Vet ikke om det blir gjort noe med knottenes plassering, men fikk inntrykk av at mye hadde med sålene å gjøre. De nye sålene ble prøvd ut på treningen igår, og han jeg snakket med var veldig fornøyd.
Sklir LSK-spillerne lettere pga. Diadoraskoa?
Collapse
X
-
-
Om været holder seg så blir det vel uansett ikke de store vanskelighetene for de å holde seg på beina, men dersom nok en kamp ender med knall og fall... ja da tipper jeg vi ser han Diadora klysa på hue ut av vip-tribunen!!!!Kommentar
-
Kommentar
-
Bra holdning av Andre.
Det er kun Adidas som gjelder i fotball. Skjønner ikke vitsen med Diadora.LSK Norges beste lagKommentar
-
Vil påstå at Nike og Puma også leverer bra fotballsko. Det hører jo til sjeldenhetene at en PL-toppscorer ikke bruker Nike-sko. Nå sier jeg ikke at de blir toppscorere kun pga skoa. En god del av ansvaret kan nok tilskrives Nikes reklameavdeling, som er veldig dyktige på å få til avtaler med de rette spillerne.
Nike står for tiden bare som utstyrsleverandør til godset. Etter sesongen kan de fort stå uten noe lag i TL, en situasjon de antakeligvis vil unngå. Ville vært genialt å få i stand en avtale med Nike. De er også veldig bevisst på markedsføring, og ønsker nok å profilere seg gjennom en klassisk klubb med sjel og tradisjon."A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa IgieborKommentar
-
hva er det med oss og alle disse "overtråkkene" hele tiden. Beit meg jo selvfølgelig merke til hva vår andrekeeper lirte av seg da han var glad han skulle komme en plass der dem brukte adidas. Kan disse helvetes diadoraskoene gjøre at vi har mere skader enn det vi ville normalt så er det jo faktisk katastrofalt. men blir litt mye spekulasjoner, men jeg synes vi har litt for mye "overtråkking", hvorfor skjer det!?Kommentar
-
-
Flotte sko
Deilig bilde - men er spillerne nå fristilt mhp valg av sko?
Hunter S. Thompson:
There is an ancient Celtic axiom that says ‘Good people drink good beer.’ Which is true, then as now.
Just look around you in any public barroom and you will quickly see: Bad people drink bad beer. Think about it.Kommentar
-
Ser at Edwin, Nosa og Johnsen ihvertfall stiller i Adidas. I tillegg har Metern brukt Nike i flere kamper. Har LSK reforhandlet vilkårene for utstyrsavtalen i etterkant av skofuzzet tidligere i år. Diadora må vel også ha sett at det ikke var så bra for deres image at "flaggskips-laget" i Norge sklir rundt, går på rävva og driter seg ut."A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa IgieborKommentar
-
Når utløper utstyrskontrakten med Diadora ???
Er det ut denne sesongen eller ut 2010 sesongen?Nå bosatt på Rasta !!!!!
Alltid Celtic og LSKKommentar
-
Viser seg at Diadora har "bøyd seg i støvet" og jeg tror de faktisk har innsett at skoene deres ikke er den kvaliteten som eliteserielag trenger. Derfor får spillerne lov til å spille med andre merker på skoene.Kommentar
-
- Det blir for dumt
KLAR TALE: Vidar Riseth har vært gjennom to operasjoner fordi klubber har presset ham inn i sko som ikke passet føttene hans. Foto: Terje Bendiksby/SCANPIX
Og 94 prosent av Tippeliga-spillerne er enig med Vidar Riseth.
Publisert 02.12.09 10:59 | Sist oppdatert 02.12.09 11:00
- Jeg måtte gjennom to operasjoner, sier Vidar Riseth oppgitt til Nettavisen.
Norske fotballspillere får ikke selv velge hvilket skomerke de skal benytte, men må spille i utstyr fra klubbenes utstyrsleverandører. Vidar Riseth la opp etter årets sesong, men to ganger i løpet karrieren opplevde han altså at han måtte opereres som en konsekvens av at han ble tvunget inn i sko som ikke passet.
Nå har spillerorganisasjonen NISO gjennomført en undersøkelse blant sine medlemmer. Der sier 93,89 prosent av spillerne i Tippeligaen og Adeccoligaen at spillerne burde få stå fritt i valg av sko. Årsaken er selvsagt enkel nok: fotballskoene er spillernes viktigste verktøy.
I de aller fleste utenlandske klubber kan spillerne velge sko fritt.
I Norge er det utrolig nok bare Brann som gir sine spillere den samme bestemmelsesretten. Det er et ganske så stort paradoks i en fotballnasjon som ellers er svært nøye med å finne områder vi kan være bedre på, eller i alle fall like gode, som alle de vi konkurrerer med.
Mange tilfeller
Vidar Riseth er bare én av mange som har fått merke det på kroppen. Bård Borgersen ble for noen år siden skadet da Start tvang ham til å gjennomføre tester med klubbens offisielle skomerke, og Lillestrøm-trener Henning Berg satte store spørsmålstegn ved klubbens skoleverandør da de røk for Vålerenga tidligere i år.
- Jeg har vært med såpass lenge at jeg vet at dette er noe som frustrerer i de aller fleste klubber, sier Riseth.
For de aller fleste i en stall på 20-22 spillere er ikke dette et problem. Men for fire, fem eller seks spillere i en så stor tropp kan mangelen på frihet være forskjellen på å kunne bidra på banen - og å ligge på sykestua.
- De skoene jeg måtte bruke var ikke stive nok i hælen. Dermed ble jeg skadet. Skoen var den direkte årsaken. Jeg måtte gjennom to akillesoperasjoner, og var ute i flere måneder på grunn av dette, sier Vidar Riseth videre.
- Til slutt fikk jeg en legeerklæring, og Adidas bygde opp en egen sko fra bunnen for meg. I den ble hælen stivet av. Etterpå har dette aldri vært noe problem for meg. Det blir jo for dumt at en fotballspiller blir skadet fordi en klubb ikke lar ham spille i det fottøyet som er best for ham.
I utlandet får de velge
I utlandet har toppklubbene som regel avtaler med merkeleverandører på klær, men ikke på sko. De har forstått problemet, og tar det på alvor.
I Norge er det altså ikke på samme måte.
Nettavisen kjenner flere tilfeller hvor spillernes ønske om å bruke egne sko har ført til flere runder på kammerset (klubbkontorene), selv om spillere kan vise til sår og konkrete problemer.
I Norge må man ha en legeerklæring for å få fritak fra å bruke klubbens eget skomerke.
(Saken fortsetter under bildet)
Da må man jo spørre seg: Hvorfor er det så viktig for norske klubber at de skal styre spillernes skovalg?
- Den avtalen vi i Tromsø har, med Puma, den er helt klar på at spillerne skal benytte klubbens utstyrsmerke også når det gjelder sko, sier Tromsøs sportsdirektør Morten Kræmer til Nettavisen.
- Det er også en type avtale som er fastsatt i forhold til NFF. Vi er helt enig i at skotøy er viktig for en fotballspiller, men mener uansett at Puma har så mange gode produkter og forskjellige typer sko at alt er lagt godt til rette for spillerne, legger han til.
- Og hva skjer hvis spillerne får velge selv? Vil dere tape penger?
- Det blir en hypotetisk sak. Det får vi forhandle om da.
I Aalesund er man imidlertid ikke i tvil om konsekvensene:
- Hvis spillerne får velge sko fritt selv, så vil det selvfølgelig føre til et inntektsbortfall for oss. Hvis ikke det hadde vært noen konsekvenser, så ville de jo allerede nå kunnet spille i de skoene de ville. De pengene vi får fra merkeleverandøren vår er jo med på å betale spillernes lønn også, sier Aalesunds markedssjef, Kjell Slinning, til Nettavisen.
En kampsak?
Så spørs det hvor lenge klubbene videre får bestemme hva slags skomerke spillerne skal bruke. Spillerorganisasjonen NISO har selvsagt bitt seg merke i at hele 93,89 prosent av norske toppspillere mener at man bør få velge sko fritt selv. Det var bare 2,67 prosent som sa nei i undersøkelsen.
NISOs Joachim Walltin. Foto: Terje Bendiksby
Samtidig mente hele 60,15 prosent av spillerne at det å kunne velge sko selv vil kun ha en skadeforebyggende effekt.
Det sier sitt om at det er en viktig sak for spillerne.
Til våren skal NISO i nye forhandlinger med NHO/klubbene om overenskomsten som regulerer forholdet mellom klubb og spiller i norsk fotball.
Da kan fritt skovalg bli en kampsak.
- Nå har vi tatt temperaturen på denne saken. 94 prosent sier sitt. Så skal vi skal ha en ny runde med spillerne på nyåret. Da får vi se hva vi gjøre videre, sier NISO-leder Joachim Walltin til Nettavisen.
Et alternativ er at NISO vil forsøke å presse på for en avtale lik den som nå er i Belgia. Der får spillerne gratis utstyr fra klubbens leverandør, men spillerne står fritt til å kjøpe egne sko fra andre leverandører hvis de ønsker det.
- Veldig positivt
Brann, som har Kappa som utstyrsleverandør, men som samtidig gir spillerne full frihet i valg av sko, er ikke i tvil om at det er et fornuftig valg.
- For oss har det vært veldig positivt at spillerne selv kan finne de skoene som passer dem best individuelt. Klubben stiller et visst antall par til disposisjon hver sesong. Så plukker spillerne selv sko. Skoene er det viktigste verktøyet, så dette oppfattes veldig positivt fra spillernes side, sier trener Steinar Nilsen.
Så kan bare tiden vise om Brann forblir den eneste norske klubben som følger sine internasjonale konkurrenter.Kommentar
-
Ifølge rykter fra familiehold, har de mest profilerte spillerne nå fått velge sko etter eget ønske, mens de yngre sliter med Diadora. Hvorvidt dette stemmer, er jeg usikker på.For vi vet, både du og jeg, at fugla nå skal reise seg og sterkere enn før, her kommer fugla!!Kommentar
Kommentar