Spillestil & 3-5-2? Hva mener dere?

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Ballkunstneren
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2006
    • 780

Spillestil & 3-5-2? Hva mener dere?

Tror faktisk at 3-5-2 er en bedre formasjon for lillestrøm for øyeblikket.

Lillestrøm har alle spillertypene til en slik formasjon også i tillegg til at dette ville bringe mer stabilitet i laget, ved at de blir bedre defensivt. I tillegg til at de kan kjøre flere frem offensivt hvis de vil.

Med søgård & Wehrmann bak koren vil bli massive defensivt i tillegg til at vi kan få flere kontringer ved å stå høyt å ta ballen høyt på banen i stedet for at søgård løper seg i hjel baki der.

Det gjelder å tenke smart. Når spillere sparer krefter defensivt vil der være mulig å være mer presise offensivt og ha mer krefter i kontringene. På denne måten vil Koren også få enda mer spillerrom offensivt. Han kommer jo ikke å trenge å løpe tilbake i det hele tatt...

------------------------ Muller ------------------------
    ----------- Rambekk kippe andresen -------------
    Riise ------------------------------------------ Shane
    ------------- Søgård ---------- Kasey ---------------
    ------------------------ Koren -------------------------
    --------- Occean ---------------- Mykle --------------

I tillegg så har vi spillere som kan konkurrere på flere av plassene.

Midtstoppere: Foss & Bertheussen
    Høyre: Cyril, Danton.
    Venstre: Husar, Strand (som nok passer bedre i et slikt system enn offensivt i en 4-4-2)
    Midtbane: Kiko
    Angrep: Sungodt & Diomade

Det eneste som bekymrer meg er midtbanen og mangelen på alternativer ved skader. Vi kunne trengt en eller to nye sentrale midtbane spillere. Spessielt med tanke på at noen forsvinner uansett, men mest for å fylle ut stallen.

Dessuten så er jeg litt lei talentutviklingen til LSK, det som er optimalt i mine øyne er å ha 11 faste som holder tippeliganivå for så å ha 6 unge spillere på benken som banker på døren og som nærmer seg førsteelleveren + keeper da...

Hva mener dere?? 4-4-2 eller 3-5-2? Eller kanskje noe annet?
  • krisruds
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • May 2005
    • 839

Opprinnelig skrevet av Ballkunstneren

----------- Rambekk kippe andresen -------------
    ------------- Søgård ---------- Kasey ---------------
    --------- Occean ---------------- Mykle --------------

I tillegg så har vi spillere som kan konkurrere på flere av plassene.

Midtstoppere: Foss & Bertheussen
    Høyre: Cyril, Danton.
    Venstre: Husar, Strand (som nok passer bedre i et slikt system enn offensivt i en 4-4-2)
    Midtbane: Kiko
    Angrep: Sungodt & Diomade
    Jeg mener også dette er kanskje den beste måte og spille på. Men jeg vil denne oppstillingen som et utgangspunkt. MEN....
    Jeg ville nok ha spilt litt skeivt, slik at Rambekk er litt ut mer ut mot høyere og at Shane faller litt mer ned på vestre back, ikke slik at det blir en 4-4-2, men dere skjønner sikkert. På den måten får Riise litt er offensivt spillerom, men i forsvar faller vi selvsagt ned som en 5-3-2
    I forhold til lagoppstillingen din ville jeg nok akkurat nå ha brukt Arild og Mifsud som spisser i utgangspunktet. Jeg synes Shane har vært et av årets beste spillere, derfor er det greit og bruke han istede for Husar som jeg ikke kjenner mye til ennå, men etter hva han liker og spille (venstreback/vestreving) så er kanskje han et bedre valg etterhvert.
    krisruds medlem av KFL siden 1996

OI OI OI nå har vi det morro :)

BTW: Jeg leser ikke korektur på mine innlegg, det orker jeg ikke pga mange skrivefeil.

Kommentar

• mr.Jordbakke
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Jun 2005
      • 3845

Hva med 3-4-3?

------------- Rambekk kippe andresen -------------
      ----------------------- Søgård -------------------------
      --------- Mifsud ------------------ Mykle --------------
      ------------------------Gilbert---------------------------
      NB! Sitering av mine innlegg kan ikke forekomme i andre medier enn dette forum uten skriftlig avtale med undertegnede.

Mvh
      Mr.Jordbakke

Kommentar

• krisruds
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • May 2005
        • 839

Bra angrep er et bra forsvar er det noe som heter. Men tror det kanskje 3-4-3 blir litt for offensivt. Men man veit ikke.
        Men med:
        --------- Mifsud ------------------ Mykle --------------
        ------------------------Gilbert---------------------------
        Så tror jeg Mifsud og Mykle blir litt for svake til og jobbe hjem.
        --------- Mykle ------------------ Gilbert --------------
        ------------------------Mifsud---------------------------
        Ville nok ha vært et bedre alternativ pga at Rober liker og falle ned høyere når han spille framskutt midtbane, derfor er det bedre at det er Arild som tar den veste spiss pos pga han er vel den som er den beste til og løpe hjem av de 3 på topp. På den måten faller vi ned til et 5-3-2 i forsvar.

BTW: Jeg leser ikke korektur på mine innlegg, det orker jeg ikke pga mange skrivefeil.

Kommentar

• Lars
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Feb 2004
          • 6156

Mulig dette ikke er så viktig for de fleste av dere, men trebackslinja som er trent inn er med Pål Steffen på høyre, Kippe på venstre og Rambekk som sweeper.

Som sagt i en annen tråd er jeg imot å legge om til 3-5-2, da dette mest sannsynlig vil svekke oss offensivt.

Kommentar

• krisruds
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • May 2005
            • 839

Opprinnelig skrevet av Lars
            Mulig dette ikke er så viktig for de fleste av dere, men trebackslinja som er trent inn er med Pål Steffen på høyre, Kippe på venstre og Rambekk som sweeper.

Som sagt i en annen tråd er jeg imot å legge om til 3-5-2, da dette mest sannsynlig vil svekke oss offensivt.
            Det du sier om trebacklinja stemmer nok, men tror ikke dette bil svekke oss noe, pga at vi SKAL klare og falle tilbake som et 5-3-2 system. Dette er jo egentlig bare tall, men det har faktisk noe og si om hvordan vi vil spille.
            Men med 3-5-2 så vil vi kunne stå høyere og legge mer press. Noe jeg tror vil gjøre oss bedre i det offensive.

Kommentar

• Ola
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2003
              • 1651

"Fight fire with fire" mener nå jeg. Hvis noen møter oss med 4-4-2 så svarer vi med 2-4-4. Et godt eksempel på 2-4-4 kunne vært;

Heinz
              Rambekk-Kippe
              Riise-Koren-Søgård-Martin
              Myklebust-Sundgot-Occean-Mifsud

Tenk hvis noen møter oss med 4-5-1

Kommentar

• Sem
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Mar 2005
                • 1626

Jeg mener 3-5-2 og 4-4-2 i praksis fungerer rimelig likt med tanke på backenes offensivitet, bare at i en trebackslinje er det tre "stasjonære" forsvarsspillere, mens i en firebackslinje er det to.

En annen ulempe, sånn jeg ser det, med en trebackslinje, er at man da ikke har doble kanter. Det er lettere som back å komme fram på kanten om du har en kantspiller liggende foran deg. Overlapp og veggspill er det vanskelig å utføre aleine. Jeg tror 4-4-2 gir et sterkere kollektiv enn 3-5-2/5-3-2.

Jeg er enig i at 3-5-2 ser utrolig spennende ut på papiret, da vi får se spillerne i roller de antakeligvis passer inn i (isolert sett). Jeg tror også systemet ville fungert utmerket i Football Manager (jeg ville ikke nølt med å bruke det der), men i praksis tror jeg kantspillet vil svekkes av å legge om til denne "offensive" formasjonen.

Kommentar

• Ballkunstneren
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • May 2006
                  • 780

Opprinnelig skrevet av Sem
                  Jeg er enig i at 3-5-2 ser utrolig spennende ut på papiret, da vi får se spillerne i roller de antakeligvis passer inn i (isolert sett). Jeg tror også systemet ville fungert utmerket i Football Manager (jeg ville ikke nølt med å bruke det der), men i praksis tror jeg kantspillet vil svekkes av å legge om til denne "offensive" formasjonen.
                  3-5-2

Det som er viktig med denne formasjonen er at midtbane spillerne er bevegelige både i oppbyggingen & støtte og i kontringsspillet. DVS at Wehrmann & Sørgård har hver sin side å passe på når laget har ballen, men trekker inn i midten igjen når motstanderen har ballen. Dette vil i stor grad hjelpe backene som har en stor oppgave.

Backene vil heller ikke falle helt tilbake med en gang, men vil ligge likt med de defensive midtbanene og jage kontringer. De skal bare falle helt tilbake når en mann på deres side raser forbi dem... Men da må backen på motsatt side holde seg høyere for at kontringssjansen fortsatt skal være der.

Det er mye som må stemme med en formasjon. Men det beste er å la spillerene spille fritt og bli vant med hverandre. Men treneren har også mye å si. Jeg er sikker på at vi på denne måten vil kunne ha et større press på motstanderen og jeg tror det er verdt å prøve.

Kommentar

• Sem
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Mar 2005
                    • 1626

Opprinnelig skrevet av Ballkunstneren
                    Backene vil heller ikke falle helt tilbake med en gang, men vil ligge likt med de defensive midtbanene og jage kontringer. De skal bare falle helt tilbake når en mann på deres side raser forbi dem... Men da må backen på motsatt side holde seg høyere for at kontringssjansen fortsatt skal være der.
                    Sånn kan da motsatt back operere også med firebackslinje. Da blir det altså i praksis 3-5-2 på defensiven. Jeg er helt klart tilhenger av at motsatt back skal ha mer enn øye til kantspilleren på sin side, både for å kunne bryte og for å kunne komme kjapt i angrep.

Dette er jo bare tall på et papir. Etter mitt syn blir ikke 3-5-2-formasjonen like fleksibel hverken defensivt eller offensivt, av den grunn at det da benyttes tre mer eller mindre reine midtstoppere uten samme offensive kvaliteter. Jeg synes det er sløsing av offensiv slagkraft.

Kommentar

• MedlemNR35
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Mar 2004
                      • 905

Så jo åssen det fungerte for England i dag.

Kommentar

• Brannslange
                        Juniormedlem
                        Bøffelpromp
                        • Oct 2005
                        • 17

Opprinnelig skrevet av Sem
                        Dette er jo bare tall på et papir. Etter mitt syn blir ikke 3-5-2-formasjonen like fleksibel hverken defensivt eller offensivt, av den grunn at det da benyttes tre mer eller mindre reine midtstoppere uten samme offensive kvaliteter. Jeg synes det er sløsing av offensiv slagkraft.
                        For å si det sånn. Dersom Lillestrøm bare blir LITT mer stabile bak ved å legge om til 3-5-2 er det i mine øyne verdt det. Det er ikke offensiv slagkraft Lillestrøm har manglet denne sesongen, det er deffensiv trygghet.

Kommentar

• Bekkis
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Sep 2005
                          • 441

i 3-5-2 formasjonen stiller det store krav til backen/vingen. vi har spillere i de posisjonene som klarer den utfordringen. BH Riise er en knallgodt eksempel på en god spiller i 3-5-2. Han har gode defensive kvaliteter og gode kvaliteter offensivt. Når vi bruker typer som Kasey og espen, evt kiko, som er deffensive drivkrafter vil det være gode muligheter for ving/backene å være med i angrep. da vil en av de defensive ankrene trekke inn i det rommet hvor ving/backen skulle ha vært. sånn sett tror jeg 3-5-2 formasjonen passer godt for LSK.
                          4-4-2 gir bedre styrke på kanten med overlapper ol, men sånn jeg synes lillestrøm spiller nå så spiller de en mye mere direkte stil, gjennom forsvarsledd, med innlegg nå og da...

Uwe sin drøm er jo også å spille 3-5-2

Kommentar

• Lars
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2004
                            • 6156

Hvordan vet du det?

Det eneste jeg har hørt Uwe si er at hans ønske er å spille 4-4-2 dersom spillerstallen tillater det. Dette ble sagt i forbindelse med at vi prøvde mange formasjoner i 2005, alt fra 3-5-2/5-3-2 til 4-2-3-1.

Kommentar

• Bekkis
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Sep 2005
                              • 441

Det har han uttalt...

Kommentar

• Lars
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2004
                                • 6156

Når, hvor, i hvilken sammenheng osv?

Kommentar

• Bekkis
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Sep 2005
                                  • 441

Trur det var i rb, rett etter at han tok over som trener. han mente at det var den spillestilen 3-5-2 er som er den fotballen som han liker best...

Kommentar

• Raskolnikov
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Sep 2005
                                    • 1453

Opprinnelig skrevet av Bekkis
                                    Trur det var i rb, rett etter at han tok over som trener. han mente at det var den spillestilen 3-5-2 er som er den fotballen som han liker best...
                                    Det der tror jeg fint lite på. Jeg er ganske sikker på at han uttalte at han likte 4-4-2 best, dersom man har spillertypene til det. Ellers synes jeg dette er en utrolig dum debatt. Når har vi spilt 4-4-2 under Uwe i to år og spillerne vi har kjøpt inn er kjøpt for å spille 4-4-2. Det sier seg selv at Uwe satser på 4-4-2 når vi har spilt det stort sett hver kamp under ham. Å bytte formasjon noen runder før serieslutt er omtrent det samme som å si "jeg har ingen tro på det jeg driver med". Jeg undres også på hvor mange storlag rundt omkring som spiller med 3/5 bak. Kan Ballkunstneren eller noen annen si sist et lag vant Premier League, Serie A eller Primera Division med 3-5-2 / 5-3-2?
                                    Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

Kommentar

• iL
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Jan 2004
                                      • 10771

vi kan synes så mye vi gidder, faktum er at det ikke har noen innvirkning på slik LSK spiller.
                                      Kanarifugla flyr høyt i år!

Kommentar

• Bekkis
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Sep 2005
                                        • 441

3-5-2 er mere tysk spillestil... Mange av de tyske storlagene spilte 3-5-2 noen år tilbake. Tyskland er også en stor liga. Vil også si at LSK har spillertypene til 3-5-2... forsvarsrekka er veldig grei, det er midtbanen og spissa også

Kommentar

Working...