Årets sessong - hvor gikk ting galt, og hva er årsaken?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • jonrog
    Medlem
    Møteplager
    • May 2006
    • 95

    Årets sessong - hvor gikk ting galt, og hva er årsaken?

    Etter at vi slo Odd 3-0 i dag, har det dukket opp noen spørsmål rettet mot mentaliteten til laget. For, når vi leder med 3 mål over Odd til pause, og er avhengi av god målforskjell for å muligens kunne kapre 3. plassen og få sjangsen til å kvalifisere oss for spill i Europa, så velger vi å safe inn ledelsen og 3 poeng.

    Dette syntes jeg har preget LSK i år. Ved flere anledninger i årets sessong, har vi forsøkt å sikre inn 3 poeng ved å legge oss litt lavere i banen, og hale ut tiden. Defenisve bytter har også blitt gjort,i håp om å gjøre det vanskelig for motstanderen. Noen ganger har dette fungert, andre ganger ikke. Uansett, har LSK gjort det til en vane. Jeg for min del kan hverken fatte eller begripe at vi velger den strategien.

    Min mening, og grunnleggende fotballfilosofi, er at det alltid skal scores mål. Man skal alltid jage scoring, alltid ha 100% fokus på å sette ballen i nettmaskene. Jeg mener ikke at vi skal spille hodeløst med alle mann i angrep, naturligvis ikke, men man skal alltid spille sitt spill, og fokusere på å gjøre det som gjør at en vinner fotballkamper, nemlig å score.

    I det utgangspunktet vi begynner å trygge en ledelse, og ikke jage etter scoring på samme måten, mener jeg at vi har feil fokus. Hvis Korèn står alene nede ved hjørnefalgget til motstanderen, og alle de øvrige spillerene våre står igjen på vår egne banehalvdel, ja da syntes jeg det er hårreisende, og ikke minst feil. Om så vi leder 1-0 mot VIF og uret viser 88 minutter, syntes jeg det er galt.

    For uansett hvordan kampen har utviklet seg, så betyr det at vi ikke jager mål, at vi ikke lengre fokuserer om å gjøre det vi trener på hver eneste dag. Med en gang vi velger å ikke bevege oss inn på motstanderens banehelvdel, eller hvis vi holder igjen uvanlig mange spillere, da har vi sluttet å spille vårt eget spill og valgt å heller konsentrere oss om motstanderen, vi har fått feil fokus.

    Min mening er, at i det øyeblikket vi scorer et mål, skal vi med en gang begynne å arbeide for et nytt mål. Leder vi en kamp med kun ett mål, og det gjenstår 10 minutter av kampen, ja da bør vi for all del forsøke det vi klarer å punktere kampen. Hvis vi leder 3-0 eller 2-0 bør vi ha fokus på å gjøre seieren størst mulig. Alt annet en dette er bare en måte å inbille seg at motstanderen egentlig er bedre enn oss, og at det er større sansynlighet for at motstanderen scorer enn at vi scorer. I så fall syntes jeg vi har et selvtillitsproblem.

    Vi vinner ikke serien uten å spille som om vi er det beste laget. Hvis målsetningen vår er gull, ja da betyr det at vi syntes vi er det beste laget, og da må vi jagu spille som om vi er det også.
  • KFL41
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 3648

    #2
    Det skal veldig mye til om vi klarer å ta igjen enga på målforskjell uansett. Sånn som ståa er nå må vi vinne med minst fem mål mot Lyn. Jeg tror ikke dagens kamp er årsaken til at vi roter bort medalje.

    Kommentar

    • Ola
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2003
      • 1651

      #3
      Det er en uke for tidlig å evaluere årets sesong. Fjerdeplassen er sikret og vi har en runde til som kan gi oss den meget viktige tredjeplassen.

      Vålerenga - Tromsø
      Lillestrøm - Lyn

      Jeg er ikke så sikker på at Vålerenga tar tre poeng mot TIL, men det får vi ikke gjort noe med. Hva gutta får gjort noe med er å ta tre poeng mot Lyn.

      Kommentar

      • larsbøffel
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Sep 2005
        • 1028

        #4
        var i skien på oddkampen. var dritfett og trodde fugla skulle gå for kjempeseier når det var 3-0 etter 30min.. Håpa på no rundt 5-0 jeg, men istedet ble vi hørene på at det rulla inn 8 mål for stabæk. Var veldig fornøyd med fugla til pause men etter det så safa de litt mye syntes jeg..

        Men angående neste runde så har ikke lyn mye å spille om så det er veldig bra for oss. Tromsø har jo endel seiere på rad og det hadde vært rettferdig om de tok poeng av vif når de rana oss på åråsen.

        Kommentar

        Working...