- Flyter på utenlandsoppholdet
ÅRÅSEN/OSLO (VG Nett) Uwe Rösler mener Bjørn Helge Riise har en stor fordel i forhold til sine unge eliteseriekolleger: Han har vært ute i den store verden og sett hva som kreves for å bli best.
Av JØRGEN MEBERG GILBRANT
FLYTER PÅ UTENLANDSOPPHOLDET: Det mener Uwe Rösler om Bjørn Helge Riise (bildet). Foto: Fredrik Solstad/VG
VG Nett følger:
Lillestrøm
--- Eliteguiden ---KampeneTabellBest på børsenToppscorer'nAssistPoengligaenTilskuertallRød e og gule kortKlubbinformasjonNår kom måleneSelvmålStraffemålStraffebomDommerbørsenDebat tVG Nett LIVELinkerTabkonk1. divisjonCupenKvinner
-- Resultater fra 42 ligaer! --ArgentinaBelgiaBrasilBulgariaChampions LeagueDanmarkDansk 1. divEngelsk PLEngelsk 1. divEngelsk 2. divEngelsk 3. divEngelsk ConferenceFinlandFrankrikeHellasIslandIsraelItalia Serie AItalia Serie BKroatiaNederlandNorsk eliteserieNorsk 1. divPolenPortugalRomaniaRusslandSerbiaSlovakiaSlove niaSkottlandSpaniaSpansk 2.div.SveitsSverigeTsjekkiaTyrkiaTysklandTysk 2.div.UngarnUSAØsterrike
Scoringsvarsel på din mobil!
Klikk her - scoringsvarsel for 448 lag!
Bjørn Helge Riise gjorde som storebror John Arne og dro utenlands som svært ung. Allerede som 18-åring dro han til Belgia og Standard Liege.
Men i fjor sommer kom 22-åringen hjem til Norge og Lillestrøm. Siden den gang har han bare blitt bedre, men Lillestrøm-trener Uwe Rösler mener likevel at det tidlige utenlandsoppholdet er en viktig grunn for storspillet Riise leverer nå.
- Det er definitivt en stor fordel for ham å ha vært i utlandet, forteller Uwe Rösler til VG Nett.
- Vet hva som kreves
For det er enkelte ting man lærer når man er alene i utlandet, som jevngamle nordmenn ikke nødvendigvis får med seg.
- Han har vært i Standard Liege og vet hva det vil si å være i en stor klubb. Han vet hva som kreves for å lykkes på øverste nivå, og da mener jeg både på og utenfor banen. Det samme gjelder langtfra alle andre unge, norske fotballspillere, forteller LSK-treneren.
Bjørn Helge Riise gjorde altså som storebror John Arne - dro ut som 17-18-åring. Men i motsetning til storebror som dro videre til Liverpool, kom Bjørn Helge hjem.
- Angrer du på utenlandsoppholdet?
- Nei, overhode ikke! Jeg lærte utrolig mange ting som jeg ellers aldri ville fått med meg, sier Bjørn Helge som nå bare er glad for å være i LSK.
Imponerer på trening
Fjorårssesongen ble avsluttet med cupfinale og årets starter med en Royal League-finale. Bjørn Helge trekker spesielt fram den tilliten han har blitt vist.
- Da jeg kom fra Belgia i fjor hadde jeg ikke så mye selvtillit. Men jeg har fått spille mye i Lillestrøm og fått utvikle meg i høyrekantrollen, forklarer Bjørn Helge til VG Nett.
Men Rösler vil ikke høre noe snakk om at Bjørn Helge har blitt dyrket noe spesielt eller fått mer tillitt enn andre. I stedet vektlegger LSK-treneren at det kun er én mann som har æren for framgangen - det er Bjørn Helge selv.
- Min filosofi er "det du gjør på trening, gjør du i kamp". Jeg krever alltid 100 prosent av spillerne mine både på trening og i kamp, det får jeg av Bjørn Helge. Derfor har han også spilt stabilt godt i Royal League i vinter, forteller Rösler.
Også landslagssjef Åge Hareide sier noe av det samme som Rösler. Til TV Norge forteller Hareide at han ser mye av storebror John Arne i Bjørn Helge.
- Han begynner å bli lik storebror. Du vet hva du får når du setter ham utpå banen, sier landslagssjefen.
Tipset Benitez?
Det vi så i Royal League-semifinalen mot Djurgården bekrefter landslagssjefens ord. Da Lillestrøm falt dypere i banen og slappet mer av i andre omgang, fortsatte Bjørn Helge å jobb og slite. Utrettelig på den vårtunge Åråsen-matta.
John Arne Riise var imponert over det han så av lillebroren i andre omgang. Dessverre rakk ikke John Arne førsteomgangen.
- Bjørn Helge har blitt veldig bra fysisk etter at han kom til Lillestrøm, og han jobber steinhardt hele tiden.
- Du skal ikke tipse Rafael Benitez om en ung, arbeidsvillig høyrekant fra Norge, da?
- Hvem sier at jeg ikke har gjort det, gliser John Arne
Kommentar