Må Kanari-Fansen også sitte? (NFF: Kaster ut stående fans)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Fjeller'n
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2003
    • 905

    #61
    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
    Jeg tror også det var mot Dinamo Moskva.

    Det er mange som er tøffe bak tastaturet og som truer med å ikke flytte seg til de blir kasta ut av politiet eller lignende. Men etter flere oppfordringer og trusler på høyttaleren så var det nesten ingen igjen som sto i 2000. Jeg var blant de siste som sto, men tilslutt satte jeg meg jeg også delvis av frykt for å bli kasta ut av politi og få en solid bot, og delvis fordi jeg ødela sikten for de bak, og delvis fordi en frustrert samboer syntes det hele var pinlig.

    Det er ikke noe tvil om at UEFAs og NFFs reglement stadig blir strengere og i retning av at man til slutt ikke skal få lov til stå på fotballkamper. Å bekjempe dette vil være usedvanlig vanskelig. Særlig ettersom langt mektigere supporterklubber i utlandet etter hvert har gitt opp kampen. Skal man bekjempe dette må det gjøres en kjempeinnsats og det bør nok gjøres lenge før det siste ståfeltet blir radert bort. Disse gradvise tilpasningene som f.eks. 20%-regelen fra NFF og UEFAs krav som foreløbig bare gjelder UEFA-cup-kamper er store trusler i denne sammenhengen. Neste gang er det maks 10% som kan være ståplasser. Så vil det være forbudt med noe annet enn sitteplasser. Så tilslutt er det ikke lov å verken stå hele kampen, eller reise seg i perioder.

    Når det blir umulig å se Fugla som stående supporter, da vurderer jeg også sterkt å si takk for meg. Kanskje jeg like gjerne kan se kampene på TV, og ha en avtalegiro med noen hundrelapper til LSK i måneden, så pengestøtten i hvert fall ikke blir borte.
    Enig i veldig mye som bli sagt her. Når det kommer til en tilspisset situasjon er det nok mange som feiger ut. Undertegnede kan nok fort bli en av de. Det er ikke noe pent syn når en godt voksen, gift trebarnsfar blir båret ut av politi foran et fullsatt Åråsen. Husker dere "Billett-Bakke" fra Rælingen? Lurer på om kone og barn var veldig stolte? Det var vel ikke akkurat så veldig mange som ble stående på Naddderud for noen år siden heller?
    Ikke tror jeg at noen aksjoner i bittelille Norge får UEFA-pampene til å løfte så mye som et øyelokkheller. Vi kan forbanne NFF opp og ned i mente, men når alt kommer til alt, har ikke NFF noe valg. Som medlem i UEFA må de rette seg etter det som blir vedtatt der. Jeg tror faktisk NFF ser verdien av stående, syngende supportere, men MÅ følge UEFA's direktiv. (Dette er forøvrig første og antageligvis siste gang jeg forsvarer NFF på noen som helst måte).
    Tv-stolen kan fort bli et seriøst alternativ i fremtiden. Hvorfor dra på stadio'n når det ikke er noen stemning der? Der blir det nok god plass til firmaer, allværsjakker og rosa capser. Akkurat som på landskamp. Og der er jo stemningen formidabel. Ikke sant?


    Stian
    "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

    Kommentar

    • Fjeller'n
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Nov 2003
      • 905

      #62
      Opprinnelig skrevet av hoyt
      Sjøl så kommer ingenting til å stoppe meg fra å gå på Åråsen resten av mitt liv. Selv om NFF skulle innføre tvangstrøye-tvang på supportere på tribunen, kommer jeg fortsatt til å sitte å skrike som en gal. For å dra det litt langt....
      Du kan jo se hvor mye du synger når du en dag sitter der på plasten. Har selv prøvd det. Fikk det ikke til. Blei helt feil. Man blir fullstendig passivisert når man sitter. Akkurat slik UEFA drømmer om.


      Stian
      "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

      Kommentar

      • Fugla- patriot83
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Jan 2005
        • 1241

        #63
        Opprinnelig skrevet av Fjeller'n
        Hvorfor dra på stadio'n når det ikke er noen stemning der? Der blir det nok god plass til firmaer, allværsjakker og rosa capser. Akkurat som på landskamp. Og der er jo stemningen formidabel. Ikke sant?


        Stian
        Sant. Godt sagt.

        Håper dette ender med at hele RB står på trass i neste hjemmekamp...Hehe. Men det er vel bare en utopi.
        -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
        Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

        En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

        Kommentar

        • iL
          Seniormedlem
          --==FORUMRUNKER==--
          • Jan 2004
          • 10771

          #64
          det var stemningen som dro meg inn i miljøet, drepes den så ser jeg kamper fra pøbb/sofaen isteden.

          Skal nok se at med tilstrekkelig tilskuer mangel, og manglende inntekter, så ser nok klubbene problemet også.
          Kanarifugla flyr høyt i år!

          Kommentar

          • Eru
            -RBK-supporter-
            • May 2006
            • 59

            #65
            Siste nytt i denne saken:

            Det er -ikke- en medlemsklubb som har klaget. Problemet oppstod i forbindelse med at NSA fikk nye plasser på Ullevaal.

            NSa gjorde forbundet oppmerksom på at det var 5 rader bak deres tildelte plasser som var forbeholdt "vanlige" supportere. De gjorde det helt klart at dette ville bli et problem, fordi NSA som stående ville hindre sikten for disse. Forbundets svar:

            "Ikke tenk på det, det er vårt problem. Vi få revurdere plasseringen til neste år"."

            Ifm Brasil-kampen er det kommet inn en klage. En indignert sittesupporter med familie har lett opp paragrafer i UEFA-systemet(de samme paragrafene som NFF med vilje har oversett) og klaget over at de stående var til hinder for deres opplevelse av kampen. "så bare halve banen". Ett annet problem var at mange med billetter andre steder stod på NSA-feltet og dermed gjorde det stående feltet enda bredere og tettere.

            NFF kunne ikke(etter eget utsagn. "ville ikke" er kanskje mer dekkende) overse en slik klage. Og de kan heller ikke ha én praksis på landskampene og en annen for klubbfotballen. Dermed er detfaktisk slik at det vil bli forbudt å stå på eliteseriekamper(eller rettere sagt, forbudet vil bli håndhevet), om NSA ikke lykkes med lobbyvirksomheten.

            For KFL vil ikke forbudet ha umiddelbar betydning på hjemmebane. Men det er likevel viktig at alle står sammen om dette og støtter opp. De av dere som har vært med en stund husker nok Eurostand. Et Norstand'06 diskuteres, men først må man få avklart hva forbundet egentlig vil.

            Still på landskamp i morgen. Syng opp for fedrelandet. Reis opp for fedrelandet. Stå opp for deres rett til å stå oppreist på kamp. Stå opp for norske supporteres "frihetskamp".

            Jeg hater dere, alle som én, men i morgen har vi felles mål

            Eru
            Sitt ned og hold kjeft, for faen. Jeg prøver å se kamp her!

            Kommentar

            • Rønnern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6690

              #66
              Opprinnelig skrevet av Fjeller'n
              Det var vel ikke akkurat så veldig mange som ble stående på Naddderud for noen år siden heller?
              Vi satte da oss ikke ned på Nadderud, men fortsatte å stå. Det ver vel nettopp derfor LSK ble bøtelagt, det at KFL ikke lystret politi eller arrangement.
              Mvh Ronnie "The Runner"
              LSK for alltid

              Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

              Kommentar

              • RoyVaadal
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2004
                • 4055

                #67
                Opprinnelig skrevet av Eru
                De av dere som har vært med en stund husker nok Eurostand. Et Norstand'06 diskuteres, men først må man få avklart hva forbundet egentlig vil.
                Jeg husker godt Eurostand, med egne hjemmesider osv.
                Men de tapte kampen. Det var vel i første rekker promotering av ståendes rettigheter og underskriftskampanjer som blei brukt. Skal man gjøre tiltak som virker så er jeg redd det må svi litt mer for alle parter, og da kanskje ligne mer på en klassisk streik. Eneste måte å lykkes på er kanskje en langvarig uteblivelse fra kamper fra store deler av supporternorge, inntil noen krav innfris. Det vil gå ut over både klubber og supportere på kort sikt, men det vil forhåpentlig gi gevinst på lang sikt. Om man lykkes. Dilemmaet med noe slikt er selvfølgelig at man rammer egen klubb hardt, og den rammer sikkert LSK hardere enn f.eks. Viking og andre klubber. På landskamper er andelen stående supportere allerede så liten, at dette nok er feil arena å nå fram med aksjoner.
                RoyVaadal.

                Kommentar

                • TheFugl
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Sep 2006
                  • 346

                  #68
                  Hmm , ingen ståing i kanarifansen nei! :P:lsk: De må da skjønne at mye mye av trøkke å sånn blir helt borte! Det er helt utrolig dårlig rett å slett å komme med noe sånn!:twisted:

                  Kommentar

                  • BennyLem
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Aug 2005
                    • 2902

                    #69
                    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                    Jeg husker godt Eurostand, med egne hjemmesider osv.
                    Men de tapte kampen. Det var vel i første rekker promotering av ståendes rettigheter og underskriftskampanjer som blei brukt. Skal man gjøre tiltak som virker så er jeg redd det må svi litt mer for alle parter, og da kanskje ligne mer på en klassisk streik. Eneste måte å lykkes på er kanskje en langvarig uteblivelse fra kamper fra store deler av supporternorge, inntil noen krav innfris. Det vil gå ut over både klubber og supportere på kort sikt, men det vil forhåpentlig gi gevinst på lang sikt. Om man lykkes. Dilemmaet med noe slikt er selvfølgelig at man rammer egen klubb hardt, og den rammer sikkert LSK hardere enn f.eks. Viking og andre klubber. På landskamper er andelen stående supportere allerede så liten, at dette nok er feil arena å nå fram med aksjoner.
                    Helt enig her. Husker Eurostand. Det var vel en omgang sittende/sutrendede og en omgang stående/syngende hjemme mot Haugesund. Hadde vel ikke den store effekten.

                    Den beste måten er å ta det der det kjennes, nemlig på lommeboken. Slike aksjoner bør derfor ikke bare rettes mot NFF, men også mot sponsorer. Hvis man klarer å overbevise noen sentrale sponsorer, enten til klubber eller landslag, om at stående, syngende supportere er viktig for fotballen, da tror jeg man kan nå langt.
                    Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                    Kommentar

                    • tHuLu
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2003
                      • 730

                      #70
                      Jeg mener å ha lest at dette kun vil gjelde definerte sitteplasser. sånn sett er jo 2/3 av kanarifansen på trygg grunn, men hvem er det som definerer en sitteplass. Er det automatisk definert ved at det er en nummerert stol der eller kan klubben selv gå inn og definere et gitt område på stadion hvor det ikke er sitteplasser? Det er jo dette som på en måte skjedde på felt C da feltet ble utvida, men da kanskje under andre regler?
                      For det er bedre å værra døv enn vålenga!

                      Kommentar

                      • Lillestrøm Kirke
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Oct 2004
                        • 1470

                        #71
                        De besværlige stående supporterne



                        Sist fredag ble NSA orientert av NFF om at vi med virkning fra landskampen mot Moldova, ikke lenger får lov å se kampen stående. Begrunnelsen vi har fått er at det er kommet en klage. Slik vi oppfattet det, var klageren en klubb. Denne klubben skal angivelig ha fått en eller annen form for reaksjon fra NFF som følge av et regelbrudd. Så fant et ”lyst hode” ut at NFF selv bryter reglene ved å se gjennom fingrene med at vi står – noe vi har gjort de seneste 5 årene.

                        Dette var naturlig nok litt kilent for NFF. De valgte derfor å be oss sette oss og informere våre folk om beslutningen. De kunne valgt å ignorere klagen. De kunne valgt å forklare klageren at det er en usedvanlig dårlig idé å fremme en slik klage. Regelen NFF har forbrutt seg mot er nemlig en sovende regel som ingen land vi vet om i Europa, (med unntak av England), praktiserer. Ikke minst er det noe NFF selv har valgt å tilsidesette - fordi hensynet til å skape stemning på kampene har vært viktigere enn en regel ingen skjønner vitsen med.

                        Dessverre valgte de minste motstands vei og ba oss sette oss.

                        Vår respons til dette er følgende:
                        1. Vi har trykket opp en flyer med informasjon om NFFs beslutning som vil bli distribuert til våre billettkjøpere før kampen på Ullevaal onsdag.
                        2. Vi har gått ut i media og advart mot å tvinge norsk fotballs beste kunder i kne – bokstavlig talt.
                        3. Vi har informert NFF om at vi ikke ser det som særlig realistisk at vi forlenger avtalen i forhold til landslaget, hvis vi må sitte på kamp.
                        4. Vi har sendt en mail til UEFAs visepresident og bedt om at han tar opp saken i UEFA med tanke på å endre regelverket. Han har invitert oss til et møte i sakens anledning neste uke
                        I en debatt tirsdag ettermiddag på Kanal 24 hvor Talsmann i NSA Christian Brøndbo og Informasjonssjef i NFF Roger Solheim deltok, ble det fra NFF hevdet at beslutningen var begrunnet i sikkerhet og klager fra folk som ikke så fordi vi sto foran dem og sperret utsikten.

                        Vi mener sikkerhetsargumentet faller på sin egen urimelighet. Øvre Cola er ikke spesielt bratt og vi har stått i fem år på Ullevaal uten at noen har fått så mye som et skrubbsår. Argumentet om at folk ikke får se er derimot mer relevant. NFF har nemlig i år klart det kunststykket å gi oss et felt hvor vi disponerer alle plassene – bortsett fra de tre bakerste radene. Dette påpekte vi i en mail til NFF 1 juni. Vi ba da om å få bytte de tre bakerste radene på vårt felt mot de tre fremste. Dette gjorde vi nettopp for at de som hadde kjøpt disse billettene ikke skulle få utsikten hindret av at vi sto. NFF avslo en slik løsning. To dager før kampen mot Brasil var vi igjen i kontakt med NFF om dette. De opplyste da at alle som hadde kjøpt billetter på de tre radene bak oss var blitt informert om at vi sto foran dem og at vi ikke trengte bekymre oss for disse – selv om vi sto.

                        Vi synes NFF hadde stått seg på å bruke det argumentet som er det reelle – nemlig at noen har klaget og at disse blir oppfattet som så viktige for NFF at stående, syngende supporteres interesser må vike. Vi synes også det er meget kritikkverdig at NFF ikke vil oppgi hvem klageren er. Første bud når du skal klage, er etter vår mening, at du har baller nok til å stå for dine handlinger og face en diskusjon.

                        NSA har som nevnt trykket opp en flyer til kampen i morgen. Vi beskriver kun den faktiske beslutningen. Vi oppfordrer ikke folk til å følge henstillingen. Vi oppfordrer heller ikke til aksjoner. Vaktenes opptreden på Ullevaal vil således være direkte avgjørende for hvordan saker og ting går i morgen. Vi er likevel tydelige på at vårt felt er for stående, syngende supportere. Skulle det spisse seg til på tribunen ber vi folk følge våre instruksjoner, uavhengig av hva vaktene måtte si.

                        Styrets største frykt er at denne saken skal ha en smitteeffekt over på Tippeligaen og Adeccoligaen. Det er det mange av våre medlemmer som i dag står på sittetribuner. Det er all mulig grunn til å frykte at dette vil skje. Om ikke annet så for å være konsekvente.

                        Retten til å stå på fotballkamper er en av de viktigste grunnene til at NSA og supporterklubber eksisterer. For NSAs styre er dette prinspippet noe vi verken kan eller vil kompromisse med. Hva NFF gjør på landskampene får være deres sak - selv om det neppe er noe sjakktrekk å svekke stemningen på Ullevaal i starten av EM-kvalifiseringen. Landslaget er en ren ekstramoro for de fleste av oss. Klubbfotballen er det vi lever og ånder for. Skal vi se landslagsfotball sittende, så blir det i go’ stolen
                        "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

                        Kommentar

                        • scages
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2003
                          • 1292

                          #72
                          Sakset:

                          "NFF har nemlig i år klart det kunststykket å gi oss et felt hvor vi disponerer alle plassene – bortsett fra de tre bakerste radene. Dette påpekte vi i en mail til NFF 1 juni. Vi ba da om å få bytte de tre bakerste radene på vårt felt mot de tre fremste. Dette gjorde vi nettopp for at de som hadde kjøpt disse billettene ikke skulle få utsikten hindret av at vi sto. NFF avslo en slik løsning. "


                          Skal man le eller grine? Er det "i real life" virkelig mulig å være så inkompetente og blokkerte?. Jeg er faktisk imponert!
                          Heia NFF.

                          Kommentar

                          • ulfpulf
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • May 2004
                            • 2506

                            #73
                            Vi synes også det er meget kritikkverdig at NFF ikke vil oppgi hvem klageren er. Første bud når du skal klage, er etter vår mening, at du har baller nok til å stå for dine handlinger og face en diskusjon.
                            Jeg hadde vært enig hvis det hadde vært en medlemsklubb som hadde klagd - som det først var snakk om. Da kunne klubben fått begrunne klagen.
                            Når det viser seg at det er en privatperson, er det egentlig uinteressant hvem som har klagd. Sånn det er framstilt fra NSA er det helt klart NFF som har dummet seg ut.
                            Enten burde de avvist klagen og sagt "Dette visste dere om da dere kjøpte biletten", eller "Oi, du skal få gratis-billetter til neste landskamp, og da har vi ordnet så de stående supporterne ikke har noen bak seg".

                            Kommentar

                            • ulfpulf
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2004
                              • 2506

                              #74
                              Opprinnelig skrevet av Eru
                              Og de kan heller ikke ha én praksis på landskampene og en annen for klubbfotballen.
                              Jeg vet ikke om det er NFFs ord eller din tolkning, men er det riktig?
                              Kan ikke fotballtinget vedta spesielle regler for serien?
                              EØS-kvoten på spillere er da en sær-norsk regel.
                              At landskamper må følge internasjonale regler forstår jeg, men jeg trodde klubbfotballen sto friere.
                              Om NFF vil ha forskjellig praksis på landskampene og klubbfotballen er et helt annet spørsmål.

                              Beklager, forresten. Jeg ser at dette blir en avsporing av debatten. Målet må være at det blir samme praksis på alle kamper - den praksisen som har vært til nå, at det er greit å stå.

                              Kommentar

                              • iL
                                Seniormedlem
                                --==FORUMRUNKER==--
                                • Jan 2004
                                • 10771

                                #75
                                her bør styret i KFL sette seg ned allerede nå og tenkte ut mulige løsninger.

                                Ingen vil jo ha sanksjoner, men dette er ikke levelig.
                                Kanarifugla flyr høyt i år!

                                Kommentar

                                • Eru
                                  -RBK-supporter-
                                  • May 2006
                                  • 59

                                  #76
                                  Opprinnelig skrevet av BennyLem
                                  Helt enig her. Husker Eurostand. Det var vel en omgang sittende/sutrendede og en omgang stående/syngende hjemme mot Haugesund. Hadde vel ikke den store effekten.
                                  Nei. Men det er lenge siden .Supporterkulturen i Norge har tatt sjumilssteg siden den gang. En femten minutters "sitt ned-hold kjeft"-aksjon initiert av UN og TT mot Real Madrid førte til et taust Lerkendal. Ryktene fra temmelig gode kilder skal ha det til at denne aksjonen medførte arrangementssjefens avgang på Lerkendal.

                                  Vi har makt i dag. Står alle sammen om en slik aksjon vil det gi store reaksjoner.
                                  Last edited by Eru; 06.09.2006, 10:44.

                                  Kommentar

                                  • sniper
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 5254

                                    #77
                                    Opprinnelig skrevet av iL
                                    her bør styret i KFL sette seg ned allerede nå og tenkte ut mulige løsninger.
                                    Vi skal ikke sette oss ned nei. Dette tar vi stående

                                    Petter

                                    Kommentar

                                    • iL
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Jan 2004
                                      • 10771

                                      #78
                                      Opprinnelig skrevet av petter
                                      Vi skal ikke sette oss ned nei. Dette tar vi stående

                                      Petter
                                      touché

                                      Dere tar bilder da? av ett stående ekstraordinært styremøte?
                                      Kanarifugla flyr høyt i år!

                                      Kommentar

                                      • LSK_er_best
                                        Medlem
                                        Møteplager
                                        • Sep 2005
                                        • 84

                                        #79
                                        uakteult å sitte å¨se på fotbal kamp... jeg skal stå på¨fdotballkamper helt til jeg blir landsforvist!!!!!:lsk:
                                        Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så...

                                        Kommentar

                                        • Ballkunstneren
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • May 2006
                                          • 780

                                          #80
                                          LSK - Vålerenga

                                          Kan dere tenke dere et stille åråsen mot vålerenga. Det som normalt er den største begivenheten i norges supporterultur. Helt stille... Det er jo bare Kanari & Lsk medlemmer som har fått billetter og de er da alle med på å holde kjeft. Ser for meg masse folk som sitter og holder kjeft, mens flaggene står å svaier fra side til siden i vinden. Og det eneste du hører er sparkene på ballen.

                                          Hvis ikke det får dem til å forandre menigen så vet jeg ikke hva som vil gjøre det.

                                          Kommentar

                                          Working...