Har Kali en framtid i LSK?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3208

    #21
    Jeg har sett Kali i første omgang (før han ble skada rett før pause) mot laget med Hafslund på magen, og i andrelagskampen nå, samt på et par treninger. Hans individuelle ferdigheter, teknikk, dribleferdigheter, fart, pasningsfot og dødballer plasserer ham såvidt jeg kan forstå blant de fem-seks beste i hele stallen på 20 utespillere. Duellstyrke (på tross av hans slanke kroppsbygning), skuddstyrke og hodespill har jeg enten ikke sett så mye av eller er kanskje ikke helt i samme toppklasse, men ikke noe å skamme seg over for en tippeligaspiller.

    Vurdert som lagspiller er jeg mer avventende, uten å være negativ. Halvannen kamp på KGB mot brukbar motstand, med uvante medspillere, selv i forhold til A-lagstreningene, er litt lite å dømme etter foreløpig. Spilleforståelse, innsats og løpskapasitet (men han skal være meget godt trent), og spesielt organisering og disiplin har ikke vært like overbevisende hittil. Men det kan en heller ikke vente for en så fersk spiller, i forhold til LSKs og Röslers spillemåte og organisering. Hvis det er noen som kan få organisering og disiplin inn i spillerne må det vel være Rösler og Halle.

    gilbert

    Kommentar

    • Kay
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jan 2004
      • 763

      #22
      Opprinnelig skrevet av sparwasser


      Mine fotball-kunnskaper om Afrika er også meget små, men noe må de ha lært om taktikk og samhandling etterhvert. Afrikanske landslag gjør det rimelig godt i VM, OL etc.... og pr.dags dato er det 7 afrikanske land foran Norge (lag-organiseringens hjemland) på FIFAs rankingliste. Nigeria så høyt oppe som på 12.plass.
      Når det gjelder fifa rankingen så betyr vel ikke den så mye, da stort sett kamper mot lag fra samme kontinent danner grunnlag for denne, og følgelig sier den ikke så mye om nivå i forhold til lag fra andre kontinenter. Og Afrikanske lag har vel ikke for vane å dominere internasjonal fotball ?

      Uansett, selv i norge er vel ikke taktikk så høyt prioritert før man kommer litt opp i årene. Og Norge er vel en av de landene som setter taktikk forann alt annet. Og når det gjelder taktikk og afrikanske lag, så blir vel ikke det prioritert så høyt før de henter inn europeiske og amerikanske trenere på landslagsnivå ??

      Kommentar

      • sparwasser
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2005
        • 3185

        #23
        Opprinnelig skrevet av Kay
        Når det gjelder fifa rankingen så betyr vel ikke den så mye, da stort sett kamper mot lag fra samme kontinent danner grunnlag for denne, og følgelig sier den ikke så mye om nivå i forhold til lag fra andre kontinenter. Og Afrikanske lag har vel ikke for vane å dominere internasjonal fotball ?
        Utgangspunktet for FIFA-rankingen er alle internasjonale kamper de siste 8 årene. De landene som når de store turneringene vil også profitere sterkt på dette. En seier i et VM gir f.eks. dobbelt så mange poeng som en vanlig landskamp, se nedenfor.

        "Taken into consideration for the ranking are all international-A match results over a time span of the last eight years:
        • World Cup finals matches
        • World Cup preliminary matches
        • FIFA Confederations Cup matches
        • Continental championship final matches
        • Continental championship preliminary matches
        • Friendly matches
        The ranking list is produced by a computer program which assigns a team points for every match, according to clearly defined criteria. The factors taken into consideration are:
        1. Winning, drawing and losing
        2. Number of goals
        3. Home or away match
        4. Importance of the match (multiplication factor)
        5. Regional strength (multiplication factor)
        For each team only the seven best results per year are given full weighting. Results from the past are given progressively less weighting year by year until after eight years they are dropped completely. In this way current success is rated more highly than past results.

        The importance of a game is also considered - a World Cup encounter is weighted more heavily than a friendly match. The method applied here is to use a pre-calculated factor by which the points totals of a given match are multiplied.
        The factors used are:
        • Friendly match x 1.00
        • Continental championship preliminary x 1.50
        • World Cup preliminary match x 1.50
        • Continental championship finals match x 1.75
        • FIFA Confederations Cup match x 1.75
        • World Cup finals match x 2.00
        This means that qualifying matches are weighted 50% higher than friendlies, continental final round matches 75 % higher and matches during World Cup finals twice as much".




        Ps: vet ikke om du la merke til at i kampen Senegal - Norge (spilt 1.mars) ble vi til tider rundspilt av et lag med både gode individuelle ferdigheter hos spillerne, og med en langt bedre lagorganisering? I mine øyne hadde de senegalesiske spillerne langt bedre spilleforståelse enn sine motstandere.

        Beklager å ha avsporet debatten. Er fullstendig klar over at denne tråden handler om Cyril Kali.

        Kommentar

        • Ketil Cantona
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 6813

          #24
          Cyril Kali

          Nå blir jeg bekrymret: http://pub.tv2.no/nettavisen/fxt/tip...icle620822.ece


          Usikker på Andersson-erstatter

          LSK-trener Uwe Rösler er spent på sin nye høyreback.
          (FOTO: GORM KALLESTAD/SCANPIX)


          Cyril Kali er hentet for å erstatte Christoffer Andersson. Men Uwe Rösler tør ikke garantere at franskmannen kan fylle svenskens sko.




          Kan dette frarøve oss medalje??

          Kommentar

          • chrissp
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2004
            • 2403

            #25
            Ingen god nyhet, men så har jeg vært litt usikker selv på Cyril Kali. Så overrasket er jeg ikke...

            Men så taper vi vel heller ikke gullet på backplass. Håper og tror det løser seg...
            Bølerkanaris

            Kommentar

            • dIsTurBeD
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2004
              • 668

              #26
              Selv om det hadde vært å foretrekke at en ny høyreback hadde gått rett inn på laget med bravur når Stoffe forsvinner, så tror jeg ikke man skal krisemaksimere eller svartmale situasjonen her. Som det vel sies i artikkelen så kan f.eks. JPW bekle høyreback-rollen. I tillegg har vi nå 2 midstoppere som kan spille i den posisjonen (PSA, Rambukk (Hva er det denne mannen ikke kan spille? En av de lureste signeringene LSK har gjort!)), selv om dette kanskje heller ikke er optimalt.

              Jeg velger å være optimist, og jeg tror ikke vi mister en evnt. medalje på grunn av dette!

              Kommentar

              • gilbert
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2003
                • 3208

                #27
                Jeg er konstant bekymra for alt som har med Fugla å gjøre (skader og sykdom, salg av spillere, manglende forlengelse av kontrakter, formsvikt, you-name-it), og dette er vel egentlig ikke noe nytt. Vi har hatt en egen tråd om Kali der spesielt Rønnern var meget pessimistisk. Dels gjelder det vel organisering og disiplin i Fuglas formasjoner (noe også Trond Olsen må jobbe med), dels fysikken, for en kar som er 1.79 høy og veier 69 kilo.

                Men det ville vel vært oppsiktsvekkende om Rösler alt nå kunne fastslå at han var helt sikker på at Kali uten videre ville være en fullgod erstatning for Stoffe. Og når vi skal være ærlige, så har vel heller ikke Stoffe alltid, for eksempel i starten av kampen mot Viking, spilt så storveis og suverent at alle var enige om det, men likevel vant vi kampen fortjent. Dessuten har vi erstattere også på denne plassen, kanskje ikke like gode som Stoffe på sitt beste, men han har altså slett ikke alltid vært på sitt beste.

                Kali har fortsatt en del uker på seg, flere hvis vi bruker midlertidige erstattere (som JP). Det hadde vært spennende å hørt mer om innsatsen og plassen i spillemønsteret i kampen mot Skarp, men det kommer flere andrelagskamper. Meget få spillere har gått rett inn i Fuglas formasjoner uten måneder med mer eller mindre gradvis tilvenning og mestring.


                gilbert

                Kommentar

                • RoyVaadal
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2004
                  • 4055

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av gilbert
                  Meget få spillere har gått rett inn i Fuglas formasjoner uten måneder med mer eller mindre gradvis tilvenning og mestring.
                  Det spørs litt hva du legger i dette. Mange har jo gått rett inn i elleveren, selv om de fleste har vokst på å være hos oss en periode før de har fått ut sitt beste. La oss se på dagens stall og hvilke som mer eller mindre har klart å gå rett inn i elleveren etter at de blei kjøpt:

                  Rett inn i førsteelleveren (9 stk)
                  Heinz, Kippe (faktisk når han kom rett fra 3.div som 19-åring), Rambekk, Shane, Koren, Kasey, Påsan, Occean, Sundgot.

                  Brukte måneder på å bli førsteellever-aktuelle (4 stk)
                  Khaled, Riise, Mifsud, Myklebust.

                  Har aldri vært typisk førsteellever-spiller (7 stk)
                  Otto, Bertheussen, Misund, Kali, Olsen, Winsnes, Haddad.

                  Andresen og Søgård er egen-stall-spillere å regne og passer ikke inn i oversikten.

                  Med muligheter for at jeg husker for dårlig.

                  Konklusjoner: Det er faktisk ganske mange av de som har hatt suksess hos oss som blir førsteelleveraktuelle i løpet av ganske kort tid. For hver måned som går, særlig for ikke-purunge spillere, så er det en veldig stor sjanse for at spilleren aldri vil bli en Fuglasuksess.

                  Jeg har en beryktet forhistorie der jeg blant annet har gitt helt opp spillere som Heidar, Kasey og Khaled. Med fare for å drite meg ut igjen så vil jeg si at sjansen er veldig stor for at Kali ikke lykkes:

                  - Han er ikke spesielt ung og er ikke aktuell for elleveren per i dag.
                  - LSK ønsket bare en ettårskontrakt
                  - LSK har sagt at han må bygges opp fysisk først
                  - Rønnern, som har tro på alle som har fått ti minutter spilletid på LSK3, har liten tro på han.
                  Last edited by RoyVaadal; 27.04.2006, 14:43.
                  RoyVaadal.

                  Kommentar

                  • gilbert
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2003
                    • 3208

                    #29
                    Jeg holder fortsatt på at de fleste spillere, og særlig utenlandske spillere som kommer i eller rett før sesongen, uten å ha vært innom andre norske lag, med få unntak trenger akklimatisering. Foreløpig er jeg åpen for at det kan gjelde også Kali, selv om jeg på ingen måte tar for gitt at vi her har vår nye faste høyreback. Jeg synes bare det er altfor tidlig å være skikkelig pessimistisk, selv om jeg også frykter at vi kan ha en ny Orjinta (men jeg frykter å tape kampen når vi leder 3-1).

                    Heinz gikk rett inn på laget (etter å ha spilt i Odd), men rett ut igjen etter skaden, da Reitmaier kom. Stoffe gikk rett inn på laget etter svensk toppfotball, men først på høyrekant, og tok litt tid før han helt fant rollen sin også da han fikk favorittplassen HB. Andresen, Kippe, Rambekk hadde alle god tid på seg før seriestart og erfaring fra LSK eller andre norske klubber. Shane trente med Fugla noen uker én vinter, kom tilbake og fikk en hel vinter før seriestart, men møtte veggen pga norske treningsmengder, tempo og intensitet etter halve serien i 2004, og er først i vinter skikkelig tilbake (etter to kneskader i 2005) der han så ut til å være i starten av 2004.

                    Riise gikk nesten rett inn på laget i løpet av sesongen, men tok noen måneder før han slo til for fullt. Søgård er som du sier (nesten) vokst opp i LSK, og fikk, når jeg som Søgård-fan skal være ærlig, opprinnelig plassen i mangel av noen bedre (da Gylfi var skadd og ute av form). Kasey, med norsk erfaring fra Moss, var ment å gå rett inn på plassen etter Kihlberg, men det kan vi vel ikke akkurat si han gjorde problemfritt. Både Kihlberg og Kristinsson, begge fra Norden, trengte for øvrig nesten en sesong før de fikk ut potensialet sitt hos Fugla. Strand kan du kanskje ha rett i gikk nokså rett inn, norsk og med vinteren på seg før seriestart. Koren gikk nokså rett inn etter en halv vinter, men fant seg ikke spesielt godt til rette eller fikk ut potensialet før trenerskiftet. Det samme gjelder Mifsud, som kom midt i sesongen.

                    Sundgot kom først hit som 17-åring og ble lånt tilbake til Hødd, etter å ha blitt prøvd ut en del som offensiv midtbane (som han ofte er nå), før Erlandsen ga ham tillit som spiss etter en ny vinter. Occean har to sesonger bak seg i Norge og en hel vinter med Fugla, og har på denne bakgrunn gått rett inn. Av andre spisser nevner du sjøl Heidar, som av mange ble ansett som bomkjøp helt til det toppa seg med fire mål mot Stabæk i 6-1 kampen i 1999.

                    Nesten den eneste utenlandske spilleren jeg kan huske (men med litt norsk erfaring) som gikk rett inn på laget med knallsuksess etter at sesongen var starta, var en australsk spiss med initialene CZ....

                    Jeg anser det slett ikke som umulig at Kali kan gjøre en god innsats på andrelaget og venne seg til våre formasjoner der og på treningene, få noen innhopp for Andersson på slutten av A-kamper (i serie og cup) og veksle på med andre (JP, Rambekk) i sommer, for så å få fast plass i løpet av høsten. Det er det mest optimistiske scenariet. Det mest pessimistiske scenariet (Orjinta 2) har jeg alt nevnt. Men det blir altfor tidlig å si noe om hvilket scenarie, eller mellomalternativer, som er mest sannsynlig.

                    gilbert

                    Kommentar

                    • Rønnern
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 6690

                      #30
                      Opprinnelig skrevet av gilbert
                      Søgård er som du sier (nesten) vokst opp i LSK, og fikk, når jeg som Søgård-fan skal være ærlig, opprinnelig plassen i mangel av noen bedre (da Gylfi var skadd og ute av form).
                      Det var da voldsomt til kverulering på denne eplekjekke Ronnie da. Espen imponerte da han kom inn som erstatter for en skadet Gylfi og ga aldri fra seg plassen igjen.

                      Mulig Gylfi var ute av form, men det var ikke grunnen til at Espen fikk spille.

                      Sånn, nå er jeg ferdig med å kverulere
                      Mvh Ronnie "The Runner"
                      LSK for alltid

                      Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                      Kommentar

                      • Kjell.T.Ring
                        Poll St. Ring
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Dec 2005
                        • 11796

                        #31
                        Regner vel med at Fjøra har noen navn på blekka til sommern. Han koster jo kun lønnsutgifter, og det er en reserve vært.
                        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                        Kommentar

                        • gilbert
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 3208

                          #32
                          Dobbeltkverulering:

                          Espen kom inn for en skadd Gylfi. Det skreiv jeg, og det er vi enige om. Etter skaden var Gylfi, naturlig nok, ikke i samme kampform som før skaden, og plassen var Espens. Kanskje jeg skulle ha skrivi "skadd og DERETTER ute av form" ?

                          Sånn, nå er jeg ferdig med å dobbeltkverulere.

                          Hvis det var alt du var uenig i ?

                          gilbert

                          Kommentar

                          • Rønnern
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 6690

                            #33
                            Opprinnelig skrevet av gilbert
                            Hvis det var alt du var uenig i ?
                            Det er jo vanskelig å være uenig med deg i det andre. Dine innlegg blir som oftest av typen en kan si seg enig i. Kjedelig for deg, da det ikke blir så mye debatt ut av det
                            Mvh Ronnie "The Runner"
                            LSK for alltid

                            Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                            Kommentar

                            • Lars
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2004
                              • 6156

                              #34
                              Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                              Brukte måneder på å bli førsteellever-aktuelle (4 stk)
                              Khaled, Riise, Mifsud, Myklebust.
                              Myklebust gikk vel rett inn i elleveren, men mistet plassen til Mifsud da han ble skadet, samtidig som Mifsud imponerte stort.

                              Kommentar

                              • RoyVaadal
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2004
                                • 4055

                                #35
                                Opprinnelig skrevet av Lars
                                Myklebust gikk vel rett inn i elleveren, men mistet plassen til Mifsud da han ble skadet, samtidig som Mifsud imponerte stort.
                                Enig. En forglemmelse.
                                RoyVaadal.

                                Kommentar

                                • RoyVaadal
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2004
                                  • 4055

                                  #36
                                  Opprinnelig skrevet av gilbert
                                  Andresen, Kippe, Rambekk hadde alle god tid på seg før seriestart og erfaring fra LSK eller andre norske klubber.
                                  Mye riktig i det du skriver, gilbert.
                                  Jeg kommenterer på det som er galt.
                                  Kippe hadde absolutt ikke god tid på seg før seriestart, fordi han kom midt i sesongen!
                                  Det var en meget varm og vakker julidag i 1997 da undertegnede leste VG inne på en bensinstasjon i Steinkjer (på vei til RBK-LSK på Lerkendal) og så en notis om at Frode Kippe var klar for fire år med LSK. Alle regnet med at den uerfarne 19-åringen fra 3.divisjon (Kolbotn) ville bruke minst et år eller to før han var aktuell for førsteelleveren. Etter bare én kamp for LSK2 så var han plutselig førsteellever-aktuell og har vært det siden (minus et mislykket opphold i Liverpool som økonomisk reddet LSK fra en nesten-konkurs).

                                  Noen øyeblikk glemmer man aldri.
                                  Last edited by RoyVaadal; 27.04.2006, 21:40.
                                  RoyVaadal.

                                  Kommentar

                                  Working...