vif-casuals ville lage bråk på Romerike

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

    Opprinnelig skrevet av Fjeller'n
    Tja, de har ikke oppfattet at det går mye kjappere tog til Lillestrøm enn lokaltoget i hvertfall.


    Stian
    Jeg tror de er så smarte at de hadde sjekka nettopp det. De ville ha et tog som brukte lang tid og hadde mange nødutganger.

    Kommentar

    • BennyLem
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2005
      • 2902

      Opprinnelig skrevet av xeR
      øvre middelklasse.... sikkert stjælt... ser jo titt og ofte narkiser med dyre merkeklær som sør om en femmer til en kaffe nedi sentrum...
      Jeg leste en glimrende artikkel i Dagens Næringsliv rett før påske (kun papiravis). Den omtalte det såkalte Chavs-fenomenet, og beskrev blant annet at flere puber i England har innført forbud mot Burberry-caper for å unngå bråkmakere...
      Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

      Kommentar

      • xeR
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Jan 2004
        • 11206

        Opprinnelig skrevet av BennyLem
        Jeg leste en glimrende artikkel i Dagens Næringsliv rett før påske (kun papiravis). Den omtalte det såkalte Chavs-fenomenet, og beskrev blant annet at flere puber i England har innført forbud mot Burberry-caper for å unngå bråkmakere...
        Så det betyr at når man har på seg capsen så er man bølle og når man tar den av seg så er man normal... liker den tankegangen.. Akkurat som supermann dette.... Vanlig store deler av dagen, men når han får på seg pysjamasen så blir han superhelt
        Det er bedre å væra døv enn vålenga.

        Kommentar

        • gj
          Seniormedlem
          • Nov 2003
          • 3360

          Opprinnelig skrevet av BennyLem
          Jeg leste en glimrende artikkel i Dagens Næringsliv rett før påske (kun papiravis). Den omtalte det såkalte Chavs-fenomenet, og beskrev blant annet at flere puber i England har innført forbud mot Burberry-caper for å unngå bråkmakere...
          Hmm. Mye interessant i dette, ja. Og her kan man nok trekke mange paralleller over til norske såkalte "casuals" også. Her snakker vi mer om de mekanismene som fungerer bakenfor kulturene, enn bare ensidig fokus på "bråk i Sagdalen".

          Først om "chavs" i Norge:
          Opprinnelig skrevet av Dagens Næringsliv
          Ikoner og materialisme. Ifølge professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo, Ivar Frønes, er det viktig å identifisere mekanismer som skaper og driver trender som for eksempel chav-kulturen. Det er en økende frykt blant deler av norsk ungdom for ikke å klare seg i et relativt uoversiktlig arbeidsmarked. Det er fortsatt ungdom som ikke får jobb, ikke går på skole. Denne frykten er særlig gjeldende blant ungdom med innvandrerbakgrunn, der nær 40 prosent ikke fullfører videregående skole. Samtidig viser forskning at de med størst frykt tenderer til å være de mest materialistiske, og dette uttrykkes gjerne gjennom ekstravagant konsum. Man skal imponere med merkeklær, store muskler eller biler med stor motor.

          - Chav-kulturen kan ikke avskrives som et ungdomsopprør alene, men som et symptom på en ny verdiorientering i samfunnet, mener Fure.

          Sosialantropologen og forskeren Viggo Vestel beskriver i sin doktorgrad om ungdomsmiljøer i Oslo hvordan gutter fra arbeiderklassen ofte føler seg ukomfortable i akademiske utdanningsmiljøer. For å hevde seg sosialt velger de i stedet å vektlegge sin uavhengige, maskuline identitet. Det er flere grunner til at dyrkingen av merkeklær står sterkt. En av dem handler om respekt. Ved å markere seg med dyre klær viser man at man former et eget image, behersker et univers. Det er på mange måter den kapitalformen som er lettest tilgjengelig for gruppen som kalles chavs, skal vi tro resonnementene til den avdøde, franske sosiologen Pierre Bourdieu.

          - Dette handler om identitet. Her snakker vi om verdier, handlingsmønstre og stilarter som betyr noe. Når chavs går med hette over hodet, handler det om å markere isolasjon og avstandtagen.
          Artikkelen BennyLem viser til er en feature der man beskriver flere ulike sider ved chav-kulturen (for å gi en bredere oversikt) enn bare å fokusere på mekanismene i den. Blant annet har chavs også noen røtter i musikk. Posh og Beckham er også "idoler" for chavs, og Robbie Williams skal visstnok være et chavs-ikon. Featuren består av ulike kapitler, for eksempel:

          Opprinnelig skrevet av Dagens Næringsliv
          The Burberry brand is reckoned to be the number one brand.
          Burberry. Det klinger fint. Det velkjente rutemønsteret i rødt, svart, kamel og hvitt ble den engelske overklassens uniform etter første verdenskrig, og spredte seg til hele verden. Hodeplagget var kanskje det mest kjente. Man tenker på elegante ektepar på vei inn til Hotel Ritz for å drikke sin afternoon tea. Eller man ser for seg fruene på Frogner etter kirketid. Burberry var antrekket til Audrey Hepburn i "Breakfast at TiffanyÕs", til Humphrey Bogart i "Casablanca" og Peter Sellers i "The Pink Panther". Men det var før. På 1990-tallet begynte fotballhooligans i London å gjemme seg under Burberry-caps. Det skapte irritasjon hos Burberry-ledelsen, men den roet seg. Men så. For tre år siden ble Burberry uniformen til you know who. Over hele Storbritannia kunne man utover 2003 se unge gutter og jenter i treningsdrakt, falske juveler og hvite joggesko, som hang rundt kjøpesenteret med hamburger i den ene hånden og lenken til pitbullterrieren i den andre Ð og en Burberry-cap på hodet. Det var på denne tiden begrepet chavs ble gjort kjent, og det viktigste kjennetegnet var nettopp Burberry-capen. Det walisiske hiphopbandet Goldie LookinÕ Chain, av mange regnet som det første chav-bandet, hvis det ikke var slik at de drev med ironi, fikk malt sin Vauxhall Cavalier i Burberry-mønster og kalte den "Chavalier". Salget av Burberry-caps gikk til himmels i en helt ny kundegruppe, men for Burberry var det et helvete. Da chavsen kom inn, forsvant den tradisjonelle kundemassen ut. Burberry begynte å slite med inntjeningen og måtte sende ut en pressemelding om sviktende salg på grunn av et "chav image" da regnskapsåret 2004 gikk mot slutten. Men det ble verre enn som så. Ifjor innførte flere puber og serveringssteder i Storbritannia adgangsforbud for folk med Burberry-klær, i redsel for å bli stemplet som rånete. De hengte opp skilt med "No Burberry". Klesfabrikanten fant ikke annen råd enn å fjerne capsen, selve varemerket for kolleksjonen, fra det britiske markedet. I dag gjør den tradisjonelle Burberry-mannen narr av klærne, og det skjer gjerne i lystige lag. Britiske studenter, og særlig studenter innen merkantile og juridiske fag, som kanskje drømmer om en jobb Londons finanssentrum, arrangerer i dag "chav parties", der de kler seg ut som arbeiderklasseungdom, drikker rusbrus og prøver å snakke stygt. Andre har klippet i stykker Burberry-skjerfet sitt. Men det er ikke bare studenter. En av toppsjefene i storbanken Goldman Sachs i London ble før jul suspendert etter å ha gått berserk på julebordet. Hele avdelingen hans kom utkledd som chavs, med fullt Burberry-sett og hvite Reebok-sneakers, og den respekterte herren, en leder i analysedivisjonen, spilte ut hele sitt chav-register på toalettet sent på natten. Han banket opp en valutamegler som var forkledd som en dalmatiner. De begynte å slåss foran fire av bankens partnere og havnet på avisenes forsider. Motebildet skifter også blant chavs. Ved neste julebord i Goldman Sachs kan det være lurt å passe seg for fulle menn i Lacoste-klær og hette over hodet.
          "Beskrivelse" på chav:
          Opprinnelig skrevet av Dagens Næringsliv
          "chavs betegnelse på en subkultur på De britiske øyer. Chavs er fra underklassen, har liten eller ingen utdannelse og kommer fra fattige kår, men er besatt av merkeklær. De blir ofte observert rundt kjøpesentra, bussholdeplasser og fast-foodkiosker".
          Jeg vet selvsagt at dette er langt på siden av det som er overskriften i tråden, men likevel er det interessant for debatten etter min mening.
          Last edited by gj; 15.05.2006, 22:18.

          Kommentar

          • lp
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • Dec 2003
            • 223

            kopiert fra ufc tråden:
            __________________________________________________ ___________
            Dersom LSKs ønske er å fjerne casuals fra Åråsen, bør de jo kanskje begynne med å fjerne de som faktisk prøver å bygge opp et casual-miljø i Lillestrøm, de får jo faktisk gjøre dette i ro og fred.

            Dette vitner om verdensrekord i dårlig research!
            __________________________________________________ ___________

            Er det flere enn meg som synes dette er noe å diskutere videre?
            Har selv hørt fra en vif kar som har trokket seg litt unna dette miljøet men kjenner en del av de litt bråkete gutta fra vif at dette møtet på lillestrøm var avtalt fra begge parter..

            Noen som vet noe eller er dette et ikke tema på forumet?
            Er dette noe som bygger seg opp i kfl er det vel greit å ta tak i det tidlig!
            Skjetten gutta
            Wenche Myhre,
            "Muligens Hooligans" ;)

            Kommentar

            • Rønnern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6690

              Opprinnelig skrevet av lpk
              Har selv hørt fra en vif kar som har trokket seg litt unna dette miljøet men kjenner en del av de litt bråkete gutta fra vif at dette møtet på lillestrøm var avtalt fra begge parter..

              Noen som vet noe eller er dette et ikke tema på forumet?
              Er dette noe som bygger seg opp i kfl er det vel greit å ta tak i det tidlig!
              Møtet var ikke avtalt fra begge parter. Vif-supporterne tok kontakt med folk i KFL (ikke bråkmakere eller casuals) og varslet sin ankomst. Folkene i KFL, som var på Martins og feiret, ønsket dem hjertelig velkommen og varslet politiet. Ryktene om vif-supporternes ankomst spredte seg i Lillestrøm og noen valgte å møte opp på Lillestrøm Stasjon for å se om det faktisk var slik at de kom for å lage bråk.

              Jeg har registert at flere vif-supportere hevder at dette var et avtalt møte, men det er altså feil i følge de i KFL som mottok telefoner fra de tilreisende vif-supporterne.

              Jeg ville også ta ryktene om at et firma er i ferd med å bygge seg opp rundt LSK med en klype salt. Det skal visstnok dreie seg om KGG og UFC. Og som de fleste av oss veit nå, er hverken KGG eller UFC, LSKs svar på se-på-min-pene-kjole-skal-vi-danse-gutta.

              Dermed ikke sagt at vi ikke skal holde øynene åpne for et sånt miljø på Åråsen, for spør du meg er det greit å beholde imaget som fulle, blide bønder. Så får de andre være de aggresive tøffingene (som går av i Sagdalen).
              Mvh Ronnie "The Runner"
              LSK for alltid

              Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

              Kommentar

              • Blakk
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • May 2005
                • 1860

                Har dere fått med dere den serien bbc lagde får tre år siden,den tar opp mye av det her,men tar jo litt tid før det kommer hit.

                Trur de kallte serien BBC hooligans eller noe slikt,der nevnte snuten at noen utesteder nektet folk med visse merker adgang,men har sjøl vært i England "noen" ganger og har aldri blitt nekta inngang noen steder pga klessmerker.

                Kommentar

                • Fugla
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2004
                  • 1718

                  Opprinnelig skrevet av Glenn
                  Posh og Beckham er også "idoler" for chavs, og Robbie Williams skal visstnok være et chavs-ikon.
                  For noen idoler...
                  Homer Simpson.



                  www.ultrassarp.no

                  Kommentar

                  Working...