Start-spillere rasehetset av LSK-supportere
Relaterte klubber
Lillestrøm
Stiftet: 02.04.1917
Hjemmebane: Åråsen
Tilskuerrekord: 13595
Neste kamp: 23.08.2006 Lyn-Lillestrøm
Mer om Lillestrøm
Start
Stiftet: 19.09.1905
Hjemmebane: Kristiansand Stadion
Tilskuerrekord: 16516
Neste kamp: 24.08.2006 Drogheda United-Start
Mer om Start
Relaterte ligaer
KRISTIANSAND: Alex Valencia (26) og David Nielsen (29) utsettes for grov og rasistisk hets på Kanarifansens hjemmesider etter lørdagens cupkamp i Kristiansand.
Av: Ole M. Borgersen
Publisert: 23.08.2006 kl. 09:16
Endret: 23.08.2006 kl. 09:21
- Det er forferdelig trist at vi aldri kan bli kvitt rasismen. De som skriver dette, bør se seg selv i speilet, mener en oppgitt Alex Valencia.
Sammen med lagkameraten David Nielsen har Starts kantspiller blitt omtalt i svært nedsettende ordelag på debattforumet til Lillestrøms supporterklubb Kanarifansen etter lørdagens cupkamp på Kristiansand stadion. En kamp Start vant 3-2.
Innleggene har ligget ute siden lørdagens kvartfinale, og Fædrelandsvennen har fått flere tips fra publikum på den grove hetsen de siste dagene.
- Dette er ikke bra. Ikke bra i det hele tatt, sa Starts sportslige leder, Trond Are Gjone, da Fædrelandsvennen viste ham innleggene i går.
Kontaktet Fjørtoft
Etter at Fædrelandsvennen gjorde Start og Lillestrøm oppmerksom på saken i går ettermiddag, ble innleggene med rasisme og annet støtende innhold fjernet fra internett.
Gjone tok umiddelbart kontakt med Lillestrøm-manager Jan Åge Fjørtoft, som igjen tok saken opp med Kanarifansen.
Da Fædrelandsvennen gikk gjennom nettstedet i går ettermiddag, var de groveste innleggene fjernet.
- Vi tar avstand fra all rasisme. Overfor Uwe (Rösler) eller Start-spillere. Dette er noe vi ikke vil identifiseres med, sier Jan Åge Fjørtoft til Fædrelandsvennen.
Han henviser til Kanarifansens ledelse for øvrige kommentarer, og etter gjentatte forsøk på å komme i kontakt med supporterklubben får Fædrelandsvennen følgende tekstmelding fra leder Petter W. Olofsson:
- Disse innleggene er slettet fra vår side. Ellers ingen kommentar.
Nielsen: - Idioti
Avsløringen om rasismehetsen mot Start-spillerne kommer etter at LSK-trener Uwe Røsler selv ble offer for nazi-hets på Kristiansand stadion under lørdagens cupkamp.
I dagene etter kampen har det imidlertid vært Start-spillerne som har fått unngjelde. Kraftspissen David Nielsen, som scoret to mål og fikk LSK-keeper Heinz Müller utvist, er den det går verst utover på debattforumet til Kanarifansen.
Dansken, hvis far er fra Kongo, ønsker imidlertid ikke å si for mye om saken.
- Det er sikkert tre-fire mennesker som har skrevet på hjemmesiden, og de fortjener ikke oppmerksomhet rundt dette. Det har vært sagt og skrevet mye stygt om meg opp gjennom karrieren, men jeg gidder ikke bruke krefter på det. Jeg synes bare det er ren idioti, sier Nielsen.
Alex Valencia har mor fra Colombia. Heller ikke høyrekanten velger ikke å la mobbingen gå innover ham.
- Jeg velger å ikke være lei meg eller bitter. Hvis det hadde vært en motspiller eller en venn, da hadde jeg reagert sterkt. Men i dette tilfellet synes jeg bare synd på dem som har skrevet det, sier Valencia.
Etter det Fædrelandsvennen forstår kommer verken Alex Valencia, David Nielsen eller Start til å forfølge saken videre.
Kommentar