Sprikende åpning for TV 2
Lillestrøm og Rosenborg trakk 564.000 seere til TV 2 søndag kveld. Men da Vålerenga – Odd Grenland ble vist på TV 2 Zebra, fikk TV-stolene stå i fred.
Bare 27.000 så i gjennomsnitt den målløse kampen mellom regjerende seriemester Vålerenga og deres gjester fra Skien direkteoverført fra Ullevaal stadion på TV 2s «toerkanal».
TV 2 Zebras markedsandel var da på 2,8 prosent.
- Lavere enn vi hadde håpet
– Zebra-tallet er nok litt lavere enn det vi hadde håpet på, men ting kan tyde på at det vil stige noe utover i sesongen. En del mennesker har allerede startet påskeferien, 16 prosent ifølge våre beregninger, men det forklarer nok ikke alt. Vi trenger litt tid, sier TV 2s researchsjef John Richard Hewitt til NTB.
Tilskuertallet på Ullevaal var heller ikke all verden. Seriemesteren trakk bare 11.950 mennesker til serieåpningen. Likevel ble dagen i helhet den beste for TV 2 Zebra siden oppstarten med en markedsandel på 1,4 prosent.
Men TV 2 kneblet konkurrentene med Lillestrøm og Rosenborg senere på søndagskvelden og fikk en markedsandel på 38,5 prosent i snaut to timer fra klokken 19.55. Tilsvarende kamp i fjor (1. mai) trakk 573.000 seere til TV 2.
Løfter oss på sikt
1. omgang søndag hadde et snitt på 499.000, mens 2. omgang trakk 626.000 seere.
– Det er vi meget godt fornøyd med. Vårt snitt på eliteserien i fjor var 560.000 seere, og vi har ingen fornemmelse av at eliteserien kommer til å «rate» så mye bedre i år enn tidligere. Forskjellen er at vi i år sender eliteseriefotball hver uke framfor annenhver uke, og sånn sett skal det løfte oss på lengre sikt, sier Hewitt.
Konkurrenten NRK viste følgende programmer fra klokken 20.00:
20.00 Egypt (dokumentar): 563.000
20.50 Typisk norsk (språkprogram): 556.000
21.20 Chicago (film): 323.000
Canal Digital-kanalene som viste de øvrige eliteseriekampene søndag, finnes det ikke måletall på
Lillestrøm og Rosenborg trakk 564.000 seere til TV 2 søndag kveld. Men da Vålerenga – Odd Grenland ble vist på TV 2 Zebra, fikk TV-stolene stå i fred.
Bare 27.000 så i gjennomsnitt den målløse kampen mellom regjerende seriemester Vålerenga og deres gjester fra Skien direkteoverført fra Ullevaal stadion på TV 2s «toerkanal».
TV 2 Zebras markedsandel var da på 2,8 prosent.
- Lavere enn vi hadde håpet
– Zebra-tallet er nok litt lavere enn det vi hadde håpet på, men ting kan tyde på at det vil stige noe utover i sesongen. En del mennesker har allerede startet påskeferien, 16 prosent ifølge våre beregninger, men det forklarer nok ikke alt. Vi trenger litt tid, sier TV 2s researchsjef John Richard Hewitt til NTB.
Tilskuertallet på Ullevaal var heller ikke all verden. Seriemesteren trakk bare 11.950 mennesker til serieåpningen. Likevel ble dagen i helhet den beste for TV 2 Zebra siden oppstarten med en markedsandel på 1,4 prosent.
Men TV 2 kneblet konkurrentene med Lillestrøm og Rosenborg senere på søndagskvelden og fikk en markedsandel på 38,5 prosent i snaut to timer fra klokken 19.55. Tilsvarende kamp i fjor (1. mai) trakk 573.000 seere til TV 2.
Løfter oss på sikt
1. omgang søndag hadde et snitt på 499.000, mens 2. omgang trakk 626.000 seere.
– Det er vi meget godt fornøyd med. Vårt snitt på eliteserien i fjor var 560.000 seere, og vi har ingen fornemmelse av at eliteserien kommer til å «rate» så mye bedre i år enn tidligere. Forskjellen er at vi i år sender eliteseriefotball hver uke framfor annenhver uke, og sånn sett skal det løfte oss på lengre sikt, sier Hewitt.
Konkurrenten NRK viste følgende programmer fra klokken 20.00:
20.00 Egypt (dokumentar): 563.000
20.50 Typisk norsk (språkprogram): 556.000
21.20 Chicago (film): 323.000
Canal Digital-kanalene som viste de øvrige eliteseriekampene søndag, finnes det ikke måletall på
Kommentar