Norges nestrikeste klubb???

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Øyvind
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2006
    • 292

    #21
    Hæ?

    Opprinnelig skrevet av gamle-perta
    Enig, det hadde vært bedre og fortsatt hatt gamle Åråsen.
    Gjeldfri...

    mvh
    Gammer´n
    Ser du ikke verdien av det nye Åråsen? Ville du heller hatt ståtribuner i tre, og et snitt per kamp på 5000? Tror du tv rettighetene hadde blitt like mye verdt om Åråsen og andre stadioner i Norge hadde tilbudt Tv2 og andre brune rønner å kommentere og sende fra. Tror du spillere i klasse som Koren, Mifsud etc hadde vært interessert i å spille på ei løkke?

    Vi må ikke nostalgien ta helt overhånd! Eiendomssatsingen vil gjøre LSK økonomisk trygge på sikt. Bidratt nasjonalt til gode tv-avtaler. Og IKKE minst; Før utbyggingen av Åråsen var snittet per kamp på ca. 5000, nå er det over 8000. Ta det over 13 kamper i serien hvert år, så ligger det en del ekstra inntekter bare der!

    Nye Åråsen har hevet LSK som klubb både økonomisk, publikumsmessig og sportslig.

    Å ønske seg tilbake til gamle Åråsen er bare helt håpløst!

    Kommentar

    • Torolf
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2004
      • 9574

      #22
      Opprinnelig skrevet av Øyvind
      Å ønske seg tilbake til gamle Åråsen er bare helt håpløst!
      Perta er en uforbederlig nostalgiker. Eller så glemte han ironitagger.

      Kommentar

      • Ola
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 1651

        #23
        Opprinnelig skrevet av Rønnern

        Kom med klubbene du.
        Dette var hva jeg skrev, så dette må være hva jeg svarer for, og hva jeg står inne for;

        "Det er mange måter å presentere statistikk på. Det er minst 4 klubber i Norge som har et vesentlig større økonomisk potensial og høyere verdi enn LSK."

        Klubbene er Rosenborg, Brann, Viking og Vålerenga. Rosenborg og Viking eier sine egne stadioner, i tillegg til å være "større" enn LSK på det kommersielle. Jeg baserer hovedsakelig uttalelsen på publikumsinntekter og markedsinntekter. Størrelsesorden 10-20 millioner pr år i merinntekter i forhold til LSK. Men i tillegg så nevner jeg økonomisk potensiale. Potensiale er f.eks veldig viktig på Oslo Børs, VIF scorer desverre høyt på dette feltet. (Se på FC Køben etter at de fikk egen stadion. VIF har garantert stadion innen 10 år.)

        Ved kreativ bruk av statistikk kan man få til det meste. (Som f.eks at Lillestrøm er Norges beste klubb, basert på kamper fra det siste halvannet året.) Jeg prøver bare å se nyansert på det.

        Kommentar

        • Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

          #24
          Opprinnelig skrevet av Ola
          Rosenborg og Viking eier sine egne stadioner,
          Rosenborg eier 56% av Lerkendal Stadion AS, resterende eies av kommune og andre private investorer. Men Rosenborg er riktignok en rikere klubb enn LSK.

          Den sportslige delen av Viking Stadion eies av Viking Fotball ASA, næringsarealene tilknyttet stadion eies av Hinna Park og Idrettens Hus. Viking FK eier vel drøyt 16% av Viking Fotball ASA.

          Ergo eier ingen av de nevnte klubbene sine egne stadionanlegg, selv om trønderne har aksjemajoritet.
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

          Kommentar

          • morten
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2004
            • 2156

            #25
            Jeg synes iallefall den jobben klubben har gjort i samarbeid med investor(er) som har spillt for fugla ,som brenner for klubben,som har fått inn spennende spillere som nesten har fått flere titler som har fått interessen for klubben til å ta helt av er et forbanna drømmescenario og tar av meg hatten for det!
            Kjempe Stolte LSK!


            Beklager en vannvittig talentløs setning men det var det jeg klarte å få ut med et øye og halveis bevistløs..Gleder meg til å følge klubben videre.
            Nattinatti tussefanter...
            Badekar
            http://www.youtube.com/watch?v=BwmrMUusqgI

            Kommentar

            • RoyVaadal
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2004
              • 4055

              #26
              Opprinnelig skrevet av Rønnern
              Rosenborg eier 56% av Lerkendal Stadion AS, resterende eies av kommune og andre private investorer. Men Rosenborg er riktignok en rikere klubb enn LSK.

              Den sportslige delen av Viking Stadion eies av Viking Fotball ASA, næringsarealene tilknyttet stadion eies av Hinna Park og Idrettens Hus. Viking FK eier vel drøyt 16% av Viking Fotball ASA.

              Ergo eier ingen av de nevnte klubbene sine egne stadionanlegg, selv om trønderne har aksjemajoritet.
              Vi diskuterer hvor mye klubbene eier.
              Det interessante må vel være hvor mye klubb+AS-er sitter igjen med hvis man skulle solgt hele stadionkomplekset etter å ha gjort opp lån med utenomklubbaktører/banker. Jeg skjønner at det er få som sitter med informasjon om reell salgsverdi, men det er vel mulig å gjøre et skikkelig grovanslag og komme med litt gjetninger.

              Nå har vi i denne tråden fått svar på diverse eierprosenter i både RBK og Viking, men ingen har klart å komme med info om størrelsen på LSK sitt stadionlån. Jeg mener bestemt at det er rundt 100 eller 200 millioner, men husker ikke lenger hvilket av disse to beløpa som gjelder.

              Nå kommer sikkert Rønnern til å vri seg unna dette med å mase om at man ikke skjønner forskjell på AS og klubb.
              RoyVaadal.

              Kommentar

              • 10.09.50
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Oct 2005
                • 1410

                #27
                Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                Nå har vi i denne tråden fått svar på diverse eierprosenter i både RBK og Viking, men ingen har klart å komme med info om størrelsen på LSK sitt stadionlån. Jeg mener bestemt at det er rundt 100 eller 200 millioner, men husker ikke lenger hvilket av disse to beløpa som gjelder.
                Jeg vet ikke jeg heller, men vi klarer kanskje å resonnere oss fram ut fra informasjonen vi fikk i RB da lånet ble refinansiert i vinter? Da ble det sagt 1) at lånet tidligere hadde hatt en fastrente på åtte prosent og 2) at besparelsen etter refinansieringen var på mellom fire og fem millioner. Hvis lånet er på hundre mill var årlig renteutgift tidligere åtte mill, og for å få en gevinst på mellom fire og fem millioner måtte man i så fall ha forhandlet seg ned til en rente på mellom tre og fire prosent. I så fall må fasterenteavtalen ha utløpt og blitt erstattet med flytende rente. Det har jeg problemer med å tro på. Jeg har mer tro på at man har klart å redusere fastrenten fra åtte til et sted rundt fem prosent (hos hovedpsonsor Nordea?). I så fall må lånet være ganske mye større enn 100 mill for å oppnå en gevinst i den størrelsesorden man flagget.

                Vi diskuterer hvor mye klubbene eier.
                Det interessante må vel være hvor mye klubb+AS-er sitter igjen med hvis man skulle solgt hele stadionkomplekset etter å ha gjort opp lån med utenomklubbaktører/banker. Jeg skjønner at det er få som sitter med informasjon om reell salgsverdi, men det er vel mulig å gjøre et skikkelig grovanslag og komme med litt gjetninger.
                Tja. Det er sikkert interessant å estimere verdien, men jeg vet ikke helt hvordan det evt skal gjøres. Det finnes mange andre metoder for å verdsette en virksomhet enn å regne på verdien av enkeltbygninger (slakteverdien). Mer relevant for oss er antakelig en verdsettelse ut fra virksomhetens inntektsevne. Men jeg er ikke kompetent. Prisvurderinger av virksomheter er en egen vitenskap for den aller flinkeste blårussen. Ut fra andre innlegg på lista vil jeg tro at Henrik kan hjelpe oss. Eller kanskje Torolf. Hvis han ikke er for fyllesjuk etter gårsdagens bursdagsfeiring.

                Men hvor viktig er det egentlig å finne salgsverdien? Vi skal jo for guds skyld ikke selge Åråsen og kjøpe Opticom. Det interessante er hvor stort overskudd eiendommen genererer i dag, og hvor mye den kan generere på sikt. Det gir penger vi kan bruke på splitter nye maltesere, tekniske slovenere, illsinte australiere og andre herligheter. I dag har stadionselskapene kommersielle leieinntekter på 22 mill og inntekter ved leie av banen på ca 1 mill, tror jeg. Trekk fra renter og andre utgifter og finn ut hvor mange maltesere det holder til. Dét er det interessante.

                Kommentar

                • Rønnern
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Nov 2003
                  • 6690

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                  Vi diskuterer hvor mye klubbene eier.
                  Det interessante må vel være hvor mye klubb+AS-er sitter igjen med hvis man skulle solgt hele stadionkomplekset etter å ha gjort opp lån med utenomklubbaktører/banker.
                  Ikke dersom man hensikten er å finne ut om LSK er landets nest rikeste klubb.

                  Men, i og med at man har ganske tette forbindelser mellom klubber og tilhørende ASer, så er ikke Roy helt på jordet. Men det blir nær umulig for oss på dette forumet å beregne verdien f.eks. av den sportslige delen av Viking Stadion som da Viking Fotball ASA er eier av.
                  Mvh Ronnie "The Runner"
                  LSK for alltid

                  Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                  Kommentar

                  • RoyVaadal
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2004
                    • 4055

                    #29
                    Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                    Det interessante er hvor stort overskudd eiendommen genererer i dag
                    Det er jeg enig i.
                    Det er her det virkelig er spennende å vurdere klubbene opp mot hverandre.

                    Men i forhold til diskusjonen om nestrikeste klubb (denne tråden og Fjøras uttallelser) så føler jeg at den var basert på et estimat om hvor store verdier LSK kunne være i stand til å realisere, i forhold til sine konkurrenter. Fjøra mente neppe at det er vi som har nestmest penger å bruke på vår elitesatsing?
                    RoyVaadal.

                    Kommentar

                    • RoyVaadal
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2004
                      • 4055

                      #30
                      Opprinnelig skrevet av Rønnern
                      Men det blir nær umulig for oss på dette forumet å beregne verdien f.eks. av den sportslige delen av Viking Stadion som da Viking Fotball ASA er eier av.
                      Vi kommer garantert til å bomme, men kanskje vi likevel gjør noen oppdagelser ved å sette opp forslag til konkrete tall. Når konkrete tall kommer på bordet, så dukker det ofte opp noen "eksperter" som kan korrigere i riktig retning. Bommer vi på 25 millioner så er ikke det nødvendigvis så farlig, i forhold til de store summene vi skal vurdere.

                      Tar du utfordringen Rønnern?

                      I forhold til vif så skal det vel kanskje ikke mer til enn at de får en gratis tomt, slik noen har foreslått, før de går forbi oss?
                      RoyVaadal.

                      Kommentar

                      • Rønnern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Nov 2003
                        • 6690

                        #31
                        Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                        Tar du utfordringen Rønnern?
                        Overhodet ikke. Jeg er ikke i nærheten av å kunne estimere eiendomsverdier, har mer enn nok med å vite verdien på egen leilighet.

                        Ikke er det veldig interessant heller.

                        Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                        I forhold til vif så skal det vel kanskje ikke mer til enn at de får en gratis tomt, slik noen har foreslått, før de går forbi oss?
                        Forklar gjerne nærmere.
                        Mvh Ronnie "The Runner"
                        LSK for alltid

                        Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                        Kommentar

                        • Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

                          #32
                          Opprinnelig skrevet av RoyVaadal

                          I forhold til vif så skal det vel kanskje ikke mer til enn at de får en gratis tomt, slik noen har foreslått, før de går forbi oss?
                          Jeg leste at Viking fikk gratis tomt + et tilskudd på 50 millioner kroner fra
                          kommunen til Viking stadion.

                          Kommentar

                          • RoyVaadal
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2004
                            • 4055

                            #33
                            Opprinnelig skrevet av Rønnern
                            Forklar gjerne nærmere.
                            Dersom Åråsen stadion-eiendomsdelen som eies av LSK-vennlige selskaper eller klubb er verdt 280 millioner og vi har 200 millioner i gjeld, så har vi 80 millioners realiseringsverdi.

                            Dersom vif får en gratis tomt til 100 millioner. Ja da...
                            RoyVaadal.

                            Kommentar

                            • Lars
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Feb 2004
                              • 6156

                              #34
                              LSK.no:

                              "Åråsen Eiendom AS, også et 100% LSK-eid selskap, sørger for driften av eiendomsmassen på Åråsen, og har en årlig leieinntekt på om lag 20 millioner kroner. Den antatte bruttoverdien på Åråsen Stadion AS er om lag 300 millioner kroner, og bygningsmassene er belånt med 200 milloner kroner."

                              Dette er skrevet for noen år siden.

                              Med de nye leiekontraktene vil jeg tippe at den årlige leieinntekten er på omtrent 25 millioner kroner. Bruttoverdien har nok steget en del, samtidig som en del av lånet er tilbakebetalt.
                              Last edited by Lars; 28.10.2006, 21:04.

                              Kommentar

                              • RoyVaadal
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2004
                                • 4055

                                #35
                                Opprinnelig skrevet av Lars
                                LSK.no:

                                "Åråsen Eiendom AS, også et 100% LSK-eid selskap, sørger for driften av eiendomsmassen på Åråsen, og har en årlig leieinntekt på om lag 20 millioner kroner. Den antatte bruttoverdien på Åråsen Stadion AS er om lag 300 millioner kroner, og bygningsmassene er belånt med 200 milloner kroner."
                                Dette er god nok informasjon til å gi et brukbart estimat for LSKs (og LSK-vennlige AS) sine realiserbare eiendomsverdier. La oss anta at to år er gått siden saken over, og at Åråsenverdiene har samme stigning som boligpriser i samme periode. Det betyr vel ca. 25% stigning.

                                Brutto verdi på Åråsen: 375 millioner
                                Antatt gjeld: 190 millioner (antar reduksjon på 10 mill. etter to år)
                                Realiserbar verdi: 185 millioner

                                Jeg går ut fra at noen raskt vil korrigere dette hvis det er gjort grove bommerter eller viktige forglemmelser.
                                Så gjenstår det bare å komme med brukbare estimater for RBK, Viking, Lyn etc. for å kunne avgjøre om Fjøra sin påstand er korrekt, som igjen vil være et svar på trådtittelen.
                                RoyVaadal.

                                Kommentar

                                • Øyvind
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Oct 2006
                                  • 292

                                  #36
                                  Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                                  Dette er god nok informasjon til å gi et brukbart estimat for LSKs (og LSK-vennlige AS) sine realiserbare eiendomsverdier. La oss anta at to år er gått siden saken over, og at Åråsenverdiene har samme stigning som boligpriser i samme periode. Det betyr vel ca. 25% stigning.

                                  Brutto verdi på Åråsen: 375 millioner
                                  Antatt gjeld: 190 millioner (antar reduksjon på 10 mill. etter to år)
                                  Realiserbar verdi: 185 millioner

                                  Jeg går ut fra at noen raskt vil korrigere dette hvis det er gjort grove bommerter eller viktige forglemmelser.
                                  Så gjenstår det bare å komme med brukbare estimater for RBK, Viking, Lyn etc. for å kunne avgjøre om Fjøra sin påstand er korrekt, som igjen vil være et svar på trådtittelen.
                                  Leieinntekter Åråsen: 22 mill i året
                                  Vanlig pris på eiendom til dagens estimater er 15 ganger bruttoleie
                                  Verdi Åråsen, næringseiendommer: 330 mill
                                  Anslått verdi Åråsen stadion, sportdel: 30-40 mill.
                                  Total verdi Åråsen: 360 mill.

                                  Lån i Nordea, 220 mill. Dette er bundet til en snittrente på et annuitetslån på 5,3 %.

                                  Dermed realiserbar verdi: 150 mill. per dags dato.

                                  Lånet er nedbetalt om 20 år, legger vi en prisvekst på 2,5% årlig, i tråd med Norges Banks inflasjonsmål , betyr dette at da vil leieinntektene beregnes til å være i overkant av 30 mill. Hva dette betyr for klubbens økonomi på lang sikt skulle derfor være klart. I tillegg vil overskuddet fra eiendommene i årene fremover kunne overføres til den sportslige driften.

                                  Derfor vil jeg påstå at Åråsen og dens eiendommer kan regnes som Lillestrøm Sportsklubbs eget oljefond!

                                  Kommentar

                                  • RoyVaadal
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2004
                                    • 4055

                                    #37
                                    Opprinnelig skrevet av Øyvind
                                    Leieinntekter Åråsen: 22 mill i året
                                    Vanlig pris på eiendom til dagens estimater er 15 ganger bruttoleie
                                    Verdi Åråsen, næringseiendommer: 330 mill
                                    Anslått verdi Åråsen stadion, sportdel: 30-40 mill.
                                    Total verdi Åråsen: 360 mill.

                                    Lån i Nordea, 220 mill. Dette er bundet til en snittrente på et annuitetslån på 5,3 %.

                                    Dermed realiserbar verdi: 150 mill. per dags dato.

                                    Lånet er nedbetalt om 20 år, legger vi en prisvekst på 2,5% årlig, i tråd med Norges Banks inflasjonsmål , betyr dette at da vil leieinntektene beregnes til å være i overkant av 30 mill. Hva dette betyr for klubbens økonomi på lang sikt skulle derfor være klart. I tillegg vil overskuddet fra eiendommene i årene fremover kunne overføres til den sportslige driften.

                                    Derfor vil jeg påstå at Åråsen og dens eiendommer kan regnes som Lillestrøm Sportsklubbs eget oljefond!
                                    Stjerneinnlegg! Ikke noe annet å si.
                                    Jo forresten, jeg har noen kommentarer. Hva er kilden?
                                    Når du øker til 30 mill. så har jo andre priser i samfunnet også gått opp, så da synes jeg det er riktigere å si at det er 22 millioner som gjelder.

                                    Men uansett. Det var på tide å noen kunne hoste opp all denne informasjonen. Forumet tar nye steg med ressurspersoner som Øyvind!
                                    RoyVaadal.

                                    Kommentar

                                    • Øyvind
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Oct 2006
                                      • 292

                                      #38
                                      Kilde

                                      Takker for hyggelig tilbakemelding. Helt ening hva gjelder genrell prisøkning. Så da gjenstår det bare å vente å se om prisstigningen knyttet til å drifte eiendommene øker like mye som økningen i leieinntektene. Vi får håpe sistnevnte vokser relativ mer, slik at man i fremtiden kommer enda bedre ut enn i dag.

                                      Hva gjelder kilde er det styreformann i Åråsen Eiendom. Skulle vel være troverdig..

                                      Kommentar

                                      • RoyVaadal
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2004
                                        • 4055

                                        #39
                                        Opprinnelig skrevet av Øyvind
                                        Hva gjelder kilde er det styreformann i Åråsen Eiendom. Skulle vel være troverdig..
                                        Jeg tvilte aldri på at du hadde gode kilder. Fint at du følger opp en god forumskikk med å referere til kilde.
                                        RoyVaadal.

                                        Kommentar

                                        • RoyVaadal
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2004
                                          • 4055

                                          #40
                                          Opprinnelig skrevet av Øyvind
                                          Lån i Nordea, 220 mill. Dette er bundet til en snittrente på et annuitetslån på 5,3 %.
                                          Jeg prøvde meg med lånekalkulator på nettet: http://www.eiendomskreditt.no/kalkis.htm

                                          Lånebeløp: kr 220000000.
                                          Rentesats: 5.30%
                                          Effektiv rente: 5.41%
                                          Terminer pr. år: 4
                                          Antall terminer: 80
                                          Terminomkostninger: kr 50.
                                          Etableringsgebyr: kr 0.
                                          Totalt å betale: kr 358153868.

                                          Termin... ...Terminbeløp... ...Avdrag..... .....Renter..
                                          1 4476923. 1561873. 2915000.
                                          2 4476923. 1582568. 2894305.
                                          3 4476923. 1603537. 2873336.
                                          4 4476923. 1624784. 2852089.
                                          År 2 17907693. 6717292. 11190202.
                                          År 3 17907693. 7080447. 10827047.
                                          År 4 17907693. 7463235. 10444259.
                                          År 5 17907693. 7866717. 10040776.
                                          År 6 17907693. 8292014. 9615480.
                                          År 7 17907693. 8740302. 9167191.
                                          År 8 17907693. 9212827. 8694667.
                                          År 9 17907693. 9710897. 8196596.
                                          År 10 17907693. 10235895. 7671599.
                                          År 11 17907693. 10789275. 7118219.
                                          År 12 17907693. 11372572. 6534921.
                                          År 13 17907693. 11987404. 5920089.
                                          År 14 17907693. 12635476. 5272018.
                                          År 15 17907693. 13318584. 4588910.
                                          År 16 17907693. 14038623. 3868871.
                                          År 17 17907693. 14797589. 3109905.
                                          År 18 17907693. 15597586. 2309907.
                                          År 19 17907693. 16440834. 1466659.
                                          År 20 17907693. 17329670. 577823.

                                          Vi ser at vi må betale inn ca. 18 millioner per år for å betjene lånet.
                                          Nå er ikke jeg så stø på om det andre fradragsregler i næringslivet enn for privatpersoner. Jeg antar nå, inntil noen korrigerer meg, at vi på en eller annen måte oppnår fradrag for 28% av innbetalte renter. Det første året er dette ca. 3,2 millioner. I denne sammenhengen spiller det liten rolle om vi runder av til 3 millioner.

                                          Så har vi den største usikkerheten. Hvor mye koster det å drifte dette anlegget i året, inkludert både næringseiendommer og det sportslige (men uten selve lånet). Uten å ha bedre tall så gambler jeg med 5 millioner. Kanskje Øyvind kan hoste opp tall?

                                          Da kan vi se hvor mye overskudd vi får på Åråsen som kan brukes til elitesatsing, kjøp av hissige islendinger osv.:

                                          Leieinntekter: 22 millioner
                                          Netto låneutgifter: 15 millioner (18-3)
                                          Driftsutgifter: 5 millioner
                                          ==============
                                          Overskudd: 2 millioner.

                                          Det høres kanskje ikke så voldsomt ut. Men husk at andre klubber typisk kan ha utgifter på flere millioner ved leie av stadionfasiliteter.
                                          RoyVaadal.

                                          Kommentar

                                          Working...