FXT/Nettavisen: Tippeligaen trues av streik.

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • sparwasser
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3185

    FXT/Nettavisen: Tippeligaen trues av streik.

    Tippeligaen trues av streik

    Om 16 dager kan alle Tippeliga-spillere bli tatt ut i streik.

    Av Dag Langerød

    Fredag ble det brudd i forhandlingene mellom NISO og NHO/OKI om fotball- håndball- og ishockey-overkomsten. NISOs tre hovedkrav er som følger.

    ***Etablering av kollektiv karriereavbruddsforsikring finansiert av arbeidsgiverne.

    ***Rett til å velge det arbeidsutstyret som gjør spillerne best skikket til å utføre sin jobb.

    ***For NISOs medlemmer i Tippeligaen og Adeccoligaen utbetaler medlemsbedriftene 2 % av samlede mediainntekter til NISO. Inntektene skal brukes til å etablere gode kollektive ordninger som utdannings- og senskadefond.

    - Vi står langt fra hverandre på disse tre punktene, sier OKIs forhandlingsleder, Arne Hole, til TV 2 Nettavisen.

    - Det er nå varslet plassoppsigelse. Det betyr at det kan bli streik i Tippeligaen om 16 dager - hvis NISO velger å gå så langt, sier han videre.

    Saken er nå sendt tilo riksmeklingsmannen. Det er deretter duket for ti dager med forhandlinger for å bli enige. Er man ikke enige innen ti dager, kan begge parter forlange meklingen avsluttet. I verste fall blir det streik i Tippeligaen fra og med 9. serierunde - 21. mai.

    TV 2 Nettavisen kommer tilbake med mer.
    05.05.06 13:22
  • Gjest

    #2
    Jeg må spy, liker virkelig ikke NISO.
    F.o.m. Cowboy Lyn Andersen hadde en ledende rolle i organet har jeg fått en ekkel følelse i magen hver gang jeg hører eller ser den organsasjonen.
    Synes streik er alt for primitivt, som går ut over oss supportere.
    Streik er for nerder, og sender en hundebæsj i posten til hu derre blondinedama hvis den blir noe av.

    Kommentar

    • sparwasser
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 3185

      #3
      Fra adressavisen:

      Fare for fotballstreik





      OSLO: Etter et forhandlingsbrudd mellom NISO og NHO kan det gå mot fotballstreik fra 19. mai.


      Av: Eirik Fardal
      Publisert: 05.05.2006 kl. 14:09
      Endret: 05.05.2006 kl. 14:16
      Fredag gikk partene fra hverandre uten å ha kommet til enighet. Saken vil nå gå til Meklingsmannen, men der er det kø om dagen, så det er uvisst når denne saken kan komme opp.
      Forhandlingene har pågått siden 3. mai.

      Det er tre grunner til at forhandlingene mellom Norske idrettsutøveres sentralorganisasjon og NHO ble brutt.

      NHO nektet nemlig å innfri NISOs hovedkrav om tariff-festet forsikringsordning i klubbene. NISO vil at klubbene skal forplikte seg til å etablere en karriereavbruddsforsikring for spillerne

      - Dette er et umulig krav for oss å innfri, sier NHOs forhandlingsleder, Arne Hole, til Aftenposten.no.
      - NISO finner NHOs holdning svært underlig siden partene helt fra år 2000 har jobbet sammen i utvalg med målsetning om å få på plass en slik forsikring. Det finnes nå forsikringsordninger på markedet som både klubber og spillere har stilt seg positive til, skriver NISO på sine hjemmesider.

      NISO ville også at spillerorganisasjonen skal ha to prosent av medieinntektene til klubbene. Ifølge Hole er det umulig for NHO å styre pengestrømmen til klubbene videre til NISO.

      Det siste kravet som ble avslått av NHO, er utøvernes rett til å velge eget utstyr. Denne saken har vært kjent lenge. Fædrelandsvennen har flere ganger omtalt Bård Borgersens problemer med en viss type fotballsko – av et bestemt merke - som Start tvinger ham til å bruke.

      I fjor fortalte også Aftenposten om juksing med fotballsko i flere klubber. Flere fotballspillere – mange som må bruke merket Umbro – benytter seg i stedet av andre merker, og syr på Umbro-merket på disse skoene.

      Nå går altså saken mellom NISO og NHO til mekling.

      - ”Worst case” er jo at det fra og med klokken 24.00 19. mai kan bli streik, sier Arne Hole.

      NISO-leder Silje Johannessen har ikke vært tilgjengelig for kommentar.

      Hold deg oppdatert med Midt-Norges og Trondheims største regionavis. Vi gir deg alltid de siste nyhetene innen innenriks, utenriks, sport og kultur.

      Kommentar

      • Gullstrupa
        Seniormedlem
        Forumonanist
        • Sep 2005
        • 190

        #4
        Opprinnelig skrevet av biggie
        Jeg må spy, liker virkelig ikke NISO.
        F.o.m. Cowboy Lyn Andersen hadde en ledende rolle i organet har jeg fått en ekkel følelse i magen hver gang jeg hører eller ser den organsasjonen.
        Synes streik er alt for primitivt, som går ut over oss supportere.
        Streik er for nerder, og sender en hundebæsj i posten til hu derre blondinedama hvis den blir noe av.
        Hvorfor hundebæsj?
        Vålrenga gutta ække som andre, driter i fitta og puler hverandre.

        Kommentar

        • gj
          Seniormedlem
          • Nov 2003
          • 3360

          #5
          Streik er da et bra våpen for bedre betingelsene for arbeidsfolk. Det skal ikke brukes for mye (les: annethvert år), men er det nødvendig, er det greit.

          Det som ikke er greit er at foppallsparkere skal begynne å streike. Flesteparten har i tillegg til gode lønninger (ikke minst i forhold til arbeidstiden) en haug med naturalytelser (bil etc).

          Jeg kan skjønne at de ønsker en organisasjon de også, men streikevåpenet blir for dumt for denne lønnsgruppen.

          Kommentar

          • Kjell.T.Ring
            Poll St. Ring
            --==FORUMRUNKER==--
            • Dec 2005
            • 11796

            #6
            Sånn jeg har forstått det er det foppal, handball og ishockey dette gjelder. Tviler vel på att foppalspillerne er de som trenger bedre betingelser.
            Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

            Kommentar

            • Petter Ø
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Mar 2004
              • 3008

              #7
              Hele greia er vel at de ikke får yrkesskadeforsikring er det ikke?
              Petter Ø - Kreativ Kanaris
              http://www.youtube.com/kreativkanaris Subscribe,rate and appreciate
              Støtt Fugla-Tifo med 30 kroner - Send KANARI TIFO til 2401

              Kommentar

              • sparwasser
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Jun 2005
                • 3185

                #8
                For de som husker godt: Var det ikke streik i 2002 også, krangel om forsikringsordninger?

                Kommentar

                • gj
                  Seniormedlem
                  • Nov 2003
                  • 3360

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av sparwasser
                  For de som husker godt: Var det ikke streik i 2002 også, krangel om forsikringsordninger?
                  Jo, da med Morgan. Og sosialisten Eggen sr. (noen som husker ham?) var vel den som gikk hardest ut mot streiken.

                  Kommentar

                  • Vegar Hjermundrud
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Dec 2003
                    • 423

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Glenn
                    Jo, da med Morgan. Og sosialisten Eggen sr. (noen som husker ham?) var vel den som gikk hardest ut mot streiken.
                    Det bør vel korrigeres en smule her. Eggen er sosialdemokrat - noe som utelukkende er en hedersbetegnelse! Yrkesskadeforsikring? Noen som husker Rune Stakkeland?
                    Ha respekt for tradisjoner. Behold bindestreken!

                    Kommentar

                    • gj
                      Seniormedlem
                      • Nov 2003
                      • 3360

                      #11
                      Jeg er selvsagt helt enig med deg, Vegar. Litt sliten, holdt på å bruke "rød", men dekkende er selvsagt "sosialdemokrat".

                      Jeg sier bare god helg! =D

                      Kommentar

                      • Gale Isbre
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Dec 2005
                        • 1164

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                        Sånn jeg har forstått det er det foppal, handball og ishockey dette gjelder. Tviler vel på att foppalspillerne er de som trenger bedre betingelser.
                        Håndballspillere burde få dårligere betingelser, så kanskje de tar til fornuften.

                        Kommentar

                        • superbøffel
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Aug 2005
                          • 5611

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Gale Isbre
                          Håndballspillere burde få dårligere betingelser, så kanskje de tar til fornuften.
                          Nuvel, den eneste sommeridretten det i praksis er mulig å drive som profesjonell i Norge uten å havne under fattigdomsgrensen er vel fotball... Markedsverdi kalles det!
                          Enøyd i de blindes dal.

                          Kommentar

                          • Torolf
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2004
                            • 9574

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av Glenn
                            Jeg kan skjønne at de ønsker en organisasjon de også, men streikevåpenet blir for dumt for denne lønnsgruppen.
                            Hva slags argument er dette? De mest effektive streikene gjennomføres jo av høytlønnsgrupper som flygeledere, piloter, typografer, journalister og heismontører. Derfor er det vel bare naturlig at fotballspillere streiker? De får uansett ikke holde på lenge, for myndighetene må gripe inn med tvungen lønnsnemnd når liv og helse står på spill.
                            Last edited by Torolf; 05.05.2006, 19:34.

                            Kommentar

                            • GulMakt
                              Seniormedlem
                              Forumsadist
                              • Apr 2005
                              • 115

                              #15
                              Riksmeglingmannen må i dette tilfelle bryte inn ganske så fort, ettersom mange fotballsupportere fort vil få psykiske problemer som følge av underernæring på fotball.

                              Ellers er streik det eneste våpen som mange arbeidsgrupper kan bruke for å få igjennom kravene sine. Om det er riktig å bruke det i dette tilfellet er jeg litt mer usikker på ettersom jeg ikke har satt meg så godt inn i saken enda.

                              Kommentar

                              • 10.09.50
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Oct 2005
                                • 1410

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av SvartogGulKanarifugl
                                Hele greia er vel at de ikke får yrkesskadeforsikring er det ikke?
                                Jo, for så vidt, men det er vel ikke noen helt ubetydelig greie. Problemet - hvis jeg har forstått det riktig - er for det første at fotballspillere (samt hockey- og handsspillere) har problemer med å få selv alvorlige idrettsskader godkjent som yrkesskader, med alle de fordeler det innebærer etter folketrygdloven og yrkesskadeforsikringsloven. (Spesielt interesserte kan f eks se på denne saken om Jonas Jonsson, den gamle Bryne- og Brannbacken som ble grusa i spill for Brann i 2002: http://www.lovdata.no/lr/lrg/lg-2005-059957.html). Poenget er i korte trekk at ett av vilkårene for at en skade skal aksepteres som en yrkesskade er at den er en følge av en "plutselig eller uventet ytre hending", noe trygdemyndighetene som oftest mener at skader i disse idrettene ikke er. Synspunktet er at disse idrettene innebærer slike risiki at skader ikke er uventet.

                                For det annet: Selv når en spiller en sjelden gang får en skade godkjent som yrkesskade, slik f eks Rune Stakkeland fikk, er utmålingsreglene etter yrkesforsikringsloven slik at spillerne ikke får dekket det økonomiske tap de lider ved at karrieren blir avbrutt. Problemet er at utmålingsreglene er standardiserte (dvs at de gjelder likt for alle bransjer) og innebærer at man ved fastsettelse av uføregrad fordeler inntektstapet over resten av yrkeskarrieren - dvs frem til pensjonsalder på 67 år - og ikke for resten av fotballkarrieren. Det betyr at fotballspillere ender med lav uføregrad og derved utbetalinger som er atskillig lavere enn det inntektstap de lider som følge av at fotballkarrieren avbrytes.

                                Dette kan løses på en av to måter, enten ved at reglene endres - men det har NISO ennå ikke oppnådd - eller ved at det tegnes private yrkesskadeforsikringer for spillerne. Og det er vel i korte trekk det siste striden står om. Spillerne ønsker at klubbene skal tegne og bekoste slike forsikringer, mens klubbene ikke er så keene på det.

                                Det skal som regel en del til for at jeg stiller meg gjennomgående positiv til en streik (særlig flystreiker rett før RL-finaler), men når spillerne først skal gå i krigen, syns jeg dette er blant de mer sympatiske saker de kan finne. Ålreit, de tjener fett til å være guttunger, men dette handler mer om forutberegnelighet enn noe annet. Det dreier seg i bunn og grunn om tilfredsstillende trygd- og forsikringsdekning for en spesiell gruppe av arbeidstakere. Det er ikke noen helt uvesentlig greie.

                                Kommentar

                                • Torolf
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Apr 2004
                                  • 9574

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                                  Dette kan løses på en av to måter, enten ved at reglene endres - men det har NISO ennå ikke oppnådd - eller ved at det tegnes private yrkesskadeforsikringer for spillerne. Og det er vel i korte trekk det siste striden står om. Spillerne ønsker at klubbene skal tegne og bekoste slike forsikringer, mens klubbene ikke er så keene på det.
                                  TV2 hadde en sak om dette i går. Det ble sagt at en slik forsikring koster kr 130 000 årlig, hvis jeg husker riktig. Jeg regner med at dette er prisen per spiller. Med 20 spillere i stallen blir kostnaden over 2,5 millioner årlig. Jeg skjønner derfor at klubbene kvier seg. Årsaken til den høye prisen er selvsagt den store skaderisikoen i fotball og de høye erstatningssummene.

                                  Kommentar

                                  • sparwasser
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Jun 2005
                                    • 3185

                                    #18
                                    Fra VG.no:

                                    Større streikevilje nå

                                    NISO-styremedlem Joachim Walltin tror ikke det blir fotballstreik, men bekrefter samtidig at streikeviljen blant medlemmene er langt større enn for fire år siden.

                                    Av PER OPSAHL

                                    - I utgangspunktet tror vi at det ikke blir streik. Kravene våre er fornuftige og vi tror meklingen vil føre fram, sier Walltin til VG Nett.

                                    Han sitter i NISO-styret, og er tillitsvalgt blant spillerne i Tromsø. Derfor har han god oversikt over hva spillerne selv føler med tanke på en eventuell streik.

                                    Det hadde han også for fire år siden da en serierunde måtte utsettes fordi NISO tok ut spillerne i streik i to dager. Den gangen var Walltin kaptein i Brann.

                                    Mye uenighet

                                    - Det var mye uenighet sist. Men nå har informasjonsflyten vært bedre og vi har sjekket grundig at dette er noe NISO-medlemmene også selv ønsker å kjempe for, sier Walltin.

                                    Da det ble streik i 2002 var mange av spillerne svært uenig i NISOs valg. Blant annet meldte daværende Brann-keeper Ivar Rønningen seg ut av spillerorganisasjonen etter å ha betegnet aksjonen som meningsløs.

                                    - Det var viktige ting vi streiket for den gangen også. Blant annet kontraktene til spillere under 23 år, forklarer Walltin.

                                    Tariffestet forsikring

                                    Denne gangen er hovedproblemet i forhandlingene mellom NISO og NHO spillerorganisasjonens krav om en tariffestet forsikring i tilfeller der spillere må avbryte karrieren etter skader på idrettsbanen.

                                    - Vi har jo det tragiske eksempelet med Dagfinn. Det kan skje fort på fotballbanen, og da er det mange som plutselig står på bar bakke, sier Walltin.

                                    Dagfinn Enerly brakk som kjent nakken da han spilte for Fredrikstad mot Start i siste seriekamp i fjor.

                                    Alle spillerne i eliteserien har en grunnforsikring, og i tillegg hadde Fredrikstad en såkalt "superforsikring" som var rettet mot behandling etter skader og behov og kostnader rundt behandling. Men ikke mot yrkesavbrudd, og derfor har den forsikringen vært til svært liten nytte for Enerly.

                                    Lite sympati

                                    Daværende NISO-leder Morgan Andersen fikk enormt med kritikk da spillerne streiket i 2002. Blant annet gikk Nils Arne Eggen knallhardt ut og sammenlignet Andersen med Hitler. Sympatien blant det norske folk var heller ikke særlig til stede for fotballspillerne.

                                    - Det er jo egentlig litt feil fokus å tenke på de største klubbene - norske fotballspillere har i gjennomsnitt ikke så høy inntekt. Dessuten dreier ikke dette seg om lønn, understreker Walltin som ikke legger skjul på at støtten i folket ikke nødvendigvis er til stede dersom sesongen får et avbrudd på grunn av streik.

                                    - Er det noen som får mindre sympati enn streikende piloter, så er det vel fotballspillere. Streiken sist ga ikke akkurat mersmak, og det er jo ikke noe vi ønsker. Men det er jo vårt eneste skikkelige virkemiddel, avslutter Tromsø-spilleren.

                                    Nå avgjør meklingen mellom partene om det blir streik fra 19. mai.

                                    (VG NETT 06.05.06 kl. 11:09)

                                    NISO-styremedlem Joachim Walltin tror ikke det blir fotballstreik, men bekrefter samtidig at streikeviljen blant medlemmene er langt større enn for fire år siden.

                                    Kommentar

                                    • sparwasser
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jun 2005
                                      • 3185

                                      #19
                                      Fotballstreik tidligst 26. mai



                                      Silje Johannessen leder forhandlingene for NISO.
                                      Foto: Roy Kvatningen


                                      Den mulige streiken i Tippeligaen starter tidligst 26. mai.

                                      Av Dag Langerød


                                      Før helga ble det brudd i forhandlingene mellom NISO og NHO om en fotball-, håndball- og ishockey-overenskomst. Den gangen ble det varslet en mulig streik fra serierunden 21. mai, men dette er ikke riktig.


                                      Onsdag ble det klart at utøvernes organisasjon, NISO, skal mekle med klubbenes representant, NHO, 24 og 26. mai. Før disse dagene med mekling kan det altså ikke bli streik.

                                      Det betyr at Tippeligaen tidligst blir rammet til 10. serierunde, 28.mai.



                                      Kommentar

                                      • Henrik
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Jan 2006
                                        • 2110

                                        #20
                                        Det er vel akkurat det vi trenger, utsettelse av 10.- og 11. serierunde så vi kan få fyllt opp det kampprogrammet vi har på sensommeren hvor det tyter fridager ut i aller bauger og kanter...

                                        Kommentar

                                        Working...