26. april 2006 - 1. juni 2006 [Arkiv]

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Trondeo
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3062

Mot publikumsrekord på Åråsen

Lillestrøm har fått en strålende sesongstart, og går mot publikumsrekord på Åråsen. Fortsetter oppturen mot Sandefjord?
    (FOTO: HEIKO JUNGE/SCANPIX)

Lillestrøms sterke sesongstart gjør at Kanarifansen strømmer til Åråsen.

Lillestrøm går mot tidenes publikumsrekord på Åråsen. Etter ni serierunder har 8.900 tilskuere i snitt sett kanarifuglenes vei mot tabelltoppen, melder kanari-fansen.no. Tatt i betraktning at Lillestrøm ikke har hatt hjemmekamper mot de andre topplagene bortsett fra Rosenborg, lover det godt for fortsettelsen. I kveld braker LSK og Sandefjord sammen på Åråsen, og du kan se kampen direkte som abonnent på FXTV.

Kommentar

• sparwasser
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 3185

Fra VG:
      ÅRÅSEN (VG Nett) (LSK - Sandefjord 1-2) Med mål av Erik Mjelde og Andreas Tegström sørget nyopprykkede Sandefjord for at en av årets gullfavoritter fikk sitt første tap i årets eliteserie.

Rösler-advarsel hjalp lite

ÅRÅSEN (VG Nett) (LSK - Sandefjord 1-2) Med mål av Erik Mjelde og Andreas Tegström sørget nyopprykkede Sandefjord for at årets gullfavoritt fikk sitt første tap i eliteserien for sesongen.

ERIK SØNSTELIE

Etterpå var trener Tor Thodesen selvsagt superfornøyd.

- Vår største skalp til nå.

Rösler roste Sandefjord

Før kampen advarte LSK-trener Uwe Rösler mot å undervurdere nyopprykkede Sandefjord. Etter 1-2-tapet benyttet han også anledningen til å rose sin motstander.

- Sandefjord ga oss lite rom, de spilte en god kamp og utnyttet våre feil, sa en skuffet Uwe Rösler etter matchen og la til:

- De kjempet hardt og hadde vinnervilje.

Anderson beklaget

Det var Lillestrøm som kom best i gang foran 8.985 tilskuere på Åråsen i går. Men til tross for dominans nesten gjennom 90 minutter klarte hardt kjempende Sandefjord-spillere å tvinge LSK-maskinen til å gjøre selv de enkleste feil.

Sandefjord scoret da også på en miss i LSK-forsvaret. Christoffer Andersson, som spilte sin siste kamp for Åråsen-publikummet, lot Erik Mjelde slippe til på et innlegg fra Andreas Tegström.

Tegström lot ikke sjansen gå fra seg, men dempet ballen fint på brystet og skjøt uttagbart for LSKs keeperdebutant Otto Fredrikson.

- Tabbe av meg. Jeg trodde ballen skulle gå over Mjelde, konstaterte LSK-forsvarer Christoffer Anderson skuffet etterpå.

LSK presset

I 2. omgang startet LSK aggresivt. Sandefjord la seg bakpå. Både Bjørn Helge Riise, Olivier Occean og Arild Sundgot hadde flere store sjanser til å utligne, men Sandefjord-keeper Espen Bugge Pettersen hadde en god dag på jobben og tok det som kom hans vei.

Med et LSK som jaget scoring, ble det etter hvert i 2. omgang rom for Sandefjord til å komme på flere kontringer.

Først hadde Samuel Isaksen en stor sjanse til å punktere kampe på en kontring, deretter Andreas Tegström som tok ballen med seg på midten, satte kurs mot mål og satte den sikkert i mål bak Otto Fredrikson, unggutten som ble frisk nok etter operasjon akkurat i tide til kampen.

Med det ble 42-årige Claus Reitmaier satt på benken, slik Reitmaier selv antydet etter første trening med LSK.

Med 2-0 scoringen var kampen over - selv om LSK reduserte med Olivier Occean helt på tampen av oppgjøret på Åråsen.

Roste LSK

- Dette var sterkt. Veldig sterkt, sa Tor Thodesen til VG Nett etterpå.

- Vi har skaffet oss erfaring og guttene har sett at det er mulig å spille godt mot de beste, de så det blant annet mot Rosenborg. Den selvtilliten ga oss resultater i dag.

Selv om Sandefjord ga LSK-maskinen en nesestyver på Åråsen, mener han likevel at laget er blant de aller beste i eliteserien.

- Det er et knallbra fotballag. Har konstatert det før med Brann. Lillestrøm har alltid vært sterke fysisk. Men med Mifsud og Koen har de også utviklet seg kraftig i spillet. Det ser man selv om de tapte for oss i dag, sier Thodesen.

Skuffet Rösler

LSK-trener Uwe Rösler var naturlig nok en skuffet mann etter tapet.

- Sandefjord hadde en god dag på jobben. De scoret. Vi hadde ikke en fullt så god dag og scoret ikke, sier han.

- Vi hadde sjanser nok til å avgjøre dette til vår fordel. I 2. omgang kunne både Sundgot og Riise ha scoret på mulighetene sine. Men så scoret Sandefjord på kontring og da ble det vanskelig for oss.

(VG NETT 28.05.06 kl. 21:23)

Kommentar

• sparwasser
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2005
        • 3185

Fra FXT/nettavisen:

Skuffet svenske tok farvel

Christoffer Andersson har spilt sin siste hjemmekamp på Åråsen.
        Foto: Morten Holm / SCANPIX

Christoffer Andersson fikk ikke gitt hjemmepublikummet den avskjeden han ønsket.

ÅRÅSEN (TV 2 Nettavisen): LILLESTRØM-SANDEFJORD 1-2:
        Før kampen ble han hedret med stående applaus og blomster. Etter kampen var det en skuffet svensk høyreback som møtte pressen.
        - Sandefjords første mål er min feil. Jeg tror den kommer til å gå over han (Erik Mjelde), men jeg feilberegner og han får dempet og scoret, sier Andersson til TV 2 Nettavisen etter kampslutt.

Det gjenstår bare en kamp før svensken setter kursen mot tysk fotball og klubben Hannover.
        - Dette ble ikke den avslutningen jeg hadde håpet på. Vi fikk problemer da vi kom under, og selv om vi jaget godt på slutten, maktet vi ikke å ta poeng, fortsetter han skuffet.

Andersson spilte ikke i nærheten av hva han har vist før, men hevder at verken VM-skuffelsen eller den kommende overgangen har gått utover konsentrasjonen hans.
        - Det tok meg et døgn å komme over av jeg ikke fikk være med til VM. Overgangen til Hannover er ennå et stykke frem i tid. Jeg har full fokus på Lillestrøm og er fast bestemt på å gjøre det bra i de to siste kampene mine, avslutter han.
        Hvem som skal erstatte svensken, er høyst usikkert. Uwe Rösler vet i alle fall ikke.
        - Hvem som erstatter Andersson, vil vi merke i juli når sesongen sparkes i gang igjen. Men vi har alternativer, sier tyskeren.

28.05.06 22:26, ny 28.05.06 22:48

Kommentar

• sparwasser
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jun 2005
          • 3185

Fra RB:

Husket ingen som var gode
          LSK var ikke uslåelig likevel – første tapet siden København
          ÅRÅSEN:
          (Lillestrøm – Sandefjord 1-2). – Jeg vil ikke si hvem som sviktet, men jeg kommer ikke på noen som var gode heller, oppsummerte Uwe Rösler etter årets verste LSK-kamp.

INGEN LSYPUNKTER: Uwe Rösler kom ikke på noen han syntes hadde vært gode for LSK i går, kollega Tor Thodesen ramset opp flere av sine.

IKKE GODKJENT: Skuffede LSK-spillere får tommelen ned av treneren etter tapet i går. Fra venstre Andreas Haddad, Olivier Occean, Espen Søgård, Anders Rambekk og Arild Sundgot. ALLE FOTO: GEIR EGIL SKOG

Av: Espen Solbakken

Det var vanskelig for treneren å finne lyspunkter etter at laget hans var blitt overrumplet av mannskapet alle trodde skulle bli tidenes " prügelknabe" i Tippeligaen. 1-2 for Sandefjord var første tapet siden Royal League-finalen.
          – Var det undervurdering?
          – Ikke fra meg, og jeg tror ikke det var det fra spillerne heller. Vi ga dem to mål, og da blir det trøbbel. Vi er ikke gode nok til å skape ti målsjanser hver eneste hjemmekamp. I dag hadde vi 5-6, men det var baklengsmålene som skapte problemene for oss. Å jage er alltid vanskelig mot et lag som legger åtte mann i forsvar, mente Uwe Rösler.
          Lever av innsats

– Hvor stort slag var dette for LSK?
          – Framtida vil vise.
          – Hvordan skal dere komme tilbake etter dette?
          – Vi har kommet tilbake før, men det blir ikke lett å reise til Tromsø etter dette. I dag må vi skylde oss selv.
          – Hva kan dere lære av et slikt tap?
          – At LSK som klubb og lag lever av innsats og konsentrasjon. Når ikke dette fungerer, kan vi tape mot alle, sa Rösler.
          Hans høyre hånd på banen, Frode Kippe, benekter at det var undervurdering som felte Lillestrøm i går – i det som skulle være den sikreste seieren av alle i år.
          – Da de fikk det første målet ble alt plutselig vanskelig. På forhånd var vi veldig klar for kampen, også mentalt. Etter 2-2 mot Stabæk sist, ville vi virkelig vinne mot Sandefjord. Og vi prøvde alt, men i dag var det evnene som sviktet. Det var ikke viljen det var noe i veien med, sa Frode Kippe.
          Ute av rytme

LSK kunne se langt etter den trampeklappen som har sendt gutta i garderoben på tidligere hjemmekamper denne sesongen. Det var nesten uvirkelig å se hvor svake årets sterke utgave kunne opptre i 1. omgang.
          Robert Koren og Michael Mifsud kunne gitt hjemmelaget ledelsen på hver sin heading i løpet av de første 12 minuttene, men derfra og ut var det helsvart. At Sandefjord tok ledelsen på sin eneste sjanse før pause var symptomatisk for en omgang vi trodde tilhørte fortida.
          2. omgang var et lite steg i riktig retning, men det var like sannsynlig at Sandefjord ville øke, som at det skulle komme en utligning. Andreas Tegström har lurt Tippeliga-keepere før, og plasserte Otto Fredrikson i samme kategori da han lekte inn 0-2. Olivier Occeans redusering på overtid var litt for lite, litt for seint for Lillestrøm i går.
          Thodesen trodde

Sandefjord-trener Tor Thodesen var medlem av et bitte lite mindretall som trodde på Sandefjord-seier på Åråsen i går – da var det lett å kunne briefe litt etterpå også.
          – Jeg har sagt det hele uka at her lå det muligheter. Om vi turde å spille, kunne vi vinne her – og jeg tror ikke noe lag på Åråsen har presset så høyt som vi gjorde før pause, sa mirakelmakeren.
          Publisert : 29.05.2006 -

Kommentar

• sparwasser
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jun 2005
            • 3185

Fra RB:
            Kunne vært verre

ÅRÅSEN:
            Uwe Rösler var en slagen mann i går kveld etter sitt sjokktap. En titt nordover gjør det lettere å møte morgendagen.

INGEN KRISE: LSK-trener Uwe Rösler var ikke fornøyd etter 1-2-tapet i går, men kan søke trøst i at laget fortsatt har gullkontakt.

Av: KOMMENTAR Espen Solbakken

Lillestrøm ledet tabellen sammen med Brann før den 10. serierunden etter en imponerende rekke kamper. Rosenborgs vakling og stadige fall tydet samtidig på lite framgang fra fjorårets kriseår på Lerkendal.
            Mens LSK gikk på sin første sure karamell på Åråsen i går, ble trønderne tygget, spist opp og spyttet ut igjen av middelmådige Ham-Kam på eget gress.
            Det setter årets første LSK-tap i perspektiv for dem som ønsker å rope på Åråsen-krise etter årets første Lillestrøm-tap. Sannheten er at Rösler og LSK har gjort kvantesprang mot toppen av norsk fotball. Før gårsdagens nedtur var 0-1 borte mot FC København i Royal League-finalen klubbens eneste tap i en obligatorisk kamp i 2006.
            Må reise seg

– Man vil alltid tape fotballkamper, sa Uwe Rösler i går.
            Og spesielt når en kamprekke uten nederlag blir lenger og lenger, slik som den var blitt for LSK denne våren, kommer alltid tapet statistisk nærmere for hver eneste kamp som spilles.
            Men det er hvordan man takler tapene som avgjør om laget er mesterskapsmateriell eller ikke. 2-2 borte mot Stabæk var verken en stor overraskelse eller nedtur, men måten det skjedde på – straffespark imot på overtid – gjør at følelsen ikke var god for spillerne etterpå. I går sto LSK til 1,20 i odds hjemme mot Sandefjord, men tapte tre nye poeng.
            Da blir plutselig neste helgs bortekamp mot Tromsø en nøkkelkamp for hvilken sinnstilstand spillere og supportere reiser på sommerferie med. Et nytt tap i nord vil viske vekk mye av den optimismen LSK har skapt for seg og sine denne våren. Og apropos statistikker; Tromsø har ennå ikke vunnet hjemme denne sesongen – og som seiersrekker alltid slutter en gang, så er det også en ende på all negativ statistikk.
            LSK er herved advart før møtet med Årst i nord.
            Brann imot

Når jeg sitter og skriver dette – på en forlatt pressetribune på Åråsen stadion – er kveldssola i ferd med å forsvinne bak VIP-tribunen. Det ble dessverre ikke "sola den skinner, Lillestrøm vinner" denne gang.
            Og når jeg deretter streifer innom live-oppdateringen av kampen mellom Brann og Lyn i Bergen, ser jeg at Bengt Sæternes har skutt Brann til serieledelse med tre poengs margin på Lillestrøm.
            Med bare en serierunde igjen før VM-pausen, gjør det meg temmelig sikker på at det er kun Brann imot for LSK i kampen om seriegullet. Fjorårets medaljevinnere, Vålerenga, Start og Lyn har alle mistet altfor mange poeng på de første ti rundene til å melde seg på. Og Per-Mathias Høgmo er i ferd med å gjøre tidenes underprestasjon med sitt Rosenborg. Du taper ikke 0-3 hjemme mot Ham-Kam uten å tape både ansikt og medaljer.
            Og der LSKs søndagssmell foreløpig kan karakteriseres som et arbeidsuhell og bare det, er Rosenborgs nedtur ytterligere en bekreftelse på at alt Nils Arne Eggen bygde opp er revet ned én gang for alle; Ground Zero.
            Lillestrøm er fremdeles en av kandidatene til seriegullet i år, selv et sjokktap hjemme mot Sandefjord endrer ikke på det. Og hadde Rösler & Co fått tilbudet om 21 poeng etter ti serierunder før seriestart, er jeg sikker på at de hadde tatt det.

Kommentar

• dIsTurBeD
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2004
              • 668

- Kommer til å savne Åråsen og LSK

Christoffer Andersson spilte på søndag sin siste hjemmekamp for LSK. Nå står kun en bortekamp igjen mot Tromsø før den svenske backen reiser til sin nye arbeisgiver i Tyskland. Følelsene blir satt i bevegelse når han blir spurt om hvordan det føles.

- Jeg kommer til å savne Åråsen og LSK. Jeg har alltid hatt det veldig godt i klubben, og trivselsfaktoren har vært høy. LSK har fantastiske supportere, og en stadion man kan være veldig stolte av, sier Andersson som i sommer bytter arbeidsgiver til den tyske bundesligaklubben Hannover.
              - Det er trist å reise når man har det så godt, men nye utfordringer venter.
              Andersson har gjort det godt for LSK i våres, men synes selv han ikke har innfridd helt.
              - Jeg er fornøyd, men jeg har nok ikke fått ut hele potensialet mitt til nå i år. Det er som regel når sommeren kommer at det løsner for meg, sier han og får spørsmålet om hvordan det kommer til å bli å reise fra Åråsen.
              - Det blir trist, men hvis jeg noen gang skal ut av Skandinavia for å spille fotball må det bli nå. Jeg blir ikke noe yngre, og har spilt alle år i Sverige og Norge. Nå blir det spennende å prøve seg i Tyskland. Nytt land, nytt språk og ny klubb.
              30-åringen lover imidlertid å forsøke å komme tilbake ved sesongslutt.
              - Jeg får jo ny arbeidsgiver så jeg vet ikke om jeg får lov. Jeg skal likevel love at jeg vil gjøre mitt beste for å komme tilbake hvis LSK får en god plassering.
              LSK.no ønsker Christoffer Andersson lykke til mot Tromsø i siste kamp, og ikke minst også i sin nye klubb.

Selv om det ikke skal kommenteres her, kan jeg ikke dy meg; Det er fantastisk at de som jobber i LSK ikke vet / ikke gidder å sjekke alderen på spillerne i stallen...
              Last edited by dIsTurBeD; 29.05.2006, 10:43.

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                Poll St. Ring
                --==FORUMRUNKER==--
                • Dec 2005
                • 11796

Takker LSK

...men Sandefjord spolerte Christoffer Anderssons avslutningsfest på Åråsen

LILLESTRØM (VG Nett) (LSK - Sandefjord 2-1) Sandefjord spolerte avslutningsfesten for Lillestrøms høyreback Christoffer Andersson (27).
                Av ERIK SØNSTELIE

TIL TYSKLAND: Cristoffer Andersson. Foto: Scanpix

Den svenske forsvarspilleren håpet naturlig nok på en ny seier for Lillestrøm i sin avskjedskamp på Åråsen i går.

Men i stedet ble det sjokktap for LSK og den svenske forsvareren som om kort tid pakker flyttelasset og setter kursen for Hannover og tysk Bundesliga.

Andersson var naturlig nok skuffet etter 1-2 tapet:

- Det føles helt j¿¿ å tape denne kampen. Men det gikk dårlig. Dessuten var det første målet mitt ansvar, sier Andersson.

Han snakket om hvordan Erik Mjelde kom seg fri i feltet og tok Sandefjord opp i ledelsen i det 29. minutt.

Da Andreas Tegström økte ledelsen ytterligere i det 81. minutt, var kampen i realiteten over - til tross for sterkt LSK-press gjennom nesten 90 minutter.

Den populære svensken ble hyllet og takket både før og etter kampen i går. For Kanarifansen har "Stoffe" uten tvil har vært en av LSKs mest lojale, solide og stabile spillere siden han kom til klubben i 2004.

Slikt vet også supportere å verdsette. Selv er 27-åringen full av lovord om klubben som han snart forlater:

- Både klubben og fansen er bra. Det har betydd mye for meg. Jeg har ikke vunnet noe. Men kanskje muligheten kommer senere, sier Andersson, som kan bli både seriemester og cupmester dersom LSK skulle ta noen av årets titler.

- Hvordan har du utviklet deg som spiller i Norge?

- Jeg har utviklet meg mye. Uten tvil. I Helsingborg spilte jeg mest midtbane. I LSK fikk jeg utvikle meg på backplass, slik jeg ønsket, fra første stund, sier Andersson som dessuten roser Uwe Rösler som trener.

- Jeg har fått mye tillit og jeg har fått veldig mye hjelp av Uwe.

Andersson, som til sin store skuffelse ble vraket i 12. time da den svenske VM-troppen ble tatt ut, vet ikke helt hva som møter han når han starter opp i Hannover, en klubb som tradisjonelt havner midt på tabellen i serien. Men han regner med at den største utfordringen uansett er å ta seg av datteren og få henne til å trives i ny barnehage og med et nytt språk.

- Hva som venter i Tyskland får vi se mer på etter hvert. Foreløpig fokuserer jeg mest på de to gjenværende bortekampene for LSK, sier han.

LSK-trener Uwe Røsler sier at han har flere mulige erstattere for Andersson og at man får se utover sommeren hvem som får prøve seg i rollen når svensken har forlatt Åråsen. Den unge franskmannen Cyril Kalil (22), som er kjøpt inn for å erstatte Andersson, er en mulighet, ifølge Rösler.

Men den tyske treneren utelukker heller ikke andre alternativer.

Jon Inge Høiland, som har vært utlånt fra Malmø til tyske Kaiserlauten, er en av dem som er blitt koplet til LSK.

- Jeg har ikke hørt noe om det. Du får spørre Jan Åge Fjørtoft. Overfor meg har ikke nevnt det navnet, sier Rösler
                Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• chrissp
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2004
                  • 2403

Børsen: LSK-Sandefjord

Av:

Lillestrøm – Sandefjord 1-2 (0-1)

Stadionstemning: 6
                  Kampkarakter: 2
                  Åråsen stadion.
                  Mål: 0-1 (29) Erik Mjelde, 0-2 (83) Andreas Tegström, 1-2 (90) Olivier Occean (Andersson).
                  Gult kort: Tom Kristoffersen, Ole Tobiasen, Sandefjord.
                  Tilskuere: 8.985.
                  Målsjanser: LSK 7, Sandefjord 3.
                  Cornere: LSK 9, Sandefjord 0.
                  Dagens kanarifugl: Anders Rambekk.
                  LSK (4-4-2):

Otto Fredrikson 5

Finnens ilddåp og nylig tilbake fra inngrep i beinet. Litt overivrig i igangsettingene som dermed ble upresise. Kan ikke lastes for volleyen som ga 0-1. Meget bra redning en mot en i 2. omgang, ellers lite å gjøre.
                  Christoffer Andersson 3

Nest siste Tippeligaopptreden i LSK-trøya. La for mye kraft i de første cornerne. Tapte duellen som ga Sandefjord ledelsen og gjorde mye rart på backen i sitt Åråsen-farvel. Virket preget av at lite lyktes.
                  Anders Rambekk 6

Får han landslagsdebuten torsdag? Han fikk liten hjelp av spillerne foran seg søndag, men løste sine egne oppgaver i forsvaret greit. Spilte sentralt i treeren bak siste halvtimen, og hadde god kontroll.
                  Frode Kippe 4

Skulle kneble målfarlige Tegström, men utmerket seg mest med en rekke langpasninger før pause, de fleste uten adresse. Satset mer og brøt mye foran etter pause. Tapte duellen mot Tegström forut for 0-2.
                  Shane Stefanutto 3

Har vært stabil i mange kamper på rad nå. Falt tilbake til gamle synder med løp på blindsida, og det tok lang tid før initiativene framover kom. Byttet ut 31 minutter før slutt da 2. omgang åpnet nesten like svakt.
                  Bjørn Helge Riise 4

Eks-LSK'er Tom Kristoffersen var motstander, noe som skulle vise seg en tøff nøtt å knekke. Hadde noen innlegg, men kom sjelden rundt og forbi. Lagets mest skuddvillige, men ballen ville ikke inn.
                  Espen Søgård 2

Liten syndebukk da han laget straffe på overtid sist. Helt anonym i går, i en kamp han nok forventet mye rom og plass til å styre. Så ut som han hadde glemt alt han har lært i løpet av fem år i a-stallen.
                  Robert Koren 4

Tilbake i midten da LSK skulle føre kampen, men skjøvet ut til venstre igjen med tidlig bytte. Hadde nær scoret på to fine løp inne i boksen med avsluttende headinger. I likhet med laget langt under pari i går.
                  Khaled Mouelhi 3

Fantastisk Stabæk-innhopp ga tillit fra Start. Valgte å trekke inn på banen og bruke høyrebeinet i stedet for å komme rundt. Ble ofret før pause da LSK var inne i en meget svak periode, men var ikke den dårligste selv.
                  Olivier Occean 4

Var i ferd med å finne tonen med Mifsud. Dyktig i mottak feilvendt og la fint igjen til midtbanen i går, men virket ikke målfarlig. Hadde ansiktet mer mot mål etter pause og spilte seg opp. Scoret årets femte mål.
                  Michael Mifsud 3

Før denne hadde han mål i tre kamper på rad. Forsøkte å dra med seg stopperne på lure løp, men ble slukt og spist opp. Forsvant så inn i en anonym tilværelse hvor teknikken sjeldent stemte. Byttet ut – igjen.
                  SUM 11 MANN: 41

INNBYTTERE:

Arild Sundgot 3

(52 min. for Mouelhi). Greide ikke å utrette noe umiddelbart og gjorde mange feil. Så litt panisk ut og fant aldri roen som vanligvis kjennetegner ham.
                  Trond Olsen 2

(31 min. for Stefanutto). Blåste sin første sjanse håpløst utenfor. Hadde vilje, men innleggskvaliteten var under enhver kritikk.
                  Andreas Haddad

(13 min. for Mifsud). Siste trekket fra benken.
                  SUM 13 MANN: 46

DOMMER

Tom Henning Øvrebø, Nordstrand 5

I hvert fall ingen hjemmedommer, men det skal han heller ikke være. Godkjent dømming.
                  ANALYSEN

Alt annet enn klar hjemmeseier ville være en overraskelse i dette oppgjøret. Selv om Sandefjord har tatt mange poeng i vår, var dette den ultimate Tippeligatesten for vestfoldingene.
                  Og etter et par skremmeskudd fra LSK, var det tydelig at de har spilt på seg selvtillit. Lillestrøm havnet under og byttet inn Sundgot før pause. Laget som har vært så suverene i år virket direkte rystet og totalt ute av rytme inn til halvtid.
                  Rösler la om til 3-5-2 en halv time før slutt for å få tak på begivenhetene. LSK hadde overtaket, skapte noen sjanser og fikk en del cornere, men det virket som denne dagen var utgjort.
                  Tegström viste den klassen LSK manglet da han chippet inn 0-2 og ydmyket hele Lillestrøm. Occeans redusering kom for seint, og rettet ikke opp det flaue inntrykket.
                  Vurdert av Espen Solbakken.

Bølerkanaris

Kommentar

• sparwasser
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jun 2005
                    • 3185

Fra Aftenposten

LSK-duo kan få forsvarssjanse

DUO FOR NORGE: LSKs Anders Rambekk (venstre) og Frode Kippe kan fort bli Norges midtstoppere mot Sør-Korea. ( Foto: Foto: Digitalsport )

Frode Kippe og Anders Rambekk blir trolig Norges stopperpar i landskampen mot Sør-Korea. Skader og forfall plager Åge Hareide.

- Det er veldig aktuelt med LSK-gutta, selv om jeg ikke pleier å ta ut laget tre dager før kamp. De har vært gode lenge, sier landslagssjefen til NTB.
                    Tross smellen mot Sandefjord søndag har Lillestrøm-stopperne full tillit, og etter Erik Hagens mandagsforfall er det duket for et helt nytt stopperpar.
                    - Jeg vet hva Brede Hangeland står for, derfor kan dette være en gyllen anledning til å se to nye, bekrefter Hareide.
                    Det plager ham likevel at han ikke har flere stoppere å velge mellom i Norge.
                    - Med Claus Lundekvam, Hagen og Kjetil Wæhler ute er det vanskelig å få den ønskede kontinuiteten på midtstopperplassene, men vi har i hvert fall erstattere som har erfaring på godt nivå, påpeker Hareide.
                    Dødballrot

Baklengsmålene mot Paraguay irriterte sjefen.
                    – Brede og Erik fikk vel i overkant hard kritikk etter målene, men det er viktig at vi følger bedre med. Det er lenge siden vi rotet det like mye til på defensiv dødball som sist, det skal ikke skje igjen. Der skal vi være best.
                    Hareide håper å bygge på det positive fra kampen mot Paraguay. Det ligger ikke an til mange forandringer foruten i midtforsvaret.
                    – Nei, vi stiller nok ganske likt. Dette er stammen vi ønsker å foredle, og la oss håpe vi kan overføre en del spilleres positive serieopplevelser til landslaget. Norge må få flyt igjen. Vi skal tro vi er uovervinnelige, og da vipper også de viktige marginene vår vei, mener Hareide. (NTB)

Kommentar

• sparwasser
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jun 2005
                      • 3185

Fra RB:

HYLLER spillerne
                      ÅRÅSEN: I går hadde Uwe Rösler fortrengt nederlaget for Sandefjord. Isteden brukte LSK-treneren dagen til å skryte av det spillerne hans har levert så langt i sesongen.

SPILLERROS: LSK-trener Uwe Rösler brukte dagen etter Sandefjord-tapet til å gi spillerne sine kreditt for innsatsen i de ni første seriekampene. FOTO: GEIR EGIL SKOG

Av: Morten Svesengen

– I skuffelsen over et tap er det lett å glemme at laget har prestert godt over lang tid. Det er ingen grunn til panikk selv om vi nå har tapt en kamp. Disse spillerne har levert gode prestasjoner over lang tid, og det skal de ha kreditt for, sier Uwe Rösler.
                      Før Sandefjord-tapet søndag, hadde Röslers lag kun tapt én gang (finalen i Royal League red. anm.) på 20 kamper.
                      – Kampen var en god påminnelse om at vi kan tape for hvem som helst i denne jevne serien dersom vi ikke presterer opp mot vårt beste, sier LSK-treneren.

– Slitne i hodet

Rösler snakket etter søndagens kamp om at lagets hans kanskje begynner å bli slitne etter en lang vinter og vår med mange obligatoriske kamper. Men han tror spillerne er i dårlig fysisk form.
                      – Så mye som spillerne løper, tror jeg ikke det fysiske er problemet. Spillerne er nok mer slitne i hodet enn beina. De siste par ukene har det vært mer krevende å få dem opp på et høyt treningsnivå, og derfor blir det godt å få en pause, sier tyskeren.

På poengjakt i Tromsø

Men før spillerne kan nyte ti dagers ferie fra fellestreninger, venter en tøff bortekamp mot nedrykkstruede Tromsø. I tillegg skal LSK gjennom en 2. runde-kamp i cupen – borte mot Lørenskog.
                      Treneren regner med at de klarer å mobilisere krefter til de to kampene.
                      – Vi har flere spillere i landslagstropper denne uka, og det er usikkert hvor mye de vil spille. Sannsynligvis får de noen rolige dager. Det kommer også spillerne som er hjemme til å få. Deretter blir det vanlig forberedelse til kampen mot Tromsø.
                      Til Alfheim reiser Rösler med godt håp om poeng. Men han vet at det ikke blir enkelt selv om Tromsø fortsatt ikke har vunnet på hjemmebane.
                      – Vi møter et Tromsø som trenger poeng. De vil garantert gå tøft ut, men vi har vært i god borteform og bør ha en god poengmulighet. Ligger vi stabilt defensivt, vil vi få gode kontringsmuligheter, sier Rösler som i går kveld så mandagens motstander Tromsø på nært hold – mot Fredrikstad.
                      Kampen var en god påminnelse om at vi kan tape for hvem som helst i denne jevne serien dersom vi ikke presterer opp mot vårt beste, (sier?) LSK-trener Uwe Rösler.

Kommentar

• Trondeo
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2005
                        • 3062

- Kall meg Bjørninho

VELGER BRASIL: Om Kanarifansen skal gi Bjørn Helge Riise et kunstnernavn, kan de kanskje vurdere «Bjørninho». Lillebror Riise har Brasil som sitt drømmelag i VM.

Legger lista høyt

Lillestrøm-kanten spiller i gult til daglig, og ville også helst spilt i Brasils gule trøye i VM om han fikk velge.
                        - Jeg liker spillestilen deres, og måten de spiller på passer meg ganske godt. Jeg har jo en ganske god pasningsfot, så jeg vil tro at jeg kunne passet inn der, sier han med flir.
                        Og skulle han spilt sammen med Ronaldinho, Kaka og resten av Brasils stjernegalleri, hadde selvsagt Bjørn Helge blitt et noe tamt kunstnernavn. Selv har lillebror Riise følgende forslag:
                        - Det måtte vel blitt Bjørninho.

- Nesten alle i det landet heter jo noe med «ho» til slutt, og jeg må ikke være noe dårligere. Det er viktig å legge lista litt høyt som fotballspiller, he-he.

Kommentar

• sparwasser
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jun 2005
                          • 3185

Fra FXT/Nettavisen:

Fra benken til landslaget

Anders Rambekk (i midten) sammen med LSK-kollegaene Bjørn Helge Riise (til venstre) og Frode Kippe under tirsdagens landslagstrening på Bislett Stadion i Oslo.Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix

Anders Rambekk var ikke god nok for guttelaget til Urædd. Torsdag får han trolig sin debut på A-landslaget.

Av Roy Kvatningen

BISLETT (TV 2 Nettavisen): 29-åringen har gjort sine saker svært bra i Lillestrøm denne sesongen. Han har spilt samtlige kamper fra start til slutt, og står med et snitt på 5,50 på spillerbørsen til TV 2 Nettavisen.

Nå ser det sannelig ut til at han får sin debut på landslaget også.
                          - Skulle det skje, er selvfølgelig det utrolig gøy. Da får jeg gjøre mitt beste. Men jeg vet ingenting ennå, sier Anders Rambekk til TV 2 Nettavisen.
                          Åge Hareide har ennå ikke fortalt Rambekk - eller noen andre spillere, for den saks skyld - om sine planer for kampen mot Sør-Korea torsdag, men tirsdagens trening tydet i alle fall på at sjefen har tenkt til å bruke den anvendelige forsvarsspilleren som stoppermakker til Brede Hangeland.
                          Det blir i så fall et nytt bevis på at Anders Rambekk er en knakende god fotballspiller.

Roses av konkurrenten

- Anders har mange kvaliteter. Han er god med ballen, hurtig og duellsterk. Han har mange av de kvalitetene man skal ha som midtstopper. Han er en trygg spiller å spille sammen med, roser Frode Kippe, som er Rambekks makker i Lillestrøm og konkurrent på denne ukas landslagssamling.
                          Hareide vil imidlertid ikke bekrefte laguttaket ennå.
                          - Rambekk er en av de som er aktuelle. Han har vært stabilt god over lang tid. Han har spilt godt siden februar, sier Hareide til TV 2 Sporten.
                          I forrige uke intervjuet vi Anders Rambekk etter at uttaket kom, og etter at
                          Lillestrøm hadde slått både Vålerenga og Molde. Han beskrev det som sin beste fotballuke noensinne. Debut eller ikke – denne uka har han tatt et nytt skritt i riktig retning.
                          Og det er et skritt som virket ganske umulig da han var guttespiller.

Slet benken på guttelaget

- Jeg satt på benken da jeg var førsteårs guttespiller i Urædd. Jeg var vel en liten lyslugg som bare løp rundt der. Det var vel ingen spesielle egenskaper som utmerket meg, forteller Rambekk til TV 2 Nettavisen.
                          Han fikk etter hvert sjansen som ryddegutt på midtbanen. Den oppgaven taklet han godt. Bare et år etter at han var innbytter på guttelaget, spilte han på seniornivå i samme klubb.
                          - Det kom en trener som hadde troen på meg, smiler Rambekk.
                          Tom Nordlie var veldig begeistret for Anders Rambekk da de to var sammen i Odd Grenland. Den gang var han først og fremst en midtbanespiller. Det siste året i Skien spilte han i forsvaret, som regel på backplass, og det gjorde han så godt at Lillestrøm kom med et kontraktstilbud.
                          Nå er han etablert som midtstopper, og har tidvis holdt kaptein Frode Kippe på innbytterbenken i Lillestrøm. Nå for tiden spiller de to sammen, mens talentfulle Pål Steffen Andresen er henvist til benken.

Makker til Hangeland

Torsdag spiller Rambekk trolig sammen med Brede Hangeland i Norges midtforsvar - på bekostning av blant andre Kippe.
                          - Jeg tror det kan fungere veldig bra. Vi prøvde jo litt på trening nå. Han har mye av de samme kvalitetene som Frode. God på hodet, sterk i kroppen – det er mange likheter der. Jeg er vel ikke den typiske midtstopperen med mye kraft, men jeg har vel kanskje andre kvaliteter.
                          - Som for eksempel?
                          - Jeg er vel kanskje flink til å lese spillet, til å kommunisere. Jeg vet ikke – det er vanskelig å skryte av seg selv, smiler Rambekk.
                          Han foretrekker at andre snakker pent om ham. Og det er det også stadig flere som gjør.
                          30.05.06 15:49
                          Last edited by sparwasser; 30.05.2006, 15:34.

Kommentar

• rEPPA
                            *****istrator
                            • Nov 2003
                            • 3933

Lillestrøm kan møte Newcastle

FÅR STORKAMP? Dersom LSK gjør jobben mot en nord-irsk eller islandsk fotballdverg i Intertoto-cupens andre runde, blir det storkamp på Åråsen mot Newcastle lørdag 22. juli.
                            Foto: SCANPIX

TIL ÅRÅSEN?: Rett etter VM i Tyskland må Michael Owen kanskje i aksjon mot Lillestrøm.

(Dagbladet.no) Lillestrøm deltar i Intertoto-cupen i år, i håp om å sikre seg en plass i UEFA-cupen. Dersom Uwe Röslers gutter unngår å dumme seg ut mot vinneren fra kampen mellom islandske Keflavik og nord-irske Dungannon Swifts, er det duket for et norsk/engelsk bikkjeslagsmål om retten til europacupspill.

Da møtes i så fall Lillestrøm og laget som endte på 7. plass i årets Premier League, Newcastle.
                            Newcastle åpner på hjemmebane lørdag 15. juli, mens returoppgjøret på Åråsen eventuelt spilles en uke senere.

Optimist

Daglig leder Frank Grønlund understreker at han ikke tar noe på forskudd, men er optimistisk med tanke på å slå Michael Owen & co.
                            - Vi kommer neppe til å få en større sjanse til å slå Newcastle over to kamper i juli. Da har de nettopp startet opptreningen, mens vi er i sesong, sier Grønlund til Romerikes Blad.
                            Newcastles norske supporterklubb er i motsetning til Grønlund helt sikre på at Lillestrøm ikke snubler mot Keflavik eller Dungannon Swifts. De er allerede i gang med å lage billettpakker for medlemmene sine.
                            www.kfl.no/debatt

Kommentar

• Henrik
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jan 2006
                              • 2110

Landslagsgutta vil gi Koren norsk pass

FEIL PASS: Her er Robert Koren i aksjon mot Italias Andrea Pirlo i kvalifiseringen til VM i Tyskland. Flere av de norske landslagsgutta ville valgt Koren på spørsmål om hvilken utlending i Tippeligaen de helst ville sett i Norges landslagsdrakt.
                              Foto: AP

HAR IMPONERT: Charlie Miller er bedre trent enn på veldig lenge, og har tatt Tippeligaen med storm i år med sin gode teknikk og blikk for spillet.
                              Foto: SCANPIX
                              annonse

Med Charlie Miller som en god nummer to.

(Dagbladet.no): Utlendingene har satt sitt markante preg på Tippeligaen denne sesongen. På Dagbladets spillerbørs troner fem utlendinger på topp etter de første ti serierundene.

At flere av dem hadde vært en forsterkning for det norske landslaget, er hevet over enhver tvil.
                              Dagbladet.no spurte 15 av Norges beste menn hvilken utlending i Tippeligaen de aller helst ville sett spille med det norske flagget på brystet.

Tøff å overtale

De fleste ønsket seg spillere fra Lillestrøm og Brann - med Koren som den mest ettertraktede.
                              Sloveneren selv er svært smigret over tilliten, men dessverre for Åge Hareide og Norge: Han vil ikke bli norsk.
                              - He-he, no chance, sier Koren til Dagbladet.no.
                              - Hvor mye penger skal du ha?
                              - Penger hadde ikke spilt noen rolle. Jeg er slovensk, ler han.
                              Koren er for øyeblikket på landslagssamling med Slovenia, og spiller fra start i kveldens kamp mot Trinidad & Tobago.

- Stor ære

Han setter imidlertid stor pris på gesten fra sine norske landslagskolleger.
                              - Jeg er veldig overrasket. Det er en stor ære, og gjør meg glad.
                              - Hvordan ville du passet inn på Norge, tror du?
                              - Jeg tror jeg kunne passet inn. Jeg så Paraguay-kampen, og det var en veldig bra kamp fra Norges side. Det er lenge siden jeg har sett dem så gode, sier Lillestrøms midtbaneelegant.

Slik svarte landslagsgutta på spørsmål om hvilken Tippeliga-utlending de helst ville sett i norsk drakt:
                              Ole Martin Årst: - Charlie Miller. Han har vært fantastisk god. Patrice Bernier er også en av de beste midtbanespillerne i Norge, men på bakgrunn av årets prestasjoner sier jeg Miller.
                              Brede Hangeland: - Jeg tror jeg velger Robert Koren. Jeg har møtt ham med FCK i vinter, og han er god.
                              Christian Grindheim: - Michael Mifsud. Han er en type som kan gjøre det helt store, og er jævlig rask. Han hadde passet sammen med Carew.
                              Petter Vaagan Moen: - Charlie Miller. Han er utrolig kreativ.
                              Jan Kjell Larsen: - Robert Koren. Meget bra fotballspiller
                              Frode Kippe: - Det må bli Koren. Han har mye fotball i seg. Det hadde vært gøy å se ham for Norge, men han blir nok tøff å overtale.
                              Jan Gunnar Solli: - Det er kanskje kjipt å si det samme som de andre, men jeg sier Koren.
                              Fredrik Strømstad: (Begynner å synge Kanarifansens Robert Koren-sang) - Robert Koren er suveren, Robert Koren er suveren. Jeg har litt sansen for ham. Dessuten scorer han mye mål.
                              Jon Inge Høiland: - Oliver Occean. Har ikke sett så mye av ham, men han har det lille ekstra.
                              Morten Gamst Pedersen: - Patrice Bernier.
                              Tommy Svindal Larsen: - Vår egen forsvarsklippe Pelle Nilsson. Jeg er 100 prosent sikker på at han snart trer inn i det svenske landslaget.
                              Martin Andresen: - Kristjan Ørn Sigurdsson. Lynrask stopper, som heldigvis har sluttet å spille pasninger.
                              Frode Johnsen: - De beste spillerne er de norske.
                              Anders Rambekk: - Nei, jeg må være lojal mot spillerne som er fra Norge

Kommentar

• sparwasser
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jun 2005
                                • 3185

Fra RB:

Tar ikke festen på forskudd ...

men LSK møter trolig Newcastle i Intertoto-cupen

ÅRÅSEN:
                                I 2002 så alle på Åråsen fram til mesterligakvalifisering mot Newcastle. Det satte bosniske Zeljeznicar en stopper for. I juli kan storklubben bli motstander igjen – i Intertoto-cupen.

TIL ÅRÅSEN: Michael Owen og Newcastle kan blir LSKs motstander i Intertoto i sommer. Oppgjøret på Åråsen spilles eventuelt 22. juli. FOTO: SCANPIX

Av: Espen Solbakken | Morten Svesengen

Forutsetningen for en sommerfest mot det engelske Premier League-laget på Åråsen er at LSK først slår vinneren av Keflavik (Island) og Dungannon Swifts FC (Nord Irland) i den andre av sommerens tre Intertoto-runder.
                                LSK har allerede lagt ut informasjon om kampen på sin hjemmeside, men denne gangen tar man ingenting på forskudd på Åråsen.
                                – Vi har skrevet på hjemmesiden at forutsetningen er å slå Keflavik eller Dungannon Swifts FC i runden før. Klarer vi det får vi en morsom kamp på Åråsen, sier daglig leder Frank Grønlund.

Plass i UEFA-cupen

Intertoto-cupen gir denne sommeren en større mulighet til å kvalifisere seg for høstens UEFA-cup enn tidligere.
                                Dersom LSK spiller seg fram til et møte med Newcastle, vil de to klubbene kjempe om retten til en plass i høstens UEFA-cup. Det betyr at kampen vil ha stor betydning for begge klubbene.
                                – Gulroten er en UEFA-cup-plass, og det gir kampen en verdi. Vi kommer neppe til å få en større sjanse til å slå Newcastle over to kamper enn i juli. Da har de nettopp startet opptreningen, mens vi er i sesong, sier Grønlund.

Kamp i England først

Hvis LSK gjør jobben mot Keflavik eller Dungannon Swifts i kampene som spilles lørdagene 1. og 8. juli, blir Newcastle motstander over to kamper de to påfølgende helgene.
                                Det første oppgjøret spilles på St. James' Park enten lørdag 15. eller søndag 16. juli.

Grønlund fikk etter to henvendelser til den engelske storklubben beskjed om at det er mest sannsynlig med lørdagskamp.
                                – På min første henvendelse ble jeg via et standardsvar henvist til klubbens hjemmeside. Da jeg tok ny kontakt og ga beskjed om det dreide seg om en offisiell henvendelse fra LSK, fikk jeg et mer personlig svar fra en klubbsekretær. De regner med at kampen går lørdag, forteller Grønlund.

Fansen har opplegg

Returoppgjøret spilles eventuelt på Åråsen 22. juli. Det kan bli en publikumsfest.
                                – Vi har lagt oss på lavere billettpris enn til seriekamper. Målet er å få mange tilskuere hvis denne kampen blir en realitet, sier LSKs daglige leder.
                                Også gjestene kan komme til å prege tribunene.
                                Newcastles supporterklubb i Norge med sine om lag 1.500 medlemmer er allerede i gang med å skreddersy supporteropplegg for "Toon Army" i forbindelse med kampen.

De er sikre på at LSK slår vinneren fra oppgjøret mellom lagene fra Island og Nord-Irland. Den 9. mai hadde man ifølge sin hjemmeside et møte med LSK, og det er ment at hele bortesvingen nord på Åråsen skal være sort/hvitt denne kvelden. Men trolig er det kun et mindretall på under 100 som tar turen helt fra England.
                                Ifølge kontaktperson Christian Weiseth har den norske delen av Newcastle-supportere allerede begynt å selge billetter.

Kommentar

• sparwasser
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2005
                                  • 3185

Fra VG:

- Det er bare fotball

ULLEVAAL (VG Nett) Anders Rambekk debuterer på det norske landslaget mot Sør-Korea. Da senker han skuldrene og husker på at det hele bare er fotball.

Av PER OPSAHL, JØRGEN MEBERG GILBRANT

DEBUTERER: Anders Rambekk (til høyre) debuterer i morgendagens landskamp mot Sør-Korea. Her med lagkamerat fra Lillestrøm Frode Kippe på dagens landslagstrening. Foto: Scanpix

- Dere snakker vel med meg bare fordi jeg debuterer i morgen.
                                  LSK-spiller Anders Rambekk er kledelig beskjeden, samtidig minner han seg selv på at det lille oppstyret han opplevde på dagens pressetreff, snart er borte.

- Neste kamp er jeg kanskje tilbake på tribunen og da er det over, fleiper Rambekk.

Eks-«potet»

For fleipe, det er det han gjør. Ambisjonene til midtstopperen er det selvsagt ingenting å si på.

- Jeg skal gå utpå der og gjøre alt det jeg har vist i Lillestrøm. Og hvis det går dårlig for min egen del, så skal jeg huske på at det bare er fotball det er snakk om, sier Rambekk til VG Nett.

LAVE SKULDRE: Anders Rambekk har hatt en flott vinter- og vårsesong i Lillestrøm. Her scorer han mot Start 7. mai. I morgen debuterer han mot Sør-Korea - med lave skuldre.

Rambekk kaller seg selv eks-«potet» etter flere sesonger som back, midtbanespiller, kant - og nå til slutt midtstopper. Lillestrøm-spilleren har nemlig landet på sin plass på banen. Og som vanlig var det en tilfeldighet som skulle til.

- Første kamp som midtstopper kom da Frode Kippe ble skadet av Hannes Sigurdssons albue, sier Rambekk.

Uwe Rösler likte det han så og ga Rambekk full tillitt i vinterens Royal League-turnering. Det var også der Åge Hareide la merke til Lillestrøms spillende midtstopper.

Mange kvaliteter

- Anders har spilt veldig godt i Royal League for Lillestrøm, og har også spilt bra i den norske serien, sier Hareide, før han kommer inn på Rambekks kvaliteter.

- Han er trygg med ball og flink til å jobbe på små områder. I tillegg er han vant til å spille på et lag som spiller med høy konsentrasjon og som er veldig på «tå-hev».

VG NETT LIVE:
                                  Norge - Sør-Korea, i morgen klokken 19.00

Rambekk nekter lenge å si noe om sine egne kvaliteter på banen, men innrømmer tilslutt - etter at VG Nett siterer Hareide for ham - at han har tatt med seg noen kvaliteter fra andre steder på banen tilbake til midtstopperplassen.

- En av styrkene mine er nok at jeg har spilt i mange posisjoner og at jeg derfor har flere kvaliteter. Nå er jeg glad for at jeg har funnet en plass som passer meg perfekt, sier Lillestrøm-stopperen.

Rydder opp

Frode Kippe spiller sammen med Rambekk i Lillestrøms midtforsvar - og ble vraket nettopp til fordel for Rambekk i morgendagens kamp. Hareide mener Kippe og Hangeland blir for like som midtstoppere, og velger derfor den mer spillende Rambekk.

Det er ikke Kippe nødvendigvis uenig i.

- Det er jo slik Hareide vurderer det, men jeg er vel ikke helt uenig. Jeg unner uansett Anders denne sjansen, sier Kippe som selv har fem landskamper.

Om sin makker i Lillestrøm har Kippe følgende å si:

- Han leser spillet godt, er en god sikringsspiller og derfor kan jeg spille mer aggresivt fordi jeg vet at han som oftest rydder opp hvis «det går galt».

Norge stiller trolig med dette laget:
                                  Thomas Myhre/Håkon Opdal - Jon Inge Høiland, Anders Rambekk, Brede Hangeland, John Arne Riise - Fredrik Strømstad, Martin Andresen, Tommy Svindal Larsen, Morten Gamst Pedersen - Frode Johnsen, John Carew

(VG NETT 31.05.06)
                                  Last edited by sparwasser; 31.05.2006, 17:43.

Kommentar

• Sem
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Mar 2005
                                    • 1626

Men i morgen får Anders Rambekk landslagsdebuten mot Sør-Korea. Se laget her!

Har aldri spilt på kretslaget

FÅR DEBUTEN: Anders Rambekk erstatter Erik Hagen fra start mot Sør-Korea i morgen.
                                    Foto: Scanpix

(...)

SIGVE KVAMME
                                    Onsdag 31.05.2006, 12:59
                                    oppdatert 15:40 ULLEVAAL (Dagbladet.no): I morgen møter Norge Sør-Korea på Ullevaal stadion som en del av oppkjøringa til høstens EM-kvalifisering. Landslagssjef Åge Hareide har allerede begynt å forme laget som skal ta Norge til sluttspillet, men tester samtidig ut framtidas menn.
                                    På dagens trening på landslagsarenaen var det mye som tydet på at Hareide fornyer tilliten til de som tidvis rundspilte Paraguay for en uke siden.

Den eneste nye er Anders Rambekk som skal erstatte Erik Hagen på stopperplass.

- Rambekk starter. Han har vært stabil for Lillestrøm, og er ikke så lik Brede Hangeland som Frode Kippe. Derfor valgte jeg ham, sier Åge Hareide.

Uten kretskamper

LSK-stopperen får dermed sin debut på landslaget i en alder av 29 år og ni måneder.

- Jeg må ærlig innrømme at jeg trives bedre på banen enn å stå her foran så mange pressefolk, sier Rambekk.

- Tenker du at du er nødt til å gripe denne sjansen?

- Nei, jeg tenker ikke sånn. Jeg må bare ikke glemme å være meg sjøl, både på banen og i miljøet. Det er da jeg er best. Dette er bare veldig artig - jeg har verken kretslagskamper for Telemark eller aldersbestemte landskamper, sier Rambekk.

Det kan fort bli flere debutanter på Ullevaal i morgen: Kanskje får Håkon Opdal starte.

(...)

Basert på dagens landslagstrening tror Dagbladet.no følgende ti starter på Ullevaal i morgen kveld:

Forsvar: Jon Inge Høiland, Anders Rambekk, Brede Hangeland, og John Arne Riise.

Midtbane: Fredrik Strømstad, Martin Andresen, Tommy Svindal Larsen, og Morten Gamst Pedersen.

Angrep: Frode Johnsen og John Carew.

Kommentar

• McGuffy
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2004
                                      • 5102

Fra fotball.no

ANDERS RAMBEKK KLAR TIL DEBUT
                                      - Blir som å møte 11 Mifsuder

1.6.2006 av Yngve Haavik
                                      Anders Rambekk er vant med å bryne seg på raske Michael Mifsud på LSK-trening. I kveld møter han en gjeng hurtige sør-koreanere.

GLEDER SEG TIL OPPGAVEN: Anders Rambekk (t.h) og midtstopperkollega Frode Kippe i LSK tøyer ut etter gårsdagens økt på Ullevaal Stadion: Foto: Morten Holm/SCANPIX

- Det blir stort å debutere, samtidig som det er en rar følelse. Jeg håper jeg kan gjøre en god jobb og bidra til at laget vinner, sier Rambekk som har hoppet over både kretslag og aldersbestemte landslag.
                                      Og LSK-stopperen vet at møtet med sør-koreanerne ikke innebærer noen enkel jobb.

- Det blir som å møte 11 Mifsuder, og det blir spennende. Jeg ligger ikke langt tilbake hurtighetsmessig, og det blir viktig å lese spillet og være litt i forkant, sier 29-åringen til fotball.no.

Kjapp i beina
                                      Kollega Brede Hangeland tror det nykomponerte stopperparet kommer til å løse utfordringene godt sammen. Men han går ikke uten videre med på at midtforsvaret nå får tilført sårt trengt fart. Det ble nemlig et tema etter kampen mot Paraguay hvor Hangland spilte sammen med Erik Hagen som har meldt forfall til kveldens dyst.
                                      - Anders er helt sikkert rask nok til å gjøre en god jobb, men det ble litt unyansert om tempo i midtforsvaret sist. 2-1 scoringen handlet om at vi ikke falt av i tide, sier Brede Hangeland til fotball.no.

Landslagstrener Åge Hareide sier dette om sin nye midtstopper:
                                      - Anders er kjapp i beina på små flater og flink til å lese spillet. Dersom han presterer som han har gjort på Lillestrøm, så blir det en fin debut, og det har jeg tro på, sier Åge Hareide som valgte Rambekk fremfor Frode Kippe fordi førstnevnte er mindre lik Hangeland som stopper.

Avl til vekst
                                      Men først om fremst handler selvfølgelig kampen mot Sør-Korea om hvordan laget som helhet fungerer.

- Vi må fortsette der vi slapp mot Paraguay og jobbe med ballen på samme måte. Klarer vi det, blir det en avl til vekst, samtidig som vi må bli skarpere foran mål, sier Hareide.

Som understreker at landslaget trenger å øve på å styre spillet på Ullevaal. I kveld venter nok en tentamen. Til høsten venter eksamen og EM-kvalik.

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                                        Poll St. Ring
                                        --==FORUMRUNKER==--
                                        • Dec 2005
                                        • 11796

Olsen vil bort fra Åråsen

Trond Olsen er aktuell for retur til Bodø.
                                        Foto: Gorm Kallestad (Scanpix)

Den tidligere Bodø/Glimt-spissen Trond Olsen kan komme til å flytte nordover i jakten på mer spilletid.

A-lagsfotball er alt Trond Olsen har fått boltre seg i under LSK-trener Uwe Rösler så langt denne sesongen. Slikt blir en 22 åring rastløs av.

Overfor Avisa Nordland bedyrer ungtalentet i dag at han kan komme til å trekke nordover om det ikke raskt blir bedre åpningstider på Åråsen.
                                        Håper på mer
                                        – Det er vel sånn som for alle andre i min situasjon. Alle vil jo spille mest mulig, sier Trond Olsen til an.no.
                                        Samtidig understreker den lynkjappe vingspissen at han helst vil kjempe seg til en fast plass der han er.
                                        – Jeg kan kanskje ikke klage. Vi har spilt ti kamper og bare tapt én. Så når laget har prestert såpass godt, kan jeg jo skjønne at de ikke vil bytte så mye på laget, konstaterer han.
                                        Olsen understreker at det ikke har vært noen formell kontakt mellom ham og gamleklubben.
                                        FFK-interesse avvist
                                        Fra før av skal Fredrikstad og Knut Torbjørn Eggen være interessert i å legge inn bud på spilleren, men LSK er ikke veldig klare for å selge.
                                        - Det er uaktuelt å selge ham til Fredrikstad. Vi har heller ikke mottatt noen henvendelse fra dem, sa Jan Åge Fjørtoft til TV 2 Nettavisen så sent som i forrige uke.
                                        01.06.06 08:37

Kommentar

• Kjell.T.Ring
                                          Poll St. Ring
                                          --==FORUMRUNKER==--
                                          • Dec 2005
                                          • 11796

Intens gullkamp Landslagsferskingene med fri fra Tippeliga-toppstriden

ULLEVAAL:
                                          Lillestrøms Riise og Mjøsas Beckham møttes i går til en vennskapelig gullprat. Bjørn Helge Riise og Petter Vaagan Moen synes den siste landslagsuka har vært en fin avveksling fra toppstrid i Tippeligaen.
                                          TVEKAMP: De unge landslagsspillerne Bjørn Helge Riise (t.v.) og Petter Vaagan Moen er imponert over hverandres klubbprestasjoner i serien denne sesongen. BEGGE FOTO: TERJE PEDERSEN
                                          I DET GODE SELSKAP: Bjørn Helge Riise og Petter Vaagan Moen storkoser seg med landslaget midt i den intense gullkampen i Tippeligaen.

Av: Espen Solbakken

– Ja, det har vært mye pes i det siste. Spesielt etter tapet mot Sandefjord var det godt å få komme hit, sier Bjørn Helge Riise, som håper å debutere i privatlandskampen mot Sør-Korea i kveld.
                                          Branns Petter Vaagan Moen har allerede spilt tre a-landskamper, men synes det er ekstra stas å være med i troppen nå som alle kanonene er med.
                                          RB-sporten ville likevel dreie samtalen inn på LSK og Brann, som har skilt seg ut som Norges to klart beste lag i vår.
                                          Stort forsprang

– Er Tippeligaen nå kun et to-hesters løp?
                                          Riise: Om to lag leder med ni eller tolv poeng nesten halvveis, kan det tyde på det. Både Brann og LSK har så bra spillerstaller at jeg ikke tror noen sprekker. Vi fikk en smell mot Sandefjord, men vinner vi mot Tromsø tilbake er vi tilbake på sporet. Det kan bli tøft for de andre å hente inn oss da. Men Brann kan tape til helga...
                                          Vaagan Moen: Vi har fått en veldig god start og er i sinnssyk flyt om dagen. Men vi må bare ta en kamp om gangen. Jeg synes det likevel er såpass tidlig ennå, og jeg velger å ikke se for mye på tabellen – vet nesten ikke hvor mange poeng vi leder med engang. Ligaen er veldig jevn, men har du flyt som vi har hatt, så blir fort forskjellen stor på tabellen. Det er ikke sikkert tabellen gir et helt riktig bilde.
                                          Skryter av Koren

– Hva er bra med Brann?
                                          Riise: Angrepsrekka deres er helt rå, den er suveren. Men vi får håpe Petter får en skade snart. Det virker også som de har stor selvtillit om dagen.
                                          – Hva er bra med Lillestrøm?
                                          Vaagan Moen: Strukturen og maskineriet virker veldig solid. De er jevnt besatt over hele linja med gode spillere i alle posisjoner, og aller best synes jeg Koren er. Han er fantastisk.
                                          – Og Branns svakhet er?
                                          Riise: Sidebackenes fart.
                                          – Og Lillestrøms mangler?
                                          Vaagan Moen: Jeg ser ingen hull her og nå. De virker bunnsolide.
                                          Til målforskjell?

– Hva blir avgjørende i gullkampen utover i sesongen?
                                          Riise: Jeg tror faktisk at målforskjellen blir avgjørende, det vil i så fall være den sureste måten å tape et gull på. Færre poeng, greit, men målforskjell – huff! For oss blir det viktig å holde nullen i flest mulig kamper, for vi er alltid kapable til å score – det har vi gjort i hver eneste seriekamp.
                                          Vaagan Moen: Hos oss er det også slik at mål kommer overalt fra på banen om dagen. Nå har jeg ikke vært i Bergen de siste dagene, men det er sikkert helt vilt der. For meg som spiller er det utrolig artig å få være med på noe slikt. Jeg har ikke opplevd maken og føler meg veldig heldig som får gjøre det nå.
                                          Sto igjen

På den siste landslagstreningen før kveldens kamp, var det nettopp Bjørn Helge Riise, Petter Vaagan Moen samt Vålerengas Christian Grindheim som sto igjen og øvde på avslutninger.
                                          – Det var litt ekstra tid før pressemøtet, så da kunne vi like gjerne spille litt mer fotball, sier Bjørn Helge Riise. Fredag er han tilbake i LSK-leiren, mens Petter Vaagan Moen tilbake i Bergen.
                                          26. juli er det tidlig seriefinale på Åråsen med de tidligere U21-lagkameratene involvert. Og det kan bli en gjentakelse fra 1-1-matchen på Brann stadion. Den gang fikk den sindige Hamar-gutten gult kort for en felling på kruttønna fra Sunnmøre.
                                          Vaagan Moen: Men jeg sa unnskyld.
                                          Riise: OK, da.

Kommentar

Working...