VG: Flyter på utenlandsoppholdet (Riise)

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fridtjof
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2005
    • 2120

VG: Flyter på utenlandsoppholdet (Riise)

ÅRÅSEN/OSLO (VG Nett) Uwe Rösler mener Bjørn Helge Riise har en stor fordel i forhold til sine unge eliteseriekolleger: Han har vært ute i den store verden og sett hva som kreves for å bli best.

- Flyter på utenlandsoppholdet

ÅRÅSEN/OSLO (VG Nett) Uwe Rösler mener Bjørn Helge Riise har en stor fordel i forhold til sine unge eliteseriekolleger: Han har vært ute i den store verden og sett hva som kreves for å bli best.

Av JØRGEN MEBERG GILBRANT

FLYTER PÅ UTENLANDSOPPHOLDET: Det mener Uwe Rösler om Bjørn Helge Riise (bildet). Foto: Fredrik Solstad/VG
    VG Nett følger:
    Lillestrøm
    --- Eliteguiden ---KampeneTabellBest på børsenToppscorer'nAssistPoengligaenTilskuertallRød e og gule kortKlubbinformasjonNår kom måleneSelvmålStraffemålStraffebomDommerbørsenDebat tVG Nett LIVELinkerTabkonk1. divisjonCupenKvinner

-- Resultater fra 42 ligaer! --ArgentinaBelgiaBrasilBulgariaChampions LeagueDanmarkDansk 1. divEngelsk PLEngelsk 1. divEngelsk 2. divEngelsk 3. divEngelsk ConferenceFinlandFrankrikeHellasIslandIsraelItalia Serie AItalia Serie BKroatiaNederlandNorsk eliteserieNorsk 1. divPolenPortugalRomaniaRusslandSerbiaSlovakiaSlove niaSkottlandSpaniaSpansk 2.div.SveitsSverigeTsjekkiaTyrkiaTysklandTysk 2.div.UngarnUSAØsterrike

Scoringsvarsel på din mobil!

Klikk her - scoringsvarsel for 448 lag!

Bjørn Helge Riise gjorde som storebror John Arne og dro utenlands som svært ung. Allerede som 18-åring dro han til Belgia og Standard Liege.

Men i fjor sommer kom 22-åringen hjem til Norge og Lillestrøm. Siden den gang har han bare blitt bedre, men Lillestrøm-trener Uwe Rösler mener likevel at det tidlige utenlandsoppholdet er en viktig grunn for storspillet Riise leverer nå.

- Det er definitivt en stor fordel for ham å ha vært i utlandet, forteller Uwe Rösler til VG Nett.

- Vet hva som kreves

For det er enkelte ting man lærer når man er alene i utlandet, som jevngamle nordmenn ikke nødvendigvis får med seg.

- Han har vært i Standard Liege og vet hva det vil si å være i en stor klubb. Han vet hva som kreves for å lykkes på øverste nivå, og da mener jeg både på og utenfor banen. Det samme gjelder langtfra alle andre unge, norske fotballspillere, forteller LSK-treneren.

Bjørn Helge Riise gjorde altså som storebror John Arne - dro ut som 17-18-åring. Men i motsetning til storebror som dro videre til Liverpool, kom Bjørn Helge hjem.

- Angrer du på utenlandsoppholdet?

- Nei, overhode ikke! Jeg lærte utrolig mange ting som jeg ellers aldri ville fått med meg, sier Bjørn Helge som nå bare er glad for å være i LSK.

Imponerer på trening

Fjorårssesongen ble avsluttet med cupfinale og årets starter med en Royal League-finale. Bjørn Helge trekker spesielt fram den tilliten han har blitt vist.

- Da jeg kom fra Belgia i fjor hadde jeg ikke så mye selvtillit. Men jeg har fått spille mye i Lillestrøm og fått utvikle meg i høyrekantrollen, forklarer Bjørn Helge til VG Nett.

Men Rösler vil ikke høre noe snakk om at Bjørn Helge har blitt dyrket noe spesielt eller fått mer tillitt enn andre. I stedet vektlegger LSK-treneren at det kun er én mann som har æren for framgangen - det er Bjørn Helge selv.

- Min filosofi er "det du gjør på trening, gjør du i kamp". Jeg krever alltid 100 prosent av spillerne mine både på trening og i kamp, det får jeg av Bjørn Helge. Derfor har han også spilt stabilt godt i Royal League i vinter, forteller Rösler.

Også landslagssjef Åge Hareide sier noe av det samme som Rösler. Til TV Norge forteller Hareide at han ser mye av storebror John Arne i Bjørn Helge.

- Han begynner å bli lik storebror. Du vet hva du får når du setter ham utpå banen, sier landslagssjefen.

Tipset Benitez?

Det vi så i Royal League-semifinalen mot Djurgården bekrefter landslagssjefens ord. Da Lillestrøm falt dypere i banen og slappet mer av i andre omgang, fortsatte Bjørn Helge å jobb og slite. Utrettelig på den vårtunge Åråsen-matta.

John Arne Riise var imponert over det han så av lillebroren i andre omgang. Dessverre rakk ikke John Arne førsteomgangen.

- Bjørn Helge har blitt veldig bra fysisk etter at han kom til Lillestrøm, og han jobber steinhardt hele tiden.

- Du skal ikke tipse Rafael Benitez om en ung, arbeidsvillig høyrekant fra Norge, da?

- Hvem sier at jeg ikke har gjort det, gliser John Arne
    Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!
  • Fridtjof
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2005
    • 2120

Romerikes Blad har også en sak om dette...

Imponert over lillebror

ÅRÅSEN:
    (LSK – Djurgården 1-0). John Arne Riise rakk å se deler av Royal League-semifinalen på Åråsen. Liverpool-proffen er imponert over lillebror Bjørn Helge.

BRØDRE: De har et nært forhold, brødrene Riise. Storebror John Arne (t.h.) er imponert over hvor god Bjørn Helge er blitt. FOTO: PER KRISTIAN TORVIK

I FARTA: Aggressiv, rask, villig og kondisjonssterk har Bjørn Helge Riise i løpet av kort tid fått en sentral rolle i dagens LSK. Nå tror han på finaleseier i Royal League. FOTO: LISBETH ANDRESEN

Les også:

5.900.000 i Royal League
    Av: Per Kristian Torvik
    – Bjørn Helge var langt nede etter at han kom fra Standard Liege og Brussel i Belgia. Det har vært flott å se hvor raskt han kom seg ovenpå igjen, skrøt storebror etter at LSK hadde sikret seg plass i finalen i den skandinaviske turneringen.

– Hadde du trodd at han skulle spille seg til fast plass i løpet av så kort tid som han gjorde?

– At han greide det, er kanskje det mest imponerende. Vi snakker mye på telefonen. Da Bjørn Helge fortalte at Uwe Rösler ga ham tillit allerede tidlig på høsten, kunne jeg nesten ikke tro det.

John Arne er heller ikke i tvil om at broren valgte rett klubb da han bestemte seg for å reise hjem.

– Han trengte et miljøskifte. I LSK er han kommet til en klubb med profesjonelle ledere som bryr seg, en meget god trener som utvilsomt har betydd mye for ham – og en klubb med et moderne stadion og store muligheter til å være med å dominere norsk fotball i årene som kommer.

– Kanskje noe for deg om noen år?

– Hvorfor ikke? Jeg var med på å gi ham råd om å prøve LSK. Det jeg har lært om klubben siden Bjørn Helge kom dit, har vist at det var riktig. Så hvis jeg skal spille i Norge igjen, kan jeg godt tenke meg det. Alle unge norske spillere har ambisjoner om å komme ut. Bjørn Helge er i en posisjon der han kan legge grunnlaget for det.

Tar imot
    Bjørn Helge tar imot all rosen uten å rødme.

– Han er nødt til å si det. Ellers får han problemer, gliser han.

De to har ikke lagt skjul på at de drømmer om å spille på landslaget sammen.

– Det har vi fleipet om lenge. Men første skal jeg vinne en finale. Å tape cupfinalen var en voldsom nedtur. Å vinne Royal League vil være like stort som å vinne cupen.

– Kanskje kommer den første scoringen som LSK-spiller også?

– Der eller i serieåpningen mot Rosenborg, kanskje. Eller gjerne begge deler. Det hadde jo vært noe.

Når Bjørn helge sier at Royal League-seieren skal hjem til Lillestrøm, er det noe hele laget har snakket om siden turneringen begynte i november.

– Målet vårt har vært at dette skal vi vinne. Nå er vi en kamp unna. Vi spilte uavgjort mot FC København for noen uker siden. Vi har slått Brøndby og de to beste svenske lagene – og tror vi kan vinne i Parken, sier vikarierende lagkaptein Espen Søgård.

Bunnsolid
    Han la som vanlig ned en kjempejobb på midtbanen. Selv var han mest imponert over et par lagkamerater.

– Pål Steffen og Anders stoppet alt som kom. De var helt suverene i midtforsvaret. For oss var det en tøff overgang fra kunstgress til tunge Åråsen. Jeg er glad vi hadde tatt med oss en så solid ledelse fra den første semifinalen.

Rambekk var konge før pause. LSKs potet som blir flyttet rundt der Uwe Rösler trenger en mann, er ikke i tvil om hvor han helst vil spille.

– Jeg trives bedre og bedre som midtstopper. Var det opp til meg, vil jeg ikke bytte for alt i verden. For min egen del syntes jeg at jeg lyktes med å bryte foran deres spisser og sette i gang spillet på en god måte.

Uwe Rösler har fått det hyggelige problemet for en trener at Pål Steffen og Anders spiller så godt sammen, at han må lete etter gode argumenter for å vrake en av dem til fordel for Frode Kippe når han blir klar i løpet av denne uka.

Hilsen RoyVaadal-2 - Fridtjof
    Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

Kommentar

Working...