Fevennen påsto feilaktig at Start-spillere ble rasehetset av LSK-supportere

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Leif A
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Dec 2003
    • 3962

Men journalistene kommer fortsatt til å nå ut til langt flere enn det du eller jeg gjør fra dette forumet.

Og jeg forsøker ikke å sette meg på noen høy hest. Jeg var minst like forbannet på DN og Kjell Alseth etter kampen som de fleste andre.
    Og dessuten har jeg en ganske så kraftig høydeskrekk
    Knurr...

Kommentar

• ulfpulf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • May 2004
      • 2509

Opprinnelig skrevet av KFL109
      Hvis du som journalist faktisk mener at det skader LSK at meningsløst, pubertalt fyllerør - som de fleste skribentene nok ikke har vært stolte over å bli sitert på i ettertid - i en begrenset tidsperiode dessverre ble publisert på Kanari-Fansens diskusjonsforum lurer jeg på hva som er begrunnelsen for å gjengi skjellsordene ennå en gang i full offentlighet. Hvis dette skadet LSK i utgangspunktet kan jeg ikke se noen som helst grunn til at Romerikes Blad skulle ha noe behov for å gjøre skaden større ved sin offentliggjøring. KFLs debattforum er tross alt betydelig mindre tilgjengelig for folk flest enn RB.
      Nøyaktig hva jeg tenkte selv, og praktfullt skrevet!
      "Her er de fjernede uttrykkene som var så avskyelige at de aldri skulle vært på trykk:"

Kommentar

• Rønnern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 6690

På tide å roe seg litt

Sakset fra NSA sine sider:

På tide å roe seg litt

Vi kan i dag lese i avisene at ”Start-spillerne Alex Valencia og David Nielsen ble usatt for grov rasisme på Kanari-Fansens hjemmesider”.

Hva har skjedd med det gamle gode – sjekk historien din? Vi har gått gjennom innleggene på debattforumet til KFL (også de slettede). Det var ikke noe rasisme der. Det sto mye dritt og mye uelegant. Og flere debattanter har i sin skuffelse over cuptapet mot Start liret av seg ting som tyder på at alkohollås på PC, kan være et fin fint produkt. Men altså ingen rasisme.

Eller er det slik at uttrykk som ”helvettes horesønn av en danske” eller ”kristenhelvetesmøkkatryner” er rasisme?

En debattant på KFL-forumet har brukt uttrykket ”blad*****”. I følge leksikon betyr ”blad*****” en som skriver uten å undertegne med eget navn. På engelsk er ordet ”Ghostwriter”. Vet en ikke hva ordet betyr kan en selvsagt i hysteriet etter kampen bli forledet til å tro at dette har noe med Valencias hudfarge å gjøre – men det har det altså ikke. Når det er sagt frykter vi at debattanten heller ikke hadde helt kontroll på ordets opprinnelse og betydning. Vi catcher i alle fall ikke helt sammenhengen. Det innlegget ble da også fjernet av moderator på KFL-forumet før media begynte å interessere seg for saken.

Vi synes det er meget betenkelig at presumptivt oppegående journalister bruker debattforumer som kilder. Og ikke nok med det, men tillegger eierne av sidene å ha meningene debattantene gir uttrykk for. Dette er pubprat – verken mer eller mindre. Hva blir det neste? At media planter skulte mikrofoner på fotballpubene? Eller kanskje at de publiserer private SMSer sendt av John Arne Riise – ooops det har de jo forresten alt gjort.

Dette er rett og slett for svakt. Men de får jo de oppslagene de vil ha. Alex Valencia og David Nielsen er blitt sjikanert på disse forumene – men de har ikke blitt utsatt for rasisme. At de svarer som de gjør når journalistene ringer dem er jo helt forstålig. De tror jo selvsagt på det journalisten forteller dem. Det bør de ikke alltid gjøre. Enkelte journalister går nemlig ikke av veien for å pynte litt på sannheten i sin bestrebelse på å få en god historie.

Så over til den andre saken som har ridd debattforumene som en mare siden denne cupkampen, nemlig den såkalte ”Nazihetsen” mot Owe Rösler. Det er virkelig utrolig at folk kan mene så mye, på så mange debattforumer, om en sak de ikke kjenner substansen i. Vi vet heller ikke hva som ble ropt til Rösler. Det kan ha vært meget grovt – eller det kan ha vært noe bagatellmessig som ble oppfattet av Rösler som grovt fordi han var skuffet i øyeblikket. Vi vet som sagt ikke. Det gjør heller ikke de journalistene som har skrevet om saken. Og det gjør heller ikke skribentene på VG-debatt og diverse andre forumer. Derfor fortsetter diskusjonen. Det er nemlig ingen ting som ødelegger en god debatt like mye som fakta.

Det er godt mulig Rösler har grunn til å føle seg krenket. Derfor er det sikkert greit å fordømme de som ropte. Men glem ikke at vi her snakker om 2-4 personer på hovedtribunen bak boksen til LSK. Det er ikke ”folk i Kristiansand” i sin helhet, eller Menigheden eller alle som heier på Start, som ropte. For alt vi vet kan det ha vært en Manchester United supporter som husker Uwe fra tiden i City? Uansett ønsket ikke Rösler å gå videre med saken. Han la saken død – det bør pinadø alle andre også gjøre. Case Closed.

Er det noe fotballfamilien er enig om så er det at vi tar avstand fra rasisme. Vi aksepterer ikke at spillere, trenere eller tilskuere hetses og hånes pga sin hudfarge. Ikke pga av sin seksuelle legning heller. Og ikke fordi de eventuelt tilhører en eller annen utsatt minoritetsgruppe. Det er vi enige om.

Det betyr ikke at David Nielsen kan filme i vei uten å bli kritisert eller hetset. Det betyr ikke at Rösler kan provosere motstanderens publikum fritt og uhemmet, uten at folk tar igjen.

Det må ikke bli slik at det ikke er lov å kritisere Oliver Occean for hans meget aktive albuer, mens det er fritt frem å kritisere for eksempel Bernt Hulsker når han planter albuen i ansiktet på en motspillerne. Hetsing (helst i humoristiske former) er en del av fotballen og supporterkulturen. At all humor ikke er like smakfull er selvsagt dumt, men det er ikke kritikkverdig av den grunn. Når så noen får drittkasting til en danske og en tysker til å bli rasisme, da må vi si i fra. Arbeidet mot rasisme er ikke tjent med en slik utvanning av begrepet. Vi som fotballsupportere er heller ikke tjent med at listen for hva som er akseptabelt å rope på en tribune, eller skrive på et forum, legges så lavt. Da ender vi opp med at stemning på stadion på det mest løsslupne blir ”heftig” klapping. Det blir en trist kamp.

Styret
        Mvh Ronnie "The Runner"
        LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• A.Bilet
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Apr 2005
          • 808

Godt sagt! Håper saken dør ut nå.
          A football team is like a piano. You need eight men to carry it and three who can play the damn thing.

Twitter-bruker

Kommentar

• pal
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Apr 2004
            • 422

Godt skrevet av NSA. Oppsummerer hele greia ganske så bra.
            hilsen pål

Kommentar

• Larsk
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • May 2006
              • 1053

nei faen a ikke no rasistisk det der da Start folka overraegerer altså vi har kalt kanskje en som er utlending DRITT men hva faen det sier jeg jo til nordmenn å da??
              !!Gunners!!

Kommentar

• hennern
                Seniormedlem
                Forumonanist
                • Apr 2006
                • 157

Leste om saken på VGNETT og dette gjør meg bare h******S provosert.

Er vilt stolt over LSK som i hvertfall kan unskylde seg over en slik situasjon som ikke alle kanarifans har vært med på, men hvor er dere menigheten? Som ikke kan si unskyld fordi dere roper nazistiske ord mot vår trener? Gå og legg dere.

Det er tydeligvis dere som ikke vet hva rasisme er!!!!!

FUGLA!
                det er helt for jævelig

Kommentar

• antikris
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2005
                  • 520

Det som irriterer mest, er at selv etter å ha korrespondert med de ulike "journalistene", blir ikke sakene endret eller fjernet. Det som står der er jo bare piss. Jeg må legge til at jeg syns det er jævlig skuffende av Romerikes Blad å skrive om saken på den måten de gjør.

Kommentar

• MedlemNR35
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Mar 2004
                    • 905

Snakk om å bygge ti slott av en planke!Og dette kommer fra samme supporterklubb som hadde folk på stadioen med nazi hets mot Røsler.

Det var dette med stein og det berømte glasshuset da.

Kommentar

• runarM
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Jan 2004
                      • 566

Opprinnelig skrevet av antikris
                      Det som irriterer mest, er at selv etter å ha korrespondert med de ulike "journalistene", blir ikke sakene endret eller fjernet. Det som står der er jo bare piss. Jeg må legge til at jeg syns det er jævlig skuffende av Romerikes Blad å skrive om saken på den måten de gjør.
                      Blir jo omtrent som om noen skulle lage en schwær sak om et rasistisk innlegg på RB's nettsider. "RB-lesere sprer nazipropaganda!" "Woje mener at de fleste RB-lesere er helt ok" "Ødelegger romerikets rykte totalt" osv.

Idiotisk journalistikk - blåse opp ikke-saker på billigst mulig måte.
                      runarM

Kommentar

• xeR
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Jan 2004
                        • 11206

JIPPI, jeg er blitt sitert:lsk:
                        Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• Kratter
                          Juniormedlem
                          Bøffelpromp
                          • Sep 2005
                          • 13

Sakset fra Dagbladet:

"Rösler ble hetset

Olafsson sier at supporterklubben samarbeider med SOS Rasisme, som får innpass blant fansen på kamp og på stander."

At norske supporterklubber samarbeider med blodrøde antirasistiske grupper som støtter kommunismen er rett og slett bekymringsverdig!

Synd at Rösler fikk nazi-skjellsord etter seg, men det er desverre sånn som skjer under kampens hete. Like ille som rasisme det, Rösler kan like lite for at han er tysker som at Valencia kan for at han er *****. Sånn er det bare.

Kommentar

• plern
                            Medlem
                            Hoffnarr
                            • Nov 2005
                            • 51

dette er medier.
                            de vrir på sannheten

Kommentar

• Trondeo
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jun 2005
                              • 3062

Opprinnelig skrevet av plern
                              dette er medier.
                              de vrir på sannheten
                              Det er ikke noe vi skal akseptere for det..

Kommentar

• veiron
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 6267

Opprinnelig skrevet av xeR
                                JIPPI, jeg er blitt sitert:lsk:
                                Ja, vi er slemme vi!!

Og KFL109, mye av det du skriver er bra. Men takk skal du faenmeg ha for at du kaller meg og andre kanarifugler her inne for idioter. Så.. right back at ya! Du må se litt på bakgrunnen for disse ytringene som kom frem under kampen også, det var ikke akkurat hverdagskost det vi fikk servert av visse Startspillere. Men ja, vi kunne formulert oss mildere, og det tror jeg alle tar selvkritikk på. Personlig mener jeg fortsatt denne dansken er... ja, dere veit, og jeg kommer ikke til å ta tilbake det.
                                Men nå som man veit at tullingene i media (hei hei Torvik) fråtser her inne så fort de har anledning, så er det vel best å være snill gutt etter dette.
                                Snart må vi vel kle oss fint for å logge på KFL-web også, og bare smile og være glad hele tiden.

Kommentar

• Larsk
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • May 2006
                                  • 1053

Opprinnelig skrevet av veiron
                                  Ja, vi er slemme vi!!

Og KFL109, mye av det du skriver er bra. Men takk skal du faenmeg ha for at du kaller meg og andre kanarifugler her inne for idioter. Så.. right back at ya! Du må se litt på bakgrunnen for disse ytringene som kom frem under kampen også, det var ikke akkurat hverdagskost det vi fikk servert av visse Startspillere. Men ja, vi kunne formulert oss mildere, og det tror jeg alle tar selvkritikk på. Personlig mener jeg fortsatt denne dansken er... ja, dere veit, og jeg kommer ikke til å ta tilbake det.
                                  Men nå som man veit at tullingene i media (hei hei Torvik) fråtser her inne så fort de har anledning, så er det vel best å være snill gutt etter dette.
                                  Snart må vi vel kle oss fint for å logge på KFL-web også, og bare smile og være glad hele tiden.

haha konge:P
                                  !!Gunners!!

Kommentar

• ErikB
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • May 2004
                                    • 360

Og nå ser jeg at det er "Rasismestopp i Kanarifansen".
                                    Ja, det var på tide med en positiv vinkling fra FV....
                                    Nå tror jeg ryktet vårt blir såååå mye bedre!
                                    Kjenner det koker nå altså!

-erik
                                    Mine innlegg kan siteres hvor som helst.

Kommentar

• KFL109
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2003
                                      • 1958

Opprinnelig skrevet av veiron
                                      Og KFL109, mye av det du skriver er bra. Men takk skal du faenmeg ha for at du kaller meg og andre kanarifugler her inne for idioter.
                                      Beklager, ikke bra. Tror ingen av debattantene her er idioter. Men jeg mener fortsatt at formuleringene i seg sjøl var idiotiske. Allikevel er det stor forskjell på de to tingene, og jeg er ikke stolt av generaliseringa.

Av og til er det imidlertid greit å tenke seg om en gang eller to før man sender avgårde en melding. På bakgrunn av det skal jeg ikke sette meg ned for å si hva jeg mener om nok et poengtap i sluttsekundene av en kamp, uttale meg om hva jeg mener om Wehrman, hvilke tanker jeg gjør meg om linjemannen og hvilke følelser jeg har for FC Oslo. Det kunne blitt mindre pent, så jeg tror jeg roer'n til i morra.
                                      Vidar Evje

Kommentar

• veiron
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2003
                                        • 6267

Opprinnelig skrevet av KFL109
                                        Beklager, ikke bra. Tror ingen av debattantene her er idioter. Men jeg mener fortsatt at formuleringene i seg sjøl var idiotiske. Allikevel er det stor forskjell på de to tingene, og jeg er ikke stolt av generaliseringa.

Av og til er det imidlertid greit å tenke seg om en gang eller to før man sender avgårde en melding. På bakgrunn av det skal jeg ikke sette meg ned for å si hva jeg mener om nok et poengtap i sluttsekundene av en kamp, uttale meg om hva jeg mener om Wehrman, hvilke tanker jeg gjør meg om linjemannen og hvilke følelser jeg har for FC Oslo. Det kunne blitt mindre pent, så jeg tror jeg roer'n til i morra.
                                        Greit, bra svar! Og da tar jeg tilbake "right back at ya" kommentaren også
                                        Som forøvrig var like flåsete ment som 90% av hva som skrives av "skjellsord" og "trusler" her inne.
                                        Ha en god kveld, selv om dette var nok en sur dag for oss LSK supportere.

Kommentar

• hennern
                                          Seniormedlem
                                          Forumonanist
                                          • Apr 2006
                                          • 157

JEG støtter den nye reglen p noen punkter og det er dette med rasisme osv, men litt hetsing burde den jammen tåle når de er ansiktet til norsk fotball! De tjener såpass mye og de er sikkert aldri inne på et annens lag sin hjemmeside og leser hva vi syntes om dem. syntes det brude vært "ytringsfriet" til å kunne harselere hvor mye vi bare vil med disse norske fotball kjendisene! tåpelig:lsk: FUGLA!
                                          det er helt for jævelig

Kommentar

Working...