Gi denne mannen mer i lønn!
- Alltid overtent i VIF-kampene
Espen (26) er den siste ekte Enga-hateren
ÅRÅSEN (VG) Espen Søgård (26) tilhører en «utdøende rase» i Lillestrøms spillerstall.
KLAR FOR HATKAMP: Ingenting ville gledet Espen Søgård mer enn at Lillestrøm knuste Vålerenga fredag. Foto: Trond Solberg
Han er den siste ekte Vålerenga-hateren.
Og så opptatt av å slå erkefienden når lagene møtes, at han rett og slett ikke klarer å spille god fotball. Fredag barker lagene sammen for første gang denne seriesesongen - på Ullevaal stadion.
Espen er redd for at historien vil gjenta seg. At han vil legge så mye følelser i matchen at innsats og duellseirer teller mer enn kvalitetsfotball.
- Jeg er alltid overtent mot Vålerenga, sier romerikingen - som bare har én kollega i førsteelleveren som har noe av den samme hatfølelsen: Midtstopper Frode Kippe
Kippe og Søgård har spilt seriematcher mot det forhatte Oslo-laget siden henholdsvis 1998 og 2000. I tillegg også en del cupkamper.
Sterke følelser
I år møter vertene som regjerende seriemester, men tredje nederst på serietabellen etter kun én seier så langt.
Samtidig er LSK ubeseiret serieleder, ni poeng foran Vålerenga.
- Som vanlig kommer nok begge lag til å stresse fælt, sier midtbanekriger Søgård, som ikke helt kan forklare sitt VIF-hat.
- Jeg er liksom vokst opp med at slik skal det være.
Det er bare sånn at her på Romerike er VIF-møtene følelsesmessig sterke greier, og særdeles viktige. Både for spillere med lokal tilknytning og for alle fotballelskere i distriktet.
Mange utlendinger
Fredag stiller LSK med et lag der utlendinger og spillere fra andre norske steder enn Romerike er i klart flertall. Folk uten samme adrenalinkikket som Søgård og Kippe.
- Etter hvert blir det vel slik at Lyn Oslo kommer til å overta rollen vår som erkefienden til VIF. I alle fall om det ikke snart kommer inn flere lokale spillere, sukker Espen Søgård.
- Min aller beste opplevelse var i fjorårets NM-semifinale. VIF kjempet om seriegull og var favoritt. Men vi var klart best og vant 2-0 i en kamp med stor temperatur og syv gule kort - hvorav fem til Vålerenga
(VG 10.05.06 kl. 08:26)
PS: Trykk på linke uansett om du har lest gjennom eller ikke. Viktig at media ser økende interesse for LSK hele tiden.
Kommentar