Noen spørsmål fra media om historikk

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    #21
    Det er jo en del presiseringer som mangler før man kan svare på alle spørsmåla. For å konsentrere seg om dyreste kjøp og salg for eksempel så er det egentlig litt misvisende å forholde seg til absoluttbeløp og ikke til reell kroneverdi. Hadde vi f.eks. solgt en spiller for 19 millioner i 1980 så er vel de fleste enige om at den egentlig-dyreste spilleren var solgt i 1980 og ikke Heidar nesten 20 år seinere da krona var verdt en brøkdel.

    Skal vi regne brutto eller nettobeløp?

    Skal vi regne med det første minimumsbeløpet eller totalen inkludert prestasjonsavhengige beløp?

    Brutto har vi fått tilsammen 2,6 mill. euro for Zane. Med 8 i kurs gir det 20,8 millioner totalt. 1,5 mill kom i 2002. 0,5 mill. kom i 2003 (avtalt todeling). Pga. CL-spill så har vi også fått 4 ganger 150 000 euro.
    Selv hvis vi justerer mot mer reelle kroneverdier i henhold til http://www.ssb.no/kpi/tab-01.html så lander vi på rundt 20,3 millioner. Nå er det mulig at 8 euro er litt for høyt i forhold til hva kursen var på de første betalingene og da blir det svært jevnt med Heidar-salget. Men Heidarsalget har vi ikke så sikre tall på heller. Bare en sånn omtrent 20 mill. på.

    Siden man normalt tenker bare absoluttbeløp og totalen så stemmer jeg for at Zane-salget er det dyreste på 20,8 mill.
    RoyVaadal.

    Kommentar

    • Fugl1120
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Sep 2005
      • 3528

      #22
      Selv født i 1990, og derfor har jeg ikke opplevd fler av de store som er nevnt over. I løpet av mine 16 år vil jeg hvert fall trekke fram Bjarmann blandt de største. Alltid lojal mot klubben, blø-for-drakta vilje og en fantastisk personlighet. Han er, etter min mening, den største spillern vi har hatt i LSK så lenge jeg har levd.
      Lauken er vår venn!

      Kommentar

      • Franken
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Apr 2004
        • 1036

        #23
        Opprinnelig skrevet av Fugl1120
        Selv født i 1990, og derfor har jeg ikke opplevd fler av de store som er nevnt over. I løpet av mine 16 år vil jeg hvert fall trekke fram Bjarmann blandt de største. Alltid lojal mot klubben, blø-for-drakta vilje og en fantastisk personlighet. Han er, etter min mening, den største spillern vi har hatt i LSK så lenge jeg har levd.
        Samme modell som deg, og helt enig i det du sier.
        Fra Baillsund

        Kommentar

        • xeR
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Jan 2004
          • 11206

          #24
          Av de som er aktive i dag vil jeg trekke frem Kippe, Søgård og Gilbert som potensielle profiler som vil bli husket lenge på åråsen.. Koren er også aktuell, han er vel noe av det råeste jeg har opplevd av en fotballspiller, men han har vært her såpass kort tid at han han bare er en meget god spiller som kom og forsvant etterhvert...
          Det er bedre å væra døv enn vålenga.

          Kommentar

          • holmiz
            The kjøkken-kanariz
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Apr 2006
            • 6064

            #25
            Som 79 modell blir det vel Bukken, Schiller, Bjerkland og han andre Bård (helt jernteppe på etternavn her..!) Bjarmann og Petter Werni selvsagt! Tom Lund sier seg sjøl. Ening med andre at Jan Ove får stort trekk for å ha gått til Brann.

            Ellers ble vel Mons I. Mjelde toppscorer for klubben tidlig på nittitallet..?

            Og mange andre man burde ha nevnt bla Zane (hadde en katt som fikk navnet clayton etter at han hærja like mye som Zane!), Diallo, Heidar, Kristinson...!

            Hehe veldig off topic så vi må jo ikke glemme Ivar Fredriksen!
            Hadde sommer jobb i kommunen som ung, og tok en dag uvitende hans faste vindusplass i kantina. Da var meldinga grei: "her har jeg sitti i 30 år og det unge mann, har jeg tenkt å fortsette med!"


            Hilsen Anders

            Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
            Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

            Kommentar

            • Harald_88
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2006
              • 550

              #26
              Koren er etter min mening en stor profil. Selv om han ikke har spilt mer enn et par sesonger, så er han den beste spilleren somhar spilt for oss på veldig mange år.
              Alt For Fugla

              Gå Av Grønlund

              Kommentar

              • xeR
                Seniormedlem
                --==FORUMRUNKER==--
                • Jan 2004
                • 11206

                #27
                Opprinnelig skrevet av Harald_88
                Koren er etter min mening en stor profil. Selv om han ikke har spilt mer enn et par sesonger, så er han den beste spilleren somhar spilt for oss på veldig mange år.
                stor profil er han, men om han er en spiller som kommer til å bli huska i 10-15-20 år vet jeg ikke. Hvis han slår igjennom i en stor klubb i en stor liga er saken litt annerledes, men hvis ikke det skjer tror jeg aldri han kommer til å bli en profil/legende på linje med Dennis, Bjar, Lund, Bjerkeland, Per Berg osv..
                Det er bedre å væra døv enn vålenga.

                Kommentar

                • Fugl1120
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2005
                  • 3528

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av xeR
                  stor profil er han, men om han er en spiller som kommer til å bli huska i 10-15-20 år vet jeg ikke. Hvis han slår igjennom i en stor klubb i en stor liga er saken litt annerledes, men hvis ikke det skjer tror jeg aldri han kommer til å bli en profil/legende på linje med Dennis, Bjar, Lund, Bjerkeland, Per Berg osv..
                  Enig. Bjarmann var en spiller som herjet for oss gjennom hele sin profesjonelle fotballkarierre. Koren har vært her i 3 år, og har det siste året stadig vært å media og uttalt seg at han vil til en bedre klubb. Ja, vi vet han hele tiden har hatt større ambisjoner, ja, han er en fantastisk fotballspiller. Men hvis jeg skal plukke ut èn og alene en, gjennom mine år, så må den spillern være en som har ofret mer for klubben enn Koren. Derfor faller mitt valg på kaptein Torgeir Bjarmann. Werni er også en kar som skal settes høyt, men jeg mener Bjarmann var hakket bedre fotballspiller enn Werni.
                  Lauken er vår venn!

                  Kommentar

                  • HSft
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Dec 2004
                    • 6082

                    #29
                    Opprinnelig skrevet av Franken
                    Samme modell som deg, og helt enig i det du sier.

                    Du er vel ikke 16... Sett deg drikke øl på pøb!

                    Kommentar

                    • HSft
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Dec 2004
                      • 6082

                      #30
                      Om koren blir huska som en stor profil eller ikke avhenger nok av hvor på tabellen vi er ved serieslutt i år.

                      Kommentar

                      • sparwasser
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jun 2005
                        • 3185

                        #31
                        Noen som har nevnt Andre Krogsæther, helten fra cupfinalen i 1985.
                        Putta fire mål mot Møkka i en og samme finale.



                        HERO.

                        Kommentar

                        • sparwasser
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jun 2005
                          • 3185

                          #32
                          Opprinnelig skrevet av Franken
                          Så moro å lese om LSK i kamper mot Clausenengen. Har selv spilt nesten 20 år for CFK. Mye som har med LSK her oppe å gjøre, har jo fostret flere spillere til LSK gjennom årenes løp
                          LSK-spillere fra Kristiansund/Clausengen. Hjelp, kommer bare på to:

                          Frank Tømmervåg
                          Georg Hammer

                          Tenkte en stund på Kjetil Osvold, men han er vel fra Ålesund-traktene?

                          Er det flere, Franken?

                          Kommentar

                          • larsbøffel
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Sep 2005
                            • 1028

                            #33
                            Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                            Selv født i 1990, og derfor har jeg ikke opplevd fler av de store som er nevnt over. I løpet av mine 16 år vil jeg hvert fall trekke fram Bjarmann blandt de største. Alltid lojal mot klubben, blø-for-drakta vilje og en fantastisk personlighet. Han er, etter min mening, den største spillern vi har hatt i LSK så lenge jeg har levd.
                            Også født i 1990. Helt enig i at Bjarmann er han som har skilt seg mest ut og jeg kommer til å huske!

                            Kommentar

                            • holmiz
                              The kjøkken-kanariz
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2006
                              • 6064

                              #34
                              Opprinnelig skrevet av sverdfisk
                              Også født i 1990. Helt enig i at Bjarmann er han som har skilt seg mest ut og jeg kommer til å huske!
                              født i 79 men støtter deg på den, bjarmann vil jeg alltid huske (og det til TROSS for at han snusker borte i buskene til liiin). Ellers tror jeg det hos meg er det:
                              1. Dennis Schiller (rett og slett!)
                              2. Bukken
                              3. Bjarman
                              4. Werni
                              5. resten av de på min forige liste
                              Hilsen Anders

                              Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                              Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                              Kommentar

                              • holmiz
                                The kjøkken-kanariz
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2006
                                • 6064

                                #35
                                ooops, glemte det, seffern med Tom Lund øverst over alle, men det regner jeg med at alle skjønte
                                Hilsen Anders

                                Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                Kommentar

                                • McGuffy
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jan 2004
                                  • 5099

                                  #36
                                  Lurer på om jeg ikke husker en Arild Sundgot også. Er visst han som har scoret flest mål for klubben vår.

                                  Kommentar

                                  • holmiz
                                    The kjøkken-kanariz
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2006
                                    • 6064

                                    #37
                                    Opprinnelig skrevet av McGuffy
                                    Lurer på om jeg ikke husker en Arild Sundgot også. Er visst han som har scoret flest mål for klubben vår.
                                    jo såklart! beklager, har sikkert glemt mange! skylder mange sene kveldsvakter denne uka jeg (utrolig tynt men men...)
                                    Hilsen Anders

                                    Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                    Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                    Kommentar

                                    • Ketil Cantona
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Feb 2004
                                      • 6813

                                      #38
                                      Opprinnelig skrevet av holmiz
                                      født i 79 men støtter deg på den, bjarmann vil jeg alltid huske (og det til TROSS for at han snusker borte i buskene til liiin). Ellers tror jeg det hos meg er det:
                                      1. Dennis Schiller (rett og slett!)
                                      2. Bukken
                                      3. Bjarman
                                      4. Werni
                                      5. resten av de på min forige liste
                                      I nummerert rekkefølge vil jeg slite men glemmer heller ikke Stuart McManus eller Mjelde selvom sistnevnte trener vår gull motstander.
                                      Ser heller ikke bort fra høyresiden med Jan Ove Pedersen. Arne Erlandsen for noen som husker han på banen....

                                      Savner Schillers innlegg, huff det var tider det!:lsk:

                                      Kommentar

                                      • holmiz
                                        The kjøkken-kanariz
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 6064

                                        #39
                                        uff sånne liste er aldri lett!

                                        Er dog helt helt ening med deg med tanke på Mjelde! (se min tidligere post). Tror ellers at rekkefølgen ble bestemt spontant der og da og nok kan endres ofte..! Men de 5 på lista mi bør jo være med uansett evt. rekkefølge
                                        Hilsen Anders

                                        Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                        Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

                                        Kommentar

                                        • pippip
                                          Medlem
                                          Hoffnarr
                                          • Mar 2006
                                          • 61

                                          #40
                                          Siden LSK har hatt så mange bra spillere opp igjennom årene må det være strenge kriterier for å kunne plukke ut "største profiler gjennom tidene".
                                          Spillerne bør ha vært på laget i flere/mange sesonger og vært god over lang tid. Selv om jeg er fan av Werni og Søgård mener jeg kanskje ikke at de når helt opp dit.

                                          Disse er vel selvskrevne:

                                          Grodås
                                          Bjarmann
                                          Sundgot
                                          Schiller
                                          Bukken

                                          Et par gode sesonger til, mener jeg Kippe nærmer seg denne lista. Er litt usikker på om Solbakken bør være der, han spilte kanskje ikke lenge nok (3 år?)

                                          Har selv ikke sett Tommy spille, begynte å luske rundt på Åråsen på slutten av 80-tallet.

                                          Kommentar

                                          Working...