Gebyr på billetter på shop'n !?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kain
    Seniormedlem
    Forumsadist
    • Feb 2006
    • 108

    #21
    Opprinnelig skrevet av iL
    Igjen feil, KFL selger også billetter direkte
    Ja, der tok jeg skammelig feil. Er nokså urutinert som Kanariturdeltager, og her blandet jeg med siste Købentur. Etter en nærmere titt på infoen fra KFL ser jeg at turbilletter også selges på Martins (selv om jeg fortsatt er litt bestemt på at det ikke sto i det første infonotatet som ble lagt ut).

    Jeg mener fortsatt at LSK-shopen/Sportshuset er i sin fulle rett til å ta gebyr for å selge billetter for KFL dersom de ikke har andre inntekter av dette salget. Men det forutsetter at Shopen har klarert dette med KFL på forhånd, slik at de er inneforstått med at salg på denne måten medfører en økonomisk ulempe for kundene/medlemmene. Det forutsetter også at Shopen er tydelig i sin informasjon til kundene om dette, noe denne tråden tyder på at de ikke har vært.

    Man trenger ikke være en halvstudert økonom som meg for å forstå at LSK-shopen/Sportshuset ønsker å få så mye penger som mulig ut av oss som handler der, og som Glenn sier mister de goodwill ved å opptre på denne måten. Som forbruker vil jeg helst betale så lite som mulig, og som Kanarifugl vil jeg heller gi pengene mine til KFL enn til Sportshuset. Derfor kommer jeg også til å prioritere salgssteder uten gebyr heretter.

    Som lat og selvsentrert Osloborger har jeg tenkt litt på dette med at man er nødt til å reise til Lillestrøm for å skaffe seg diverse billetter. Jeg hadde selvsagt foretrukket et system der man for eksempel betalte via nettbank og fikk billettene i posten (mot et ekspedisjonsgebyr, selvfølgelig, jeg antar det uansett blir lavere enn NSBs satser). Jeg har forøvrig stor respekt for det arbeidet ildsjeler i KFL legger ned i arrangering av turer, og jeg har forståelse for at de må gjøre det så enkelt som mulig.
    Hasle kanaris

    Kommentar

    • sniper
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Feb 2004
      • 5254

      #22
      Gebyr på 10 kroner gjelder kampbilletter og reisebilletter med KFL. Grunnen til at vi har gjort det slik, er at vi nå endelig kan selge alt fra en butikk, og ikke via private selgere, slik det var før. Vi kommer til å rute mere og mere til shoppen, slik at presset på de frivillige i KFL blir mindre.
      Shoppen tar gebyr for å kompensere for at de faktisk legger dette inn i systemet, gebyr ved bruk av VISA, manpower (de som skal ha lønn) og moms.

      Skal du kjøpe billett til en kamp på Åråsen i år, så er det faktisk 10 kr i påslag, uansett hvor man handler.

      Tidligere måtte vi ned til shoppen ofte for å ta ut pengene våre i cash, da medlemsskap og turer ikke var i systemet til shoppen. Nå blir pengene overført direkte til vår konto, noe som bedrer sikkerhet for vedkommende som måtte hente opptil 50 000 kroner i en bærepose, for så å gå i banken med det.

      Ikke glem at KFL drives av frivillige, og alt som kan avlaste de frivillge er faktisk en god ting, selv om man i dette tilfellet belaster medlemmene med 10 kr pr billett. Men det er faktisk det beste for alle parter.

      Shoppen selger nærmere 2000 medlemsskap i året for oss, og er en uvuderlig samarbeidspartner. De gir oss over 500 000 kr i omsetning, og dette sparer altså de frivillige for en mengde arbeid, som da kan nyttes på andre og MYE bedre ting.

      En siste ting jeg kom på: Shoppen tjener ikke en eneste krone på å selge billetter/medlemsskap for oss, hele summen på feks 200 kr til fr. stad tilfaller KFL.

      Dette er ikke noe å ta shoppen for, skal dere ta noen, så får dere ta oss i styret.

      Petter
      KFL

      Kommentar

      • Kain
        Seniormedlem
        Forumsadist
        • Feb 2006
        • 108

        #23
        Da er jo den saken grei!
        Men dette burde kanskje kommet tydeligere frem på det tidspunktet gebyret ble lansert, slik at man ikke opplever å komme til shopen med for lite penger. Vet ikke hvor strenge de er på det i sånne tilfeller, jeg har jo uansett sluppet billig unna. Skal putte det jeg har spart på tifo-bøssa neste søndag, og oppfordrer alle andre som har sluppet gebyr om å gjøre det samme
        Hasle kanaris

        Kommentar

        • Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

          #24
          Jeg synes det er helt greit at LSK-Shopen legger på et gebyr for å håndtere billettsalg for KFL. De gjør en tjeneste for KFL og det skal de ha litt for selv om man kan argumentere med at det drar folk.

          En ting jeg ønsker meg dog er muligheten for å bestille billetter på nett. Det er håpløst at man må reise til Lillestrøm for å melde seg på en tur. Kjernen har dette tilbudet tilgjengelig for sine medlemmer og strengt tatt er fraværet av dette et av de beste argumentene for å få færre reisende organisert via KFL.
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

          Kommentar

          • iL
            Seniormedlem
            --==FORUMRUNKER==--
            • Jan 2004
            • 10771

            #25
            Opprinnelig skrevet av petter
            En siste ting jeg kom på: Shoppen tjener ikke en eneste krone på å selge billetter/medlemsskap for oss, hele summen på feks 200 kr til fr. stad tilfaller KFL.

            KFL

            Takk for avklaringen, men jeg stusser på en par ting:

            Koster bussbilletten til hamar 150 hvis jeg kjøper den av Tony/Martins/Silje/++ ?
            Hvis ja, hvorfor er den 10 kroner billigere en på shop'n, og hvorfor skal jeg da gidde å kjøpe på shop'n, når det er enklere å kjøpe rett av KFL for mange?

            Hvis ikke, hvorfor står det da 150 kr på billetten?

            Og du sier at hele summen går tilbake til KFL når vi kjøper av shop'n, er det inklusive gebyret?
            Kanarifugla flyr høyt i år!

            Kommentar

            • RoyVaadal
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2004
              • 4055

              #26
              Jeg har ikke noe problemer med at LSK-shopen tar en avanse på videresalg av disse billettene. Det er helt naturlig at en kommersiell aktør gjør det.
              Samtidig er jeg veldig enig med iL i at det er uheldig at prisen er forskjellig her og der.

              Mitt forslag til KFL er at de i hvert fall for deres turbilletter etc. sørger for å gjøre billettprisen helt lik. Det naturlige ville vært å kreve 190 kr. av LSK-shopen per solgte billett. Da ville alle hatt samme pris på kr. 200.
              RoyVaadal.

              Kommentar

              • MobBoss
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Nov 2003
                • 900

                #27
                Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                Sendt og sendt. Trykkes ikke disse opp på stedet vha. en skriver. De sendes vel elektronisk og skrives ut lokalt?

                Nei de sendes eller at en i styret henter dem

                Invicta

                Ingen er større en klubben

                Kommentar

                • sniper
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2004
                  • 5254

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av iL
                  Takk for avklaringen, men jeg stusser på en par ting:

                  Koster bussbilletten til hamar 150 hvis jeg kjøper den av Tony/Martins/Silje/++ ?
                  Hvis ja, hvorfor er den 10 kroner billigere en på shop'n, og hvorfor skal jeg da gidde å kjøpe på shop'n, når det er enklere å kjøpe rett av KFL for mange?

                  Hvis ikke, hvorfor står det da 150 kr på billetten?

                  Og du sier at hele summen går tilbake til KFL når vi kjøper av shop'n, er det inklusive gebyret?
                  Jeg skrev jo hvorfor shoppen tar 10 kr i gebyr, det er for å dekke utgiftene de har med dette. Og gebyret går ikke til KFL, men til VISA, staten(mva), lønn og andre utgifter shoppen har med dette. Shoppen taper penger på å selge billetter for oss, 10 kr i gebyr hjelper de i å ikke tape for mye.

                  Vi vil helst at alt går via shoppen vi, og minst mulig via våre frivillige, av den enkle årsak at da får vi frigjort frivillig manpower på ting som er viktigere i KFL. Det er nemlig svært få av være 4500 medlemmer som gidder å stille opp.

                  Petter

                  Kommentar

                  • sniper
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2004
                    • 5254

                    #29
                    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                    Jeg har ikke noe problemer med at LSK-shopen tar en avanse på videresalg av disse billettene. Det er helt naturlig at en kommersiell aktør gjør det.
                    Samtidig er jeg veldig enig med iL i at det er uheldig at prisen er forskjellig her og der.

                    Mitt forslag til KFL er at de i hvert fall for deres turbilletter etc. sørger for å gjøre billettprisen helt lik. Det naturlige ville vært å kreve 190 kr. av LSK-shopen per solgte billett. Da ville alle hatt samme pris på kr. 200.
                    Snakket med Atle på shoppen om dette tidligere i dag, og vi skal finne på noe i den duren du her nevner. Det blir sikkert 210 kr pr billett i fast pris da

                    Petter

                    Kommentar

                    • sniper
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2004
                      • 5254

                      #30
                      Opprinnelig skrevet av Rønnern
                      Jeg synes det er helt greit at LSK-Shopen legger på et gebyr for å håndtere billettsalg for KFL. De gjør en tjeneste for KFL og det skal de ha litt for selv om man kan argumentere med at det drar folk.

                      En ting jeg ønsker meg dog er muligheten for å bestille billetter på nett. Det er håpløst at man må reise til Lillestrøm for å melde seg på en tur. Kjernen har dette tilbudet tilgjengelig for sine medlemmer og strengt tatt er fraværet av dette et av de beste argumentene for å få færre reisende organisert via KFL.
                      Vi begynte å se på det i fjor, men med ny web i sikte, ble det lagt på is. Skal nevne det for tur og webgruppe. Dette avhenger dog av at folk klarer å betale for seg

                      Petter

                      Kommentar

                      • Jumbo
                        Medlem
                        Hoffnarr
                        • May 2004
                        • 66

                        #31
                        Gebyrer har vel kommet for å bli, jeg betalte da 130 kr for en bilett til feltet mot viking også når jeg kjøpte den på effect, dette har jeg heller ALDRI gjort før

                        Kommentar

                        • Kain
                          Seniormedlem
                          Forumsadist
                          • Feb 2006
                          • 108

                          #32
                          Opprinnelig skrevet av petter
                          Dette avhenger dog av at folk klarer å betale for seg
                          Om man innfører en slik ordning er det vel naturlig at billettene forhåndsbetales, og sånn sett vil ikke dårlige betalere bli et problem.
                          Jeg var inne og kikket på hvordan Kjernen gjør dette, og der kan man velge mellom å betale med Visa eller betale med giro (overføre via nettbank). Visa er selvfølgelig veldig enkelt og greit, men det koster sannsynligvis litt flesk å sette opp og drifte en slik løsning.
                          Det bør ikke være veldig vanskelig å innføre et system hvor folk setter inn penger til KFL, og får billetter tilsendt i posten. Jeg tror også, som Rønnern, at dette kan øke antall deltakere på KFL sine turer.
                          Nå har jeg vanvittig lite peilig på hvordan KFL betaler for busser og tog, men det er vel neppe en ulempe om penger fra billettsalg kommer inn i god tid før turen avvikles.
                          Hasle kanaris

                          Kommentar

                          Working...