Dagbladet: Fjørtofts forvandling

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kølla Riisa
    Seniormedlem
    • Jun 2004
    • 1021

    Dagbladet: Fjørtofts forvandling

  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7056

    #2
    (Dagbladet.no): Forrige sesong var LSK-manager Jan Åge Fjørtoft merkelig stille. Fra å være en refsende og aktiv fotballekspert i NRK, sluttet tilsynelatende Fjørtoft å mene noe særlig da han begynte jobben i Lillestrøm.

    Som regel var svaret fra Fjørtoft omtrent slik når journalister ringte med generelle spørsmål om norsk fotball:

    - Jeg vil bare kommentere ting som har med Lillestrøm å gjøre.


    Mange meninger

    I vinter har han vært tilbake i nyhetsbildet med full tyngde. Her er noen av vinterenes mange brannfakler fra «Fjøra»:

    • Snillismen i norsk fotball må fjernes. Nå er folk for koselige med hverandre.

    • Bestemmelser for barneidrett har mye av skylda for at norske talenter blomstrer så seint.

    • - Gjør oss til gullfavoritter, annonserte han etter Royal League-seieren mot Djurgården.

    • Det vil være pinlig for norsk fotball om Lillestrøm ikke gikk videre fra kvartfinalen i Royal League. Fjørtoft ga samtidig uttrykk for bekymring om tilstanden i norsk fotball.

    • Det finnes ingen stjerner i Norge, sa han dagen etter at Norge hadde tapt 2-1 mot Senegal. Per dags dato har vi ingen spillere vi kan forvente skal prestere på aller høyeste nivå i Europa, mente Fjørtoft.

    I tillegg protesterte LSK-manageren kraftig på NFFs ønske om å gjøre regelverket strengere for å bremse importen av spillere utenfor EU-land - og fikk refs av Presseforbundets Per Edgar Kokkvold etter at han oppfordret publikum til å pipe mot Ieroklis Stoltidis etter at grekeren kvestet Per Ciljan Skjelbred.


    En garantist

    - Har du forandret deg, Fjørtoft?

    - Jeg vil ikke kommentere det sjøl. Det får dere vurdere, sier han til Dagbladet, før han utdyper:

    - Jeg snakker når jeg har noe å melde. Det spørs litt hvordan spørsmål jeg får.

    - Så det kommer helt an på intervjueren?

    - Det er bare å stille meg flere gode spørsmål, sier han med et smil.

    Han avviser at de mange utspillerne skyldes et ønske om å profilere Lillestrøm mer i mediene.

    - Jeg engasjerer meg når jeg mener noe er viktig for norsk fotball, og selvsagt det som angår Lillestrøm. Det verste jeg vet er debatter som foregår i det lukkede rom. Jeg har bestemt meg for å være en garantist for å ha vinduet åpent, forklarer Fjørtoft.

    - Men det er viktig å vite hvordan mekanismene fungerer her. Når jeg blir spurt om Lillestrøm er gullfavoritt, så svarer jeg.
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

    Kommentar

    Working...