Shane skinner igjen
ÅRÅSEN:
Da Shane Stefanutto slet benken nesten hele høsten i fjor, så LSK-framtida usikker ut. En Royal League-vinter med Uwe Röslers tillit har gjort ham godt.
TILLIT: Etter cupfinalen ga LSK-trener Uwe Rösler (til venstre) Shane Stefanutto beskjed om at han skulle få mange sjanser som venstreback. Det er australieren glad for. FOTO: ROYAL LEAGUE
Av: Morten Svesengen
LSKs australske venstreback har spilt samtlige ni LSK-kamper i Royal League – og han storkoser seg med det tilbudet turneringen gir.
– Disse kampene har vært en stor utfordring for oss som lag. Og det har vært positivt for meg og min utvikling, sier Stefanutto.
Han er glad for den sjansen han har fått av trener Rösler.
– Uwe har vært ærlig med meg hele tiden. Etter cupfinalen sa han at jeg skulle få spille kampene i Royal League. Jeg trengte ikke bekymre meg om jeg spilte en dårlig kamp, for jeg ville få flere kamper. Da visste jeg at dette var min sjanse, sier Stefanutto.
Vil ha stabil Shane
Og Rösler er på ingen måte misfornøyd med måten backen har benyttet sjansen han har fått.
– Shane har på alle mulige måter gjort jobben sin i Royal League. I de fire første kampene før jul spilte han på et høyt nivå. Etter en litt varierende vinter, var han tilbake på det nivået mot IFK Göteborg og Djurgården, mener Rösler.
I Stefanutto ser han en viktig angrepsback for sitt lag.
– Vi trenger offensive og løpssterke backer. Både Shane og Christoffer Andersson er det. Klarer Shane å være stabil på det nivået han har vist i det siste, vil han gjøre en god jobb for oss, sier han.
I trenerens øyne har Stefanutto et fortrinn fordi han tåler mye trening og nesten aldri blir skadet.
– Jeg sier dette til spillerne ofte. Er du på trening hver dag og holder deg frisk og skadefri, øker også sjansen for å spille. Shane, Christoffer, Espen Søgård og Arild Sundgot er slike typer. Da har de også en fordel når vi kommer til laguttak, sier han.
– Har aldri vært bedre
Stefanutto fikk ødelagt store deler av forrige vinter da han pådro seg samme kneskade to ganger. Ellers har han stort sett vært på alle treninger siden han kom til LSK vinteren før 2004-sesongen.
Det første året møtte han "veggen" midt i sesongen.
– I ettertid ser jeg at det gikk altfor fort framover den første vinteren. Jeg trente dobbelt så mye som jeg var vant til, og etter hvert ble det for mye, sier han.
Forrige sesong mistet han mye i oppkjøringen, og havnet etter hvert på benken. Nå føler han seg bedre forberedt.
– Fysisk har jeg aldri vært bedre rustet. Også spillet synes jeg går bedre. Jeg gleder meg til å gå på trening hver dag og ser virkelig fram til denne sesongen, sier Stefanutto.
Ville aldri bort
Selv om han i lange perioder har havnet på sidelinja, har ikke 26-åringen vurdert å forlate LSK. Til og med en ny sesong som reserve, ville gjort det vanskelig å bryte med Åråsen-klubben.
– Jeg trives svært godt i LSK, og siden jeg kom hit for drøyt to år siden, har klubben utviklet seg mye. Jeg merker at det bygger seg opp til noe stort, og det har jeg veldig lyst til å være med på. Så får jeg heller tåle noen perioder på benken, sier Stefanutto.
Kommentar