RB: Frykter ikke rasismen (Occean)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    RB: Frykter ikke rasismen (Occean)



    Frykter ikke rasismen

    ÅRÅSEN:
    Spania har gjennom vinteren vært rystet av rasismen i toppfotballen. Olivier Occean frykter ikke at det samme vil skje i Norge.

    TROR PÅ PUBLIKUM: Olivier Occean frykter ikke spanske tilstander når det gjelder rasisme på norske fotballbaner. Selv har LSKs canadiske spiss bare positive opplevelser i eliteserien. FOTO: ROAR GRØNSTAD

    REPRISE: LSK mot FC København og Olivier Occean mot Morten Bertolt. Det kan bli en reprise om LSK gjør jobben sin mot Djurgården i Royal League i dag. FOTO: ROYAL LEAGUE, PER KJÆRBYE

    To mål av Diomande
    Av: Per Kristian Torvik
    – Jeg har ikke opplevd det så lenge jeg har vært i Norge. Jeg tror heller ikke det vil skje, sier Olivier.

    Skulle de grumsete elementene dukke opp i en stadig mer populær eliteserie, har han ikke tenkt å la seg affisere av det.

    – Jeg bryr meg ikke. Ikke noe slikt skal kunne påvirke mitt spill.

    Fokus på problemet
    I Spania ville Barcelonas nest største stjerne etter Ronaldinho, kameruneren Eto'o, forlate banen da han ble mobbet av supporterne til Real Zaragoza gjennom hele kampen. Bare inngripen av spillere og dommeren hindret at han gikk i garderoben i protest.

    I Italia har Paolo di Canio hisset opp Lazios supportere med fascisthilsen etter kamper og når han har scoret.

    Problemet i begge landene er at de nasjonale forbundene nesten ikke har gitt klubbene noe straff for forseelsene.

    – Jeg tror en i Norge er oppmerksom på at en må holde fokus på dette problemet. Gjør en det, tror jeg ikke de som vil bråke har noen sjanse. Jeg har heldigvis ikke opplevd noe negativt verken i Odd eller i LSK i min tid i landet, sier Ollie.

    Sentralt
    Fotballpresident Sondre Kåfjord la sterk vekt på arbeidet mot rasisme i sin tale på forbundstinget. UEFAs styremedlem Per Omdal sier at arbeidet mot dette vil bli lagt større og større vekt på.

    I Kanari-fansen har en i årevis jobbet steinhardt for å holde uønskede elementer utenfor supportergruppen.

    – Det skal vi fortsette med. Vi har et godt samarbeid med SOS Rasisme. 500 av våre medlemmer er også med i denne organisasjonen. Jeg har ikke tro på at sympatisører av disse gruppene vil få innpass hos oss, sier Arild Myklebust.

    – Når målet er å få to millioner tilskuere inn på arenaene, er det ikke da naivt å tro at Norge skal gå fri?

    – Hvis vi ikke er oppmerksomme, kan det skje. Fordelen for oss i LSK er at sentrale folk i styret som Frank Grønlund og Per Mathisen står hardt på vår linje. Samtidig har vi en rekke supportere av utenlandsk opprinnelse som er kanarifans. Jeg tror rett og slett ikke det vil bli akseptert av noen om rasister prøver å presse seg inn hos oss.

    Trekkplaster
    Olivier Occean er i riksdekkende medier framstilt som eliteseriens beste investering i år – og den enkeltspilleren som har sendt LSK opp blant favorittene i årets serie. Det gjør ham til en spiller som vil bli forsøkt psyket ut.

    – Jeg tror det blir motsatt. I LSK har vi lett etter en spiss av denne typen siden Diallo var her. Han kommer til å bli trekkplaster både på Åråsen og andre steder. Ollie er den aller viktigste årsaken til at vi har en optimisme vi ikke har sett maken til i min tid som supporter, sier Arild Myklebust.

    Sist Occean spilte på Åråsen, herjet han med LSK-forsvaret som Odd-spiller og scoret to mål. Nå gleder han seg til å forsøke å score for kanarifansen i returmøtet mot Djurgården i semifinalen i Royal League.

    – Jeg føler meg komfortabel i klubben og er fornøyd med utviklingen min. Vi har vist at LSK er et lag med karakter. Nå har vi alle sjanser til å gå til finalen i Royal League. Men vi må ikke tro jobben er gjort, selv om vi leder 3-1 etter det første oppgjøret. Jeg er klar til å yte 100 prosent.

    – Du må passe deg for det tredje gule kortet i turneringen, som vil bety at du må stå over en eventuell finale?

    – Jeg skal være disiplinert nok til å unngå det, lover Olivier Occean.

    Han er innstilt på å gi en ny bekreftelse på at han er mannen som igjen gjør LSK til et topplag i Norge.
    RoyVaadal.
  • MagnetMagne
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jun 2004
    • 446

    #2


    Velger å legge inn denne her.

    Fra neste sesong blir klubben trukket poeng ved rasisme på tribunen. 3 poeng ved første forseelse, og om det så vil skje igjen så blir man trukket 6 poeng.

    Viste et innslag på TVN sporten nå fra et par år tilbake da Robbie Russel, dengang Sogndal, ble spyttet på av en Brann supporter (antageligvis verdens styggeste jente utifra hva jeg kan se av TV bildene).

    La nå for guds skyld ikke noe sånt skje på Åråsen. Bør være nulltoleranse på rasisme uansett, men det vil jo være rimelig kjipt om klubben i tillegg skulle lide av èn eller fleres idiotiske utsagn/påfunn..
    Snart neste hælj.....

    Always Hardcore
    TS05

    Kommentar

    • Rubinho
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2005
      • 1501

      #3
      Opprinnelig skrevet av MagnetMagne
      http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/tippeliga/article597323.ece

      Velger å legge inn denne her.

      Fra neste sesong blir klubben trukket poeng ved rasisme på tribunen. 3 poeng ved første forseelse, og om det så vil skje igjen så blir man trukket 6 poeng.

      Viste et innslag på TVN sporten nå fra et par år tilbake da Robbie Russel, dengang Sogndal, ble spyttet på av en Brann supporter (antageligvis verdens styggeste jente utifra hva jeg kan se av TV bildene).

      La nå for guds skyld ikke noe sånt skje på Åråsen. Bør være nulltoleranse på rasisme uansett, men det vil jo være rimelig kjipt om klubben i tillegg skulle lide av èn eller fleres idiotiske utsagn/påfunn..
      Hva skjer hvis f.eks en klanskalle lurer seg inn blant oss fordi vi leder med 3 poeng v sesongslutt og så sender noen skikkelig rasist tilrop?
      Skal vi trekkes 3 poeng da?

      For å være seriøs så kan jo "alle lure" seg inn og komme med rasistiske tilrop hos motstanderne?!

      Eller har jeg forvilla meg som en skadskutt fævl helt ut på jordet ?

      Kommentar

      • Henrik
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2006
        • 2110

        #4
        Tanken streifet meg også for å si det sånn.

        Kommentar

        • Mr.Lee
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jan 2006
          • 736

          #5
          Tenkte også på det.

          Men jeg tror det må være litt mer alvorlig enn som så.
          Om EN supporter reiser seg å skriker no rasistisk, vil nok heller fyren bli pepet og kastet ut av stadion for alltid.
          Tror Lillestrøm SK MAKS får en saftig bot om noe sånt skjer.

          Derimot om det skjer noe ala Spania, hvor store deler av tribunen roper "ough ough ough" eller andre rasistike tilrop til fargede spillere, vanker det flere poengs "bøter".

          Eller tar jeg feil, og rasisme = rasisme uansett nivå?

          Kommentar

          • MagnetMagne
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Jun 2004
            • 446

            #6
            Opprinnelig skrevet av Mr.Lee
            Tenkte også på det.

            Men jeg tror det må være litt mer alvorlig enn som så.
            Om EN supporter reiser seg å skriker no rasistisk, vil nok heller fyren bli pepet og kastet ut av stadion for alltid.
            Tror Lillestrøm SK MAKS får en saftig bot om noe sånt skjer.

            Derimot om det skjer noe ala Spania, hvor store deler av tribunen roper "ough ough ough" eller andre rasistike tilrop til fargede spillere, vanker det flere poengs "bøter".

            Eller tar jeg feil, og rasisme = rasisme uansett nivå?
            Nå kjenner ikke jeg regelen 100%, men regner med at dette gjelder på absolutt alle nivå. Om det blir oppdaget vel og merke.

            Eksempelet de bruker er jo saken om Robbie Russel, og der var kun 2 stk. involvert. En som dro i drakta hans, og ei megge som spytta.

            Vet det vil være særdeles vanskelig å bli kvitt all rasisme her til lands, men om noe sånt forekommer på Åråsen så håper jeg (og vet) at det blir slått hardt nedpå.
            Snart neste hælj.....

            Always Hardcore
            TS05

            Kommentar

            • trigz
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jan 2004
              • 7056

              #7
              Apropos Robbie Russel, kunne ikke han vært en mann for oss? Dynamisk, rask og smart høyreback? Jeg vet vi har kjøpt denne franskmannen altså, men likevel.
              Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

              Kommentar

              • A.Bilet
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Apr 2005
                • 808

                #8
                Opprinnelig skrevet av trigz
                Apropos Robbie Russel, kunne ikke han vært en mann for oss? Dynamisk, rask og smart høyreback? Jeg vet vi har kjøpt denne franskmannen altså, men likevel.
                Ikke god nok i mine øyne faktisk.
                A football team is like a piano. You need eight men to carry it and three who can play the damn thing.

                Twitter-bruker

                Kommentar

                • McGuffy
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 5097

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av trigz
                  Apropos Robbie Russel, kunne ikke han vært en mann for oss? Dynamisk, rask og smart høyreback? Jeg vet vi har kjøpt denne franskmannen altså, men likevel.
                  Og han er vel også skikkelig heidundrende amerikansk..

                  Kommentar

                  • Ketil Cantona
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2004
                    • 6813

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Rubinho
                    Opprinnelig skrevet av MagnetMagne
                    http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/tippeliga/article597323.ece

                    Velger å legge inn denne her.

                    Fra neste sesong blir klubben trukket poeng ved rasisme på tribunen. 3 poeng ved første forseelse, og om det så vil skje igjen så blir man trukket 6 poeng.

                    Viste et innslag på TVN sporten nå fra et par år tilbake da Robbie Russel, dengang Sogndal, ble spyttet på av en Brann supporter (antageligvis verdens styggeste jente utifra hva jeg kan se av TV bildene).

                    La nå for guds skyld ikke noe sånt skje på Åråsen. Bør være nulltoleranse på rasisme uansett, men det vil jo være rimelig kjipt om klubben i tillegg skulle lide av èn eller fleres idiotiske utsagn/påfunn..
                    Hva skjer hvis f.eks en klanskalle lurer seg inn blant oss fordi vi leder med 3 poeng v sesongslutt og så sender noen skikkelig rasist tilrop?
                    Skal vi trekkes 3 poeng da?

                    For å være seriøs så kan jo "alle lure" seg inn og komme med rasistiske tilrop hos motstanderne?!

                    Eller har jeg forvilla meg som en skadskutt fævl helt ut på jordet ?
                    Da blir vi nødt til å overdøve denne idioten med en annen sang - !!

                    Kommentar

                    • danhen
                      Seniormedlem
                      Forumsadist
                      • Mar 2004
                      • 111

                      #11
                      Vil den tradisjonelle "joikinga" mot Tromsø anses som rasisme? Personlig synes jeg den ikke er så negativ. Dette er kulturhistorie

                      Kommentar

                      Working...