juli 2006

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • rEPPA
    *****istrator
    • Nov 2003
    • 3935

Nyhetstråd juli 2006

Ny tråd for nyheter i Juli (nyheter om Juni finnes her)

Edit(RoyVaadal):

Søster-tråden (FAQ og diskusjon):

Last edited by iL; 05.07.2006, 12:11.
    www.kfl.no/debatt
  • ON
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Mar 2004
    • 3639

Smak av drømmen
    Wehrman klar for spill mot Newcastle

ÅRÅSEN:

(LSK – Keflavik 4-1). – Alle har drømt om å spille i Premier League, men ingen har kommet dit. Nå får vi en liten smak av hvordan det er, sier Kasey Wehrman.
    Av: Espen Solbakken

NEWCASTLE, HERE WE COME: Kasey Wehrman (t.h.) og Lillestrøm må gjøre tidenes dårligste kamp på Island om de skal unngå et møte med Newcastle senere i juli. FOTO: ANDERS HOVEN, DIGITALSPORT

Islandske Keflavik ble nemlig aldri noen målestokk. Dermed blir bortekampen på Island om seks dager en transportetappe og formalitet. Så går turen går til St. James Park den 15. juli!

Newcastle-manager Glenn Roeder var på Åråsen i går.

Og kanskje ble ørlite grann skremt også?

– Mulig. Vi har lagt ned en god jobb i sommer og reiser ikke til Newcastle bare for å nyte opplevelsen, sier Wehrman.

– Er noen av LSK-gutta Newcastle-supportere?

– Nei, ikke etter at Magnus Powell dro. Men vi får ta opp kampen på video sende den til ham, gliser australieren.

Beckham

Selv scoret han to sjeldne mål lørdag, en i klassen "skru'n som Beckham" og en heading fra en Pål Strand corner, en Strand som spilte som i gamle dager på venstreflanken.

– Målene er en liten belønning for at jeg ble hjemme og trente hele ferien, mener Wehrman, som kun har ett (!) cupmål mot Høland fra før i løpet av LSK-karrieren. I Tippeligaen har han aldri scoret.

Men det var Bjørn Helge Riise som satte fart på LSK da han scoret på lagets første sjanse etter 25 minutter. Han forteller at LSK bevisst brukte Newcastle som motivasjonsgulrot før kampen.

– Klart vi gjorde det! Newcastle blir utrolig artig, sier Riise, som har fått vitamininjeksjoner den siste tida etter at han har følt seg slapp de siste ukene.

– Jeg var lav på B-vitaminer og får nå månedlige doser rett i skinka, sier Riise, hvis gamle klubb Viking slo ut Chelsea i Europa for få år siden.

– Alt er mulig, sier Riise foran Newcastle-kampene.
    Roste Strand

For alle i LSK tar nå møtet med Premier League-klubben for gitt. Det er umulig å tape med tre mål på Island.

Trener Uwe Rösler fant også mye positivt med angrepsspillet i går:

– Det er ikke vanlig at Kasey scorer to, og Pål Strand var fantastisk for oss Dessuten gjorde Cyril Kali en god kamp da han fikk sjansen på høyre back.

– Hva tror du om Newcastle-matchene?

– Newcastle? Nei, jeg tenker bare på Harstad. Det er neste kamp, sa Rösler.

Kommentar

• Torolf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2004
      • 9574

RB-børsen: LSK-Keflavik

KAMPFAKTA INTERTOTO CUP

Lillestrøm - Keflavik 4-1 (2-1)

Åråsen.
      Mål: 1-0 (26) Bjørn Helge Riise (Strand), 2-0 (35) Kasey Wehrman, 2-1 (38) Stefan Ørn Arnarsson, 3-1 (52) Kasey Wehrman (Strand), 4-1 (90) Magnus Myklebust (Koren).
      Gult kort: Ingen.
      Dommer: Ihor Isjenko, Ukraina.
      Tilskuere: 609.
      LSK (4-4-2):
      Heinz Müller 4
      Cyril Kali 5
      Pål Steffen Andresen 4
      Anders Rambekk 6
      Shane Stefanutto 3
      Bjørn Helge Riise 6
      Kasey Wehrman 7
      (Khaled Mouelhi i 5 min.)
      Robert Koren 6
      Pål Strand 7 BB
      (Espen Søgård i 10 min.)
      Arild Sundgot 4
      Michael Mifsud 5
      (Magnus Myklebust i 14 min.)
      SUM 11 MANN: 57
      Vurdert av Espen Solbakken

Kommentar

• sparwasser
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jun 2005
        • 3185

Fra RB:

LSK greit videre i cupen

HARSTAD:

LSK var ett av få Tippeliga-lag som hadde små problemer med å avansere i cupen. Både Odd og Molde røk ut i 3. runde og flere andre slet. Men LSK vant med komfortable 5-1 borte mot 2. divisjonslaget Harstad. Olivier Occean og Michael Mifsud scoret to mål hver.

Fakta

3. RUNDE NM

Harstad - LSK 1-5 (0-1)

Harstad stadion.
        1.250 tilskuere.

Mål: 0-1 Olivier Occean (21.), 0-2 Michael Mifsud (53.), 0-3 Bjørn Helge Riise (60.), 0-4 Michael Mifsud (67.), 1-4 Roy Berntsen (80. - straffe), 1-5 Olivier Occean (82.).

Gult kort: Michael Mifsud, LSK, Glenn Jensen, Harstad.

Dommer: Øyvind Apalnes, Finnsnes.

LSKs lag (4-4-2):
        Heinz Müller - Cyril Kali, Anders Rambekk, Frode Kippe (Pål Steffen Andresen i 27 min.), Shane Stefanutto - Bjørn Helge Riise, Kasey Wehrman (Arild Sundgot i 45 min.), Robert Koren (Christian Hanssen i 22 min.), Espen Søgård - Olivier Occean, Michael Mifsud.

Kommentar

• sparwasser
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jun 2005
          • 3185

Bedre sent enn aldri.......
          Sakset fra hjemmesiden til UEFA:

http://www.uefa.com/competitions/Int...Id=433545.html

Uwe Rösler's Lillestrøm enjoyed a convincing win (©Studio OSCAR)
          Home comforts for Intertoto sides

Saturday, 1 July 2006

Uwe Rösler's Lillestrøm SK were impressive winners on a day of UEFA Intertoto Cup action that brought five wins and two draws for the seven home sides. FC Farul Constanta struck late to claim their victory against PFC Lokomotiv Plovdiv 1936, while SV Ried made a successful return to action in their first game in continental competition since 1998.

Lillestrøm SK 4-1 Keflavík
          Lillestrøm are on course for a third-round tie with Newcastle United FC after making short work of their Icelandic opponents in the home leg. Uwe Rösler's side will feel that a three-goal cushion should see them through next weekend's return fixture. Australian Kasey Wehrman produced a man-of-the match performance with two goals, including a gem of a free-kick ten minutes before half-time to add to Bjørn Helge Riise's opener. Stefán Örn Arnarsson responded for the visitors on 44 minutes, but Lillestrøm extended their advantage through Wehrman's second and a late effort from Magnus Myklebust.

Rösler rises to new challenge
          UEFA.com is the official site of UEFA, the Union of European Football Associations, and the governing body of football in Europe. UEFA works to promote, protect and develop European football across its 55 member associations and organises some of the world’s most famous football competitions, including the UEFA Champions League, UEFA Women’s Champions League, the UEFA Europa League, UEFA EURO and many more. The site features the latest European football news, goals, an extensive archive of video and stats, as well as insights into how the organisation works, including information on financial fair play, how UEFA supports grassroots football and the UEFA HatTrick funding scheme.

Friday, 30 June 2006
          by Michael Harrold

Uwe Rösler has achieved a lot in a short time for Lillestrøm SK. In his first season as coach of the Tippeligaen club he led them to the finals of both the Royal League and the Norwegian Cup. A fourth-place finish in the league earned a European spot, and according to Rösler the good times are only just beginning. "This club is going places," he told uefa.com.

Lillestrøm join the UEFA Intertoto Cup fray at home to Icelandic side Keflavík on Saturday. The second round of the UEFA Intertoto Cup may seem a long way from the glamour and glory of the FIFA World cup, but with a third-round tie against Newcastle United FC awaiting the victors the prize is well worth winning.

'Exciting'
          Rösler, like Lillestrøm, is ambitious. Working alongside Gunnar Halle and Jan Åge Fjørtoft, both well known names for supporters of English as well as Norwegian football, he exudes a hunger for the big stage honed during his playing days as a striker for Manchester City FC, FC Kaiserslautern and East Germany among others. Rösler, 37, was forced to retire from playing prematurely one match into the 2003 season after being diagnosed with cancer, but after making a full recovery he is relishing the challenge of coaching. "I find it absolutely exciting," he said. "It's the closest you can come to playing and for me it was the only solution and the only thing I wanted to do in life after my playing career; to be involved in football, to teach players, and of course to win trophies - hopefully."

Potential
          A year into his new role Rösler is waiting for his first trophy, but a promising start to the season suggests it might not be long in coming. Chasing their first title since 1989, Lillestrøm are second in the Tippeligaen after eleven matches, thanks in part to the goals of Canadian striker Olivier Occean whose signing for nearly €1m in June was a clear statement of the club's intent. "When Gunnar Halle, Jan Åge Fjørtoft and I took over we had no money and the club was in debt. We got more income than we expected through our Cup run last year and also through the Royal League and we were able to use that money on one top striker which was Olivier Occean. We thought the guy had great potential. We're a selling club, we have to develop players, and we see Olivier Occean also as a sales object for the future."

'Great motivation'
          Rösler picks out Bjørn Helge Riise, the brother of Liverpool FC midfielder Bjorn Aarne, as another one to watch as Lillestrøm prepare to kick off their UEFA Intertoto Cup campaign. Rösler insists the focus for now is purely on Keflavík, but that has not stopped him using the lure of Newcastle as a motivational tool. "I told them that it's a great motivation to play in England especially at that time of the year when they are just coming back from pre-season. It's a good time to meet an English team, but first of all we have to beat Keflavík, which I hope and expect we will. It would be great for the players first of all, but also for the coaches to show themselves on a bigger stage. All three of us [Halle, Fjørtoft and Rösler] have played many times at St James' Park but none of my players have played there."

'Young team'
          Rösler was as loved for his fierce determination and combativeness at Manchester City as he was for his goals, and he is building the side in his image at Lillestrøm. "We are quite a young team. We know that when we are at our best we can beat anybody but we are quite inexperienced and when it comes to performing week in week out sometimes we have an off-game. We don't have the financial power of Rosenborg or Brann Bergen or Viking Stavanager so we have to do a lot through team spirit and togetherness. But we have five or six international players so we also have quality in our squad."

'Ambition'
          The UEFA Intertoto Cup will give his side the chance to prove that, and Rösler further experience of the European game. It is an important learning curve for a young coach with big plans for the future. "My ambition is crystal clear," he said. "When I have developed as a coach and have hopefully put something on my CV I want to go out into the big leagues and compete against the best." Given what he has achieved so far in one short year at Lillestrøm, that might not be long in coming.
          ©uefa.com 1998-2006. All rights reserved.

Kommentar

• Torolf
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2004
            • 9574

RB: Mouelhi hjem til Tunisia

Papir-RB skriver i dag at Kiko har dratt hjem til Tunisia fordi hans mor er alvorlig syk. Han har i første omgang fått lov til å bli til søndag. Forfallet er forklaringen på at Wehrman ble med til Harstad.

Kommentar

• sparwasser
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2005
              • 3185

Fra RB:

Scoring i Riise-klassen

HARSTAD:
              (Harstad – LSK 1-5) Bjørn Helge Riise ble utsatt for vennskapelig mobbing før han gjorde sitt første mål for LSK. Gårsdagens fulltreffer ville gjort selv storebror John Arne grønn av misunnelse.

PÅ FARTEN: Bjørn Helge Riise var hele tida på farten og ga Harstads Mads Tolefsen og øvrige forsvarere mer enn nok å bestille i gårsdagens cupkamp. I tillegg var scoringen hans kveldens prestasjon.
              FOTO: THOR ANDERS ANGELSEN

– Den satt, gitt, sa Bjørn Helge fornøyd, som ikke har noe imot å bli forbundet med like flotte mål som broren gjør i Liverpool.
              Anders Rambekk startet det hele med en langpasning over til Shane Stefanutto på motsatt side. Han ga kjapt videre inne til Bjørn Helge, som skjøt på hel volley rett i mål. Unggutten scoret også mot Keflavik lørdag.
              – Det begynner jo snart å bli en vane. Jeg er blitt flinkere til å søke inn i boksen og er mer hissig på å gjøre mål enn før. Nå håper jeg bare de kommer også i de virkelig viktige kampene.
              Det gjorde det da han scoret sitt aller første i LSK. Seiersmålet mot Start i sluttminuttene på Åråsen sikret tre poeng etter at sørlendingene var i ferd med å kapre den ene poenget i 2-1 kampen.
              – Med litt mer tur kunne du gjort både ett og to mål til. Samtidig var du aller piggest av alle på banen?
              – Jeg har følt meg i veldig god form etter ferien, og tror jeg bare vil bli bedre utover høsten, sa Bjørn Helge.

Ros fra Rösler

I LSK er det vanligvis Michael Mifsud som gjør de spektakulære målene. Denne gangen nøyde han seg med to enkle. Men han skrøt av Riises prestasjon.
              – Helt praktfullt å se den gå inn, sa Michael.
              Det syntes også trener Uwe Rösler, som var veldig fornøyd med sin kantspiller.
              – Han slapp seg løs og gjennomførte en meget god kamp, der han skapte en masse sjanser før pause.
              – Du hadde ønsket at det andre målet skulle kommet litt tidligere, med tanke på kampprogrammet?
              – Det er aldri trygt å lede bare 1-0 selv om vi fører kampen. Men utover i 2. omgang ble Harstad så slitne at det ble en grei seier.
              – Er det noe du er spesielt fornøyd med?
              – Å score fem mål er alltid bra. Bjørn Helge var god. Jeg ser også klar framgang i det Cyril Kali gjør som høyre back. Men jeg kunne jo ønsket meg at alle skjønte at de må konsentrere seg hele veien, selv om vi spiller mot et 2. divisjonslag, sa Uwe.
              I den klassen hører definitivt Heinz Müllers nonchalante opptreden ved et tilbakespill, som nær hadde ført til 1-1 midt i 1. omgang. Cyril Kalis klønete opptreden da han laget straffespark burde også vært unngått.

God oppkjøring

Å spille 3. runde mot en svakere motstander og to Interoto-cupen mot et islandsk elitelag kan være en god oppkjøring for LSK med tanke på en tøff høstsesong. Kasey Wehrman spilte en omgang da Khaled Mouelhi meldte forfall, mens Frode Kippe var tilbake etter å ha stått over sist.
              – Jeg sliter litt med baksiden av låret. Derfor holdt det med en time for meg. Men jeg tror ikke et er noen fare for fortsettelsen, sa Frode.
              – Det gikk litt lengre tid enn dere håpet for å avgjøre kampen?
              – Det gjør det alltid mot et lag som går ut i hundre og tar ut alt de har i begynnelsen. De forsøkte også å spille ball, så det var en fin motstander i 3. runde.
              Allerede i morgen setter LSK kurs for Island og returkamp mot Keflavik i Interoto-cupen.

Kommentar

• RoyVaadal
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2004
                • 4055

Fra www.lsk.no:

Haddad forlater LSK
                LSK og Andreas Haddad har blitt enig om at spilleravtalen opphører fra dags dato
                RoyVaadal.

Kommentar

• ON
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Mar 2004
                  • 3639

Sakset fra rb.no:

Haddad fristilt av LSK

ÅRÅSEN:

Andreas Haddad er ikke lenger LSK-spiller. Han og klubben ble enige om å rive kontrakten i to, og den svenske spissen er fri til å inngå avtale med hvem han vil.

Av: Per Kristian Torvik

- Haddad var en spiller vi trengte i høst. Han er avhengig av å spille fast på et lag. Når han ikke har spilt så mye for oss, var det naturlig å gjøre dette, sier Jan Åge Fjørtoft.

Spissen spilte 28 kamper for LSK (bare en fra start), men scoret ingen mål.

Kommentar

• ON
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Mar 2004
                    • 3639

rb.no:

Fjørtoft spiller NM for LSK

ÅRÅSEN:

LSK-manager Jan Åge Fjørtoft er tatt ut på LSKs lag i helgas NM i fotballtennis.

Hele LSK-stallen er på Island i helgen. Dermed var laget i beit for spillere til NM i fotballtennis på Tusenfryd lørdag.

- Resultatet blir at Per Magne Misund og jeg tar med oss unggutta Thomas Ritter Bratshaug og Andreas Castilla og stiller i NM. Vi skal i alle fall forsøke å vinne publikum, sier Jan Åge Fjørtoft.

Mesterskapet sendes på TV2 lørdag kveld.

Kommentar

• Torolf
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Apr 2004
                      • 9574

LSK inviterte Harstads 17 år gamle talent Thomas Kind Bendiksen til å spille i JET-turneringen, men han takket nei pga. kollisjon med oppdrag for U17-landslaget. Alt ifølge papir-RB.

Kommentar

• Torolf
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2004
                        • 9574

RB: Målkongens tørke

http://www.rb.no/lokal_sport/lsk-magasinet/article2186356.ece

KEFLAVIK, ISLAND:
                        Ingen har scoret mer for LSK enn Arild Sundgot. Men i år har målkongen opplevd scoringstørke.

MÅ LYKKES: Arild Sundgot har ofte lyktes med å score når han får omtalte i RB. Det håper han også skjer mot Keflavik i dag. FOTO: PER KRISTIAN TORVIK

Arild Sundgot har bare gjort tre mål for LSK i år. To av dem er på straffe. Selv synes klubbens mestscorende at Keflavik er et passende sted å begynne å score igjen.
                        – Det er alltid moro å være sist på ballen før den går i mål. For meg passer det bedre enn på veldig lenge akkurat nå, sier Arild Sundgot.
                        I kveld får han en sjelden sjanse som spiss igjen, i og med at Olivier Occean fortsatt sliter med sitt vonde kne. De har det blitt få av denne sesongen, i og med at canadieren har vært trener Uwe Röslers klare førstevalg av de store spissene.
                        – Du blir ikke ofte brukt som spiss. De gangene du spiller fra start, er det på midtbanen.

Salgsobjekt

Begynner du å bli frustrert?
                        – Jeg liker like lite som alle andre å sitte på benken. Det gjorde jeg i de to siste seriekampene før ferien. Men det er bare å skjerpe seg. Det er mange gode i LSK nå. Salgsobjekt
                        I fjor høst var LSK klare til å selge Arild, da Stabæk ville legge fire millioner kroner på bordet for overgangen. Han sa nei.
                        – Angrer du på det nå?
                        – Nei, jeg kan ikke angre på noe.
                        – Hvis du ikke får spille mer enn du har gjort, og det samme skjer i høst, hva sier du da?
                        – Det spørsmålet er det mange som har stilt meg. Jeg kan ikke tenke sånn. Begynner jeg å tenke på at jeg egentlig burde vært et annet stede, er jeg ute å kjøre. Jeg vil mer enn annet spille og gjøre mål for LSK.
                        Trener Uwe Rösler har ikke mistet troen på LSKs toppscorer.
                        – Arild er i fin form og får en god sjanse til å vise seg fram i dag. Han scoret i treningskamp mot Moss og kan gjøre det igjen i dag, sier Uwe.

Skadet før seriestart

Arild tror problemene han har hatt med å spille fast har å gjøre med at han ble skadet før seriestart – mistet en semifinale og finalen i Royal League i tillegg til serieåpningen mot Rosenborg.
                        – Det satte meg tilbake. Jeg håper at jeg snarest kommer i en situasjon, der jeg kan spille fast. Det er nøkkelen for meg. Jeg er toppscorer i LSK de tre siste årene, og er god nok til å bli det igjen, sier Arild Sundgot.
                        Uwe Rösler hviler skadede Frode Kippe og Olivier Occean i dag (sistnevnte kan komme inn mot slutten). Det samme gjør han med Espen Søgård, som må sone karantene mot Odd i serien onsdag.
                        Magnus Myklebust får sjansen på topp. Hen trenger en gjennomkjøring, mens Michael Mifsud spares til store oppgaver i serie, Intertoto og cupen de nærmeste ukene.

Dermed ser LSKs lag slik ut: Heinz Müller – Johan Petter Winsnes, Pål Steffen Andresen, Anders Rambekk, Shane Stefanutto – Bjørn Helge Riise, Kasey Wehrman, Robert Koren, Pål Strand – Arild Sundgot, Magnus Myklebust.

Kommentar

• Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

RB: FORSVARET VAR LEKK …men Magnus innfridde med scoring

http://www.rb.no/lokal_sport/article2187245.ece

(Keflavik – LSK 2-2, 3-6 sammenlagt). LSK er videre i Intertoto-cupen. Men gårsdagens 2. omgang var som en skremmende dårlig skrekkfilm og må ikke gjentas.

UJEVN: Pål Strand spiller bra i perioder, men ønsker å bli mer stabil på et høyt nivå.

Av: Per Kristian Torvik PÅ ISLAND

KEFLAVIK
                          – Det forsvarsarbeidet vi leverte etter pause er noe av det svakeste jeg har sett, sa trener Uwe Rösler.
                          Om han raste, gjorde han det i garderoben, eller på hotellet på kvelden. Offisielt var tyskeren meget rolig.
                          – Vår suksess i serie og cup avhenger at vi begynner å holde nullen igjen. Hvordan skal vi greie å vinne kamper mot topplagene når vi slipper inn mål mot Moss, Keflavik og Harstad? undret LSK-sjefen.
                          Han kjøper ikke unnskyldningen om at det hele i realiteten var avgjort da LSK ledet 2-0 ved pause – og 6-1 sammenlagt på to kamper.
                          – Så svakt skal likevel ikke en backfirer spille. Vi ga bort to lette scoringer og levde farlig flere ganger etter det.
                          Skal en være ærlig så var LSK heldige som slapp unna med 2-2.

Må erstattes

Christoffer Andersson er borte og må erstattes. Frode Kippe er skadet og ute på ubestemt tid. I går var det tydelig at det er lenge siden de vanligvis pålitelige makkerne Anders Rambekk og Pål Steffen Andresen har spilt sammen i midtforsvaret.
                          – Jeg vet ikke når Frode blir med igjen. Forhåpentligvis skjer det ganske raskt. Jeg sier heller ikke at vi MÅ ha nye spillere. Men det er et faktum at vi per i dag har en spillerstall på 20, inkludert tre keepere. En ny forsvarer står høyest på ønskelista, sier Uwe Rösler.
                          Anders Rambekk mente de ikke var konsentrerte nok.
                          – Vi må være nøye selv om vi spiller mot et lag vi er bedre enn. Den manglende konsentrasjonen vi leverte etter pause skuffer også meg. Vi må vite at vi ikke er gode hvis vi ikke er på tå hev.
                          Pål Steffen Andresen tror vinden spilte laget et puss.
                          – Vi sto høyt, de fikk tenning da de fikk et mål og tvang tross bakover. Vi mistet presset på dem.
                          Rett skal være rett for forsvarsfireren – det var ikke mye hjelp å få av midtbanen foran dem heller.

Innfridde

1.omgang var godkjent. At Magnus Myklebust gjorde 1-0, og Pål Strand assisterte da Robert Koren hamret inn 2-0, virket som en bekreftelse på at to spillere som ikke har fått mange sjanser visste å utnytte mulighetene da de bød seg.
                          – Jeg er naturligvis skuffet over lite spilletid. Men det er vanskelig å klage når Michael Mifsud og Oliver Occean har spilt bra. For meg er det bare å benytte sjansen når den byr seg, sa Magnus.
                          Det gjorde han da han plutselig kom alene med keeper, vippet ballen elegant over ham og i mål.
                          Pål Strands innlegg til Korens scoring var også av gammelt merke.
                          – Det er jo det jeg kan best. Men spillemessig savner jeg å bli mer stabil. Det går i bølger. Enkelte ganger er jeg svært fornøyd, andre ganger er det for svakt, mente Pål, som falt i takt med resten av laget utover i 2. omgang.
                          Lørdag er det Newcastle på St. James Park. Før det må Uwe Rösler trylle fram en hel annen kvalitet over laget for at det ikke virkelig skal bli et sjokk.

Kommentar

• Torolf
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Apr 2004
                            • 9574

RB: Internasjonalt kampprogram

Internasjonalt kampprogram

Et avgjørende moment for at norske lag skal kunne hevde seg bedre ute i Europa er flere kamper, tøffere matching og et program med flere internasjonale oppgjør.

MÅLGIVENDE: Pål Strand bidro godt offensivt før pause og var mannen bak pasningen til Robert Korens flotte scoring. Akkurat det kan bli en viktig angrepsdel fro LSK i høst.FOTO: HJALTI HJARTARSON

Av: KOMMENTAR Per Kristian Torvik sportsjournalist i Romerikes Blad

KEFLAVIK

LSK er i løpet av de siste åtte månedene kommet nærmere det målet, selv om en skulle tro at de ingenting hadde lært etter de siste 45 minuttene i går. Går det som klubben ønsker utover høsten, vil laget spille opp mot 60 kamper siden november 2005.
                            Først og fremst kommer 26 seriekamper i år, dernest minst fire – forhåpentlig sju – cupkamper.

Internasjonalt

LSK har siden Royal League startet i november hatt en internasjonal matching bare Rosenborg tidligere har vært med på i Norge:
                            11 kamper i Royal League endte med finale mot FC København i april. Da hadde LSK vært gjennom kamper mot Skandinavias beste lag gjennom hele vinteren – og sluppet ørkesløse treningskamper mot norsk motstand.
                            I dag er laget midt oppe i Intertotocupen, der det minst blir fire kamper. Hvis LSK noen gang skal slå Newcastle, må det være i juli. Det åpner for nye runder, som til slutt kan ende med UEFA-cupens gruppespill. Det vil øke antallet kamper ytterligere.
                            LSK ligger godt an til å få en ny omgang med Royal League, med de utfordringene det gir.
                            Minst 21 av kampene fra november 2005 til november 2006 vil gå mot utenlandsk motstand (da har vi regnet med to på La Manga i vinter). Med seier mot Newcastle blir det enda flere, om en skal kunne tro på det etter gårsdagen.

Serien avgjør

Den norske serien er naturligvis aller viktigst. Det er den som åpner for nye runder i Norden og Europa. Til tider kan alle kampene gå ut over prestasjonene hjemme – noe som sannsynligvis var avgjørende for tre svake kamper før ferien.
                            Likevel er det den internasjonale matchingen som over tid vil gjøre LSK bedre rustet til å vinne titler her hjemme.
                            Til det trenger klubben en god og bred spillerstall. Skader kommer alltid ubeleilig, men en var likevel svært uheldig med at opplagte førstevalg som Kasey Wehrman og Pål Strand gikk åtte måneder fra november før de kom på banen.
                            Nå er det grunn til å være urolig for forsvaret. Christoffer Andersson forsvant 8. juni. Frode Kippe sliter mer enn han er villig til å innrømme med en strekkskade på baksiden av låret. Det er ikke første gangen og høyst urovekkende.
                            Det sender Pål Steffen Andresen inn som midtstopper. Johan Petter Winsnes og Cyril Kali er mulige erstattere som høyre back. De må begge vise at de holder nivået for et topplag.
                            Manager Jan Åge Fjørtoft har vist seg som en dyktig til å hente gode spillere til klubben. Å finne gode forsvarsspillere synes som en vel så viktig jobb i øyeblikket, som å lete etter erstattere for Robert Koren og Michael Mifsud.

Kommentar

• Torolf
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2004
                              • 9574

Usikkert for Kippe

Fra dagens RB:
                              KEFLAVIK: Frode Kippe drev alternativ trening med fysisk trener Jerome Brunier under hele Island-oppholdet. LSK-kapteinen er meget usikker foran de kommende kampene. - Det er noe som sitter bak i låret, som jeg har problemer med å bli kvitt, sier Kippe, som helst bør bli kampklar til den harde perioden laget nå går inn i.

Kommentar

• Torolf
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 9574

RB: Mot flere LSK-år - Rösler og Halle forhandler nye kontrakter

ÅRÅSEN:
                                Uwe Rösler blir neppe en trener på oppsigelse slik Arne Erlandsen var i 2004-sesongen. Til høsten skal tyskeren i forhandlinger om en forlengelse av kontrakten.

POSITIVE: Både trenerduoen Uwe Rösler og Gunnar Halle samt Lillestrøm Sportsklubb er positive til å forlenge samarbeidet etter kontraktene går ut i 2007. FOTO: SCANPIX

Av: Espen Solbakken

Det bekrefter både manager Jan Åge Fjørtoft og daglig leder Frank Grønlund til Romerikes Blad. Kontrakten til Uwe Rösler og assistent Gunnar Halle går ut etter neste sesong. Derfor er det naturlig at kontraktsforhandlingene starter allerede i høst.
                                – Vi snakker sammen hver dag, men har ikke påbegynt formelle samtaler ennå. Det er naturlig at det skjer i høst, men det har også med logistikk å gjøre. Det spilles mange kamper for øyeblikket, sier Fjørtoft.
                                Han sier Erlandsen-situasjonen ikke var optimal i 2004, og han ønsker ikke en trener på oppsigelse igjen.
                                Samtidig kan det være vanskelig å unngå også.
                                – Vi skal evaluere samarbeidet vårt og rammevilkårene for framtida, men det er på det rene at alle våre sportslige delmål så langt er nådd under Uwes ledelse. Samtidig er LSK en så stor klubb, og det vil være feil å foregripe ting. Såpass respekt må vi ha overfor trenerprosessen.
                                – Men det er ingen som har uttalt seg negativt om våre trenere internt, opplyser manageren.

– Brenner ikke

Uwe Rösler og Gunnar Halle er nå nøyaktig halvveis i treårskontrakten de har med Lillestrøm Sportsklubb. Første sesongen endte med Royal League-plass og tapt cupfinale. Så fulgte en imponerende rekke i Royal League, som til slutt endte med et nytt finaletap. Og nå ligger klubben på sølvplass og er "bare" to Newcastle-kamper unna UEFA-cupspill.
                                – Vi er bare halvveis inne i kontrakten til våre trenere, så det brenner ikke ennå, sier Jan Åge Fjørtoft, for å understreke at det ikke ligger noen stressfaktor bak ønsket om forhandlinger.
                                Daglig leder Frank Grønlund sier at Rösler allerede var innstilt på å snakke kontraktsforlengelse i fjor. Dette syntes klubben var noe tidlig, men Grønlund mener det er positivt for alle parter om ting kan formaliseres allerede i høst.
                                – Men jeg er ikke redd for at Rösler vil levere varene, uansett om neste år blir hans siste i LSK eller ikke. På samme måte som Erlandsen ga alt i sin siste sesong, vil også Uwe gjøre det. De har jo uansett en trenerframtid å ta vare på, sier Grønlund, som fremdeles karakteriserer Rösler som en "fersk trener".
                                – Han har fremdeles noe å lære, men det bør skje i LSK. Det er overhodet ingen misnøye med Uwe som trener her – selv om jeg og han kan være uenig i ting, smiler Grønlund.

Ikke informert

Kontraktene til Uwe Rösler og Gunnar Halle går ut 1. desember 2007. Og det er omtrent alt hva Rösler vet om situasjonen akkurat nå. Han har ikke fått noen beskjed om når eventuelle forhandlinger skal skje.
                                – Vi har igjen halvannet år av kontrakten med LSK, men det er ingen hemmelighet at både jeg og Gunnar Halle elsker denne jobben. Vi er i ferd med å bygge opp noe her, og denne klubben beveger seg i riktig retning – i alle avdelinger. Ja, vi elsker denne jobben, sier Uwe Rösler.
                                – Så det går mot flere år som LSK-trener?
                                – Alt jeg konsentrerer meg om nå er å vinne flest mulig fotballkamper. Det vil også alltid være det beste argumentet for å fortsette, sier Uwe Rösler til Romerikes Blad.

Kommentar

• sparwasser
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2005
                                  • 3185

Fra Adressa:
                                  Hold deg oppdatert med Midt-Norges og Trondheims største regionavis. Vi gir deg alltid de siste nyhetene innen innenriks, utenriks, sport og kultur.

Store ambisjoner for høstsesongen

KLAR: Anders Rambekk og Lillestrøm har store ambisjoner for høstsesongen. ( Foto: Digitalsport )

Lillestrøm måtte tåle to tap før VM-pausen. Anders Rambekk påpeker imidlertid dagen før møtet med Odd at laget har store ambisjoner for høsten.

Av: André Almløv
                                  Publisert: 11.07.2006

Etter en flott start på sesongen endte det med tre kamper på rad uten seier før VM-pausen for Rambekk og LSK.

- Vi kom langt i Royal League og har hatt en lang sesong. Mange, inkludert meg, ble nok litt trøtte. Men nå har vi fått trent godt i ferien og er på rett vei igjen. Vi har store ambisjoner for høsten og skal være med å kjempe i toppen, sier Rambekk, som gjorde en solid landslagsdebut mot Sør-Korea rett før VM-pausen.

Mens Lillestrøms motstandere har hentet inn forsterkninger i sommer har kanarifuglene på sin side mistet tre spillere. Christoffer Andersson, Trond Olsen og Andreas Haddad er borte. Rambekk er likevel optimist.
                                  - Er vi like solide som i vår har vi gode muligheter. Vi står bra rustet og har en god tropp som kanskje blir forsterket hvis klubben nå velger å hente nye spillere.

Odd har de to siste sesongene slått Lillestrøm på Åråsen. I tillegg kostet trolig Kim Larsens sene utligning i 2001 Lillestrøm seriegullet. Likevel avviser tidligere Odd-spiller Rambekk at LSK har et Odd-kompleks.

- Vi slo dem borte i fjor, men klubben har hatt problemer hjemme mot Odd. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor, men vet at vi er veldig sugne på å vise publikum at vi kan slå Odd hjemme. De skal få merke at vi er på gang igjen, avslutter han.

Lillestrøm må klare seg uten Espen Søgård som er ute med karantene. Khaled Mouelhi og Frode Kippe har slitt med småskader den siste tiden og er usikre. Trener Uwe Rösler mønstrer trolig disse elleve i en 4-4-2 formasjon med diamant på midten:

Heinz Müller – Pål Steffen Andresen, Anders Rambekk, Frode Kippe, Shane Stefanutto – Bjørn Helge Riise, Kasey Wehrman, Robert Koren, Arild Sundgot – Olivier Occean, Michael Mifsud

Kommentar

• Lars
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 6156

Papir-RB melder om følgende startellever:

Mifsud - Sundgot

Strand - Kasey - Koren - Riise

Shane - Kippe - Andresen - Rambekk

Heinz

Det står ingenting om Chris Sørensen i dagens RB.

Kommentar

• Torolf
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Apr 2004
                                      • 9574

Rb: Har Glemt å Holde Nullen

HAR GLEMT Å HOLDE NULLEN

ÅRÅSEN:
                                      Til tross for mye svak motstand de siste to månedene, har ikke LSK holdt nullen siden 16. mai. Det irriterer trener Uwe Rösler.

TRENGER MER AV DETTE: Uwe Rösler jubler sammen med Frode Kippe og Heinz Müller. I det siste har imidlertid ikke forsvarsspillet til LSK vært mye å rope hurra for. FOTO: SCANPIX

Av: Av Espen Solbakken espen.solbakkenrb.no 63 80 48 05

Tyskeren er ekstremt opptatt av det engelskmennene kaller "clean sheets", men faktum er at LSK nå har spilt hele åtte kamper – 720 minutter med a-lagsfotball – uten å holde nullen.
                                      Og motstanderne har ofte vært av en langt svakere kaliber enn Odd Grenland.
                                      – I noen av cupkampene har det handlet om konsentrasjon. Vi har ledet klart, og spillerne har ikke ofret seg den siste meteren. I kveld er det Tippeliga igjen, og da forventer jeg noe helt annet, sier Rösler.
                                      På grunn av Christoffer Anderssons overgang til Bundesliga, blir Anders Rambekk flyttet ut på backen mot Odd, mens Pål Steffen Andresen får sin første start i midtforsvaret siden hjemmekampen mot Start.

Omrokering

Der blir han igjen makker til kaptein Frode Kippe.
                                      – Jeg ble litt overrasket over at Uwe splitter Anders og Frode, ettersom de har spilt så godt sammen. Vi får tro nullen kommer mot Odd, sier Pål Steffen, som har hatt en rotete sesong etter at han ble satt ut av spill etter ett minutt mot FC København i Royal League-finalen.
                                      – Kriseløsning, fleiper Anders Rambekk om som sin egen potetrolle i LSK-stallen – i kveld blir han altså høyreback mot sine gamle lagkamerater.
                                      Frode Kippe, som har slitt med en hamstring-skade, håper også å hjelpe keeper Heinz Müller til en etterlengtet smultring mot eksklubben fra Telemark.
                                      – Vi har ikke vært gode nok bakover. Sjansene motstanderne har fått har ikke vært mange, men de har vært store. Det betyr at vi må skjerpe oss. Vi er klar over problemet og har snakket om hvordan vi skal løse det.
                                      – Og løsningen er?
                                      – Det gjelder å være så kompakte som overhodet mulig med hele laget når vi forsvarer oss. Det er den delen av spillet vi har manglet i det siste. Tryggheten må tilbake, sier Kippe.

Usikker

Selv må han bli trygg på sin egen fysiske tilstand også. Det har ikke vært lett i det siste med et luggende lår.
                                      – Jeg har ikke følt meg sikker på strekken. Man er alltid litt redd for å slå opp skaden, men jeg er frisk igjen nå så jeg må bare glemme det under matchen, sier LSK-kapteinen.
                                      Opprinnelig var Johan Petter Winsnes tiltenkt rollen som høyreback etter Christoffer Anderssons exit, men Uwe Rösler mener at Winsnes ikke har trent og spilt nok etter en skade de siste ukene.
                                      Cyril Kali må også vente på sin første start i Tippeligaen.

Kommentar

• Torolf
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2004
                                        • 9574

RB: Occean vrakes i kveld

Occean vrakes i kveld

ÅRÅSEN:
                                        Olivier Occean spiller neppe fra start mot gamle lagkamerater i kveld. Tett kampprogram framover og et ustabilt kne gjør at Uwe Rösler velger Arild Sundgot fra start.

BENKES: Olivier Occean starter trolig på reservebenken mot Odd.

Av: Av Espen Solbakken espen.solbakken rb.no 63 80 48 05

– Sikkert en klok avgjørelse om det skjer. Jeg har hatt problemer med en kneskade i halvannen uke, og jeg er ikke overrasket om det blir benken mot Odd, sier Occean.
                                        Glad Sundgot

Han er friskmeldt igjen nå og synes det selvfølgelig er kjedelig å måtte stå over mot eksklubben, en motstander han gjerne vil bevise mye mot.
                                        I stedet blir Occeans spissmakker på landslaget, Odds nyinnleide Ali Gerba, den eneste canadiske landslagsspilleren fra start på Åråsen i kveld.
                                        – Vi har spilt tre-fire kamper sammen for Canada. Jeg får heller komme inn på slutten å avgjøre, sier Occean.
                                        Arild Sundgot får dermed sjansen i yndlingsrollen fra start.
                                        – Det så sånn ut på den siste treningen, men man vet aldri. Det hadde vært veldig artig å starte på topp igjen, sier Sundgot.

– Han spares

LSK-trener Uwe Rösler sier til Romerikes Blad at Olivier Occean fremdeles virker litt usikker i duellene på grunn av kneskaden.
                                        – Ettersom det er en så viktig del av spillestilen til Ollie, velger vi å spare han. Kampene kommer tett nå, sier Uwe Rösler.

Kommentar

Working...