette ideer til praksis. Og i motsetning til mange andre av sportsdirektørene i norske klubber jobber jeg også som daglig leder av et AS. Det er like viktig å få økonomien på plass for det er det som gjør oss til et stabilt topplag på sikt. Økonomien kan ikke lekke. Den kan ikke ha noen hull. Jeg er glad for 4. plassen i fjor, men jeg er mer stolt av at minus 17 millioner nærmest er blitt til null.

    - Hvis RBK hadde lagt 15 millioner på bordet nå, ville dere da kunnet solgt en av nøkkelspillerne deres?

    - Nei. Vi selger ikke noen av våre nøkkelspillere til klubber i Norge. Det vil aldri skje.


    Olivier Occean, nøkkelspiller i Lillestrøm.
    Foto: Morten Holm
    - Hvis LSK ikke kjemper i toppen i år, hva kan da ha gått galt?

    - Jeg liker ikke forutsetningen i spørsmålet ditt. Det er fire-fem lag som håper å kjempe om gullet. Vi vil være ett av dem. Men vi er avhengig av stang inn og å være heldige på skadefronten vi også.

    - Mot Djurgården ble Uwe Rösler utvist. Han er direkte og legger ingenting imellom. Kan det blir et problem i en eventuell gullkamp?

    - Nei. Uwes intensitet og ønske om suksess er en av de aller største forutsetningene for Lillestrøms suksess, og Uwe lærer hele tiden.

    Til slutt. Hva gjør Jan Åge Fjørtoft hvis det blir gull?

    - Jeg vil sammenlikne det med det som skjedde etter at vi slo Start 2-0 i fjor. Da hadde vi den mest tøffe evalueringen av alle etter en kamp i fjor. Det var da det var den største diskusjonen. Sånn vil jeg at det skal være i Lillestrøm. Frank Grønlund for eksempel – han gratulerer ingen når vi vinner hjemme. Det er nemlig sånn det skal være – at vi vinner hjemmekampene. Sånn er vi andre også. Skulle vi ta gull er det ingen grunn til å ta av. Det har Lillestrøm tross alt gjort før. Det har jo til og med jeg gjort i Lillestrøm
    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.
  • Rubinho
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2005
    • 1501

    #2
    De som ønsket det av spillerne kunne ta seg én øl, men det var faktisk nesten ingen som gjorde det
    Tipper på Kasey 8)

    Kommentar

    • Lillestrøm Kirke
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Oct 2004
      • 1470

      #3
      Re: Nettavisen: Er du stolt Jan Åge Fjørtoft?

      Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
      Frank Grønlund for eksempel – han gratulerer ingen når vi vinner hjemme. Det er nemlig sånn det skal være – at vi vinner hjemmekampene.
      Dagens.
      "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

      Kommentar

      • iL
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Jan 2004
        • 10771

        #4
        Men om jeg jobber for en toppklubb eller i Sky Sports
        Virker som han har en plass stående å vente på ham i Sky Sports ?
        Kanarifugla flyr høyt i år!

        Kommentar

        • Kølla Riisa
          Seniormedlem
          • Jun 2004
          • 1021

          #5
          Jeg er ihvertfall kanon stolt!
          Det spillet vi viste frem igår, det var det internasjonal klasse over.

          En annen ting er at det øser over med positive artikler om LSK for tiden.

          Sist gang det var så mye om Fugla i media var 2001-sesongen.

          Kommentar

          • Tobben
            Jeg elsker å kjøre trikk
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2005
            • 1666

            #6
            Et flott intervju

            Kommentar

            • Lars_K!
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Jan 2006
              • 271

              #7
              Opprinnelig skrevet av iL
              Men om jeg jobber for en toppklubb eller i Sky Sports
              Virker som han har en plass stående å vente på ham i Sky Sports ?
              Eller kanskje en stå-plass..

              Kommentar

              • Lars_K!
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2006
                • 271

                #8
                lukter nesten at det kommer et realt innslag om lsk i sporten på tv2 om en drøy halvtime

                Kommentar

                • blue
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Aug 2004
                  • 1429

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av Lars_K!
                  lukter nesten at det kommer et realt innslag om lsk i sporten på tv2 om en drøy halvtime
                  Har målene blitt vist på TV2 ??
                  Fugla 4 Life!

                  Kommentar

                  • mr.sandass
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Nov 2005
                    • 972

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av blue
                    Opprinnelig skrevet av Lars_K!
                    lukter nesten at det kommer et realt innslag om lsk i sporten på tv2 om en drøy halvtime
                    Har målene blitt vist på TV2 ??
                    Blei vist igår og idag
                    www.ultrasfeltc.net

                    Kommentar

                    • Lars_K!
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jan 2006
                      • 271

                      #11
                      Men reklamen i sporten nå, handlet SELVFØLGELIG om vålerenga, at de sleit med å finne en motstander i serie-oppkjøringen... lukter hva som kommer...

                      Kommentar

                      • Chessheim-kanaris
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Oct 2005
                        • 1022

                        #12
                        5 sekunders innslag med fjøra, om vif..
                        jammen meg godt jeg fikk med meg sporten idag! puh :roll:
                        mvh Lsk's nye fysioterapeut

                        Kommentar

                        • Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Lars_K!
                          Men reklamen i sporten nå, handlet SELVFØLGELIG om vålerenga, at de sleit med å finne en motstander i serie-oppkjøringen... lukter hva som kommer...
                          Jeg leste nettopp en artikkel hvor Rekdal beklaget seg over det tette kampprogrammet Vålerenga hadde i forhold til konkurrentene Rosenborg og LSK. Nå er problemet plutselig det motsatte.

                          Kommentar

                          • Hamburg & Kanari
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2005
                            • 3006

                            #14
                            Re: Nettavisen: Er du stolt Jan Åge Fjørtoft?

                            Opprinnelig skrevet av Lillestrøm Kirke
                            Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                            Frank Grønlund for eksempel – han gratulerer ingen når vi vinner hjemme. Det er nemlig sånn det skal være – at vi vinner hjemmekampene.
                            Dagens.
                            Ja, jeg lo litt inni meg når jeg leste denne. Innmari bra melding.
                            LSK Norges beste lag

                            Kommentar

                            • blue
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Aug 2004
                              • 1429

                              #15
                              Fraaaaank! Frank Frank Frank! klappp
                              Fugla 4 Life!

                              Kommentar

                              Working...