Norges nestrikeste klubb???

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Øyvind
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2006
    • 292

    #41
    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
    Jeg prøvde meg med lånekalkulator på nettet: http://www.eiendomskreditt.no/kalkis.htm

    Så har vi den største usikkerheten. Hvor mye koster det å drifte dette anlegget i året, inkludert både næringseiendommer og det sportslige (men uten selve lånet). Uten å ha bedre tall så gambler jeg med 5 millioner. Kanskje Øyvind kan hoste opp tall?
    Går vi til regnskapstallene til Åråsen Eiendom for 2006 finner man at summerte driftskostnader er på 6.256.000. Her er også finanskostandene, altså lånekost, på nær 16 mill. Merk at dette er før den gunstigere avtalen med Nordea fra sommer 2006.

    Så anslagene til Vaadal er nok ikke så alt for gale. Hvor mye som overføres hvert år vil jo vurderes fra år til år. Nå ser vi jo at man satser på byggingen av storhallen, da er nok dette vurdert som det beste tilskuddet Åråsen Eiendom kan tilføre klubben av sportslig karakter.

    Et viktig poeng mener jeg er at pengeoverføringene fra eiendommene skal gi LSK en ekstraordinær dimensjon. Dette betyr at klubben må først driftes godt økonomisk før den mottar betydelig støtte fra Åråsen Eiendom. Er dette oppnådd vil de pengene som kan overføres i fremtiden sette klubben i en sterk økonomisk situasjon, og gi sportslige fortrinn ovenfor andre TL klubber. Brukes penger som livredder for klubben økonomisk, før den driftes godt økonomisk, vil ikke eiendomssatsningen tilføre klubben noe ekstra. Og det siste bør jo så absolutt være hele poenget...

    Derfor altså: Sikker og god økonomisk drift (som det er tatt gode skritt mot), så kjøp av tøffe islendinger.

    Kommentar

    • Øyvind
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Oct 2006
      • 292

      #42
      De andre

      Synes vi nå har fått etablert en grei oversikt over de verdiene klubben sitter på. Men, hva med utgangspunktet til tråden?

      Er det noen som har noen anslag på de andre TL-klubbene. Så kan vi se om vi faktisk er norges nest rikeste klubb??

      Kommentar

      • RoyVaadal
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2004
        • 4055

        #43
        Opprinnelig skrevet av Øyvind
        Er det noen som har noen anslag på de andre TL-klubbene. Så kan vi se om vi faktisk er norges nest rikeste klubb??
        Godt spørsmål. Jeg er redd vi må vente lenge, Øyvind. Kanskje taktikken er at den beste av oss kommer med noen konkrete synsetall. Håpet er da at det dukker opp noen som kan korrigere talla i riktig retning. Det må bli deg, Øyvind!
        RoyVaadal.

        Kommentar

        • Rønnern
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Nov 2003
          • 6690

          #44
          Opprinnelig skrevet av Øyvind
          Er det noen som har noen anslag på de andre TL-klubbene. Så kan vi se om vi faktisk er norges nest rikeste klubb??

          Det er bare RBK som har større verdier, de har jo omtrent verdien av LSK i rene penger på banken.

          Går vi gjennom samtlige klubber i Norge, er det ingen som eier sin egen stadion eller andre så store verdier i eiendom, at LSK tar andreplassen bak trøndera.

          Og merk! Jeg snakker klubb. Ikke AS eller eksterne investorer! Det er premissene for Per Mathisen sitt utsagn som ble enten gjengitt av Fjøra eller at journalisten har funnet det selv via et intervju i RB.
          Mvh Ronnie "The Runner"
          LSK for alltid

          Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

          Kommentar

          • Fridtjof
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Feb 2005
            • 2120

            #45
            En ting jeg føler har kommet litt i skyggen av diskusjonen om konkret hvor mye LSK er verdt, er hvor mye penger vi har til rådighet. For, selv om Lillestrøm Sportsklubb er Norges nest rikeste klubb har vi alikevel mindre penger til spillerkjøp enn en del andre klubber.

            Med John Fredriksen & co kan Vålerenga kjøpe flere dyre spillere i året. Med ekstrene investorer kunne Brann i sommer hente Bakke og Gashi for mangfoldige millioner kroner. Til og med Fredrikstad fikk plutselig frigjort 17 millioner kroner av investorer i sommer, slik at de ikke trengte å selge Simen Brenne og, det kan godt hende det er flere eksempler. Ja, vi har også en ekstern person som går inn med penger i Per Berg, men "dessverre" har han valgt det som tilsynelatende er den noe mer fornufte innfallsvinkelen ved å proklamere at han vil bidra økonomisk helt til klubben, økonomisk sett, kan stå på egne ben igjen.

            Spørsmålet mitt er om det kanskje blir litt irrelevant på kort sikt hvor store eiendeler klubben vår har, når andre klubber år etter år får enorme økonomiske gavepakker fra eksterne investorer.
            Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

            Kommentar

            • Rønnern
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2003
              • 6690

              #46
              Opprinnelig skrevet av Fridtjof
              Spørsmålet mitt er om det kanskje blir litt irrelevant på kort sikt hvor store eiendeler klubben vår har, når andre klubber år etter år får enorme økonomiske gavepakker fra eksterne investorer.
              Det er aldri irrelevant å ha verdier som klubben eier selv, kontra å være avhenginge av at investorer sprøyter penger inn i samarbeidende aksjeselskap. Fredriksen og Røkke går, LSK består!
              Mvh Ronnie "The Runner"
              LSK for alltid

              Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

              Kommentar

              • RoyVaadal
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2004
                • 4055

                #47
                Opprinnelig skrevet av Rønnern
                Det er bare RBK som har større verdier, de har jo omtrent verdien av LSK i rene penger på banken.

                Går vi gjennom samtlige klubber i Norge, er det ingen som eier sin egen stadion eller andre så store verdier i eiendom, at LSK tar andreplassen bak trøndera.

                Og merk! Jeg snakker klubb. Ikke AS eller eksterne investorer! Det er premissene for Per Mathisen sitt utsagn som ble enten gjengitt av Fjøra eller at journalisten har funnet det selv via et intervju i RB.
                Ola påstår tidligere i tråden at Viking eier sin egen stadion. Eier de alt sammen? Er det AS-er som klubben igjen eier deler av eller hele?

                Hva med Lyn og Ullevaal Stadion. Fra http://www.ullevaal-stadion.no/frame_hist.html

                I 1998 begynner Ullevaal Stadion, der NFF eier 56 % og Lyn eier 44 % av aksjene, utbyggingen av ny tribune Syd.
                Hvis Lyn fortsatt eier 44% av aksjene så vil jeg tro at Lyn er en trussel i forhold til realiserbare verdier. Verdien på disse aksjene er nok ikke ubetydelig.
                RoyVaadal.

                Kommentar

                • Lars
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2004
                  • 6156

                  #48
                  Lyn har vel solgt seg ut noe voldsomt, og sitter vel i dag med +/- 10% av aksjene?

                  Kommentar

                  • RoyVaadal
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Nov 2004
                    • 4055

                    #49
                    Opprinnelig skrevet av Lars
                    Lyn har vel solgt seg ut noe voldsomt, og sitter vel i dag med +/- 10% av aksjene?
                    Og hvor har de gjort av de penga? Bare investert det i drift og på spillere? Eller har de investert en del av dette et annet sted.

                    Og +- 10% av aksjene. Det kan da kanskje også bli et beløp i 100-millioners-klassen, eller? Selvfølgelig avhengig av hvor stor andel av Ullevaal-anlegget som regnes inn.
                    RoyVaadal.

                    Kommentar

                    • Rønnern
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2003
                      • 6690

                      #50
                      Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                      Ola påstår tidligere i tråden at Viking eier sin egen stadion. Eier de alt sammen? Er det AS-er som klubben igjen eier deler av eller hele?
                      Dette spørsmålet har jeg besvart tidligere i tråden.

                      Opprinnelig skrevet av Rønnern
                      Den sportslige delen av Viking Stadion eies av Viking Fotball ASA, næringsarealene tilknyttet stadion eies av Hinna Park og Idrettens Hus. Viking FK eier vel drøyt 16% av Viking Fotball ASA.
                      Mvh Ronnie "The Runner"
                      LSK for alltid

                      Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                      Kommentar

                      • Lars
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2004
                        • 6156

                        #51
                        Lyn eier 13,07% av aksjene i AS Ullevaal Stadion, selskapet som eier Ullevaal Stadion.

                        Lyn har ikke tjent noen penger på å selge seg ned fra 44,2% til 13,07%, ettersom dette ble gjort for å betale tilbake penger Lyn hadde lånt av NFF.

                        AS Ullevaal Stadion ble ved årsskiftet verdsatt til 571 millioner, med andre ord er Lyns del verdt nesten 75 millioner kroner.

                        Kilde: http://pub.tv2.no/nettavisen/fxt/tip...icle672512.ece

                        Kommentar

                        • 10.09.50
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Oct 2005
                          • 1410

                          #52
                          Opprinnelig skrevet av Lars
                          Lyn eier 13,07% av aksjene i AS Ullevaal Stadion, selskapet som eier Ullevaal Stadion.
                          Ullevaal Stadion AS eier tribunearealene, men ikke alle næringslokalene. Jeg tror de eier næringslokalene i to av de fire tribunene, og at Vital eier resten.

                          Kommentar

                          • RoyVaadal
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2004
                            • 4055

                            #53
                            Opprinnelig skrevet av Lars
                            Lyn har ikke tjent noen penger på å selge seg ned fra 44,2% til 13,07%, ettersom dette ble gjort for å betale tilbake penger Lyn hadde lånt av NFF....
                            Kilde: http://pub.tv2.no/nettavisen/fxt/tip...icle672512.ece
                            Det er litt usikkerhet her siden det er nevnt at Lyn hadde et lån på 12,5 mill., mens de solgte aksjer for pluss-minus 150 millioner (30%). Hvor blei det av de penga? Investert et annet sted?

                            Etter Rønnerns opplysninger om Viking (som han måtte oppgi to ganger) så kan vi vel ganske sikkert regne med at vi slår Viking.
                            Hva med storhaller rundtomkring. Ingen klubber som eier sine egne storhaller som gjør at dem sammen med andre ting kan konkurrere med oss?
                            RoyVaadal.

                            Kommentar

                            • gj
                              Seniormedlem
                              • Nov 2003
                              • 3360

                              #54
                              Et godt utgangspunkt for regnskapstall er proff.no.

                              Her kan du også finne eiere (ved å klikke på roller).

                              Ullevaal stadion har balanseført tomteverdier for 528 millioner kroner, 69 millioner av dette er altså Lyns andel.

                              Få oversikt over regnskapstall, offisielle roller, aksjonærer, adresser m.m. for alle bedrifter som leverer årsregnskap til Brønnøysundregistrene

                              Kommentar

                              • Fridtjof
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Feb 2005
                                • 2120

                                #55
                                Opprinnelig skrevet av Rønnern
                                Det er aldri irrelevant å ha verdier som klubben eier selv, kontra å være avhenginge av at investorer sprøyter penger inn i samarbeidende aksjeselskap. Fredriksen og Røkke går, LSK består!
                                Hehe. Selvfølgelig. En liten språklig blemme av meg det der...

                                Jeg ser poenget ditt, og er til dels enig, men det virker som at i hvertfall Vålerenga er i stand til å hoste opp investor etter investor.

                                Uansett så var poenget man hvis man ser på det med litt naive øyne så hjelper det vel fint lite å eie masse går og grunn, når man ikke har råd til å kjøpe nye spillere. Det blir som å kjøpe en villa på beste vestkant som er så dyr at en ikke har råd til å betale strømregninga.
                                Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

                                Kommentar

                                • Rønnern
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Nov 2003
                                  • 6690

                                  #56
                                  Opprinnelig skrevet av Fridtjof
                                  Uansett så var poenget man hvis man ser på det med litt naive øyne så hjelper det vel fint lite å eie masse går og grunn, når man ikke har råd til å kjøpe nye spillere. Det blir som å kjøpe en villa på beste vestkant som er så dyr at en ikke har råd til å betale strømregninga.
                                  Du (med flere) misforstår utsagnet til Per Mathisen.

                                  Klubben LSK eier sitt eget stadionanlegg og snart sin egen storhall. Klubben LSK har et samarbeidende AS som eier alle spiller- og markedsrettigheter knyttet til driften av elitesatsingen.

                                  F.eks. klubben Vålerenga eier hverken stadion eller storhall. Klubben Vålerenga har et samarbeidende AS som eier alle spiller- og markedsrettigheter knyttet til driften av elitesatsingen.

                                  Klubben LSK tjener en 4-5 millioner kroner hvert eneste år på eie Åråsen og etterhvert Storhallen.

                                  Klubben Vålerenga tjener ingenting på hverken stadion eller storhall.

                                  Så er det en kjennsgjerning at ASet knyttet til Vålerenga har større inntekter enn ASet knyttet til LSK. Men dette er ikke klubben! Klubben driver ikke med kjøp og salg av spillere, det er det ASet som gjør.

                                  Dermed blir sammenligningen din med en villa gal. LSK har bygget en flott villa på beste vestkant, leier den ut til noen rikinger og får penger inn på kontoen hver måned. Selv etter at strømregningen er betalt!
                                  Mvh Ronnie "The Runner"
                                  LSK for alltid

                                  Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

                                  Kommentar

                                  • Øyvind
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Oct 2006
                                    • 292

                                    #57
                                    Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                                    Godt spørsmål. Jeg er redd vi må vente lenge, Øyvind. Kanskje taktikken er at den beste av oss kommer med noen konkrete synsetall. Håpet er da at det dukker opp noen som kan korrigere talla i riktig retning. Det må bli deg, Øyvind!
                                    Brann: Bygger nå ut ny stadion. Totalkost på 315 mill. Brann eier 48 % av anlegget. Inntjening kun gjennom fotballkamper. Må anta høy belåning.

                                    Fredrikstad: Nytt anlegg snart klart. Totalkost på 105 mill. Dette eier FFK 75% av. Anlegget inngår i et større næringsprosjekt, vet ikke om FFK har noen eierinteresser her. Antar høy belåning.

                                    Ham-Kam: Planer om utbygging på 275 mill. Ingen finasieringsplaner klare.

                                    Lyn: Eier 13% av Ullevaal. Som er verdsatt til 500 mill. Antar lav belåning.

                                    Molde: Molde Stadion, eller Aker Stadion eies av Kjell Inge Røkkes selskap Aker som også betalte utbyggingen på 230 mill. Intet overskudd herfra som tilfaller Molde FK.

                                    Odd: Ny stadion fra neste år. Kostander ved denne på 250 mill. Bygger også næringsarealer, men disse og leiligheter vil bli solgt ut. Inntekter i fremtiden kun fra fotballkamper. Kan bli en god investering for Odd

                                    RBK: Har investert 350 mill i Lerkendal som de eier 55 % av. Leieinntekter fra 8000 kvm med næringsarealer. Lerkendal har innteker på 32 mill og lån på 175 mill. Dette gir realiseringspotensialet på 170 mill for RBK.

                                    Sandefjord: Skal bygge for totalt 225 mill, hvor 125 går til utbygging av næringsarealer. Om disse skal selges eller driftes viet jeg ikke. Uansett høy belåning. Det nye anlegget skal eies av Sandefjord Stadion og leies ut til Sandefjord fotball. Hvem som eier Sabdefjord Stadion vet jeg ikke.

                                    Stabæk: Total utbyggingskost på Forebu Arena på 375 mill. Finansieres gjennom utleie av næringsarealer. Anlegget skal eies av Fornebu Arena som eies 100% av Stabæk fotball.

                                    Start: Nytt stadion koster 275 mill. Selger ut næringslokaler for finansiering. God pris på næringslokaler, men antar høy belåning fra Start sin side.

                                    Tromsø: Kostnader ved Alfheim netto 100 mill. Eies av Tromsø, kommunen og et privat selskap. Antar høy belåning, og vanskelig å vite hvor mye Tromsø eier.

                                    Viking: Nye anlegget kostet 170 mill. Viking eier sportdelen. Og resten eies av Hinna Park og Idrettens hus. Antar høy belåning grunnet nytt anlegg.

                                    VIF: Eier ingenting! Kun leie av Ullevaal! Men, planer om eget stdion er under utarbeidelse. Men, hva med Vallhall eier de noe av den?



                                    Denne oversikten skulle vel vise at LSK faktisk er Norges nest rikeste klubb hvis vi tar verdier klubbene sitter på som grunnlag. (I tillegg kan vi se at fremtiden ser god ut for Stabæk)

                                    http://pub.tv2.no/dyn-nettavisen/pri....jsp?id=604719
                                    Last edited by RoyVaadal; 03.11.2006, 14:04.

                                    Kommentar

                                    • Ola
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Dec 2003
                                      • 1651

                                      #58
                                      Egentlig tull å søle bort så mye penger på det sportslige. Invester heller i mer eiendom, betal ned lånet og surf på leieinntektene. Gjør vi dette riktig, samtidig som vi strammer inn maksimalt på kostnadssiden er vi om noen år rikere enn RBK.

                                      Å være nest best har vel aldri vært noen målsetting for LSK?

                                      Kommentar

                                      Working...