Kan vi vinne en sak mot Fevennen i PFU (rasisme-saken) ?

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gj
    Seniormedlem
    • Nov 2003
    • 3360

Kan vi vinne en sak mot Fevennen i PFU (rasisme-saken) ?

Jeg er faktisk (dessverre) ikke ferdig med saken der Fædrelandsvennen påstod at det var rasisme på KFL-forumet.

Den eneste måten å renvaske KFL på er å ta saken inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU) som behandler saker fra folk og organisasjoner som føler seg urettmessig behandlet i pressen. Dersom en klage vinner fram må Fevennen trykke en sak om at de er felt i PFU. Dersom en klage ikke vinner frem kan saken avvises - eller PFU kan uttale at Fevennen ikke brøt god presseskikk i det aktuelle oppslaget. Uansett vil sannsynligvis en eventuell klage skape mer publisitet rundt denne saken.

Det finnes altså både fordeler og ulemper ved å ta saken inn for PFU.

Vi i modteamet sitter på hele den omtale diskusjonen, og kan dokumentere denne. Og selv om det riktignok var grov hetsing, var det aldri rasisme på KFL-forumet.

Men spørsmålet blir altså: Tror dere at KFL kan vinne frem med en klage til PFU på denne saken?

Kjør i vei en konstruktiv debatt!
  • Guling
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jun 2004
    • 484

Link til Fevennens sak:

Kommentar

• Guling
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Jun 2004
      • 484

Rasisme er en veldig alvorlig anklage - dersom et inntrykk av at KFL er rasistisk fester seg ute blant folk, så er det utrolig dårlig PR. Derfor burde aviser være utrolig forsiktige med å feste en rasistisk merkelapp på en bestemt gruppe. Og når påstanden i tillegg er feil, så har avisen og journalisten dummet seg ut totalt.

Nå husker ikke jeg helt hva som ble sagt her på forumet, men dersom det åpenbart ikke var rasistisk og PFU tar seg bryet med å behandle det, så ser jeg ingen grunn til at de ikke skulle gi oss medhold.

Et annet faktum er at vi kanskje ville blitt sett på som kjipe og langsinte dersom vi bestemte oss for å legge fram denne saken nå...

Kommentar

• Ola
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 1651

Det hadde vært veldig spennende å sett denne saken blitt tatt opp. Rettspraksisen av en sånn type sak kunne faktisk fått store konsekvenser. (Kanskje fått tilnavnet "Kanari-dommen" historisk. )

Om dere vinner frem eller ikke avhenger helt og holdent av definering av begrepet "rasisme", som er til de grader utvannet og frynsete. Jeg ser på sjansene som 60/40 i KFL favør, og selv med tap tror jeg det kan komme noe godt ut av den.

Kommentar

• gj
          Seniormedlem
          • Nov 2003
          • 3360

Opprinnelig skrevet av Guling
          Et annet faktum er at vi kanskje ville blitt sett på som kjipe og langsinte dersom vi bestemte oss for å legge fram denne saken nå...
          Det er en av ulempene med en klage. Samtidig er det kanskje mulig med å få en litt mer saklig debatt rundt en eventuell klage nå, som vi har fått saken litt mer på avstand.

Selv om jeg personlig ikke er ferdig med saken enda, har jeg fått den i mye større grad på avstand nå. Dermed er jeg i stand til å være mer saklig i forhold til den. I uken(e) rett etter oppslaget var jeg bare sint...

Forøvrig ligger diverse klagestatistikk fra PFU her:

I PFU-databasen kan man søke på gamle saker:

Vær Varsom-plakaten, som PFU feller på bakgrunn av:

Kommentar

• KFL41
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • May 2004
            • 3648

Vi fikk jo beskyldninger om at det var grov rasisme. Det var det uansett ikke, da det er tvil om hvorvidt det i det hele tatt var rasisme som ble skrevet ned. Men det er vel noen jusskyndige i KFL som kanskje har bedre kvalifikasjoner til å vurdere om vi har en god sak eller ei. Det var uansett snakk om grov sjikane som vi ikke akkurat var heldige med.
            Last edited by KFL41; 04.10.2006, 17:34.

Kommentar

• gamle-perta
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Sep 2004
              • 2418

Av ymse årsaker har jeg hatt en del med PFU å gjøre....
              Fævennen-saken er "artig", men samtidig litt vrien.

1) Det er et forum som er kilde til alt. Forum/blogg er kanaler som pressens organer vrier hodene sine rundt på hvordan de skal forholde seg til. Inkl PFU.

2) KFLs leder innrømmer litt "skyld" ved å svare at "disse innleggene er nå slettet". Hvordan kan PFU da være sikre på at de får tilgang til alt "bevismateriale"? Hva var det Fævennen leste som de laget saken sin på bakgrunn av? Hva har de tatt vare på av dokumentasjon?

Likevel er det avisen som sitter med beviskravet på seg, og temaet og ordbruken i artikkelen er så konkret at dette bør fatte interesse. De har stemplet en hel organisasjon.

Utfordringen er at PFU har veldig mange saker liggende.
              Derfor er det svært viktig å bygge en god argumentasjonsrekke for å ha mulighet til og få saken opp til behandling.

Mvh
              Gammer´n
              Mvh
              Gammer´n (Per T)

Kommentar

• RoyVaadal
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2004
                • 4055

For å komme litt tilbake til sakens kjerne.
                Det var uten tvil mye drittkasting spesielt til David Nielsen, som f.eks. "horesønn av en danske". Men det eneste vi fant som kunne minne om rasehets var ordet "bladn.eger". Men dette er visstnok bare et annet ord for journalist, og da er det vel ikke rasehets.

Men her er noen ting som PFU må ta stilling til:
                • Kan journalisten kalle det rasehets når en mørkhudet spiller hetses uten rasekoblinger ("danske" er vel ikke rasehets!?)
                • Visste forfatteren av ordet "bladn.eger" at dette ikke var rasehets. Selv om vi og denne personen veit det nå i ettertid, så er spørsmålet om dette blei brukt som rasehets når innlegget blei sendt.
                Jeg prøver ikke å frikjenne Fevennen på noen som helst måte. Men vi må sette oss inn i de svakeste punktene i vår klagesak og vurdere om dette er godt nok til å vinne saken.
                RoyVaadal.

Kommentar

• Rønnern
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 6690

Det som jeg tror kanskje kan tale i mot i en slik klagesak er at nivået her inne var fantastisk lavt. Det var som en lightversjon av Kjernen sitt debattforum.

Selv om det nok skal bli vanskelig for Fevenne å argumentere for bruken av ordet rasisme, var det så mye drittslenging her at det var til å bli flau av, dersom jeg hadde brydd meg nevneverdig.

Personlig mener jeg at et supporterforum for en gjeng, i hovedsak, gutter i sine beste alder, kan ha litt røff sjargong. Det er dog liten tvil om at den jevne mann og kvinne nok ville undret seg litt over enkeltes omgang med det norske språk, dersom de leste forumet her etter nevnte kamp. Og det taler vel neppe til vår fordel, da det nok ligger et element av skjønnsmessig vurdering i slike saker.
                  Mvh Ronnie "The Runner"
                  LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• gj
                    Seniormedlem
                    • Nov 2003
                    • 3360

Opprinnelig skrevet av Rønnern
                    Selv om det nok skal bli vanskelig for Fevenne å argumentere for bruken av ordet rasisme, var det så mye drittslenging her at det var til å bli flau av, dersom jeg hadde brydd meg nevneverdig.
                    Alle er enige i at nivået var lavt. Og det legger vi heller ikke skjul på.

Hele poenget er at det er en lang vei fra en artikkel der innlegg på KFLs forum hadde blitt beskrevet som bestående av grov hets og/eller grove ukvemsord, til å si "Start-spillere rasehetset av LSK-supportere" (som var FVs overskrift).

Det eneste ordet som kan tolkes i mot rasisme er det nevnte ordet bladn_eger (og selv det ordet er det faktisk diskusjon rundt). Så selv i overskriften gjør altså Fevennen et overtramp ved å gi inntrykk av at det var flere rasisme-innlegg!

Det skal faktisk en del til for å sette merkelappen "rasister" på en gruppe, og jeg tror det er her en eventuell klage har sitt sterkeste kort. For at Fevennen skulle hatt hold i sine påstander, måtte de hatt flere innlegg å bygge saken sin på.

Forøvrig minner jeg om at det er mulig å opprette en profil der PFUs sekretariat kan gå inn og se gjennom tråden med alle modererte (slettede) innlegg.
                    Om dette er en arbeidsmetode de bruker (i forhold til pertas punkt 1), er jeg kanskje heller i tvil om. På den annen side må det være i deres interesse å få frem alle fakta i saken, slik at de derfor også bør være interessert i det. Men poenget er altså at vi kan vise full åpenhet rundt tråden, dersom nødvendig.

Kommentar

• okb
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 2377

Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                      Likevel er det avisen som sitter med beviskravet på seg, og temaet og ordbruken i artikkelen er så konkret at dette bør fatte interesse. De har stemplet en hel organisasjon.
                      Fædrelandsvennen mener at flere LSK-supportere kommer med grov rasisme på KFLs debattforum, men ikke et eneste sted i artikkelen kommer man med sitater eller gjengivelser. Bevisføringen er jo minimal overfor leserne, og ikke misnt som du skriver, når de stempler en hel organisasjon.

-okb!
                      Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

Kommentar

• xeR
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Jan 2004
                        • 11206

Jeg synes vi skal klage jeg. Dette skader jo definitivt rykte. Denne saken er også prinsipielt viktig for andre debattforum i fotballnorge. Her er det litt større takhøyde i samfunnet ellers og bruken av ironi er relativt stor. At en/noen har brukt ord som går på rase er ikke noe unormalt, men det å stemple en hel grupep som rasister pga dette er helt feil. Det blir det samme som å si at alle nordmenn er rasister bare for at Gry Edna på Toten kalte Omar for en pakkis på supern forrige fredag. De fleste som ferdes på ett slikt forum er klar over at innlegg som postes kan variere i "kvalitet" og seriøsitet. Jeg synes Dette menighetsbladet har gått langt over streken, makan til usakelig artikkel skal man lete lenge etter. Her har man rett å slett sitti på ett kontor og dikta opp en story for å selge mest mulig aviser.

Til slutt vil jeg bare si dette, KFL er en organisasjon bestående av medlemmer fra mange samfunnslag, kulturer og vi har menge medlemmer som ikke er etnisk norske. Hvis KFL hadde vært så fordømt rasistiske så vil jeg våge å tro at disse medlemmene hadde meldt seg ut såpass fort.
                        Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• Fugla- patriot83
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Jan 2005
                          • 1241

Opprinnelig skrevet av xeR
                          Jeg synes vi skal klage jeg. Dette skader jo definitivt rykte. Denne saken er også prinsipielt viktig for andre debattforum i fotballnorge. Her er det litt større takhøyde i samfunnet ellers og bruken av ironi er relativt stor. At en/noen har brukt ord som går på rase er ikke noe unormalt, men det å stemple en hel grupep som rasister pga dette er helt feil. Det blir det samme som å si at alle nordmenn er rasister bare for at Gry Edna på Toten kalte Omar for en pakkis på supern forrige fredag. De fleste som ferdes på ett slikt forum er klar over at innlegg som postes kan variere i "kvalitet" og seriøsitet. Jeg synes Dette menighetsbladet har gått langt over streken, makan til usakelig artikkel skal man lete lenge etter. Her har man rett å slett sitti på ett kontor og dikta opp en story for å selge mest mulig aviser.

Til slutt vil jeg bare si dette, KFL er en organisasjon bestående av medlemmer fra mange samfunnslag, kulturer og vi har menge medlemmer som ikke er etnisk norske. Hvis KFL hadde vært så fordømt rasistiske så vil jeg våge å tro at disse medlemmene hadde meldt seg ut såpass fort.
                          Enig!

Og jeg vil bare gjøre oppmerksom på at KFL, akkurat som LSK, består av katolikker, protestanter og muslimer.

Og ja, KFL er i mot vold og rasisme!

Syns heller Kristiansand kan feie for egen dør ift. Uwes behandling i Kristiansand.
                          -- Lenge Leve Lillestrøm!! --
                          Galskap er bare begynnelsen når du blir med...

En god latter forlenger livet. Værsågod - her er noen minutter ekstra til livet ditt.

Kommentar

• MedlemNR35
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Mar 2004
                            • 905

Journalistikk på sitt beste-eller kanskje værste.

De får et tips av en eller annen nisse som har lest dette ene ordet som stod noen minutter og kjører sak.Er nesten 100% sikker at at journalisten ikke engang var inne å leste på forumet her men var mere opptatt av å få kommentarer fra diverse spillere denne "rasismen" hadde gått ut over.

Elendig journalistikk og jeg ser ingen grunn til at vi ikke skal få en unnskyldning fra den kanten.

Kommentar

• Rønnern
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 6690

Opprinnelig skrevet av xeR
                              men det å stemple en hel grupep som rasister pga dette er helt feil. Det blir det samme som å si at alle nordmenn er rasister bare for at Gry Edna på Toten kalte Omar for en pakkis på supern forrige fredag.
                              Nu vel. Nå skrev ikke Fevennen at alle i KFL er rasister, ei heller at alle på forumet her er rasister. De skrev vel "bare" at Nielsen og Valencia ble rasehetset av enkelte på dette forumet.

Dersom det virkelig var rasistiske innlegg på dette forumet, ville Fevennen helt klart slippe unna med det de skrev og noe annet skulle bare mangle.
                              Mvh Ronnie "The Runner"
                              LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• LSK N/B
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Apr 2006
                                • 830

Jeg synes dette er noe som burde sendes inn. Det er greit å finne ut hva den "virkelige" verden mener om denne saken, for dette kommer til å skje igjen. Om ikke annet får vi sikkert noen rettningslinjer for hva som kan og ikke kan skrives på dette forumet.
                                03.08.08 på felt F skjedde det for første, andre og tredje gang!

Nei til NFF!

Kommentar

• reka
                                  Seniormedlem
                                  --==FORUMRUNKER==--
                                  • Aug 2005
                                  • 13278

Jeg har ved flere anledninger fått dette "rasist" stemplet tilbake fra kolleger og folk på nettet som bl.a. har lest det i avisene som refererte Fevennen. De fleste er av den oppfatning at mange enkeltmedlemmer ytret seg rasistisk, men at KFL nå "sensurerer" problemet. For å være helt ærlig kan jeg ikke forstå hvorfor dette ikke har blitt tatt med PFU tidligere? Fevennen har begått flere grove overtramp i denne saken, og jeg er også overbevist om at generaliseringen fra enkeltinnlegg på forumet til hele kanarifansen som organisasjon ville blitt felt selv om kommentarene var klart rasistiske.

Kommentar

• Gale Isbre
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Dec 2005
                                    • 1164

Hvis PFU får tilgang på ALLE slettede innlegg, så vil avisen sannsynligvis få medhold. Ett innlegg (det er vel dessverre ikke mer som skal til) inneholdt ordbruk som de fleste nok vil karakterisere som mer åpenbar rasehets enn blad-ordet. Dette innlegget ble slettet før kampen ble blåst av, men det var der.

Når man vet hvor høyt lista ligger for å bli felt i PFU, og samtidig hvor liten konsekvensen er, så er jeg skeptisk til å rapportere dette. Uansett hvor forbannet jeg er på Fevennen.

Kommentar

• veiron
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6267

Opprinnelig skrevet av Fugla- patriot83
                                      Enig!

Og jeg vil bare gjøre oppmerksom på at KFL, akkurat som LSK, består av katolikker, protestanter og muslimer.
                                      Og ateister.

Kommentar

• holmiz
                                        The kjøkken-kanariz
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 6064

Hva er status i denne saken, ble det tatt til PFU?
                                        Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
                                        Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

Working...