Occean- hva kan være galt?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • krisruds
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2005
    • 839

    Occean- hva kan være galt?

    Etter å ha fulgt med på OO de kampene han har spilt iår og i vinter, så legger jeg merke til en ting. Han har mista rykke og farten han hadde i Odd. han har også miste en del av ballfølelsen sin, mottak/medtak.
    Hva er grunnen til dette?

    Jeg tror mye av grunnen er at han har en hel annen muskeloppbygning, derfor når han trener på det samme som f.eks Espen og Arild som er veldig kondisjonsterke blir treningen helt feil (Veit ikke om det er fakta at han gjør det). Men for meg virker det som om dette kan være tilfelle gjennom vinteren og i starten av sesongen, derfor har både formen og spilleren blitt ^dårligere^. Selv om han fortsatt har alt han kan i hode, stemmer ikke kroppen overens med det han vil.
    Som sikkert flere har sett de to siste kampene han har vært utpå, både mot Molde og Stabæk virker det som om han er på vei til en bedre form. Hvorfor det?
    Jeg tror dette kan komme av at han har hatt mye mer trening sammen med Jerome Brunier, dermed har han fått løst opp i musklaturen å fått trent på en helt annen måte enn de han gjør hver eneste dag på treningsfeltet sammen med resten av laget.
    F.eks, Ronaldo kan ikke trene slik som f.eks Vieira gjør. (???)

    Noen synspunkter?
    krisruds medlem av KFL siden 1996


    OI OI OI nå har vi det morro :)

    BTW: Jeg leser ikke korektur på mine innlegg, det orker jeg ikke pga mange skrivefeil.
  • Vicarious
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2006
    • 391

    #2
    Sorry, denne diskusjonen får du ta med kanarifans som har gått idrettshøyskolen eller er fysioterapeuter...

    Det eneste jeg kan gjøre er å støtte opp ved at det skjedde noe drastisk med Ollie etter 5-6 kamper i år, og at han nå er forvandlet til Bambi på glattisen. Skulle gjerne likt å høre hva som skjedde ja... Har nesten like mye tro på at det er noe psykisk.

    Kommentar

    • MedlemNR35
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Mar 2004
      • 905

      #3
      Hvis Uwe og Gunnar trener Occean på samme måte som de trener Søgård er det på tide å pakke treningsbaggen å finne seg et nytt lag å trene.

      Heldigvis er det nok langt i fra en sannhet.

      Jeg tror rett og slett det handler om tillitt,trygghet og matchform.

      Kommentar

      • _Jonern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Jan 2004
        • 4377

        #4
        Litt vel mye synsing i åpningsinnlegget. Er nok enkelt og greit mangel på selvtillit og trygghet som sistemann påpeker her. Ett mål kan snu alt. La oss for guds skyld håpe at det målet kommer snart!!
        ..................

        Kommentar

        • krisruds
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • May 2005
          • 839

          #5
          Men kan det ikke være at han har for mye feil trening? jeg sier ikke på noen måte at dette er tilfelle, men det virker litt rart dette.
          krisruds medlem av KFL siden 1996


          OI OI OI nå har vi det morro :)

          BTW: Jeg leser ikke korektur på mine innlegg, det orker jeg ikke pga mange skrivefeil.

          Kommentar

          • semper fi
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • May 2005
            • 823

            #6
            Har faktisk tillit til at trenerapparatet i LSK har såpass grunnleggende kunnskaper om treningsmetodikk (intensitet og mengde i forhold til ressurser som hurtighet, styrke og utholdenhet etc) at dette ikke er tilfelle. Overtrening er dog et alternativ som ikke virker usannsynlig. Han viser uansett tydelige symptomer på å være overtrent.

            Når det gjelder individuelle treningsopplegg innad i spillergruppen, tviler jeg på at de differensierer mye på det i forhold til fysiske ressurser. Når dette er sagt, så hadde det også vært noe underlig om f.eks Heinz trente mye på avlutninger. Taktikk-tekniske ferdigheter må utvikles individuelt på en helt annet måte enn fysiske ressurser. Tror han franskmannen har koll på dette, alt annet ville være merkelig.
            -After Dark Ultras-

            Kommentar

            • xeR
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Jan 2004
              • 11206

              #7
              Jeg tror mye av svaret kan ligge i at han spiller for ett mye bedre lag i år enn i fjor. Vanskeligere å skille seg ut som en klassespiller i fugla enn det var i Odd.
              Det er bedre å væra døv enn vålenga.

              Kommentar

              • Mr.Lee
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2006
                • 736

                #8
                Alt Occean trenger er en bærepose selvtillit og 100% støtte fra oss

                Kommentar

                • KFL41
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • May 2004
                  • 3648

                  #9
                  Jeg synes det virker som han er litt overtrent. Det har jo stått i dagspressen at Uwe måtte bremse ham ned (tidlig i sesongen) fordi han mente at Ollivier var for ivrig. Kanksje har det blitt for mye?

                  I tillegg mener jeg at Mifsud må ta litt av skylda. Occean har jo nærmest ikke hatt en spisspartner der oppe, men en annen selvstendig spiss ved siden av seg. Mifsud spiller jo med skylapper og det er jo nesten umulig for en spissmakker å ha ett samarbeid med Mifsud. I RL og i begynnelsen av serien spilte Myklebust og Occean sammen. Disse to fungerte bra sammen. Etterhvert som Mifsud kom inn, har Occean blitt mer og mer overlatt til seg selv og mistet selvtillit. I tillegg har du prislappen. Jeg tror Occean får en oppsivng så fort Mifsud er ute av portene.

                  Kommentar

                  • trigz
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Jan 2004
                    • 7056

                    #10
                    Jepp, overtrent is the word. Han så mye lettere ut i kroppen i går, la oss håpe han kan utgjøre en forskjell for oss de siste fire kampene. Intet ville glede meg mer.
                    Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

                    Kommentar

                    • Lars
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2004
                      • 6156

                      #11
                      At LSK har flere og sannsynligvis tøffere treningsdoser enn Odd, samt et hardere kampprogram, forsterker teorien om overtrening.

                      Jeg ser virkelig fram til Ollie får overskuddet tilbake.

                      Kommentar

                      • sigurdsen
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Aug 2006
                        • 1818

                        #12
                        Forventningene var for høye. hvor vanskelig var det å score for odd..

                        Kommentar

                        • Stone
                          Seniormedlem
                          Forumonanist
                          • Sep 2006
                          • 225

                          #13
                          Alle husker vel Geir Frigård utgaven etter treningsopplegget fra Olympiatoppen.
                          Makan til overtrening skal du lete lenge etter.
                          Fra og være en ganske kjapp spiller, til å trene så mye at nesten alle på KFL feltet hadde greid og jogge fra han... (Satt på spissen)

                          Kanskje noe av det samme med OO, rykket og farten han viste i Odd, har vi vel nesten ikke sett noe til i LSK.
                          Enig med flere her at overtrening + dårlig selvtillit har noe med dette og gjøre.

                          Når det gjelder fotball og lagtrenere sine kunnskaper om styrketrening generelt, så er dessverre standarden svært lav i forhold til i de mer individuelle idrettene som f.eks langrenn.
                          Lag idrett i Norge har MYE og lære ennå, spesielt med tanke på og skreddersy treningsopplegg for den enkelte.
                          Alle kan ikke styrketrene med samme øvelser, belastning og intensitet.
                          Nettopp derfor er det slik at et styrkeprogram som fungerer for en person, ikke nødvendigvis fungerer bra for en annen.
                          Alt kommer ann på gener, muskelfester, muskelfiber sammensetning, evnen til å hente seg inn igjen, osv, osv...
                          Last edited by Stone; 05.10.2006, 00:04.

                          Kommentar

                          • Percy Nilegård
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 5146

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av sigurdsen
                            Forventningene var for høye. hvor vanskelig var det å score for odd..
                            Helst trolig vanskeligere enn i LSK?
                            "Alltid blodsprengt"!
                            Fong/Macho

                            Even Nordlien

                            Kommentar

                            • BennyLem
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Aug 2005
                              • 2902

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av Stone
                              Alle husker vel Geir Frigård utgaven etter treningsopplegget fra Olympiatoppen.
                              Makan til overtrening skal du lete lenge etter.
                              Fra og være en ganske kjapp spiller, til å trene så mye at nesten alle på KFL feltet hadde greid og jogge fra han... (Satt på spissen)
                              Veldig godt poeng. Jeg har prøvd å huske hvem OO minner meg om, og her treffer du spikeren på hodet.

                              Jeg så en del RL-kamper i vinter, og på en eller annen måte, så synes jeg OO nå virker tregere, mindre på hugget, mindre spenstig, og samtidig svakere (ble lett puffet bort av pjokkene på Start) enn i vinter.

                              Hadde han spilt godt, og kommet til mange sjanser, men brent disse, så hadde jeg vært tilbøyelig til å si det var mest psykiske problemer. Imidlertid virker OO dau i kroppen, så det er mest sannsynlig feiltrening.

                              Litt stygt sagt (nå blir mange sure her), så virker det som om han er blitt satt på et treningsopplegg i LSK som har gitt han agressiviteten til Sundgot, spensten til Winsnes og teknikken til Søgård. Her er det bare å ringe Arne Sandstø for å høre om hvordan OO trente i Odd.
                              Moderate Winsnes Fanatics: Forbanna på Felt C - Frihet for RoyVaadal

                              Kommentar

                              • Stone
                                Seniormedlem
                                Forumonanist
                                • Sep 2006
                                • 225

                                #16
                                Kroppsmessig ser OO ut som en tettbygd sprinter og ikke en maraton løper (han så ihvertfall slik ut), ergo bør han trene mer som en sprinter.

                                Sprintere trener veldig intensivt, dette på grunn av overtall av muskelfiber type IIa og IIb som er veldig eksplosive og utvikler stor kraft over kort tid. Denne muskelfiber typen er ikke spesielt utholdene.

                                En maraton løper har overtall av muskelfiber type I, som igjen er veldig utholdene, men utvikler ikke så stor kraft, denne type muskelfiber tåler belastning over lang tid i motsetning til fibertype II.

                                Dette er to ytterpunkter, kun for å demonstrere forskjellen.
                                De aller fleste har en blanding av disse fibrene. Trening kan i en viss grad bestemme noe av dette, men mest av alt går det på de genene og den kroppen man er født med.

                                Så klart må OO trene kondisjon og løpe som alle andre på laget, men han hadde hatt mer utbytte av korte intensive intervaller, enn langkjøring og mengde trening.
                                En person med overtall av de hurtig og sterke fibrene blir veldig lett overtrent, jeg mistenker at dette er tilfellet med OO.

                                Jeg påberoper meg ingen kunnskap om LSK sine treningsopplegg, men kommer med en mening om en spillers form sett utenfra.
                                Individualisering er et meget viktig begrep, selv innenfor lag idretten!

                                Kommentar

                                • sigurdsen
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Aug 2006
                                  • 1818

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Percy Nilegård
                                  Helst trolig vanskeligere enn i LSK?
                                  Var jo ingen typiske målscorere i odd.. ikke vanskelig å bli toppscorer i den klubben var det jeg meinte

                                  Kommentar

                                  • andersmm
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Aug 2006
                                    • 5764

                                    #18
                                    enkelt svar...
                                    mannen er det største nervevraket jeg har sett på en fotballbane...
                                    utfordringen er å heve selvtilliten og senke skuldrene hans... etter å ha sett hva han kan gjøre, så er det jo åpenbart at det er psykisk...
                                    om han er overtrent så skal han alikevel klare å behandle ballen litt bedre, og holde roen mer... i det siste har jo søgård fremstått som zidane i forhold...
                                    tror ikke det har en dritt med fysikk å gjøre...
                                    "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                                    Kommentar

                                    • Stone
                                      Seniormedlem
                                      Forumonanist
                                      • Sep 2006
                                      • 225

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av andersmm
                                      mannen er det største nervevraket jeg har sett på en fotballbane...
                                      utfordringen er å heve selvtilliten og senke skuldrene hans... etter å ha sett hva han kan gjøre, så er det jo åpenbart at det er psykisk...
                                      om han er overtrent så skal han alikevel klare å behandle ballen litt bedre, og holde roen mer... i det siste har jo søgård fremstått som zidane i forhold...
                                      tror ikke det har en dritt med fysikk å gjøre...
                                      Symptomer på overtrening;

                                      -blir lett trett
                                      -søvnforstyrrelser
                                      -kan gå ned i vekt
                                      -svetting/nattsvetting
                                      -hodepine
                                      -svimmelhet
                                      -hjertebank
                                      -økt hvilepuls
                                      -liten evne til å ta seg inn igjen.
                                      -indre uro
                                      -deprimert

                                      Ikke lett og holde roen og bevare selvtilliten med slike symptomer eller...?!
                                      Viktig og forstå at det fysiske og psykiske hører tett sammen.

                                      Kommentar

                                      • stian
                                        Seniormedlem
                                        Forumonanist
                                        • Sep 2004
                                        • 156

                                        #20
                                        Støtte!

                                        Tror nokk at vi kan få han på et bedre nivå vis vi tar i skikkelig å backer han opp hundre prosent!
                                        Foreksempel i neste kamp før kampen kan alle ta i skikkelig å synge OO sangen;P

                                        Tror han vill få bedre selvtillit av dette!;P:lsk:
                                        stian;);)

                                        Kommentar

                                        Working...