hva koster en dommer?
Collapse
X
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Jeg vet ikke om noen fikk med seg at våre vålenga innbyggere på Åråsen sto og holdt med Tromsø under kampen. Det var også,ut fra det jeg har hørt idag,flere enga supportere på Åråsen igår hos Tromsø. Selvfølgelig ikke i entra drakt,men sivilkledde. Mulig et kjøp av dommer........?
Tror vel ikke det,men man kan jo begynne og lure da:twisted:nr 7
Kommentar
-
Ser ut som om NFF lar en "fersking" dømme kampen Odd - LSK. Forhåpentligvis en som ikke allerede er "i lomma" til en av de andre aktørene i tippeligaen.
kilde:
Hentet fra Wikipedia:
Tom Harald Hagen, født 1978, er en norsk fotballdommer fra Grue i Hedmark. Han startet dommerkarrieren i 1994 og debuterte som Tippeligadommer i 21 serierunde i Tippeligaen i 2006 etter å ha dømt over 50 kamper i Adeccoligaen.Hagen representerer Grue IL og arbeider som lærer ved siden av dømmingen.Kommentar
-
Ser at Espen Berntsen ikke har fått noen kamp til helgen. Forhåpentligvis er ikke dette tilfeldig. Satser på at han har fått en skjult karanten av NFF. Men han er vel aktuell for e-cup så det kan vel til alt overmål være derfor han ikke dømmer.Kommentar
-
Eliteserien trenger en ny dommerstand.
Jeg vil ikke si at tiden har løpt fra de som dømmer idag.
De har aldri holdt mål.
Skrot Øvrebø, Berntsen, Ditlefsen og fremfor alle han pålen med shit: Skjerven eller hva faen han heter.
Han som alltid dømmer RBK til seier og LSK til tap.
Han kan få brenne på bålet til evig tid.
Hvorfor gjør ikke NFF noe med dette STORE problemt med åpenbart inkompetente kampledere, og utdanner noen ny, som er objektive, ser noenlunde staright og som tåler en 20 KM på en 90 minutter. Finnes ikke noen jævla SKOLE der man kan lære nye dommere hvordan det skal gjøres.
Klubbene satser jo det remmer og tøy holder og blir mødt med kampledere som i beste fall er komplette sidrompa amatører, i værste fall ikke nøytrale i tillegg, og NFF sitter der på jobb på det feite arslet sitt og leser knapt VG og Dagbladet. Da ville de i alle fall oppdaget problemet den veien?
Jeg er pisse lei av dette pakket nå.
Rune Pedersen må avskjediges umiddelbart, han er hovedansvarlig for hele miseren.LSK Norges beste lagKommentar
-
Ser ut som om NFF lar en "fersking" dømme kampen Odd - LSK. Forhåpentligvis en som ikke allerede er "i lomma" til en av de andre aktørene i tippeligaen.
kilde:
Hentet fra Wikipedia:
Tom Harald Hagen, født 1978, er en norsk fotballdommer fra Grue i Hedmark. Han startet dommerkarrieren i 1994 og debuterte som Tippeligadommer i 21 serierunde i Tippeligaen i 2006 etter å ha dømt over 50 kamper i Adeccoligaen.Hagen representerer Grue IL og arbeider som lærer ved siden av dømmingen.LSK Norges beste lagKommentar
-
Jeg kan ikke fatte og begripe noe annet enn at Berntsen må ha dømt med en mer eller mindre bevisst innstilling om at "her skal avgjørelsene gå i TILS favør". Selv om det blir fattet feilaktige avgjørelser pleier dommerne å "korrigere" dette slik at det ikke preger kampresultatet. Her kom avgjørelsene psom perler på en snor og all statistisk sannsynlighet tilsier at dette ikke var tilfeldig. Det sikreste tegnet:: Berntsen flyktet som en NOKAS-raner - han må ha VISST at han gjorde noe galt. I de kampene hvor det har vært kontroversielle avgjørelser har som oftest dommerne kommet med en uttalelse. I dette tilfellet: Ikke et pip!
Selv om en dommer ikke er blitt direkte bestukket kan han jo ha oppfattet at han ville oppnå personlige eller karriéremessige fordeler ved i dømme i TIL's favør. En slik opptreden ville nok utløst en grundigere undersøkelse rundt dommerens bakgrunn i større ligaer. Uansett burde dette medføre en gjennomgang av etiske retningslinjer generelt i dommerstanden. Dette er ikke inkompetanse eller dårlig dømming, det er bevisst/ubevisst partisk dømming aka juks.Kommentar
-
Steinar Nilsen ga sine instrukser til Espen Berntsen før kampen. Her er han sitert fra Aftenpostens papirutgave 24.10.: - Jeg snakket med dommer Berntsen før kampen og ba ham legge listen litt høyere enn vanlig ettersom det var så sleipt og vondt å spille.
Berntsen la i hvert fall listen høyt nok på straffesituasjonene til Occean, Koren og Sundgot.Kommentar
-
kilde:
Hentet fra Wikipedia:
Tom Harald Hagen, født 1978, er en norsk fotballdommer fra Grue i Hedmark. Han startet dommerkarrieren i 1994 og debuterte som Tippeligadommer i 21 serierunde i Tippeligaen i 2006 etter å ha dømt over 50 kamper i Adeccoligaen.Hagen representerer Grue IL og arbeider som lærer ved siden av dømmingen.
Men Berntsen var jo ung og lovende i sin tid han også, ref. innlegget mitt i denne tråden http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...?t=5761&page=3
Men fra spøk til revolver: Er det sånn at folk i denne tråden seriøst tror at Berntsen kan ha mottatt penger for å dømme i Tromsø's favør?Kommentar
-
Hagen var jeg i militæret sammen med... kvikk kar!
Men Berntsen var jo ung og lovende i sin tid han også, ref. innlegget mitt i denne tråden http://www.kanari-fansen.no/debatt/s...?t=5761&page=3
Men fra spøk til revolver: Er det sånn at folk i denne tråden seriøst tror at Berntsen kan ha mottatt penger for å dømme i Tromsø's favør?
Og ingen klarer å overbevise meg om at Berntsen faktisk ikke så det, fordi da hadde ikke han dømt fotball på det nivået over tid.
Men som noen sa tidligere her: Det er bare naivt å tro at det ikke eksisterer korrupsjon i Norge som i mange andre land. Vi tror bare at vi er så jævla fair og ordentlig her til lands, ingen doping, ingen korrupsjon! Bullshit!
Overalt hvor det er mye penger involvert (tapte inntekter ved nedrykk, ekstra inntekter ved RL, UEFA cup plass osv...) vil det alltid være noen som jukser.
Å se Espen Berntsen var omtrent som å se Johan Muhlegg på den berømte OL 3 mila. Altfor opplagt!Last edited by Totti21; 25.10.2006, 11:25.Kommentar
-
Jeg tror ikke at Berntsen er korrupt. Jeg kjenner ham som en seriøs og ambisiøs dommer og en svært hyggelig person. (Har dømt og trent sammen med ham i AFK for mange herrens år siden.) Men straffesituasjonen med Koren er totalt ubegripelig for meg. Berntsen er så godt plassert at han ikke kan ha unngått å se at forseelsen skjedde innenfor 16-meteren. Jeg lurer på hva som skjedde oppe i hodet på Berntsen som gjorde at han likevel ikke dømte straffe. Var det et flashback til samtalen med Nilsen før kampstart ("jeg må huske å legge lista høyt") eller var det tanken på konsekvensene ("Tromsø rykker ned hvis jeg dømmer straffe nå")? Faktum er at Berntsen tok noen feilaktige avgjørelser som sannsynligvis avgjør både medaljefordelingen og nedrykksstriden i Tippeligaen i år. Jeg aksepterer at dommere gjør feil fordi de ikke ser alt fra en god posisjon eller riktig vinkel, men jeg har problemer med at de dømmer feil når de helt tydelig får med seg hva som skjer på banen.Kommentar
-
Kommentar
-
Jeg skrev noe bombastisk i et annen tråd at dette var opplagt kampfiksing. Vel jeg moderer meg noe (er ikke så sint nå....) til å si at det generelt er naivt å bare blåse av slike påstander. I kampen på mandag stod det millioner av kroner på spill for TIL. Det er mange som har interesse av et nord - norsk flaggskip i eliteserien, f.eks. Tromsø kommune og næringslivet i nordområdene. Som distriktspolitikk er det jo også meget, meget viktig for NFF å ha et lag nord for Trondheim med i den øverste ligaen, og ikke anonymt bortgjemt i Addecoligaen. Økonomisk skulle det jo også bety endel for NFF. Slik skandaløs dømming som vi var vitne til på mandag, forekom jo også i kvalikk kampen mellom apene og Sandefjord i Valhall for noen år siden. Ingen tvil om at NFF den gang tjente millioner av kroner på at VIF totalt ufortjent beholdt plassen i Tippeligaen. Dommere kan, og har som alle andre dårlig dager på jobben, men et sted går grensa. Dømminga i de to nevnte kampen har ingen ting med en dårlig dag på jobben å gjøre,- hvem som gav instruksene kan en jo bare spekulere i.
Her i landet er det en ingrodd mentaliet til at slikt ikke skjer. Hvorfor skulle vi være undratt fra realismens mekanismer?
At Norge fremstår skinnhellig, betyr ikke at vi bestandig har rent mel posen i praksis. Bare se på den norske utenrikspolitikken f.eks. (uten sammenligning forøvrig) der vi utad står på barrieren som en fredskjempende nasjon, samtidig som vi har et par lukurative bedrifter som produserer våpen og ammo i stor skala, som blir brukt til drap og lemlestelse verden over. Det er rett og slett til å bli kvalm av.
Her og nå oppheves "kjøpt og betalt" som en klisje!Kommentar
Kommentar