Sesongen 2006. Ett skritt frem og tre tilbake

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • 10.09.50
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2005
    • 1410

    Sesongen 2006. Ett skritt frem og tre tilbake

    Det var den beste 17. mai jeg kan huske. Sportsklubben hadde spilt finale i Royal League og gjennomført tidenes sesongoppkjøring. Etter 8 serierunder sto vi med 20 poeng, serieledelse og et enkelt program igjen før VM-pausen. Joda, vi hadde marginene på vår side, men vi tok skrittet frem. Fra en lovende fjerdeplass i 2005 var vi endelig best i Norge igjen.

    Deretter er det spilt en halv sesong. Og hvilken begredelig periode det har vært. Tabellen lyver ikke, sier de. Det gjelder også tabellen fra 17. mai og frem til i dag:

    Rosenborg 11 18-10 25
    Start 13 16-13 24
    Vålerenga 13 26-17 23
    Brann 13 21-19 22
    Stabæk 13 24-20 20
    Lyn 13 18-17 18
    Ham-Kam 13 22-19 17
    Sandefjord 13 23-28 17
    Lillestrøm 13 19-21 16
    Tromsø 12 19-20 15
    Odd 12 18-21 15
    Molde 13 15-22 14
    Fredrikstad 13 23-27 13
    Viking 13 14-22 11

    Den siste halve sesongen er vi Norges 9. beste lag – en niendeplass som fort kan bli en 11. plass dersom Odd og Tromsø tar poeng mot Rosenborg (please, please, please). Vi har tatt ynkelige 16 poeng på 13 serierunder – med negativ målforskjell. Det er forferdelig dårlig. Etter 21 serierunder i fjor sto vi med 37 poeng og var på vei til Ullevål. I år står vi med 36, og seilte ut av cupen i kvarten. Og ingen kan skylde på dårligere forutsetninger. Tvert imot er stallen styrket – bl.a. med spilleren Uwe ønsket seg mest av alle.

    Det verste av alt er at enkeltkampene heller ikke forteller en annen historie. Sannheten er at vi på 21 kamper har én eneste komfortabel seier, hjemme mot Molde 16. mai. Ellers har det vært krig hver bidige gang. Vi evner ikke å kjøre over ett eneste lag, og vi evner ikke å punktere én eneste kamp.

    Jeg tilhører ikke dem som mener at Uwe bør få fyken. Men jeg mener at han nå har jævlig mye å bevise. Det vi så i fjor var lovende. Og gjennom vinter og vår tok gutta enda et skritt frem. Men deretter har de tatt tre tilbake. Nå er det på tide å prestere igjen.
  • Seb.R
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2006
    • 4159

    #2
    Veldig enig i alt du skriver her. Har ikke mer å tilføye enn det.
    www.sebastianramsland.com
    www.twitter.com/sebramsland

    Kommentar

    • chrissp
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Aug 2004
      • 2403

      #3
      Bra innlegg.

      Vi har faktisk hatt flaks som er der vi er i dag. Var det seks strake vi tok i våres? Det var seks strake vi ikke fortjente. Etter at flaksen forsvant og de berømte marginene skulle fordeles, har ikke laget prestert. Rett og slett fordi vi ikke gode nok. Med soleklare dommerfeil i vår favør har vi flere poeng enn vi strengt tatt fortjener. Kamper mot antatt dårlige lag beviser gang på gang lagets manglende stabilitet og avhengigheten av enkeltspilleres prestasjoner i alle spillets faser.


      Man sitter og heier på TIL fordi vi ikke er gode nok selv til å avgjøre de gangene mulighetene er tilstede.

      Røsler snakker i et øyeblikk om sin 3-årsplan og gull forventes først i 2007, for deretter å hevde at gullet skal til Lillestrøm i år. Dessverre, så lett lurt er jeg ikke lenger.

      For håpe på ingen steg tilbake neste år.
      Bølerkanaris

      Kommentar

      • Fugl1120
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Sep 2005
        • 3528

        #4
        Ifjor ble vi nummer 4, pr dags dato er vi nummer 3. Kan ikke riktig se at det er et steg tilbake, uavhengig av hvor flaks vi har hatt. Flaksen jevner seg ut, vi ligger nok på pluss-siden i år, men vi har hatt dommeravgjørelser i mot oss vi også. Synes likevel det blir feil vinkling å se på dommeravgjørelser, det er derimot viktigere å se på hva vi spillemessig kan forbedre. Jeg mener vi i år har lidd under å ikke ha noen venstrekant, jeg ser lysere på neste år med Husar og Riise på kantene. Da skal det bli andre boller med større variasjon i angrepsspillet. Foreløbig er ikke serien over, vi får se hvor vi havner. Med stor tro på en topp-plassering ser jeg fram mot Royal League og håper på enda større suksess denne gang. Og videre derifra skal vi ta det som er av titler, neste sesong er vår!
        Lauken er vår venn!

        Kommentar

        • Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

          #5
          Opprinnelig skrevet av 10.09.50
          Sannheten er at vi på 21 kamper har én eneste komfortabel seier, hjemme mot Molde 16. mai. Ellers har det vært krig hver bidige gang. Vi evner ikke å kjøre over ett eneste lag, og vi evner ikke å punktere én eneste kamp.
          Synes du er vel snill med Viking når de gjestet Åråsen, dog uten at det ødelegger poenget ditt.

          Hele sesongen har vært på det jevne. Solid spill, uten å glitre, uten å begeistre voldsomt. Det gjenspeiler seg også i det faktum at LSK ei heller har opplevd å blir rundspilt og rævkjørt i en eneste kamp. Samtlige kamper LSK har tapt eller spilt uavgjort har vært av typen at det like godt kunne endt med poeng eller full pott.

          Under Erlandsen så kunne vi gå fra 0-4 hjemme mot Odd til 4-0 borte mot Sogndal runden etter. Vi var ustabile. Nå er vi stabile. Noen vil si stabilt dårlig, jeg er ikke helt enig i det, men vi er stabilt på det jevne. Og det holder neppe til noe som kan gi sølvtøypusserne på Åråsen ekstra jobb.
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

          Kommentar

          • 10.09.50
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Oct 2005
            • 1410

            #6
            Opprinnelig skrevet av chrissp
            Man sitter og heier på TIL fordi vi ikke er gode nok selv til å avgjøre de gangene mulighetene er tilstede.
            Jeg tror at du er ved kjernen av problemet her. Alle snakker om at det er uflaks, eller i det minste utgjort, at vi taper så mange poeng på tampen. Det er vanskelig å være uenig i at det er surt, men problemet er jo at det alltid fortsatt er jevnt på tampen. Vi evner ikke å drepe omtrent en eneste kamp, selv om både banespill og sjanser - særlig i første omgang - skulle tilsi at det burde være overkommelig. Skal man unngå poengtap på tampen bør man kjøre på tidligere i kampen, i stedet for å legge seg bakpå for å ri på ledelsen. Det er det ikke ofte vi har gjort under Uwe.

            Et symptomatisk faktum: Under Uwe har vi ennå ikke scoret flere enn tre mål i noen kamp mot kvalifisert motstand - dvs verken i Tippeligaen, mot tippeligalag i cupen eller i Royal league. Vi snakker om til sammen 64 kamper. Det er en ganske ekstrem statistikk, og jeg er redd den forteller om manglende vilje (eller evne) til å gå fremover når man har sjansen til å avgjøre kamper.

            Kommentar

            • jonrog
              Medlem
              Møteplager
              • May 2006
              • 95

              #7
              Mye klokt i dette innlegget. Jeg er spesilet enig med deg i det at det er urovekkende at vi ikke evner å overkjøre noen som helst. Jeg syntes det er et stort problem for LSK at vi ofte spiller til vi har scoret ett mål, så slapper vi av. Gunnar Halle har ofte uttalt fra sidelinja etter at vi har sluppet inn mål til 1-1 etter en lang tid i ledelsen at "det var ikke forventet, vi hadde full kontroll." Det virker som om vi tror at vi har full kontroll med en gang vi leder, men raliteten er at man ikke kan være trygg på å vinne før man leder med minst 2.

              Det jeg savner under Uwe i forhold til Erlandsen er viljen til å punktere kamper, konsentrasjonen etter egen scoring, og viljen til å score enda mer. Jeg kan ikke begrioe hvorfor vi gang på gang skal skjerme ballen nede ved hjørneflagget til motstanderen når det er over 10 minutter igjen og spille og vi leder med et mål, samtidig som vi har 9 mann på egen halvdel. Slikt skal ikke et gullag fremstå. Øk ledelsen, ikke sikre den!

              Kommentar

              • 10.09.50
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Oct 2005
                • 1410

                #8
                Opprinnelig skrevet av Rønnern
                Synes du er vel snill med Viking når de gjestet Åråsen, dog uten at det ødelegger poenget ditt.
                Tja. Viking ledet, og det var først etter at de fikk en mann utvist at Sportsklubben begynte å føre kampen. Men jeg satt ikke med hjertet i halsen på tampen - sånn sett var det en komfortabel seier.

                Hele sesongen har vært på det jevne.
                Jeg syns ikke man kan si at hele sesongen har vært jevn når gutta tok 20 poeng på de 8 første matchene og 16 poeng på de neste 13. Da syns jeg det er grunn til å si at det har svingt. Og ikke oppover, dessverre.

                Kommentar

                • Rønnern
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 6690

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                  Jeg syns ikke man kan si at hele sesongen har vært jevn når gutta tok 20 poeng på de 8 første matchene og 16 poeng på de neste 13. Da syns jeg det er grunn til å si at det har svingt. Og ikke oppover, dessverre.
                  Skal man vurdere spillet, så er det prestasjonene på banen man bør vurdere, ikke nødvendigvis hva som er fasiten i poengprotokollen. Poeng kan være et resultat av ekstrem flaks eller uflaks (dommeravgjørelser, keepertabber e.l.). Jeg synes ikke LSK presterte bedre på banen før 17. mai enn vi har gjort etter, men uttellingen etter 17. mai har vært langt dårligere.

                  Eller for å si det med Vinje sine ord, vi har vært like ræva hele sesongen, men hadde masse tur de første 8 kampene
                  Mvh Ronnie "The Runner"
                  LSK for alltid

                  Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                  Kommentar

                  • 10.09.50
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Oct 2005
                    • 1410

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Rønnern
                    Jeg synes ikke LSK presterte bedre på banen før 17. mai enn vi har gjort etter, men uttellingen etter 17. mai har vært langt dårligere.
                    Noe bedre syns jeg nok at de var før 17. mai, og sœrlig i RL, men jeg er ikke veldig uenig. Jeg er imidlertid ikke med på at det er tilfeldigheter som har forårsaket poengtap i kamp etter kamp siden mai (men det kan godt hende Vinje har rett i at det var tilfeldigheter som gjorde at vi ikke tapte flere innledningsvis i sesongen).
                    Last edited by 10.09.50; 24.09.2006, 23:50.

                    Kommentar

                    • GulMann
                      Medlem
                      Hoffnarr
                      • Sep 2006
                      • 43

                      #11
                      Er enig i mye her, synes ikke laget har fått ut sitt maks potensiale.
                      Mulig var kampen hjemme mot Brann en slags topp.
                      Synes også 1-1 kampen i Bergen var bra.

                      Kommentar

                      • Hamburg & Kanari
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2005
                        • 3006

                        #12
                        Dersom det blir 3je plass er det likevel et lite skritt frem fra fjorårdets 4de plass.

                        Blir det 2re plass er det to skritt fram.

                        Blir det likevel gull så er det et stort spang for menneskeheten.
                        End of discussion?
                        LSK Norges beste lag

                        Kommentar

                        • Vinje
                          Seniormedlem
                          Forumsadist
                          • Feb 2006
                          • 110

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Rønnern
                          Eller for å si det med Vinje sine ord, vi har vært like ræva hele sesongen, men hadde masse tur de første 8 kampene
                          He he he. Venta nesten at du kom med den ja Alikevel påberoper jeg meg en stor grad av sannhet i det jeg sa den gangen. Vi har som trådstarter sier ikke spilt ut et eneste lag i år, med unntak av Molde hjemme RESULTATMESSIG. Selv i kampen mot Molde spilte vi ikke godt i 2 omg, men det kan på en måte forsvares når du leder 3-0 så tildig. Da blir resten av kampen sjelden god.

                          Men 1-2 for Sandefjord, 1-1 mot FFK, 2-1 mot et Start lag som da var begredelig, 2-1 mot et Vif som ikke skaper en eneste målsjanse, 2-2 mot 10 mann-Odd er ikke resultater verdig et Åråsen. Det gjør meg godt å se at det ikke bare er jeg som er skeptisk til Uwe`s måte å drive laget på. Han gjør vanvittig mye rare bytter, både på start 11`er og innbyttere, og jeg sitter alltid med følelsen av at når vi leder 1-0 eller for den saks skyld, det står 0-0 med oss i spillemessig overtak, så tror vi at kampen er vunnet :twisted: Vi evner ikke spille ut noe lag, fordi vi har for dårlige spilllere til det, og vi er ALT for avhengi av at Koren har en 100% dag. Fugerer ikke han, så fungerer ikke noe.

                          Vi kan si hva vi vil om Espen Søgård, men noe annet enn en "destroyer" er han ikke. Han treffer ikke på passninger, og virker direkte ukomfortabel når han får ballen. Han er best når han kan løpe etter folk og sparke ballen vekk fra folk (og da som regel til innkast og stor jubel blant KFL) Når VI fører spillet er ikke Søgård verdt å ha på banen. Noen som har sett han tre igjennom en passning til spissene? Noen som har sett en crosser til vingene på over 10 meter som treffer lissa?

                          Jeg har faktisk ikke en eneste gang trodd på gull i år. Grunn;

                          1) Vi har ikke god nok stall
                          2) Vi er Norges dårligste lag under press
                          3) Vi takler ikke medgang
                          4) Vi er det eneste laget av Brann, RBK og oss som er avhengi av EN spiller

                          Så for å se fremover så frykter jeg fremtiden mer og mer. Vi ender i mine kalkulasjoner på en ny 4 plass, og mister Mifsud og Koren etter sesongen.

                          HVEM SKAL ERSTATTE DE TO?

                          Søgård og Wehrmann sentralt i 2007? Det lukter ikke mye mål og offensive finesser. Occean og Sundgot på topp? Lukter ikke 20 mål og full fart her. Myklebust er for mye 1 divisjonsspiller enda, men kan selvsagt bli bedre med mer spilletid.

                          Tror dessverre byttet Andersson - Johansen har hatt MYE å si for spillet vårt. Vi er blitt MYE dårligere bakover med denne dansken på laget i forhold til når svensken herjet på høyrebacken.
                          Det var min mening, og den er alltid riktig!

                          Kommentar

                          • chrissp
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Aug 2004
                            • 2403

                            #14
                            Nå skal jeg være forsiktig med å spå noe som helst før sesongen er helt ferdig, men går det som jeg tror blir det en tredje plass. Da er spørsmålet, er dette bra nok?

                            Hvis vi ser bak resultatene, som jo er en populær øvelse, ser vi at vi ikke burde ha så mange poeng som vi har. De seks strake seirene i begynnelse av sesongen kom på grunn av dommerfeil. Det er flaks og ingenting annet. Alt snakk om å være i "flytsonen" er bullshit. Når dommeren gir oss straffe mot kamma som ikke burde vært straffe, overser handsen til Shane mot enga og Rambekks nedriving mot FFK og hands mot Brann - ja, da er det mer flaks enn fortjent er.

                            LSK hadde med litt mindre flaks, ligget midt på tabellen og kjempet mot enga, Stabæk, Start og 4-5 andre lag. At den plasseringen hadde vært nærmere sannheten enn dagens 3 plass, har vi fått mange svar på gjennom tapte poeng mot slutten av kampene (bl,a. Stabæk, Lyn og RBK) og dårlige resultater mot antatt dårlige lag (FFK, Odd, Start, Molde for å nevne noe).

                            Hva har vi kunnet forvente?

                            Bra spill i RL er så absolutt ingen garanti for noe som helst. Jeg har sagt det før og sier igjen; det er knapt nok noen lag som tar denne turneringen seriøst nok til å satse maksimalt. Når vi da møter realitetene - stabilt spill over lang tid mot skjerpede motstandere, har Røsler og Halle ikke vist seg stort bedre enn i fjor.

                            Det finnes nok mange årsaker til problemet, men jeg vil peke på:

                            1) Manglende vinnerkultur på Åråsen. Vinnermentaliteten har ikke vært tilstede siden seint på 80-tallet og det virker som den fortsatt er et stykke unna.

                            2) For mange utlendinger på laget. Det har tidligere vært nevnt på forumet for noen dager siden, at dette kan være et problem og jeg er enig. Spillere som Mifsud, Koren og Kiko er gode spillere, men nordmenn er de ikke. Jeg stiller spørsmålstegn ved deres motivasjon til kamper mot "mindre lag", og jeg tror dette smitter over på hele laget.

                            Samtidig er dette spillere som bare vil videre. En god nordmann vil lenger være fornøyd med å spille i eliteserien, fordi han har et liv utenom fotballen her. HVis det i tillegg skulle skje at en nordmann blir proff, kan vedkommende fortsatt komme tilbake til "moderklubben" når karrieren er på hell og bidra positivt. Som Iversen gjør i RBK nå. For LSK er gode spillere alltid tapt.

                            3) For stor tro på enkeltkamper. Spillerne jubler hemningsløst over å banke enga, går ut på byen og er helter. Helter blir man når Molde er besiret borte, Odd nedsablet mot 10-mann og seriegullet sikret. Resten er "a day as usual". Burde ikke Røsler og Halle vite det? Det virker ikke slik på meg, når man tillater andre ting etter en kamp mot enga enn et annet lag.

                            4) Jeg mener fortsatt Røsler har gjør mye rart, men det har vært diskutert etter kampene og jeg skal ikke ta den regla her. Han ligger vel fortsatt på skjema med målet sitt om medalje i år og gull i 2007. At Røsler har løftet LSK et par hak er det ikke tvil om. Jeg er derimot i tvil om han klarer ikke bare et hak, men de 2-3-4 som skal til for å bli et vinnerlag igjen.
                            Bølerkanaris

                            Kommentar

                            • Kjell.T.Ring
                              Poll St. Ring
                              --==FORUMRUNKER==--
                              • Dec 2005
                              • 11796

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Vinje
                              4) Vi er det eneste laget av Brann, RBK og oss som er avhengi av EN spiller
                              Har brann tatt poeng uten Martine?
                              Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                              Kommentar

                              • RoyVaadal
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2004
                                • 4055

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
                                Har brann tatt poeng uten Martine?
                                Er det bare en kamp han ikke har spilt? Syltynt tallmateriale?
                                RoyVaadal.

                                Kommentar

                                • Kjell.T.Ring
                                  Poll St. Ring
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Dec 2005
                                  • 11796

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                                  Er det bare en kamp han ikke har spilt? Syltynt tallmateriale?
                                  Tenkte mest på fjoråret. Surrer litt. De tok ikke poeng i det hele tatt uten han da vis jeg husker rett.
                                  Last edited by Kjell.T.Ring; 27.09.2006, 14:22.
                                  Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                                  Kommentar

                                  • Fugl1120
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Sep 2005
                                    • 3528

                                    #18
                                    Jeg mener det er helt feil å si at LSK ikke har noen angrepsvåpen neste år når Mifsud og sannsynligvis Koren forsvinner. Det er helt riktig at LSK pr dags dato benytter Koren og Mifsud mye i angrepsspillet, men jeg personlig synes ikke vi spiller spesielt pen fotball når vi bare skal slå stikkere til Mifsud.

                                    Neste år ser jeg for meg to gode kantspillere i Husar og Riise som vil bli hyppig benyttet, om det er Koren, Wehrman eller Mouelhi som ligger og styrer på midten er uvisst. Jeg tror Mouelhi - Søgård er den mest sannsynlige kombinasjonen. Om Koren blir er jo det selvfølgelig positivt, men Koren er utvilsomt mer glad i å trekke inn mot midten å drible enn å rulle ballen ut på sidene. Neste år håper jeg på mer kantspill, noe jeg synes er den beste form for angrepsfotball. Så er selvsagt spørsmålet hvorvidt vi skal spille med to store spisser, eller om man finner plass til Myklebust i start 11'ern.
                                    Lauken er vår venn!

                                    Kommentar

                                    • Ola
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2003
                                      • 1651

                                      #19
                                      Vi har tapt drittkampene, vunnet noen viktige, tapt mot RBK i Trondheim, driti oss ut i siste spillerminutter x antall ganger, og generelt vært DÅRLIGST NÅR DET GJELDER. Som vanlig.

                                      Egentlig er det bare to ting som har overasket meg denne sesongen; at vi vant borte mot Kamma og at vi vant borte mot Fredrikstad. Og gjett hvor vi hadde vært med tap i disse to? Helt riktig, på syvende plass.

                                      Nå kommer vi til å ta 7 poeng på de 5 siste, avslutte på 43 poeng og en fin-fin fjerde plass.

                                      Kommentar

                                      • LSK-supp.
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Dec 2003
                                        • 1023

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                                        Jeg mener det er helt feil å si at LSK ikke har noen angrepsvåpen neste år når Mifsud og sannsynligvis Koren forsvinner. Det er helt riktig at LSK pr dags dato benytter Koren og Mifsud mye i angrepsspillet, men jeg personlig synes ikke vi spiller spesielt pen fotball når vi bare skal slå stikkere til Mifsud.

                                        Neste år ser jeg for meg to gode kantspillere i Husar og Riise som vil bli hyppig benyttet, om det er Koren, Wehrman eller Mouelhi som ligger og styrer på midten er uvisst. Jeg tror Mouelhi - Søgård er den mest sannsynlige kombinasjonen. Om Koren blir er jo det selvfølgelig positivt, men Koren er utvilsomt mer glad i å trekke inn mot midten å drible enn å rulle ballen ut på sidene. Neste år håper jeg på mer kantspill, noe jeg synes er den beste form for angrepsfotball. Så er selvsagt spørsmålet hvorvidt vi skal spille med to store spisser, eller om man finner plass til Myklebust i start 11'ern.
                                        Idiotisk å antyde at vi ikke blir svekket av å miste TL's to største profiler.

                                        Erstatte profiler fra egen stall finnes det langt flere dårlige erfaringer med enn gode.
                                        I år så tar vi alt- i år så tar vi alt!(som har puls)

                                        Kommentar

                                        Working...