Superlaget som aldri ble en vinner.

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 119589
    Medlem
    Hoffnarr
    • Aug 2006
    • 41

Superlaget som aldri ble en vinner.

Jeg har fulgt LSK siden 1975. Oppturene har vært enorme, og det har sjelden og aldri luktet nedrykk av laget. En fantastisk prestasjon!
    Så hvorfor klarer ikke klubben å etablere en vinnerkultur, som får lov til å bo i klubbens vegger? Per Bergs inntreden i klubben har gjort den til en vinner på overgangsmarkedet. Apparatet er stort og profesjonelt. Men medaljene og pokalene er kvantesteg unna. Hvorfor?

- Vinnerkultur skapes, den kan ikke kjøpes
    - Gamle helter er ikke annet enn gamle helter. I Rosenborg bærer noen av
    dem vann på treningsfeltet. Andre er sidekommentatorer på TV. I LSK preger de hele klubben. På godt og vondt. LSK har en lang historie med å ansette feil mennesker.
    - Klubben handler kortsiktig. Det meste handler om å vinne neste års liga.Rykkvise napp i medaljene med påfølgende nedturer bekrefter denne påstanden
    - Klubben rekrutterer så å si ikke spillere med lokal tilknytning. Dette er et stort arbeid som krever tålmodighet, planlegging og faglig/menneskelig dyktighet. LSK synder i alle ledd.

Personlig mener jeg at Uwe Rössler er en ulykke for klubben. Han mangler det meste bortsett fra spillererfaring. Løs Rössler fra kontrakten og inviter Tom Nordlie inn i varmen. Han vil garantert gripe muligheten. Og levere varene.
  • Kjell.T.Ring
    Poll St. Ring
    --==FORUMRUNKER==--
    • Dec 2005
    • 11796

Opprinnelig skrevet av 119589
    Jeg har fulgt LSK siden 1975. Oppturene har vært enorme, og det har sjelden og aldri luktet nedrykk av laget. En fantastisk prestasjon!
    Så hvorfor klarer ikke klubben å etablere en vinnerkultur, som får lov til å bo i klubbens vegger? Per Bergs inntreden i klubben har gjort den til en vinner på overgangsmarkedet. Apparatet er stort og profesjonelt. Men medaljene og pokalene er kvantesteg unna. Hvorfor?

- Vinnerkultur skapes, den kan ikke kjøpes
    - Gamle helter er ikke annet enn gamle helter. I Rosenborg bærer noen av
    dem vann på treningsfeltet. Andre er sidekommentatorer på TV. I LSK preger de hele klubben. På godt og vondt. LSK har en lang historie med å ansette feil mennesker.
    - Klubben handler kortsiktig. Det meste handler om å vinne neste års liga.Rykkvise napp i medaljene med påfølgende nedturer bekrefter denne påstanden
    - Klubben rekrutterer så å si ikke spillere med lokal tilknytning. Dette er et stort arbeid som krever tålmodighet, planlegging og faglig/menneskelig dyktighet. LSK synder i alle ledd.

Personlig mener jeg at Uwe Rössler er en ulykke for klubben. Han mangler det meste bortsett fra spillererfaring. Løs Rössler fra kontrakten og inviter Tom Nordlie inn i varmen. Han vil garantert gripe muligheten. Og levere varene.

Ingen lag har tatt flere poeng en oss etter Røsler kom til klubben... :roll:
    Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

Kommentar

• 119589
      Medlem
      Hoffnarr
      • Aug 2006
      • 41

Men mange lag har vunnet titler. Det har ikke LSK. Og da hjelper poengene fint lite.

Kommentar

• ChriZza
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2005
        • 4265

Man vinner ingenting uten poeng.

Kommentar

• iL
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Jan 2004
          • 10771

Ja for Tom Nordlie er jo kjent for å bygge langsiktig.

Gjennomtenkt utsagn!
          Kanarifugla flyr høyt i år!

Kommentar

• Marianne
            Seniormedlem
            Forumonanist
            • Sep 2005
            • 179

Ja, spark treneren som til nå har gitt oss en fjerdeplass, cupfinale, Royal League-finale, flest poeng av alle gjennom tiden han har vært her, og så langt andreplass på tabellen og ett poeng mindre enn serielederen. Hvor ofte opplever vi dette?

Noe så jævlig historieløst.

Kommentar

• RSP
              Moderator
              • Aug 2004
              • 10498

Rösler har siden han tok over operert med en 3 års-plan.

2005: Topp 4 i serien (ble levert, i tillegg cupfinale og RL-finale).
              2006: Medalje i serien (er ganske sikker på at også det leveres)
              2007: Seriegull.

Jeg er like jævlig skuffet som andre over tapte 2 poeng på overtid også i går. Serien i år, som i fjor, kjennetegnes av at det er utrolig jevnt: Det er ikke bare LSK som har gått på en del merkelige smeller, det samme har Brann, RBK osv. Vi ligger per i dag 1 poeng bak gullet, og det er 9 sierierunder igjen, hvorav 5 hjemmekamper for fugla.

Kommentar

• semper fi
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2005
                • 823

Opprinnelig skrevet av ChriZza
                Man vinner ingenting uten poeng.
                Man kan vel strengt tatt vinne cupen uten poeng
                -After Dark Ultras-

Kommentar

• morten
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2004
                  • 2156

Der har faktisk du et poeng
                  Badekar
                  http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

Kommentar

• 119589
                    Medlem
                    Hoffnarr
                    • Aug 2006
                    • 41

Opprinnelig skrevet av iL
                    Ja for Tom Nordlie er jo kjent for å bygge langsiktig.

Gjennomtenkt utsagn!
                    Tom Nordlie er en dyktig pedagog, har store kunnskaper om fotball og treningskultur og snur ALDRI kappen etter vinden. Han har videreforedlet og løftet frem unge talenter i i alle klubber han har trent. Hvis du er i tvil, kan du gjøre et navnesøk på spillere i Lørenskog, Sandefjord, Vålerenga og Start.

Kommentar

• trigz
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jan 2004
                      • 7134

Merkelig hvordan de verste grinebiterne som bruker dette forumet nesten uten unntak er folk som har som sitt beste argument at "jeg har fulgt LSK siden 1975", og så videre.

Vel, for å si som dere sier: Jeg har fulgt LSK i tykt og tynt siden jeg var fem år gammel i 1981. Og jeg tror dere bare må innse at tidene har forandret seg. Jeg husker tidene med Goggen Hammer, Tom Sundby, Bård Bjerkeland, Bukken, Arne Erlandsen, Tor Inge Smedås, Ole Dyrstad og de andre med glede. De ga meg - oss! - mange gode opplevelser, og gamlingene har selvsagt helt rett i at de gutta var fødte vinnere.

Hvorfor skal man dvele ved den nedsyltede oppfatningen om at vi er rævva nå fordi vi var så mye bedre før? La oss gå tilbake til nittitallet, om dere vil. Hva skjedde på nittitallet? LSK mista reellt sett grepet om hegemoniet vårt i norsk fotball da pengene så smått begynte å gjøre sin inntreden i norsk og internasjonal fotball, og for inntil to år siden har vi stort sett klart oss på småpenger og inntekter fra spillersalg, som har holdt klubben flytende.

Nå er det en ny æra, og det gleder mitt hjerte enormt. Likegyldigheten og det fordampende økonomiske grunnlaget som preget og nesten ødela klubben under Erlandsens siste tre år medførte:
                      1. De berømte tre sjuendeplassene på rad
                      2. Klubben var så ille ute å kjøre at vi måtte foreta lønnskutt. Der og da trodde jeg klubben skulle rakne; lojaliteten til de fleste i spillergruppa redda oss.
                      3. En nesten total mangel på medieinteresse og -omtale og mediokre tilskuertall.

I 1997, 1998 og seinest i 2002 var tanken på nedrykk det mest nærliggende for meg, ikke irritasjonen over å ha kastet bort to poeng mot Lyn, på bortebane, med en mann utvist, slik at vi etter kampen lå ett poeng bak serielederen i stedet for to foran.

Det jeg ser nå er
                      1. Et dynamisk administrativt mannskap som lever i nåtiden og har innsett viktigheten av å tilpasse seg den nye fotballvirkeligheten, både sportslig og økonomisk
                      2. En trener og en manager som i kraft av sine navn og sitt enorme kontaktnettverk har trukket spillere hit vi ikke ville hatt håp om å få signert for tre år siden
                      3. En uttalt målsetning om seriegull i 2007. Når har LSK hatt en langsiktig plan med det vi har gjort tidligere?
                      4. Et tilskuersnitt på nærmere 8000 og en supportergruppe som både har doblet i størrelse på de siste par-tre årene og etablert seg som det beste supporterkollektivet i Skandinavia, med en støtte til klubben og en glød som ingen andre klubber i Norge er i nærheten av.

At Rösler stadig lærer yrket sitt er bare å forvente. Han har en plan med det han gjør, og selvom det ikke alltid lykkes - og jeg er like frustrert over det som alle andre når det skjer - så ligger vi på delt andreplass på tabellen, har scora nesten to mål i snitt og har spilt tidvis strålende fotball. Vi er fortsatt med i gullstriden også, i tilfelle du har glemt det, og rundspilte tidvis Lyn med en mann mindre på banen i går kveld.

Du kan velge å innta et visst perspektiv og se positivene her, og innse at norsk fotball i dag er noe ganske annet enn den trivelige, sosialdemokratiske non-amatørfotballen som ble spilt for tjue år sida.

Eller så kan du velge å ikle deg narrens kappe, rope på Röslers avgang - mannen som, la oss ikke glemme det, har brakt denne klubben større opplevelser i løpet av 1,5 år enn hele nittitallet brakte oss, sammenlagt - og kreve at Tom Nordli (Tom Nordli, av absolutt alle! Hva har Tom Nordli å vise til?!) skal tilsettes som ny trener.

Og da velger du samtidig å ikke bli tatt på alvor, hvertfall av meg.
                      Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

Kommentar

• 119589
                        Medlem
                        Hoffnarr
                        • Aug 2006
                        • 41

Hva slags klubbkultur har LSK opparbeidet seg siden opprykket i 74?
                        Beskyld meg gjerne for historeløshet, men denne klubben formelig skriker etter å etablere seg som en vinnerklubb. Og alle leiesoldatene har sviktet så langt...

Kommentar

• ChriZza
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Sep 2005
                          • 4265

Opprinnelig skrevet av semper fi
                          Man kan vel strengt tatt vinne cupen uten poeng
                          He he.. Ok da, men nå tenkte jeg først og fremst på i serien..

Kommentar

• fredpet76
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Feb 2004
                            • 1267

Beskyld meg gjerne for historeløshet, men denne klubben formelig skriker etter å etablere seg som en vinnerklubb. Og alle leiesoldatene har sviktet så langt...
                            Så sier vi takk til deg..

Kommentar

• Dole
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2004
                              • 1634

Bortsett fra Rosenborg er det vel ikke så mange klubber som har noen vinnerkultur i Norge?

Og med tanke på de økonomiske ressursene og publikumspotensialet i RBK, Brann, VIF og Viking er det faktisk ikke så ille å være på samme sportslig nivå som våre konkurrenter.

Kommentar

• 119589
                                Medlem
                                Hoffnarr
                                • Aug 2006
                                • 41

Opprinnelig skrevet av trigz
                                Merkelig hvordan de verste grinebiterne som bruker dette forumet nesten uten unntak er folk som har som sitt beste argument at "jeg har fulgt LSK siden 1975", og så videre.

Vel, for å si som dere sier: Jeg har fulgt LSK i tykt og tynt siden jeg var fem år gammel i 1981. Og jeg tror dere bare må innse at tidene har forandret seg. Jeg husker tidene med Goggen Hammer, Tom Sundby, Bård Bjerkeland, Bukken, Arne Erlandsen, Tor Inge Smedås, Ole Dyrstad og de andre med glede. De ga meg - oss! - mange gode opplevelser, og gamlingene har selvsagt helt rett i at de gutta var fødte vinnere.

Hvorfor skal man dvele ved den nedsyltede oppfatningen om at vi er rævva nå fordi vi var så mye bedre før? La oss gå tilbake til nittitallet, om dere vil. Hva skjedde på nittitallet? LSK mista reellt sett grepet om hegemoniet vårt i norsk fotball da pengene så smått begynte å gjøre sin inntreden i norsk og internasjonal fotball, og for inntil to år siden har vi stort sett klart oss på småpenger og inntekter fra spillersalg, som har holdt klubben flytende.

Nå er det en ny æra, og det gleder mitt hjerte enormt. Likegyldigheten og det fordampende økonomiske grunnlaget som preget og nesten ødela klubben under Erlandsens siste tre år medførte:
                                1. De berømte tre sjuendeplassene på rad
                                2. Klubben var så ille ute å kjøre at vi måtte foreta lønnskutt. Der og da trodde jeg klubben skulle rakne; lojaliteten til de fleste i spillergruppa redda oss.
                                3. En nesten total mangel på medieinteresse og -omtale og mediokre tilskuertall.

I 1997, 1998 og seinest i 2002 var tanken på nedrykk det mest nærliggende for meg, ikke irritasjonen over å ha kastet bort to poeng mot Lyn, på bortebane, med en mann utvist, slik at vi etter kampen lå ett poeng bak serielederen i stedet for to foran.

Det jeg ser nå er
                                1. Et dynamisk administrativt mannskap som lever i nåtiden og har innsett viktigheten av å tilpasse seg den nye fotballvirkeligheten, både sportslig og økonomisk
                                2. En trener og en manager som i kraft av sine navn og sitt enorme kontaktnettverk har trukket spillere hit vi ikke ville hatt håp om å få signert for tre år siden
                                3. En uttalt målsetning om seriegull i 2007. Når har LSK hatt en langsiktig plan med det vi har gjort tidligere?
                                4. Et tilskuersnitt på nærmere 8000 og en supportergruppe som både har doblet i størrelse på de siste par-tre årene og etablert seg som det beste supporterkollektivet i Skandinavia, med en støtte til klubben og en glød som ingen andre klubber i Norge er i nærheten av.

At Rösler stadig lærer yrket sitt er bare å forvente. Han har en plan med det han gjør, og selvom det ikke alltid lykkes - og jeg er like frustrert over det som alle andre når det skjer - så ligger vi på delt andreplass på tabellen, har scora nesten to mål i snitt og har spilt tidvis strålende fotball. Vi er fortsatt med i gullstriden også, i tilfelle du har glemt det, og rundspilte tidvis Lyn med en mann mindre på banen i går kveld.

Du kan velge å innta et visst perspektiv og se positivene her, og innse at norsk fotball i dag er noe ganske annet enn den trivelige, sosialdemokratiske non-amatørfotballen som ble spilt for tjue år sida.

Eller så kan du velge å ikle deg narrens kappe, rope på Röslers avgang - mannen som, la oss ikke glemme det, har brakt denne klubben større opplevelser i løpet av 1,5 år enn hele nittitallet brakte oss, sammenlagt - og kreve at Tom Nordli (Tom Nordli, av absolutt alle! Hva har Tom Nordli å vise til?!) skal tilsettes som ny trener.

Og da velger du samtidig å ikke bli tatt på alvor, hvertfall av meg.
                                1.Hva er "den nye fotballvirkeligheten"?
                                2.Hvilke spillere teker du på at er kommet til klubben på bakgrunn av trener/managers enorme kontaktnett?
                                3. Kjenner du til andre eliteserieklubber med LSKs økonomiske rammer som ikke har et uttalt mål om å vinne ligaen?
                                4. Til og med Lyn har tredoblet supportergruppa si. Og "Berget det blaa" kan ikke lenger telles på en hånd. LSK er ikke unik å så måte.

Rössler er tilsatt på gamle meritter som spiller. Hans første jobb som trener er et eliteserielag. Mye kan sies om Erlandsen (og det gjør det også). Men faglig og rent pedagogisk har han ingenting å skamme seg over.
                                Og hva Tom Nordlie gjelder, hvis du ikke har oppdaget hva den mannen tilfører unge fotballspillere, kan ikke jeg hjelpe deg.

Kommentar

• 119589
                                  Medlem
                                  Hoffnarr
                                  • Aug 2006
                                  • 41

Opprinnelig skrevet av Dole
                                  Bortsett fra Rosenborg er det vel ikke så mange klubber som har noen vinnerkultur i Norge?

Og med tanke på de økonomiske ressursene og publikumspotensialet i RBK, Brann, VIF og Viking er det faktisk ikke så ille å være på samme sportslig nivå som våre konkurrenter.
                                  LSK har 31 sesonger bak seg i den øverste ligaen. Ingen andre klubber i Norge kan vise til en slik prestasjon. Det alene skal gi klubben et forsprang både sportslig og økonomisk. Her har klubben høstet som de har sådd.

Kommentar

• iL
                                    Seniormedlem
                                    --==FORUMRUNKER==--
                                    • Jan 2004
                                    • 10771

Og hva Tom Nordlie gjelder, hvis du ikke har oppdaget hva den mannen tilfører unge fotballspillere, kan ikke jeg hjelpe deg.
                                    Fikk ikke Nordlie superkritikk i Start for at han nettopp ikke slapp til unge folk?
                                    Kanarifugla flyr høyt i år!

Kommentar

• 119589
                                      Medlem
                                      Hoffnarr
                                      • Aug 2006
                                      • 41

Opprinnelig skrevet av iL
                                      Fikk ikke Nordlie superkritikk i Start for at han nettopp ikke slapp til unge folk?
                                      Les landslagsuttaket fra Brasilkampen. Noen unge Startere må i alle fall ha sluppet til.

Kommentar

• Torolf
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2004
                                        • 9574

Opprinnelig skrevet av trigz
                                        At Rösler stadig lærer yrket sitt er bare å forvente. Han har en plan med det han gjør, og selvom det ikke alltid lykkes - og jeg er like frustrert over det som alle andre når det skjer - så ligger vi på delt andreplass på tabellen, har scora nesten to mål i snitt og har spilt tidvis strålende fotball.
                                        Han har utvilsomt gjort mye riktig, men det er skremmende at han ikke lærer av egne feil, når de blir gjentatt i kamp etter kamp. I går var Röslers konklusjon at vi tapte to poeng fordi vi var slitne etter Start-kampen, mens de fleste tribuneslitere kunne se at vi tapte fordi vi endret taktikk fra offensiv til defensiv fem minutter før ordinær tid var slutt.

Kommentar

Working...