Aftenposten: Årets letteste kamp (Rösler)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • hoyt
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 2850

    Aftenposten: Årets letteste kamp (Rösler)



    - Årets letteste kamp


    KAMPKLAR VINNER: - Jeg er alltid klar for kamp. Instinktet ligger der. Og det er nettopp det som er så fint med Lillestrøm. Vi er alltid på tærne, alltid der for å kjempe, sier LSK-trener Uwe Rösler. Tirsdag venter Brann på Stadion. ( )



    FREDRIKSTAD: Bortekampen mot Brann er årets letteste kamp for Lillestrøm-trener Uwe Rösler. Men neppe for laget hans.



    Av: Roy Ellingsen
    Publisert: 15.04.2006 kl. 11:41
    Endret: 15.04.2006 kl. 11:56
    I fjor fikk Lillestrøm bank på Stadion. Derfor tror Rösler han får en enkel oppgave foran tirsdagens kamp på Stadion.

    - Vi kollapset fullstendig i Bergen i fjor. Det var helt forferdelig. Sammen med cupfinalen, dessverre, var det den dårligste kampen vi spilte i fjor, sier Uwe Rösler til BT.

    Kollapsen på Stadion 16. mai smertet tyskeren. Så pinlig syntes han det var, at han kommanderte troppene sine til straffetrening på Åråsen natt til 17. mai.

    Han håper at alt sammen betaler seg tirsdag.


    - NÅR VI MØTER LAG som Brann på bortebane, er jobben min mye lettere. Ekstra lett blir det denne gangen, etter det som skjedde i fjor. Spillerne vil være ekstra tent og forberedt til akkurat denne kampen, sier Lillestrøm-treneren.

    Uwe Rösler gjør tingene på sin måte. Treningsøkter under flomlys er slett ikke uvanlig. Mens andre lag tok det rolig kvelden før seriestarten, var LSK og trente på Åråsen.

    - Vi måtte bli vant med lyset, forklarer Rösler.

    De som følger kanarifuglene tett har sett mange forandringer i LSK siden Rösler overtok roret.

    - Det er ikke bare opp til meg. Manager Jan Åge Fjørtoft og hjelpetrener Gunnar Halle er også med. Vi har bestemt i fellesskap hvordan vi skal gjøre det, slår Rösler fast.

    Men at det er tyskeren, oppvokst i DDR og med en fortid i Dynamo Dresden, Manchester City og Kaiserslautern, som er byggmesteren i det nye kanariredet, er det liten tvil om.

    - Jan Åge, Gunnar og jeg jobber veldig tett sammen. I tillegg har vi full støtte fra ledelsen i klubben. Det betyr mye.


    KURSENDRINGEN PÅ ÅRÅSEN har gitt resultater. Cupfinale i fjor, Royal League-finale i vår og stempel som manges seriefavoritt denne sesongen, viser at de gule og svarte har tatt flere skritt i riktig retning.

    Så langt har fornyelsen av LSK gått at da Rosenborg presset på for utlikning i første serierunde, var det trønderne som hadde mest muskler og centimetere.

    - Akkurat da skulle jeg gjerne ønsket at jeg hadde flere av spillerne fra gamle Lillestrøm-årganger å sette innpå, sier Rösler med et smil.

    Han har formet et lag i sitt eget bilde. Det er lett å se for seg Uwe Rösler som spiss på dagens Lillestrøm-lag. Men den tiden er over. Scoringen i serieåpningen mot Bodø/Glimt i 2003 ble det siste han gjorde på toppnivå, før en kamp mot - og seier over - kreften ventet.

    Tyskeren overlater nå målscorerjobben til yngre krefter. Men temperamentet, lidenskapen og gløden er den samme. Om Pål Steffen Andresen, Frode Kippe eller Robert Koren scorer på Stadion tirsdag, kommer Rösler til å juble minst like mye som dem. Og ingen er så vanskelig og tverr å ha med å gjøre etter et tap som nettopp Rösler.

    - Jeg er alltid klar for kamp. Instinktet ligger der. Og det er nettopp det som er så fint med Lillestrøm. Vi er alltid på tærne, alltid der for å kjempe.


    JOBBEN HANS ER å gjøre Lillestrøm, som ikke har vunnet noe siden 1989, klar for kamp på alle fronter i fremtiden også. Det er ingen enkel oppgave.

    - Vi har ikke muligheten til å kjøpe de dyreste spillerne, vi er en selgende klubb. Som lag må vi være forberedt på å miste våre beste spillere. Vår største utfordring er å erstatte spillere som Christoffer Andersson og Robert Koren, som er på vei ut nå.

    LSKs situasjon har ført til at de ikke har mange spillere med rutine til å hjelpe sine unge medspillere.

    - Jeg skulle av og til ønske at vi kunne hente inn en eller to rutinerte spillere. Fotball handler om erfaring, mener han.

    Det er derfor han ikke vil være enig med dem som har Lillestrøm som seriefavoritt.

    - Vi har kun én spiller over 30 år. Det tror jeg vi er alene om i eliteserien.

    Så hvor kommer LSK denne sesongen?

    - Spør igjen i oktober. Vi har en bedre tropp i år enn vi hadde i fjor.


    HAN HAR GJORT LILLESTRØM til et spillende lag, et lag der ballen ofte havner på kantene og der frispark på egen halvdel ikke lenger betyr to midtstoppere og en sideback inn i motstandernes 16-meter. Likevel kom to av lagets tre mål i serieåpningen på hjørnespark.

    - Vi skal fremdeles være aggressive, men også spillende. Lillestrøm har alltid vært et stolt lag og vi skal fortsette å være stolt av oss selv. Men vi har prøvd å bli mer uforutsigbare, sier Rösler.

    Mer spillende betyr at spillertyper som Michael Mifsud og Robert Koren er blitt symbolene for nye Lillestrøm, nesten like mye som den temperamentsfulle tyskeren på sidelinjen.

    Gamle Lillestrøm hadde det med å vinne i Bergen, uansett hvor rundspilt de til tider ble. Nye LSK tapte 2-6 i fjor. Hvordan går det tirsdag.

    - Jeg er sikker på at vi blir bedre denne gangen. I år skal vi kjempe den store kampen.

    Motivasjonen blir ikke noe problem

    - Jeg liker stadionet, og det blir lett å motivere guttene.

    Sier Uwe Rösler og trekker strikkeluen enda lenger ned i pannen.
    "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
    - Nosa
  • Ketil Cantona
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 6813

    #2
    Må si jeg skvatt litt når jeg leste heddingen her"årets enkleste match".

    Men sant som Uwe sier - her bør spillerne vise sin besøkelsestid for å revansjere fjoråret. Riktignok hadde vi ei såpe i mål den gang, men vi har hatt god kontroll i Bergen i mange år. Håper på reprise fra i fjor men motsatt vei selvsagt!!

    Kommentar

    • Kef1r
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2005
      • 730

      #3
      slår de ikke brann så tror ikke jeg på noe gull i år.. sånn er det bare. men tror det skal gå greit.

      Kommentar

      • Rubinho
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2005
        • 1501

        #4
        Opprinnelig skrevet av eLSKer`Kef1r
        slår de ikke brann så tror ikke jeg på noe gull i år.. sånn er det bare. men tror det skal gå greit.
        Er enig her..gutta må bevise at de vil være på høyde i år!
        Samtidig tror jeg at brann fort kan ryke på en dårlig sesong hvis de taper her..

        Spennende blir det!

        Kommentar

        • Leif A
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Dec 2003
          • 3962

          #5
          Han har en spesiell logikk, den godeste Rösler. Men den er jo forståelig, også. Det viktige er å ikke glemme at tyskere og ironi faktisk ikke hører sammen.
          Knurr...

          Kommentar

          Working...