Stopperspørsmålet: PSA/Rambekks statistikk

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • trigz
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 7088

    Stopperspørsmålet: PSA/Rambekks statistikk



    Dette er oppsiktsvekkende tall. Burde PSA få større innpass på laget og PSA-Rambekk være førstevalget vårt i midtforsvaret? Diskutèr.
    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum
  • RoyVaadal
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 4055

    #2
    Det er alltid litt moro med statistikk.
    Men å basere laguttak på statistikk er ganske skummelt.
    Likevel kan det jo avsløre betydninger for laget som er vanskelige å se ut fra reine prestasjonsbetraktninger.

    Skal man legge noe som helst i denne statistikken så er det mange usikre punkter, hvorav jeg bare nevner noen:
    • Royal League- og Intertoto-kamper er skumle fordi motstanden er annerledes og prestisjen/viktigheten er lavere
    • Hva er tilsvarende statistikk for andre stopperduoer?
    • Er det nok kamper til at det er signifikant eller kan det skyldes tilfeldigheter?
    • Var det sammenlignbar kvalitet på de andre 9 spillerne når man sammenligner de ulike stopperduoene?
    RoyVaadal.

    Kommentar

    • gilbert
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 3208

      #3
      Enig med Roy i at det er mange "kontrollspørsmål" som må stilles hvis en skal bruke slik statistikk som ett av flere grunnlag for laguttak. Et opplagt og viktig "kontrollspørsmål" er naturligvis om kvaliteteten på motstanderne(tabellplassering og lagform på kamptidspunktet, formasjon og spillestil), også i serien, er sammenliknbar.

      Men jeg mener likevel at slik statistikk ikke bare er lek: Den kan nettopp gjøre tydelig hvordan enkeltspillere bidrar til laginnsatsen uten at det er like synlig i spillerens individuelle prestasjoner, og hvordan samspill mellom to (eller flere) spillere (stopperpar, spisspar, back-kant- og midtbanekombinasjoner) fungerer i forhold til andre kombinasjoner. Sånn sett er dette en indikasjon, sammen med andre vurderinger, som støtter det mange sa i fjor, og fortsatt synes gjelder: Utover midtstoppernes individuelle prestasjoner ser det ut til at Pål Steffen og Anders har den beste samhandlinga som stoppere, og etter min mening bør spille, iallfall oftere, kanskje avhengig av motstanderen.

      På samme måte mener jeg at statistikken VG hadde etter forrige kamp, som viste at Fugla tok godt med poeng med Espen som anker, også er interessant og bør studeres. Men her hadde alternativet (Kasey) for få kamper til at en kan legge avgjørende vekt på denne statistikken.

      Veldig mange slike sammenlikninger, over det tross alt begrensa antall kamper en spiller i norsk serie, får en nok ikke, særlig hvis en prøver å bruke et noenlunde fast oppsett av spillere i første-11'ern. Men av og til byr det seg, pga skader og liknende, og ved bevisst rullering med tett kampprogram, noen muligheter til slik sammenlikning, som altså bør brukes, men med stor omhu.

      gilbert

      Kommentar

      • Torolf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2004
        • 9574

        #4
        Statistikken indikerer ganske klart at stopperparet Rambekk/Andresen fungerer godt sammen. Så må man forsøke å analysere hvorfor det er sånn. Jeg synes Rambekk lanserer to gode teorier i dagens intervju i RB: For det første at han er mer sjef når Kippe ikke spiller, og for det annet at han trives bedre på venstresiden i midtforsvaret. Det er en pussig situasjon: Frode Kippe er den klart beste midstopperen og antakelig Röslers førstevalg. Samtidig er Rambekk/Andresen det klart beste stopperparet vårt. Det blir spennende å se om de holder nullen i morgen. Jeg tror det.

        Kommentar

        • KFL41
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • May 2004
          • 3648

          #5
          Sist de spilte sammen greide de å holde nullen mot ett såpass bra lag som Brann.

          Kommentar

          • RoyVaadal
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2004
            • 4055

            #6
            Da kan vi dessverre oppdatere statistikken med det andre tapet.
            Denne gangen var også Pål Steffen skyld i målet. Mannen Steffi markerer finter bort Steffi og får stå aleine når han setter inn 1-0-målet på kårneren.
            RoyVaadal.

            Kommentar

            • Torolf
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2004
              • 9574

              #7
              Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
              Da kan vi dessverre oppdatere statistikken med det andre tapet.
              Denne gangen var også Pål Steffen skyld i målet. Mannen Steffi markerer finter bort Steffi og får stå aleine når han setter inn 1-0-målet på kårneren.
              Og Rambekk må ta ansvaret for nummer to fordi han ikke følger Mavric.

              Kommentar

              • BennyLem
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Aug 2005
                • 2902

                #8
                Opprinnelig skrevet av Torolf
                Og Rambekk må ta ansvaret for nummer to fordi han ikke følger Mavric.
                Legg også merke til at Danton flytter seg bort fra stolpen i det corneren blir slått. Det er imidlertid usikkert om han hadde klart å stoppe ballen, men å forlate stolpen er talentløs uansett.

                Som nevnt i kamptråden, så har vi heller aldri folk på bakerste stolpe, noe som kostet oss dyrt på 1. scoring.

                Da jeg bgynte som keeper som minimygg (eller hva det het), så lærte jeg en regle som gikk:"Forstanga, bakstanga og hver mann i feltet". Tydelig at Rösler ikke kan denne.
                Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                Kommentar

                • Ballkunstneren
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2006
                  • 780

                  #9
                  Bevist

                  Da er det bevist at Rambekk & Andresen ikke er uslåelige allikevel...

                  Kommentar

                  • Serbern
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2006
                    • 5496

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av BennyLem
                    Legg også merke til at Danton flytter seg bort fra stolpen i det corneren blir slått. Det er imidlertid usikkert om han hadde klart å stoppe ballen, men å forlate stolpen er talentløs uansett.

                    Som nevnt i kamptråden, så har vi heller aldri folk på bakerste stolpe, noe som kostet oss dyrt på 1. scoring.

                    Da jeg bgynte som keeper som minimygg (eller hva det het), så lærte jeg en regle som gikk:"Forstanga, bakstanga og hver mann i feltet". Tydelig at Rösler ikke kan denne.
                    Det har skjedd flere ganger i år, blant annet mot rbk i første serierunde... Arne Scheie bør ta en telefon til Uwe.

                    Kommentar

                    Working...