Norges nestrikeste klubb???

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Grusom B
    Generalissimo Bellisimo
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 6248

    Norges nestrikeste klubb???

    Så en liten bisetning i VG.no's intervju med FJøra i dag, og fikk meg en liten sånn bakoversveis:

    "LSK eier sin egen stadion og er i dag Norges nest rikeste klubb. Klubben har snudd et driftsresultat på minus 19 millioner til pluss på to år."

    Hoppsann! Kan dette virkelig stemme, eller er det bare basert på at vi er blant de svært, svært få som går i pluss? Jeg har personlig store problemer med å se for meg at vi er stinnere enn Brann og Søpla, ettersom dem har mye større publikumsnitt enn oss, og også en mediedekning som for oss til å se ut som Liv/Fossekallen. Mulig dem har mye gjeld, og søpla er jo kronisk idiotstyrt, men uansett må vel Lyn ha mer enn oss? Dem fikk da en haug med cash for mikel? Jaja, belys dere som for en gangs skyld vet mer enn selveste meg.
    Ni principe ni rey...

    D10S!
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

    #2
    Opprinnelig skrevet av Grusom B (Lasse Kongo)
    Så en liten bisetning i VG.no's intervju med FJøra i dag, og fikk meg en liten sånn bakoversveis:

    "LSK eier sin egen stadion og er i dag Norges nest rikeste klubb. Klubben har snudd et driftsresultat på minus 19 millioner til pluss på to år."

    Jaja, belys dere som for en gangs skyld vet mer enn selveste meg.
    Fjøra har sannsynligvis helt rett. Når man vurderer rikdom, er det formue man snakker om, ikke årets inntekter/overskudd. Klubben LSK er i en unik situasjon ved å eie Åråsen stadion, som er verdt flere hundre millioner kroner og genererer store leieinntekter hvert år. Snart eier vi også vår egen fotballhall.

    Kommentar

    • Grusom B
      Generalissimo Bellisimo
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Nov 2003
      • 6248

      #3
      Er VG som sier det, ikke Fjøra. Lenke og greier: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=135403
      Ni principe ni rey...

      D10S!

      Kommentar

      • Torolf
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Apr 2004
        • 9574

        #4
        Opprinnelig skrevet av Grusom B (Lasse Kongo)
        Er VG som sier det, ikke Fjøra. Lenke og greier: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=135403
        Du har helt rett, men det kan jo tenkes at Fjøra har fortalt dem det, selv om han ikke er sitert på det.

        Kommentar

        • Henrik
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2006
          • 2110

          #5
          LSK eier også en del eiendom utenom stadion såvidt jeg har fått med meg.

          Kommentar

          • RoyVaadal
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2004
            • 4055

            #6
            Opprinnelig skrevet av Torolf
            Klubben LSK er i en unik situasjon ved å eie Åråsen stadion, som er verdt flere hundre millioner kroner og genererer store leieinntekter hvert år. Snart eier vi også vår egen fotballhall.
            Det er jo et definisjonspørsmål om vi eier stadion eller ikke. Store deler av verdien er jo belånt. Hvor stort er egentlig lånet. Flaut å si det, men nå er jeg usikker på om det er rundt 100 eller 200 millioner.
            RoyVaadal.

            Kommentar

            • Torolf
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Apr 2004
              • 9574

              #7
              Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
              Det er jo et definisjonspørsmål om vi eier stadion eller ikke. Store deler av verdien er jo belånt. Hvor stort er egentlig lånet. Flaut å si det, men nå er jeg usikker på om det er rundt 100 eller 200 millioner.
              Jeg lurte på om jeg også skulle kommentere at banken eier en betydelig andel, men valgte å la det ligge. LSK har i hvert fall skjøte på at de eier stadion, og verdiene av Åråsen overstiger lånebeløpet med god margin. Jeg hevder også at jeg eier huset mitt, selv om banken "eier" nesten en hel etasje.

              Kommentar

              • Woia
                Seniormedlem
                Forumsadist
                • Sep 2005
                • 108

                #8
                konge
                slap that ho like a domino

                Kommentar

                • Ola
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Dec 2003
                  • 1651

                  #9
                  Jeg så også uttalt et sted at "tenk om XX år, da er storhallen og Åråsen nedbetalt og vi er griserike etc". Akkurat som om det ikke kommer vedlikeholdskostnader og behov for oppgradering og ytterligere belåning underveis...

                  Det står også at LSK er ute etter spillere med fart. Sånne som Danton og Occean?

                  Det er mange måter å presentere statistikk på. Det er minst 4 klubber i Norge som har et vesentlig større økonomisk potensial og høyere verdi enn LSK.

                  Kommentar

                  • RoyVaadal
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2004
                    • 4055

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Ola
                    Jeg så også uttalt et sted at "tenk om XX år, da er storhallen og Åråsen nedbetalt og vi er griserike etc". Akkurat som om det ikke kommer vedlikeholdskostnader og behov for oppgradering og ytterligere belåning underveis...
                    Bra kommentar.
                    Jeg tror vel også at LSK kommer til å stadig øke belåninga for å få penger til sportslig satsing, i stedet for å prioritere nedbetaling. Det kan bety at det kommer litt stadionpenger som drysser inn i elitesatsinga nå og da.
                    Men det er heller tvilsomt at så mange av oss kommer til å oppleve et nedbetalt stadionannlegg.
                    RoyVaadal.

                    Kommentar

                    • gamle-perta
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2004
                      • 2418

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                      Bra kommentar.
                      Jeg tror vel også at LSK kommer til å stadig øke belåninga for å få penger til sportslig satsing, i stedet for å prioritere nedbetaling. Det kan bety at det kommer litt stadionpenger som drysser inn i elitesatsinga nå og da.
                      Men det er heller tvilsomt at så mange av oss kommer til å oppleve et nedbetalt stadionannlegg.

                      Aner jeg litt sutring i denne tråden også?
                      Stikk fingeren i jorda, folkens! LSK eier hele stadionanlegget sitt med dertilhørende bygningsmasse med laaange og gode leiekontrakter. Vi eier snart en storhall, som også defineres som bygningsmasse.
                      Finnes det noe bedre å sette penger i?

                      Se rundt oss på Søpla, Odd, Brann, Viking, Start osv. De eier ikke en dritt, og driver kun på nåde og publikum/sponsorinntekter.

                      Den eneste klubben i Norge som har klart å tjene penger, uten å eie noe bygningsmasse, er såvidt meg bekjent RBK - gjennom sine prestasjoner i CL.

                      Så påstanden stemmer: LSK er blant landets få, rike klubber.

                      Dermed ikke sagt at vi kan øse ut med penger i hytt og pine på halvgode islendinger og andre som slenger forbi portene på Åråsen. Men vi har et økonomisk fundament som er både solid og sikkert.

                      mvh
                      Gammer´n
                      Mvh
                      Gammer´n (Per T)

                      Kommentar

                      • Øyvind
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Oct 2006
                        • 292

                        #12
                        Vi er rike!!

                        Som det allerede er sagt gjør det at LSK eier sin egen stadion klubben nærmest unik. Eiendom har vært særdeles lønnsomme investeringer de senere år, dette gjelder også Åråsen Stadion. Anlegget er selvsagt belånt, men det betales ned store summer på dette hvert eneste år. Om ca. 20 til 30 år vi anlegget som vi kjenner det i dag være helt gjeldsfritt. Dette betyr et rent overskudd i Åråsen Eiendom på flerfoldige millioner hvert år. Disse millionenene vil gi kluben sportslig handlingsrom, og økonomisk støtte hvis det sportlige skulle butte i mot ( gud forby...). Det vil også være vedlikeholdskostnader som kommer med årene, men dette vil være dråper i havet når man tar de millionbeløpene i leieinntekter det her er snakk om.

                        Og når det gjelder evt. belåning i fremtiden tviler jeg på om dette blir aktuelt tatt i betraktning at overskuddet vil ligge på over 10 mill i årene fremover

                        Så derfor; Tar man formuen som ligger i stadionanlegget er det nok faktisk sant at Lillestrøm SK er Norges nest rikeste klubb!

                        Kommentar

                        • Rønnern
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Nov 2003
                          • 6690

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Ola
                          Jeg så også uttalt et sted at "tenk om XX år, da er storhallen og Åråsen nedbetalt og vi er griserike etc". Akkurat som om det ikke kommer vedlikeholdskostnader og behov for oppgradering og ytterligere belåning underveis...
                          Selvfølgelig kommer det mere kostnader, men det er da et tankekors at mens LSK tjener penger på Storhall (snart) og Åråsen hvert eneste år, er det få andre klubber som i det hele tatt eier sitt eget anlegg.

                          Opprinnelig skrevet av Ola
                          Det er mange måter å presentere statistikk på. Det er minst 4 klubber i Norge som har et vesentlig større økonomisk potensial og høyere verdi enn LSK.
                          Noe sier meg at du ikke skjønner forskjellen på klubb og AS, men velbekomme, du skal få et forsøk.
                          Mvh Ronnie "The Runner"
                          LSK for alltid

                          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                          Kommentar

                          • Ola
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Dec 2003
                            • 1651

                            #14
                            Jada, jeg kjenner til forskjellen på AS og klubb. Her er uttalelsen fra dagens Aftenposten;

                            "LSK eier sin egen stadion og er i dag Norges nest rikeste klubb. Klubben har snudd et driftsresultat på minus 19 millioner til pluss på to år."

                            Basert på de to setningene mener jeg at dette er en sannhet med modifikasjoner.

                            Kommentar

                            • RoyVaadal
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2004
                              • 4055

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                              Aner jeg litt sutring i denne tråden også?
                              Aner jeg at mitt innlegg blei møtt med et langt svar som ikke på noen som helst måte svarte på mitt innlegg.

                              Jeg tar et oppgjør med den gjense oppfatningen at Åråsen vil være nedbetalt om ikke så mange år. Ingenting annet. Jeg vil ikke tillegges meninger i denne saken som jeg ikke har kommentert. Ja, nå sutrer jeg, over måten mitt innlegg svares på.
                              RoyVaadal.

                              Kommentar

                              • gamle-perta
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Sep 2004
                                • 2418

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                                Ja, nå sutrer jeg, over måten mitt innlegg svares på.

                                Takk for bekreftelsen :-)

                                Du var bare en av flere som gjennom hvordan du ordla deg signaliserte at du trakk i tvil verdien av LSKs eiendomsmasse.
                                Siden vi har mye negativ fokus på alt det sportslige rundt klubben vår nå, så er jeg litt oppgitt over at vi ikke en gang kan se lyst på det som faktisk er verdt å se lyst på :-)

                                Glem heller ikke at belåning og oppgradering/utbygging av eksisterende anlegg øker verdien på anlegget.

                                mvh
                                Gammer´n
                                Mvh
                                Gammer´n (Per T)

                                Kommentar

                                • Rønnern
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 6690

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Ola
                                  "LSK eier sin egen stadion og er i dag Norges nest rikeste klubb. Klubben har snudd et driftsresultat på minus 19 millioner til pluss på to år."
                                  Journalisten har neppe særlig innsikt innenfor dette feltet og har sydd sammen et par av Fjøras uttalelser med noen han har lest i RB fra Per Mathisen.

                                  LSK gikk med overskudd i 2005 før klubben gikk inn og dekke noe av underskuddet til LSK AS.

                                  Kom med klubbene du.
                                  Mvh Ronnie "The Runner"
                                  LSK for alltid

                                  Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                  Kommentar

                                  • RoyVaadal
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Nov 2004
                                    • 4055

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                                    Du var bare en av flere som gjennom hvordan du ordla deg signaliserte at du trakk i tvil verdien av LSKs eiendomsmasse.
                                    Av deg blei jeg tillagt en mening at jeg er sterkt i mot LSKs eiendomssatsing. Det er jeg slett ikke. Og jeg tviler på at Ola er det. Men å lulle seg inn i en fantasiverden når vi er belånt til langt opp på flomlysmastene, blir også litt feil. Man må kunne poengtere slikt uten at vi skal bli sett på som motstandere av eiendomssatsinga.
                                    RoyVaadal.

                                    Kommentar

                                    • gamle-perta
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Sep 2004
                                      • 2418

                                      #19
                                      Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                                      Men å lulle seg inn i en fantasiverden når vi er belånt til langt opp på flomlysmastene, blir også litt feil.

                                      Enig, det hadde vært bedre og fortsatt hatt gamle Åråsen.
                                      Gjeldfri...

                                      mvh
                                      Gammer´n
                                      Mvh
                                      Gammer´n (Per T)

                                      Kommentar

                                      • RoyVaadal
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2004
                                        • 4055

                                        #20
                                        Opprinnelig skrevet av gamle-perta
                                        Enig, det hadde vært bedre og fortsatt hatt gamle Åråsen.
                                        Gjeldfri...

                                        mvh
                                        Gammer´n
                                        Nytt forsøk på å tillegge meg en mening jeg ikke har.
                                        Jeg er tilhenger av LSKs eiendomssatsing. Er det så vanskelig å skjønne det?
                                        RoyVaadal.

                                        Kommentar

                                        Working...