Er det noen som vet noe om sikkerheten hos Riksmeklingsmannen? Er f. eks bakrommet truet når det er pause i forhandlingene?
Fotballstreiken avverget (var: Mulig fotballstreik til helga)
Collapse
X
-
-
-
Kommentar
-
Fotball-streiken avverget
Niso-leder Silje Johannessen er endelig begynt å gjøre fremskritt i forhandlingene med NHO.
Foto: Lise Åserud/Scanpix
Fotballstreiken er avverget etter at Niso og NHO har godtatt meklingsmannens skisse.
Av Christian Paasche og Øyvind Ludt
Partene i fotballkonflikten har stått steilt mot hverandre hele fredag. Men i 23-tiden kunne meklingsmann Daniel Lunde opplyse at det var bevegelse i diskusjonen om vanskeligste spørsmålet i forhandlingene, nemlig om fotballspillerne forsikringsordning.
- Nå er det bevegelse vedrørende forsikringsspørsmålet, og det gjør at de også aktivt har begynt å se på de andre kravene, sa Lunde til TV 2 Sporten klokken 23.
Han la like før 23.30 frem en skisse til løsning for partene. Kort tid etter hadde begge parter godtatt skissen.
Dermed blir det ingen streik og helgens runder i Tippeligaen og Adecco-ligaen spilles som planlagt.
Her er NISOs opprinnelige hovedkrav (samtlige ble avvist av NHO):
* Etablering av kollektiv karriereavbruddsforsikring finansiert av arbeidsgiverne.
* Rett til å velge det arbeidsutstyret som gjør spillerne best skikket til å utføre sin jobb.
* Terminliste skal fastsettes etter drøftinger med NISO.
* At spillerne skal ha en minstelønn som er tilpasset stillingsbrøk og arbeidsoppgaver i den enkelte idrett.
* For NISOs medlemmer i Tippeligaen og Adeccoligaen utbetaler medlemsbedriftene 2 % av samlede mediainntekter til NISO. Inntektene skal brukes til å etablere gode kollektive ordninger som utdannings- og senskadefond.Kommentar
-
Opprinnelig skrevet av Gale IsbreNei, så nå ble jeg nysgjerrig.
Dessuten avslørte han seg selv som sportsjournalist, og ikke politisk journalist:
Stenberg - Er det meklingsmannen eller en av partene som vil legge frem skissen?
Meklingsmannen: - Det er meklingsmannen som legger frem skisser.
Slå opp på nrk.no/nettv -> KveldsnyttKommentar
-
Opprinnelig skrevet av Chessheim-kanarisKommentar
-
Opprinnelig skrevet av Gale IsbreNeihei, FIRE minutter, scroll oppover.mvh Lsk's nye fysioterapeutKommentar
-
RIKSMEKLINGSMANNEN (VG Nett) 20 minutter før fristen gikk ut godtok og vedtok begge partene meklingsmannens fremlagte skisse.
Da er det bare å glede seg til søndagens kamp. Etter å ha sett på FotballXtra, er det sikkert at det er en fordel for LSK at kampene går nå (en del skader på våre konkurrenter).NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.
Mvh
Mr.JordbakkeKommentar
-
Kommentar
-
Opprinnelig skrevet av LarsJeg postet kl. 23.50 :P
og nyheten om avverget streik ble postet før 23:50 i denne tråden
(ja, dette er en konkurranse )mvh Lsk's nye fysioterapeutKommentar
-
Kommentar
-
Opprinnelig skrevet av Gale IsbreHva vinner jeg?
bedre premie enn det finnes ikke!! bortsett fra kanskje den vi vinner når vi har knust alle konkurentene våre i quizzen damvh Lsk's nye fysioterapeutKommentar
-
Kommentar
-
Opprinnelig skrevet av Gale IsbreDa håper jeg du er kjappere på quiz-spørsmål enn på avvergede streiker.
og hvis du fortsetter å være så frekk, så inndrar jeg premien din igjen! hehemvh Lsk's nye fysioterapeutKommentar
Kommentar