Søgårds "offensive pasninger"

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7089

    #21
    Det landslaget trenger er først og fremst en kreativ kraft på midtbanen. Grovslitere har Hareide nok av fra før av. Men Søgård bør være i utkanten av landslaget nå, synes jeg.
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

    Kommentar

    • e.d
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2005
      • 688

      #22
      Ja landslaget har nok av grovslitere som er svake framover på banen, men da kan de jo like godt ta med den beste grovsliteren av dem alle.
      synging, mentalitet - Kanari-Fansen

      Kommentar

      • bøllefrø
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Sep 2004
        • 462

        #23
        Jeg er også litt usikker på hvem som vil bekle de sentrale plassene nåe Kasey er tilbake. Litt avhenger av om Koren forsvinner eller ikke (egentlig når det skjer).

        Hvis Uwe "etter koren" velger å fortsette i diamanten, så vil jeg anta at man legger Kasey bak og en ny offensiv (Kiko?) foran. Alternativt er å kjøre 442 med Kasey og Espen, eller med Espen og Kiko. Er stygt redd for at det lett kan bli litt baktungt... men sånt vet man jo aldri. Èn ting er ihvertfall klart, og det er at vi har 4 brilljante sentrale midtbanespillere, og det er bare plass til 2 av dem. Så hvis flere skal spille, så må man alternere på uvante plasser - som Kiko gjør med vekslende hell nå om dagen.

        Kommentar

        • fugla_4_ever
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Dec 2003
          • 467

          #24
          Denne tråden er det lenge siden jeg la ut. DA var det ikke så mange som var enige med meg. Men etter enga kampen, der Søgårds svake pasninger skapte noen farlige situasjoner, og andre dårlige paninger i andre kamper, ser jeg at han fremdeles har veldig mye å lære på dette området. Søgård er fremdeles den beste fighteren, men pasninger må han øve på. Noen som besøker treninger regelsmessig som vet om han trener spesielt på dette?

          Kommentar

          • BennyLem
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Aug 2005
            • 2902

            #25
            Opprinnelig skrevet av fugla_4_ever
            Denne tråden er det lenge siden jeg la ut. DA var det ikke så mange som var enige med meg. Men etter enga kampen, der Søgårds svake pasninger skapte noen farlige situasjoner, og andre dårlige paninger i andre kamper, ser jeg at han fremdeles har veldig mye å lære på dette området. Søgård er fremdeles den beste fighteren, men pasninger må han øve på. Noen som besøker treninger regelsmessig som vet om han trener spesielt på dette?
            Jeg har jevnlig kritisert Søgård i en rekke tråder. Hans svakheter blir ekstra tydelige de kampene Koren ikke er i form, ettersom Søgård gir null bidrag offensivt. Jeg skal innrømme at han er blitt mindre dårlig med ball enn før, men han sliter ekstremt med pasninger fortsatt.

            Dette er et problem som også forsterkes ved at våre stoppere (Rambekk, Kippe og PSA) er ekstremt primitive med ball og i beste fall bare lemper den unna.

            Vi trenger før neste sesong en defensiv midtbanespiller som kan bidra med pasninger, skudd og headinger, samt helst en spillende stopper.
            Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

            Kommentar

            • Fugl1120
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2005
              • 3528

              #26
              Opprinnelig skrevet av fugla_4_ever
              Denne tråden er det lenge siden jeg la ut. DA var det ikke så mange som var enige med meg. Men etter enga kampen, der Søgårds svake pasninger skapte noen farlige situasjoner, og andre dårlige paninger i andre kamper, ser jeg at han fremdeles har veldig mye å lære på dette området. Søgård er fremdeles den beste fighteren, men pasninger må han øve på. Noen som besøker treninger regelsmessig som vet om han trener spesielt på dette?
              Av treninger jeg har sett har Espen først og fremst trent på å vende spillet fra den ene siden til den andre. Forøvrig synes jeg ikke han slet veldig i pasningsspillet mot Enga, hadde blandt annet en strålende langpasning til Shane. Hvis du ser på Pål Steffen og Kippe synes jeg ikke det er noe bedre i pasningsfasen, selv om jeg er enig i at Espens største forbedringspotensiale ligger i ballbehandlingsfasen.

              Synes likevel det er litt galt å skyte på Espen når Koren spiller dårlig, fordi arbeidsfordelingen i LSK ligger i at Espen skal jobbe og vinne ballene, for så å gi den videre til Koren som skal gjøre det kreative å slå de gode pasningene. At Koren ikke fungerer er ikke Espens feil, selv om han kan virke usikker ved å rulle den korte hver gang.
              Lauken er vår venn!

              Kommentar

              • Ballkunstneren
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2006
                • 780

                #27
                Opprinnelig skrevet av hoyt
                Søgård er Søgård, du vet hva du får.
                Men det betyr ikke at han ikke kan trene på noen spesifikke ting for å bli bedre...?

                Kommentar

                • McGuffy
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jan 2004
                  • 5099

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av Ballkunstneren
                  Men det betyr ikke at han ikke kan trene på noen spesifikke ting for å bli bedre...?
                  Hvis du ikke har sett at Søgård har forbedret seg kraftig med ball de siste årene, så følger du ikke godt nok med..

                  Kommentar

                  • hoyt
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2004
                    • 2850

                    #29
                    Opprinnelig skrevet av Ballkunstneren
                    Men det betyr ikke at han ikke kan trene på noen spesifikke ting for å bli bedre...?
                    Nei, han får absolutt ikke lov til å trene på ting for å bli bedre...

                    Les hele innlegget mitt, som jeg skrev for en evighet siden, så ser meningen med innlegget mitt..

                    Her er hva jeg skrev:

                    Opprinnelig skrevet av hoyt - etter viking-kampen
                    Søgård er Søgård, du vet hva du får. Jeg synes Søgård er bedre enn på lenge, og er en utrolig viktig lagspiller. Han kriger til seg mange baller, og slår som du skriver, mange støttepasninger. Dette er ikke en svakhet alltid. I dag var Søgård god å ha i de periodene viking hadde ballen mest, der han ofte holdt ballen i laget med en støttepasning, i stedet for å måke den til helvete slik mange andre ville ha gjort.
                    "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                    - Nosa

                    Kommentar

                    • GulMann
                      Medlem
                      Hoffnarr
                      • Sep 2006
                      • 43

                      #30
                      Entan man liker det eller ei er ikke altid sliterne på banen de som synes
                      eller nødvendig vis viser seg frem med unike passninger osv.
                      Espen Blør for fugla hver gang han er på banen, ingen på laget har den arbeids moralen som Espen har.
                      Alle slitere og løpere har sine svakheter, mulig Espen mangler noe teknisk men tar det igjen på løping, som skaper rom for andre spillere.
                      Se Leo som en gang i tiden var en viktis spiller for Norske landslaget, han fikk neppe plassen for sin teknikk, men for netopp det han var god til, løpe, jobbe, skape rom og komme hurtig tilbake etter endt angrep.

                      Synes vel det er lit feil å gå på Espen med dette.

                      Kommentar

                      • Ballkunstneren
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • May 2006
                        • 780

                        #31
                        Opprinnelig skrevet av McGuffy
                        Hvis du ikke har sett at Søgård har forbedret seg kraftig med ball de siste årene, så følger du ikke godt nok med..
                        Det har han helt klart. Jeg var imponert faktisk når jeg kom tilbake fra to år i tyskland. Men når søgård blir stresset så er han tilbake der han var for to år siden. Det er kanskje det han må jobbe med, ikke bli stressa.

                        Espen er også et geni på å motivere gutta, han er også en kontinuitetsbærer i laget og vet hvordan ting funker. Har hjerte for LSK & oss.

                        ESPEN SØGÅRD RULER!

                        Kommentar

                        • BennyLem
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2005
                          • 2902

                          #32
                          Opprinnelig skrevet av Paddis
                          Så lenge Espen søgård spiller godt så er jeg ikke bekymret - i tilegg så begynner Khaled å vise seg frem positivt i mine øyne. Kasey er utvilsomt meget god spiller men slike utspill bør han spare seg for(så fremt dette er fakta).

                          Men for all del, får bare håpe Kasey blir!
                          Espen Søgård spiller godt? Ikke mot Molde sist eller i resten av sesongen, eller i fjor har Søgård vært god. Spillerbørs på fxt.no sier sitt: 4,84. På nitten kamper fra start (hvorav han har spilt atten fra start) har han en scoring og null assist. Det er elendig for en midtbanespiller. I fjor spillerbørs: 4,16, ingen mål eller assist.

                          Kiko er enda verre, med spillerbørs: 4,42. På elleve kamper fra start (byttet ut 8 ganger), samt fra innopp har han leie null mål og null assist. I fjor spillerbørs: 4,20.

                          Wehrmann på sin side har spillerbørs: 5,67. Dessverre er han heller ingen målkonge, med ett mål og null assist. Dog med bare seks kamper fra start og to innhopp. I fjor spillerbørs 4,45.

                          Spillerbørser er selvsagt ingen fasit, men over en (eller flere) sesonger gir det en god pekepinn.

                          Min mening er at Søgård er en sterkt begrenset spiller, som spesielt hemmer vårt offensive spill. MEd en kvalitetsspiller ala Martin Andresen, Hestad eller Strømstad i denne posisjonen er det meget mulig vi hadde hatt langt flere poeng (og kanskje klart å gjennomføre minst en veldig bra seriekamp i løpet av sesongen).
                          Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                          Kommentar

                          • _Jonern
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2004
                            • 4380

                            #33
                            Nytter ikke å se på spillerbørser. Søgård er en grovarbeider, som man ikke legger så godt merke til. Han kan spille en veldig god kamp uten at han får stjernekarakter av den grunn. Hvis man sammenligner med Koren f.eks, så kan han få langt bedre karakterer selvom han spiller en middels kamp. Statistikken viser at Fugla tar langt flere poeng med Søgård på banen, enn Kasey. Neppe tilfeldig. Foresten litt merkelig at han har 18 kamper fra start, hvis han er så elendig
                            ..................

                            Kommentar

                            • BennyLem
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 2902

                              #34
                              Opprinnelig skrevet av _Jonern
                              Nytter ikke å se på spillerbørser. Søgård er en grovarbeider, som man ikke legger så godt merke til. Han kan spille en veldig god kamp uten at han får stjernekarakter av den grunn. Hvis man sammenligner med Koren f.eks, så kan han få langt bedre karakterer selvom han spiller en middels kamp. Statistikken viser at Fugla tar langt flere poeng med Søgård på banen, enn Kasey. Neppe tilfeldig. Foresten litt merkelig at han har 18 kamper fra start, hvis han er så elendig
                              Som jeg nevnte, så er spillerbørser i beste fall veiledende, men fordelen er at de er laget av folk som har et presumivt nøytralt syn på ting. Søgård er en som har en positiv standing i "hardcore"-fansen, noe jeg mistenkes skyldes at han er lokal (og flink til å klappe), mer enn hans evner på banen. Jeg omgås stort sett folk som holder med andre lag enn LSK, og for de, så er Sørgård vårt svakeste ledd. En "støling" som noen av de sier.

                              Det er heller ikke slik at bare offensive spillere får gode karakterer. F.eks. er Kippe vår spiller med best snitt, og han er ikke den som krydrer kampen med tekniske finesser.

                              Det mest "rettferdige" er alikevel å sammenligne Søgård med andre arbeidshester, som løper mye. Spillere som Hæstad, Strømstad, M. Andresen, Grindheim, Roar Strand osv. ligger alle tildels milevis over Søgård i karaktersnitt. Dette er spillere som løper mye, men som også behersker andre sider av spillet. Søgård kan, etter min mening, ingenting bortsett fra å løpe mye. Han er ikke god på hodet, har elendige pasninger og skudd, er ikke rask, har en elendig førstetouch osv.

                              Angående ditt andre poeng, om at vi vinner mer med Søgård, så er dette en gjenganger. Imidlertid inneholder denne en stor metodisk svakhet, den tid kamper uten Søgård er så få at en rigorøs statistisk sammenligning ikke er mulig (Dette er grunnfagspensum). Her mener jeg Wehrman, og i særdeleshet Kiko, har fått for få muligheter på denne plassen. Kjøpet av Kiko er i helhet en skandale, all den tid Uwe kun bruker han på kant.

                              Til ditt siste poeng, at Søgård ikke hadde fått spille hvis han var dårlig, så ser jeg dette kun som nok et eksempel på Uwes manglende taktiske ferdigheter (på lik linje med hans tvangstanker om å ta ut vår toppscorer hver match, ofte med katastrofale konsekvenser). I sum, så har årets sesong vært dårlig sett fra en spillermessig side. At vi ikke ligger på nedrykk skyldes enkeltprestasjoner fra Mifsud og Koren, samt dommerhjelp i fem-seks kamper på våren.

                              Dessverre forsvinner mest sannsynlig Mifsud og Koren, og fremtiden ser mørk ut. Jeg skulle hjerne sett Søgård og Uwe forsvinne femfor Mifsud og Koren.
                              Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                              Kommentar

                              • Fugl1120
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2005
                                • 3528

                                #35
                                Tror du virkelig Uwe vet såpass lite om fotball at han lar Søgård starte hver gang på grunn av taktiske feil? Du er nødt til å se den meget viktige jobben Espen gjør. Tror du Koren kunne spilt som han gjorde om Mouelhi var den andre sentrale midtbanen vår?

                                Koren er ekstremt offensiv og svikter fler ganger på hjemløpene. Men en såpass offensiv spiller er vi helt avhengig av å ha en spiller som veier opp for dette, og den spillern er utvilsomt Espen Søgård. En spiller med kroppen i innsats i hver jævla duell og som aldri slutter løpet selv om ballen i utgangspunktet er tapt. En spiller som kaster seg inn i en voldsom takling for å blokkere lange oppspill og en spiller som plukker opp et hav av andreballer.

                                Du kan gjerne sammenligne Søgård med Hæstad, Strømstad og tildels Roar Strand. Martin Andresen og Grindheim løper ikke på langt nær like mye. Du må også se på hvilke spilletyper de har rundt seg, det avhenger av hvilke kvaliteter de andre midtbanespillerne har for å balansere midtbanen på en best mulig måte. Det er ingen som sier imot deg i at det er grusomt med Kasey på benken og Moulhi på kant, men du må se på helheten. At enkelte av dine kompiser synes Søgård er vårt svakeste ledd sier svært lite, da disse åpenbart ikke ser jobben Espen legger ned for laget. Søgård er i tillegg en spiller som fyrer opp andre før kamp, etter kampen mot VIF var det fler av gutta som uttalte at Espen hadde dytta inn i hodene deres hvor ekstremt viktig det var å slå Vålerenga at gutta ga absolutt alt. Koren halta med kramper fra hjørneflagget de siste minuttene, det er svært sjeldent vi har sett.

                                Du må gjerne fortsette å hakke løs på Espen, du er sikkert ikke den eneste. Men det handler om å se viktigheten i det han gjør, Strømstad og Hæstad er muligens noe bedre med ball, men Espen utvikler seg enormt, og det er fullstendig galt å si at det eneste Espen har er løpskapasitet. Han har mange fine pasninger, skuddet mot VIF var slettes ikke dårlig, han har på langt nær en håpløs førstetouch selv om han heller ikke er Ronaldinho. Han er vår Espen, og han er den spillern i LSK som ofrer mest for klubben.
                                Lauken er vår venn!

                                Kommentar

                                • Sem
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Mar 2005
                                  • 1626

                                  #36
                                  Opprinnelig skrevet av BennyLem
                                  på lik linje med hans tvangstanker om å ta ut vår toppscorer hver match, ofte med katastrofale konsekvenser
                                  Kamper uten at toppscoreren vår har blitt tatt ut er vel også veldig få. Dermed blir vel grunnlaget for teorien om at det er derfor vi sliter på slutten av kampene også ganske svak?

                                  Kommentar

                                  • BennyLem
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2005
                                    • 2902

                                    #37
                                    Opprinnelig skrevet av Sem
                                    Kamper uten at toppscoreren vår har blitt tatt ut er vel også veldig få. Dermed blir vel grunnlaget for teorien om at det er derfor vi sliter på slutten av kampene også ganske svak?
                                    Korrekt, så det blir spekulasjoner. Fotball er ingen eksakt vitenskap, og årsaks-virkning forhold forblir spekulative. Vi vet aldri hva som hadde skjedd om Mifsud hadde blitt på banen mot f.eks. Lyn. Kanskje hadde vi vunnet 3-1 eller 4-1, eller tapt 5-3.

                                    Uansett skulle jeg likt å se den topptreneren i verden som konsekvent tar ut sin toppscorer. Virker som Uwe gjør det på trass, særlig rasjonelt fremstår det ikke.
                                    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                    Kommentar

                                    • Grusom B
                                      Generalissimo Bellisimo
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6248

                                      #38
                                      "Imidlertid inneholder denne en stor metodisk svakhet, den tid kamper uten Søgård er så få at en rigorøs statistisk sammenligning ikke er mulig (Dette er grunnfagspensum)"

                                      Og dette er pretensiøst tullball. Jeg får jaggu inntrykk av at du er en overstolt og fersk universitetsspire som desperat har lett og gledestrålende har funnet en tråd der du følte du faktisk kunne bruke metodepensumet du har pugga siden i sommer for å sikre deg en B.

                                      I got news for ya, honey: Dette er fotball. Det er ingen eksakt vitenskap. Hva børshorer sier har ingenting som helst å si, ettersom dem ikke har peiling(dette er empirisk bevist ettersom de har prestert å være uenige med meg i mine karakterbøker, som er fasitt. Man kan som kjent ikke krangle med empiri, for det har jeg sagt). Espen er ingen elegant playmaker, la gå. Espen er derimot en grovarbeider av de sjeldne, og hvis du tar deg tid til å følge med på det han faktisk gjør i en kamp vil du legge merke til en del ting du aldri hadde tenkt over at hadde en nytteverdi på en fotballbane. Espen tar ofte ut to-tre pasningsalternativer helt på egen hånd. Han har en egen evne til å lese hvor ballen ramler ned etter dueller, og er ekstremt smart taktisk. På toppen av dette har han en kvalitet som man ikke finner hos mange ballspillere: hjerte. Han gir seg aldri, og leder "by example" i forhold til medspillerne. Du får bare vende deg til ham, han kommer til å være fast i ti år til.
                                      Ni principe ni rey...

                                      D10S!

                                      Kommentar

                                      • BennyLem
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2005
                                        • 2902

                                        #39
                                        Opprinnelig skrevet av Grusom B (Lasse Kongo)
                                        "Imidlertid inneholder denne en stor metodisk svakhet, den tid kamper uten Søgård er så få at en rigorøs statistisk sammenligning ikke er mulig (Dette er grunnfagspensum)"

                                        Og dette er pretensiøst tullball. Jeg får jaggu inntrykk av at du er en overstolt og fersk universitetsspire som desperat har lett og gledestrålende har funnet en tråd der du følte du faktisk kunne bruke metodepensumet du har pugga siden i sommer for å sikre deg en B.
                                        Hvis du absolutt skal gå til personangrep, så må jeg nesten tillatte meg å informere om at jeg har en meget solid Siv.Ing. og PhD i informatikk. (For de som ikke kjenner meg og tror jeg bløffer, så kan sikkert Roy være vitne).

                                        Angående Søgård, så er og blir han en primitiv spiller, som ikke er rett mann for å føre LSK noe som helst sted. Jeg kan skjønne at slike primitive spillere har apell hos primitive sjeler på tribunen, men det endrer ikke det faktum at han ikke holder mål. Dog, jeg skal innrømme at han ikke er like ille i år som i fjor.

                                        Dagens moderne fotball krever uansett sentrale typer som løper, men samtidig har teknikk, overblikk, pasningsfot, hodestyrke, skuddbein etc. På de fleste områder utover løpskapasitet står Søgård til stryk.
                                        Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                        Kommentar

                                        • BennyLem
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Aug 2005
                                          • 2902

                                          #40
                                          Opprinnelig skrevet av Grusom B (Lasse Kongo)
                                          "Du får bare vende deg til ham, han kommer til å være fast i ti år til.
                                          Jeg kommer nok aldri til å "vende" meg til Søgård, men det er nok mulig han blir på Åråsen i ti år ettersom ingen klubb med vettet i behold vil kjøpe han. Sjelden jeg hører om speidere som sitter og ser på Søgård.

                                          Noterer meg at han får nok en sterk firer av både Aftenposten, fxt.no og VG i dag etter nok en kamp med "heroisk innsats".

                                          Men, jeg skal la kritikken ligge nå, dette begynner å bli spamming. Sesongen er uansett spolert, og matchene på høsten har vært et mareritt. Kan ikke fatte at vi kamp etter kamp har Kasey på tribunen, Husar og Strand på banken, mens Sundgot, Kiko og Søgård har klippekort.
                                          Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                                          Kommentar

                                          Working...