Håper virkelig Kjeller Flyplass får fortsette sitt virke som i dag, i lang tid. Flyplassen har en meget stor historisk betydning på byen.
Nytt stadion? Åråsenområdet for lite til å tjene mer på næringseiendom
Collapse
X
-
Opprinnelig skrevet av Gale IsbreDer tar du nok feil. Det kan enhver Darlo-supporter skrive under på. Ofte, ja. Alltid, nei.
Angående et nytt stadion for LSK så var jeg først utrolig skeptisk. Åråsen er vårt hjem og alt det der, men hvem vet hvor bra Åråsen er etter norsk standard om ti-femten år? Litt mer positiv nå.. men det er heldigvis ikke noe vi kan gå rundt å tenke på daglig uansett enda.Iron Maiden's gonna get you.Kommentar
-
Jeg sendte en mail til departementet for å "følge opp" saken til Romerikes Blad fra desember i fjor (?), og i dag har det gått ut en pressemelding som blant annet berører Kjeller:
Luftforsvarets hovedverksted på Kjeller
I juni 2004 vedtok Stortinget at de deler av Forsvarets logistikkorganisasjon/Tunge verksteders virksomhet, samt annen forsvarsvirksomhet, som er avhengig av flystripen på Kjeller, flyttes til Gardermoen. Flytting av virksomheten fra Kjeller har forutsatt godkjenning av nødvendig prøveflyving fra Gardermoen. Nylig informerte Samferdselsdepartementet om at flytting av Forsvarets aktiviteter til Gardermoen vil komme i konflikt med avviklingen av sivil luftfart. Flyttingen lar seg derfor ikke realisere. Dette vil også kunne få konsekvenser for vedtaket om flytting av 335-skvadronen fra Gardermoen til Rygge. Konsekvensene er foreløpig ikke ferdig utredet.Last edited by gj; 07.04.2006, 14:25.Kommentar
-
Romerikes Blad har i dag en artikkel om dette...
Forsvaret blir på Kjeller
KJELLER:
Forsvarsdepartementet skrinlegger planene om å flytte flyverkstedet fra Kjeller til Gardermoen. Stortingsvedtaket fra 2004 er ikke gjennomførbart, og hele saken må vurderes på nytt.
Dette ble slått fast av Forsvarsdepartementet fredag. Årsaken er at Forsvarets testflyging av jagerflyene F16 ikke er forenlig med avviklingen av den sivile flytrafikken på Gardermoen.
Det er hensynet til flysikkerheten som har gjort utslaget. I tillegg mener departementet altså at testflyging over Gardermoen-området vil gå ut over trafikkapasiteten for sivil luftfart.
Snuoperasjonen skyldes at flyttingen fra Kjeller har forutsatt godkjenning av nødvendig prøveflyging for F16 fra Gardermoen. Nylig informerte Samferdselsdepartementet om at flytting av Forsvarets aktiviteter til Gardermoen kommer i konflikt med avviklingen av sivil luftfart. Flyttingen lar seg derfor ikke realisere.
Det er styret i Avinor som overfor Samferdselsdepartementet har anbefalt at flytting til Gardermoen revurderes. Bakgrunnen for anbefalingen har vært risikoanalyser Norske Veritas har gjort.
Ny sak
"FD vil på denne bakgrunn vurdere hele sakskomplekset på nytt. Etter nødvendige vurderinger vil saken bli framlagt for Stortinget på egnet måte. ", heter det i Forsvarsdepartementets (FD) brev til Skedsmos ordfører Anita Orlund i går.
Dermed må det altså legges fram en helt ny sak for Stortinget om Forsvarets virksomhet på Kjeller. Kommer det en ny flyttesak, må det i tilfelle finnes et helt nytt sted til flyvedlikeholdet.
– Jeg er godt fornøyd med vi nå har fått en avklaring i saken. Det har vi lenge etterlyst, sier ordfører Anita Orlund.
Ordføreren hadde senest et møte med departementet og forsvarsminister Anne Grethe Strøm Erichsen om Forsvarets framtidige virksomhet på Kjeller 5. desember i fjor. Siden har hun ventet på å få et endelig svar på Kjeller-verkstedet og flystripa sin skjebne. Flyplassen på Kjeller brukes i dag til nettopp testing av F16-flyene etter gjennomført vedlikehold.
Fra glede til jubel
Nyheten ble kjent blant de ansatte på verkstedet på Kjeller i går ettermiddag.
– Svært positivt. Nå blir nok virksomheten på Kjeller opprettholdt for lang tid framover.
Tillitsvalgt for flere hundre verkstedansatte, Bjørn Lien, kunne i går ettermiddag trekke et lettelsens sukk etter årelang kamp for å forbli på Kjeller.
– Dette blir en usedvanlig fin inngang til påskeferien, smiler han.
Lien startet dagen med å avslutte lønnsforhandlingene i Oslo for de verkstedansatte – med gledelig resultat. Vel tilbake på Kjeller, fikk han enda en positiv nyhet.
Avklaringen kom i forbindelse med at regjeringen la fram Stortingsmelding nr. 10 "Om økonomisk styring i Forsvaret" i går.
– Jeg tror jeg drister meg til å si at nå er vi fredet, sier Bjørn Lien, som er tillitsvalgt for de verkstedansatte tilknyttet LO.
På Kjeller jobber i dag om lag 450 verkstedansatte. Totalt er det 700-800 ansatte her, militært personell inkludert.
Ikke til Rygge?
I meldingen fra Forsvarsdepartementet går det også fram at skrinleggingen av flytting fra Kjeller til Gardermoen vil kunne få konsekvenser for vedtaket om flytting av 335-skvadronen fra Gardermoen til Rygge. 335-skvadronen vil si transportflyene Hercules.
Konsekvensene er foreløpig ikke ferdig utredet.Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!Kommentar
-
Velger å trekke denne frem igjen etter dagens artikkel. Klippet fra nyhetstråden.
LSK AS-eier Per Berg fikk pepper da han lanserte ideen om et nytt stadion på Kjeller – om flyplassen ble lagt ned. Det ble den ikke. Arbeidsplassen skal være reddet i minst ti år.
– Det er ikke mange ledige tomter i Skedsmo kommune, spesielt når vi ikke ønsker å flytte veldig langt, sier Per Mathisen.
Åråsen Eiendom bygger storhall, som står ferdig til høsten. I et forslag til kommunen, som skal behandles i løpet av de neste månedene, legger et ønske om å utvikle Vigernesfeltet med to gressbaner. Eiendomsselskapet vil om kort tid gå med så store overskudd at det kan bidra til den sportslige utviklingen i større grad.
– Vi regner med at nytt stadion vil komme i løpet av de neste 10 årene. Hva skjer da med Åråsen?
– Til enhver stor utbygging trenges det en solid egenkapital. Det har vi på Åråsen, hvis vi legger ut hele stadion til næringsutvikling. Jeg kan vanskelig se at vi vil ha råd til å opprettholde den sportslige aktiviteten der.
– Og det tør du å si til alle supporterne som har gått på kamp der i alle år?
– En skal være god til å svømme for å overleve i LSK-systemet. Klubbens styrke har alltid vært at vi har gjort våre valg og gjennomført dem, sier Per Mathisen.
For LSKs del handler det om et stadion som kan gi titalls flere millioner i inntekter per år, enn det som er tilfelle med dagens Åråsen. I det ligger også evnen til å overleve som ett av landets beste eliteserielag i fotball.Kommentar
-
Som alle andre her elsker jeg Åråsen. Stadion har betydd noe ekstra for meg helt siden jeg var med faren min hit som guttunge, og så de fleste hjemmekampene i 76, 77 mv. (store tider...).
Når det er sagt er jeg ikke blind for at dagens Åråsen en gang kan bli for liten, og at det kan bli behov for et nytt stadion. Navnet på et evt. nytt stadion blir da viktig: Har selv ikke sansen for å gi stadioner sponsornavn, noe som har blitt så vanlig (jf. Color Line stadion, Aker stadion osv.). En første innskytelse til navn fra min side: Nye Åråsen stadion.Kommentar
-
Kommentar
-
Til samenligning: Kriminalpolitisentralen (Kripos) ble i jan. 2005 erstattet av Nye Kripos ifbm. tilføringen av noen nye oppgaver/ressurser. I jan. 2006 ble navnet igjen endret, nå til "Den nasjonale enhet for bekjempelse av organisert og annen alvorlig kriminalitet" - forkortet, nettopp, Kripos. Bakgrunnen for endringen var at Nye Kripos selv henvendte seg til politidirektoratet med et ønske om å fjerne "Nye" fra navnet, da dette skapte mer forvirring enn forklaring.
Så kanskje ville Nye Åråsen etter kort tid igjen bli Åråsen.Kommentar
-
Som alle andre her elsker jeg Åråsen. Stadion har betydd noe ekstra for meg helt siden jeg var med faren min hit som guttunge, og så de fleste hjemmekampene i 76, 77 mv. (store tider...).
Når det er sagt er jeg ikke blind for at dagens Åråsen en gang kan bli for liten, og at det kan bli behov for et nytt stadion.
Sålenge vi ikke selger ut stadion til hver bidige hjemmekamp ser jeg heller ikke det store behovet for å flytte. Dette har jeg ikke dokumentasjon for, men det må da være mulig å bygge ut stadion ytterligere? Gapet mellom felt A på hovedtribuna og "fetsundtribuna" er jo bare ett eksempel. Å bygge hovedtribuna helt ned til banen er en annen. Hvor stor stadion trenger egentlig LSK? Jeg vil nok heller ha kapasitet på 12000 og en nesten full stadion til hver kamp enn 20000 seter og halvfullt eller litt over til hverdagskampene.
Modernitet: Vi får ikke glemme at tre av tribunene på Åråsen er nesten splitter nye. Jeg håper og tror det er utviklingspotensialet i det eksisterende bygget til at LSKs fremtidige behov skal bli ivaretatt.Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellumKommentar
-
Hvis man kjører forbi Åråsen stadion i dag og innover mot Leirsund så kommer man til store åkrer. Her må det da være mulighet for å kjøpe en svær tomt som kan lage et ordentlig anlegg. Blir jo maks 5 min lenger å gå enn det er idag.
Eller så kan vi jo håpe på at det blir videre innover ved Skedsmohallen hvor det i dag er et stort industri område. I sentrum eller litt utenfor er det jo byggeprosjekter så det holder for tiden
Eller så hadde det vært jævlig fett å hatt stadion uti nittelva til venstre for Lillestrøm brua når du kommer ut av tunnelen. MEn det lar seg nok ihvertfall ikke gjøreKommentar
-
Og da må man ta et valg:
1. Fortsette å kjempe i toppen av norsk fotball og bygge ny stadion med flere muligheter til inntekter
2. Beholde sånn det er i dag og være et middels lag og ha Åråsen sånn den er i dag
Man skal ikke være noen rakettforsker for å forstå at å bygge ut Åråsen på tomta i dag ikke lar seg gjøre:
1. Konstruksjonen ved RB tribunen. Der har du et masse kontorer osv i bakgrunn. Skal man bygge på med en ny etasje må denne tribunen gå over taket som er der i dag. Regner med da at hele bygget må bygges inn i tribunen
2. Diadora tribunen: Der er det fullt av leiligheter. Noe som igjen ikke lar seg gjøre sålenge man skal ha leiligheter på stadion
3. Rive gamle tribunen og lage en ny tribune som går over jernbanelinja? Vet ikke hva NSB synes om det. BAre tenk hvis et tog skulle spore av under tribunen...
JEg tror ikke det er noe spesielt utbyggingsgrunnlag på Åråsen. Men hvis jeg tar feil så jubler jegKommentar
-
Så lenge vi unngår Nordea stadion, skal jeg være fornøyd... Ellers foreslår jeg å legge Nye Åråsen til det stedet hvor vinnerkulturen vår oppholder seg, det er tydeligvis ikke på dagens stadion!En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.
Endelig er mørketida over.Kommentar
-
Jeg også. Det klart beste hadde vært en utbygging av Åråsen. Men går ikke dette, mener jeg at vi må være åpne for et nytt stadion en gang i fremtiden, slik at ikke manglende stadionstørrelse hemmer videre utviklingKommentar
-
Hovedproblemet på Åråsen er ikke plassmangel, selv om det også er et stort problem. Det aller største problemet er at ingen av tribunene kan være høyere enn 12 meter over bakken. Såvidt jeg vet ligger tribunetakene ganske så nøyaktig 12 meter over bakken allerede, det er altså umulig å utvide i høyden.Kommentar
-
Dere må huske at hovedargumentet for ny stadion i artikkelen som stod på trykk i dag, er næringseiendom. Ikke tilskuerkapasitet.
Når det er sagt regner jeg med at ny stadion vil få utvidet kapasitet også. 15.000+ kanskje? Med muligheter for videre utbygging?
Jeg har ingenting i mot en ny, moderne stadion dersom det er det som skal til for å ta klubben videre. Med en ny stadion kan man tenke profesjonelt fra børjan, og bygge opp et topp stadion. Hva med et LSK-museum for eksempel!?!
Men en ny stadion bør vel ikke ligge for langt unna trafikk-knutepunktene. Hva med å gjøre som Tony sier, trekke stadion litt lenger inn mot Leirsund. Så kan vi gjøre som de gjorde i Stavanger; lage en provisorisk perrong mellom Lillestrøm og Lerisund, som kun er åpen på kampdager! "Nye Åråsen stadion, neste. Avgang høyre side."
Jeg har laget denne skissen til gangavstand fra stasjonen, og dagens Åråsen (cirkamål).
Kommentar
-
Er det plass til et stadionanlegg på Vigernesjordet? Dette er altså området mellom KGB og driving-ranchen. Bygger man her, trenger man jo ikke nye treningsbaner etc, ettersom det ligger i umiddelbar nærhet til storhallen og de eksisterende treningsbanene. Problemet her er, som de fleste andre steder i Lillestrøm, parkeringsmulighetene.Kommentar
-
Er det ikke masse plass på sletta mot fetsund?
Golfbanen banen kan vel fjernes....Vålrenga gutta ække som andre, driter i fitta og puler hverandre.Kommentar
-
Kommentar
Kommentar