Nytt stadion? Åråsenområdet for lite til å tjene mer på næringseiendom

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lars
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 6156

    24.000? Er du gal?

    Vi må være nøkterne når det gjelder kapasitet. La oss si at vi skal bygge ny stadion etter fem nye sesonger, dvs til seriestart 2013. Vi har nå 9000 i snitt, og har hatt en stigning på mellom 5 og 10 % fra år til år de siste åra. Sett at vi holder oss sånn ca. innenfor topp 4 i overskuelig framtid, er det rimelig å anta en økning på 5 % fra år til år. Dvs at tilskuersnittet i 2012 blir 11.487 (hvis kapasiteten er tilstrekkelig), eller så godt som fullt hus i hver match om du vil.

    Da er det på tide med et stadionbytte. Det er vanskelig å si hvor stor "ny stadion-effekt" vi vil få ettersom vår stadion er nokså moderne fra før av, men la oss si 25% det første året. (F.eks Viking hadde omtrent 100%, Start noe i nærheten. AaFK hadde flere hundre % økning. FFK over 50%.)

    11.487 * 1,25 = 14.369 i snitt det første året på ny stadion. Jeg mener dette er realistiske tall dersom LSK fortsetter å være med i medaljekampen år etter år, og spesielt dersom vi tar gull et år.

    I forhold til dette synes jeg vi bør legge oss på en kapasitet på rundt 15.000-16.000, selvsagt avhengig av sportslig suksess de neste åra, hvilket år vi tenker oss å bygge nytt osv.

    Kommentar

    • e.d
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2005
      • 688

      Opprinnelig skrevet av xeR
      Er du gal?

      tenk deg om vi skulle spillt hjemmekamper på en stadion på størrelse med Ullevål.. I går var det drøye 16.000 på ullevål og der var det glissent.

      Heller liten, intim og stappfull stadion med 11.000 innafor protene enn stadion med plass til 24.ooo hvor vi får ett snitt på 14-15.000
      Her er jeg uenig med deg. Det må da være bedre med 14-15 tusen i snitt med potensiale for å øke dette snittet på et stadion med 24 000 i kapasitet enn 11 tusen på et fullsatt stadion? Hvis stadionet blir bygd på riktig måte så trenger det ikke å se glissent ut.

      Nå kommer ganske sikkert Vålerenga til å få seg en ny stadion med plass til over 20 000 tilskuere. I Sverige bygger dem flere nye stadioner til over 20000 bl. a. i Gøteborg, Malmø og Stockholm. Køpenhavn øker snittet sitt år for år og er i ferd med å etablere seg i Europa. Parken er en suverent bygd arena og det er intimt selv om det kommer 20 000 på kampa der. Skal vi klare å hevde oss i Norge og Norden og å konkurere med bl. a. Vålerenga om markedet i Nordre Oslo/Romerike tror jeg vi er nødt til å bygge nytt og stort.
      synging, mentalitet - Kanari-Fansen

      Kommentar

      • Lars
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Feb 2004
        • 6156

        Uenig i omtrent alt du skriver, e.d. Et tilskuersnitt på over 20.000 (som vil forsvare en kapasitet på 24.000), er fullstendig urealistisk dersom vi ikke opplever massiv suksess fram til 2020. Først da er det realistisk.

        Og det med selging av stadionnavn, mer pauseunderholdning (!) og annet tullball er det siste jeg ønsker.

        Kommentar

        • Kanariz
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2005
          • 2507

          Vi får gjøre som dem gjør i de store byene i Europa. Bygge stadionen litt utenfor Lillestrøm, så følger byen etter.

          Foreksempel bygge stadoinen et sted mot fetsund...

          Kommentar

          • RoyVaadal
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2004
            • 4055

            LSK har sagt at årsåken til at ny stadion skal bygges, er at vi skal skaffe inntekter vha. næringseiendom.

            Da blir det en avsporing å ta utgangspunkt i tilskuertall når vi snakker om vi skal bygge ny stadion eller ikke.
            RoyVaadal.

            Kommentar

            • koppen
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Dec 2006
              • 456

              Opprinnelig skrevet av Kanariz
              Vi får gjøre som dem gjør i de store byene i Europa. Bygge stadionen litt utenfor Lillestrøm, så følger byen etter.

              Foreksempel bygge stadoinen et sted mot fetsund...
              hvorfor det? jeg vedder 1000 spenn på at tilskuertallet vil synke med stadion i fetsund e.l..
              "en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"

              Kommentar

              • Kanariz
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2005
                • 2507

                Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                LSK har sagt at årsåken til at ny stadion skal bygges, er at vi skal skaffe inntekter vha. næringseiendom.

                Da blir det en avsporing å ta utgangspunkt i tilskuertall når vi snakker om vi skal bygge ny stadion eller ikke.
                men tilskuertall er nok en faktor som spiller inn.

                Åråsen begynner også å bli ganske umoderne, se foreksempel på Kiosker, garderober, toaletter, parkeringsplasser osv... Mange ting som bør oppgraderes.

                På tide å se på de andre klubbene, synes personelig vi burde bygge noe av det samme som viking har gjort

                Kommentar

                • Lars
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2004
                  • 6156

                  Ikke enig, Roy. Det er ikke bare én årsak til at vi skal bygge ny stadion. Selv om lysten på/nødvendigheten av mer næringsareal nok er den viktigste årsaken, er det at en ny stadion skal hjelpe på tilskuerinntektene (ved å heve tilskuersnittet) selvsagt en medvirkende årsak. Kapasitet-diskusjonen er derfor høyst relevant.

                  Kommentar

                  • Kanariz
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • May 2005
                    • 2507

                    Opprinnelig skrevet av koppen
                    hvorfor det? jeg vedder 1000 spenn på at tilskuertallet vil synke med stadion i fetsund e.l..
                    skal jo ikke bygge en stadion I fetsund da, hehe. Men på ett av jordene mellom lillestrøm og rundkjøringen mot fetsund.

                    Klarer du å finne en plass til en stor lekestue nærmere lillestrøm sentrum?

                    Kommentar

                    • RoyVaadal
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2004
                      • 4055

                      Opprinnelig skrevet av Kanariz
                      men tilskuertall er nok en faktor som spiller inn.
                      Ut fra de uttalelsene som har kommet, så tror jeg det er en lite betydningsfull faktor, og at LSK ville ha satsa på ny stadion også om vi hadde hatt plass til 25 000 tilskuere (og alt med næringseiendom var likt).
                      Last edited by RoyVaadal; 09.10.2007, 07:02. Begrunnelse: språkfeil
                      RoyVaadal.

                      Kommentar

                      • Henrik
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2006
                        • 2110

                        Jeg syns e.d sine forhåpninger blir veldig optimistiske, men jeg syns Lars sine blir veldig konservative. 5% i året er vel i underkant av den veksten vi har i dag og jeg tror det blir noe mer. Men selv om det "bare" er 5% årlig vekst og det går som du tror, så vil vi igjen sprenge kapasiteten vår bare to år etter at den nye stadion er klar...

                        Kommentar

                        • koppen
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Dec 2006
                          • 456

                          Opprinnelig skrevet av Kanariz
                          skal jo ikke bygge en stadion I fetsund da, hehe. Men på ett av jordene mellom lillestrøm og rundkjøringen mot fetsund.

                          Klarer du å finne en plass til en stor lekestue nærmere lillestrøm sentrum?
                          så lenge du mener i gåavstand fra sentrum så ok..
                          "en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"

                          Kommentar

                          • Kanariz
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2005
                            • 2507

                            Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                            Ut fra de uttalelsene som har kommet, så tror jeg det er lite betydningsfull faktor, og at LSK ville ha satsa på ny stadion også om vi hadde hatt plass til 25 000 tilskuere (og alt med næringseiendom var likt).
                            jaja såklart. Men Tilskuertallene har sammenheng med hvor godt LSK gjør det sportselig. Og for at dem skal gjøre det bra sportselig må de ha GODE sportselige fasiliteter, som bidrar til at LSK blir mer atraktivt for gode spillere. Så alt henger jo sammen.

                            Kommentar

                            • koppen
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Dec 2006
                              • 456

                              skal flyplassen på kjeller legges ned egentlig? hvis ja så kan jo en god mulighet være å bygge på åråsen... ingen som bryr seg om sjela her? fort åråsen, er våres hjem!!
                              "en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"

                              Kommentar

                              • Kanariz
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2005
                                • 2507

                                Opprinnelig skrevet av koppen
                                skal flyplassen på kjeller legges ned egentlig? hvis ja så kan jo en god mulighet være å bygge på åråsen... ingen som bryr seg om sjela her? fort åråsen, er våres hjem!!
                                Skal ikke legges ned med det første. Trur ikke åråsen blir stedet å bygge. Det kommer opp nye blokker nord for Åråsen nå og Volvo har butikk rett ved siden. Pluss at jernbanen er tett inntil.

                                Får bare ikke håpe at en evt ny stadio får et teit sponsor navn.

                                Kommentar

                                • xeR
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Jan 2004
                                  • 11206

                                  Området rundt Åråsen er for lite. Det er jo nettopp derfor Berg vi ha en ny stadion ett annet sted.
                                  Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                                  Kommentar

                                  • koppen
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Dec 2006
                                    • 456

                                    ja jernbanen er jo et problem.. men det finnes vel noen flinke entreprenører og arkitekter som kan finne en god løsning.. eneste jeg kunne tenke meg som navn på ny stadion må isåfall være "nye åråsen"..
                                    "en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"

                                    Kommentar

                                    • morten
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Feb 2004
                                      • 2156

                                      En ting er iallefall sikkert! Om ikke det blir ny stadio snart så bør det bli et basseng med noen småsklier utenfor klinikken asap!
                                      Badekar
                                      http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

                                      Kommentar

                                      • koppen
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Dec 2006
                                        • 456

                                        Opprinnelig skrevet av morten
                                        En ting er iallefall sikkert! Om ikke det blir ny stadio snart så bør det bli et basseng med noen småsklier utenfor klinikken asap!
                                        først nå skjønner jeg hvorfor du signerer med mvh badelandmannen.. hehe

                                        trives på åråsen jeg... for min del kan vi bare bli der vi er og hører hjemme!
                                        "en tjøttpølse og en solobrus takkskalduha værsåsnill"

                                        Kommentar

                                        • Lars
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Feb 2004
                                          • 6156

                                          Opprinnelig skrevet av Henrik
                                          Jeg syns e.d sine forhåpninger blir veldig optimistiske, men jeg syns Lars sine blir veldig konservative. 5% i året er vel i underkant av den veksten vi har i dag og jeg tror det blir noe mer. Men selv om det "bare" er 5% årlig vekst og det går som du tror, så vil vi igjen sprenge kapasiteten vår bare to år etter at den nye stadion er klar...
                                          Med 5% stigning i året de 5 neste årene har jeg selvsagt tatt høyde for både oppturer og nedturer på det sportslige plan. Med ekstrem medgang kan vi helt sikkert øke snittet med 10-15% neste år, men det er for risikofyllt å kalkulere med suksess. Med en dårlig sesong kan snittet fort falle. Husk det.

                                          PS: Om vi ender rundt 9.200 i snitt i år (dette er så godt som sikkert), har vi hatt en økning på 6,8 % fra i fjor. I denne sesongen hang vi med i gullkampen litt lengre enn i fjor, så 5 % stigning fra år til år hvis vi presterer jevnt vil jeg si er helt realistisk.

                                          PPS: Når jeg sier at vi bør bygge med en kapasitet på 15.000-16.000, mener jeg selvsagt også at det bør være muligheter for å utvide stadion senere.

                                          Kommentar

                                          Working...