november 2006

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • chrissp
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Aug 2004
    • 2403

Opprinnelig skrevet av MagnetMagne
    Hele saken.

Koren: - Endrer seg ikke med Nordlie

Av Bengt Magnus Dyrkorn
    16.11.06 11:17
    Robert Koren sier at ansettelsen av Tom Nordlie ikke påvirker avgjørelsen om hvor han spiller neste sesong.

- Jeg ønsker meg helst til en klubb i en bra utenlandsk liga. Etter tre sesonger her i Norge er det selvsagt naturlig å ønske å ta et steg videre i karrieren, sier Robert Koren til Nettavisen.

Åpen for Norge

Men Lillestrøms midtbaneelegant innrømmer at han holder døren på gløtt for å bli i Norge et par år til. Han vurderer fortsatt et tilbud om ny kontrakt fra Åråsen-klubben, men er også åpen for andre lag i Norge.
    - Utlandet er førstevalget. Men hvis det til slutt ikke blir en slik løsning er jeg fortsatt åpen for spill i Skandinavia, enten det blir Norge, Danmark eller Sverige, sier sloveneren.
    Avskjedigelsen av Uwe Rösler og den forestående ansettelsen av Tom Nordlie påvirker imidlertid ikke Korens fremtidsplaner. Han vurderer tilbudene han har uavhengig av hvem som trener Romerike-klubben.
    - Det endrer seg ikke med Tom Nordlie som Lillestrøm-trener. Om jeg blir i Norge avhenger av tilbudet jeg får, og av klubbens ambisjonsnivå, understreker han.

Ber om forståelse

- Men vil det ikke være vanskelig å spille mot Lillestrøm etter årene dine i klubben og forholdet til fansen?
    - Jeg liker Lillestrøm godt og fansen her har vært fantastisk mot meg, og det vil selvsagt være et tøft valg å gå til en annen Tippeliga-klubb. Men jeg må også tenke på meg selv og min egen karriere. Hvis jeg mener jeg får et bedre tilbud fra en annen klubb, må jeg selvsagt flytte på meg. Det håper jeg Lillestrøm-fansen forstår.

- Jeg vurderer tilbudet jeg har fra Lillestrøm opp mot tilbud fra andre klubber. Jeg bestemmer meg neppe før neste måned. Overgangsvinduet åpner ikke før 1. januar, så jeg er rolig og avslappet i forhold til dette. Og jeg spiller uansett for Lillestrøm ut november, sier han.

VIF avviser kontakt
    Årets store profil på Åråsen bekrefter at han er kontaktet av en rekke klubber det siste halvåret, blant dem flere store utenlandske klubber. Et engelsk nettsted skrev onsdag at også Liverpool har fulgt sloveneren tett. Selv vil han ikke kommentere konkrete klubber.

- Jeg har lovet klubbene jeg har snakket med at jeg ikke vil navngi noen av dem, forklarer han.

PS! Det har den siste tiden gått rykter om at Vålerenga er i dialog med Koren om en mulig overgang til Oslo-klubben. Det avviser sportslig leder Lars Bohinen på det mest bestemte.

- Vi har ikke hatt kontakt med Koren i det hele tatt. Han ville dessuten blitt alt for dyr for oss, sier Bohinen til Nettavisen.
    Bølerkanaris

Kommentar

• holmiz
      The kjøkken-kanariz
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Apr 2006
      • 6064

Nordlie: - Lyttet til magen

Nordlie: - Lyttet til magen

Tom Nordlie bytter ut Vikings blå treningsdress med Lillestrøms gule de neste sesongene.
      Foto: Stian Lysberg Solum/Scanpix

- Den er større enn hodet, sier Tom Nordlie.

ÅRÅSEN (Nettavisen): - Jeg lyttet nok en gang til magen, og den er større enn hodet, sa Tom Nordlie da han ble presentert som LSK-trener torsdag.
      Lillestrøm og Tom Nordlie er enig om en treneravtale som varer ut sesongen 2009.
      - De pleier å være kortere enn det, he he, kommenterte Tom Nordlie da formann Per Mathisen fortalte om rammene i Nordlies kontrakt. Nordlie er ansatt fra 1. desember, men tiltrer i arbeidet først 10. januar 2007.

Har gått i ett
      Jan Åge Fjørtoft skal trene laget fram til det.
      - Det har gått i ett for meg nå i 20 år, og jeg hadde planlagt en to-tre ukers ferie med familien da det dukket opp en utfordring i Stavanger. Så da utsatte vi det, men skal ta det igjen nå. Men jeg starter i jobben allerede, og kommer til å jobbe som F med å planlegge. Det blir mye telefon, litt møter, men jeg leder ikke laget før 10. januar. Det kan være fornuftig for mange å lade batteriene, sa han.
      Han tror ikke det vil bli noe problem å starte såpass «sent».
      - Jeg kjenner de fleste lagene i norsk fotball godt, og jeg kjenner Lillestrøm veldig godt. Men jeg tror tror også det ville være ufornuftig å komme rett inn i obligatorisk viktige kamper allerede nå med det som ville ha vært av ideer. Jeg tror at det er mest fornuftig sportslig at jeg ikke styrer det nå.

Følelser
      Nordlie bekrefter at det var en vanskelig avgjørelse.
      - Det har hatt litt med følelse å gjøre. Jeg er født og oppvokst her, og hadde en drøm om det da jeg var yngre. Nå var det en totalvurdering. Jeg hadde tilbud om to veldig interessante jobber, men jeg lyttet nok en gang til magen, og den er større enn hodet, sa han.
      Familiens ønsker sto svært sentralt for Nordlie i valget han nå har foretatt.
      - Det var plass til alle i forsetet, etter at jeg var litt ego i forhold til Vålerenga uten å ta så voldsomt hensyn til familien. Det har jeg gjort nå, selv om det sportslig sett var mitt valg. Men det er veldig fint at det passer for familien i tillegg, sa han.
      Nordlie tror ikke det blir vanskelig å innføre sin spillestil i klubben.

Mangler assistent-trener
      - Rammene i min spillestil kjenner alle. Det blir antakelig bare små justeringer i forhold til de rammene man har til rådighet. I forhold til den spillestilen jeg forfekter, så føler jeg at dagens spillere i dagens spillerstall passer til å spille sånn, og så får vi se. Kanskje det blir to-tre forsterkninger, men forandringene vil bli mindre her enn hva de ville ha blitt i en del andre klubber. Det kommer også an på hvem som eventuelt forsvinner også, så jeg har ikke tenkt så mye på akkurat den biten ennå, sa han.
      Lillestrøm har foreløpig ingen assistent-trener på plass ennå.
      - Vi har ikke landet noen ennå. Det har vært liten tid til å tenke, og dere har jo ringt meg en del. Så det har ikke vært så lett å få tid til å summe seg. Men jeg ønsker meg en sterk faglig assistent, som kan hjelpe meg til å bli en enda bedre trener.
      Nettavisen følger saken.

Kilde:http://www.fxt.no/tippeligaen/lilles...icle805877.ece
      Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
      Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• RSP
        Moderator
        • Aug 2004
        • 10498

Aftenposten

Tom Nordlie er klar for Lillestrøm og ble presentert torsdag klokka 12. ( Foto: Olav Olsen )
        - Jeg lyttet til magen

Fra venstre daglig leder Frank Grønlund, trener Tom Nordlie og formann Per Mathisen. ( Foto: Olav Olsen )

LILLESTRØM: Tom Nordlie sier han lyttet til magen da han bestemte seg for å bli Lillestrøm-trener ut 2009. - Og magen er jo større enn hodet, spøkte Nordlie på dagens pressekonferanse.

Publisert: 16.11.2006 kl. 10:44
        Endret: 16.11.2006 kl. 13:31

Nordlie tiltrer 10. januar. Manager Jan Åge Fjørtøft leder laget frem til da.
        - Det har gått i ett siden i sommer, og jeg føler for å lade batteriene. Jeg hadde planlagt noen ukers ferie, og kommer til å ta 2-3 ukers ferie først, forteller Nordlie.
        Han legger til at han uansett kommer til å ha en tett dialog med LSK-ledelsen allerede nå.
        44-åringen sluttførte kontrakten i formiddag sammen med sin agent Bjarne Sognnæs.
        Vil styrke laget

Hvem som blir assistenttrener er ennå ikke avklart. Men Nordlie sier at han ønsker seg en "faglig assistent".
        Den nye LSK-treneren røpet også på pressekonferansen at han gjerne vil styrke stallen med 2-3 nye spillere.
        Tom Nordlie startet 2006-sesongen i Start, før han i sommer fikk sparken. Så var han med og reddet han Viking fra nedrykk. Nå venter nye utfordringer i LSK.
        Mandag ble det kjent at Uwe Rösler og Gunnar Halle ble løst fra sine trenerkontrakter med klubben.
        Skuffelse i Viking

Viking ville svært gjerne beholde Nordlie, men torsdag formiddag fikk Egil Østenstad beskjeden fra Nordlie.
        "Tom Nordlie har takket nei til kontraktsforslaget fra Viking. Klubben er i dialog med andre kandidater til jobben som Viking-trener", het det på hjemmesiden.
        - Vi takker Tom for den fantastiske jobben han gjorde de ukene han var involvert i klubben denne høsten. Tom vil alltid bli husket som en helt i Stavanger for jobben han utførte, fortsetter Østenstad.
        Tom Nordlie selv er smigret over at to toppklubber villa ha ham.
        - Det var to interessante jobber, sier Nordlie.
        Magefølelsen gjorde altså at valget falt på Lillestrøm, og ikke Viking.

Kommentar

• RSP
          Moderator
          • Aug 2004
          • 10498

Aftenposten

Riise irritert på LSK

Bjørn Helge Riise (til høyre) mener LSK-ledelsen burde ha orientert spillerne før media. ( Foto: Digitalsport )

Bjørn Helge Riise (23) er frustrert over å ha måttet følge prosessen rundt Uwe Röslers treneravgang og ansettelsen av Tom Nordlie fra utsiden.

Publisert: 16.11.2006 kl. 13:24

– Jeg har hørt veldig lite fra Lillestrøm, og det er litt irriterende, sa lillebror Riise torsdag.
          – At treneren ble sparket måtte jeg høre fra mediene, og ærlig talt synes jeg vi spillere burde blitt informert om det som skulle skje. Det er irriterende å måtte lese i mediene om det som skjer i klubben du spiller for.
          At Tom Nordlie tar over som LSK-trener, har Riise ingenting imot.
          – Det virker som han er en bra trener, og han er iallfall veldig engasjert. At han krever mye, er bare bra, mener Bjørn Helge Riise.
          Riise landslagsdebuterte onsdag som høyreback, og kan være aktuell for Åge Hareide på den plassen også videre, men han vil ikke stille noe krav om hvor han vil spille på klubblaget.
          – Jeg spiller der jeg får beskjed om.
          ©NTB

Kommentar

• RSP
            Moderator
            • Aug 2004
            • 10498

Radio 2

Skrevet 16.11.2006 kl. 12:48 av Rolf Helge Tveit

-Skarsfjord er kandidat

- Rune Skarsfjord er en kandidat som min assistent i Lillestrøm. Det sa den nytilsatte LSK-treneren Tom Nordlie på en pressekonferanse på Åråsen i formiddag. -Jeg ønsker en sterk faglig person, men vet at Skarsfjord er under kontrakt med FK Haugesund, sa Nordlie ifølge Romerikes Blad.

Rune Skarsfjord sier til Radio 102 i dag at han forholder seg til den kontrakten han har med FKH, men legger til at kontrakten hans har visse klausuler. På direkte spørsmål om kontrakten åpner for at han kan gå til en høyere plassert klubb, svarer Skarsfjord at han foreløpig ikke vil kommentere saken ytterligere. Sportslig leder i FKH, Nils Halvor Berge sier til Radio 102 at de ikke har hørt noe fra Lillestrøm i denne saken, og at de kan spare seg henvendelsen. -Skarsfjord har kontrakt med oss og blir her, slår Berge fast. Copyright 2000 Radio 102 AS

Kommentar

• andycapp
              Juniormedlem
              Bøffel
              • Jun 2005
              • 24

Kommentar

• RSP
                Moderator
                • Aug 2004
                • 10498

Fra RLs hjemmeside

To lag med nye trenere møtes

Både Hammarby og Lillestrøm stiller med nye trenere i Royal League-kampen lørdag ettermiddag. Tony Gustavsson møter Jan Åge Fjørtoft. Nyansatt LSK-trener Tom Nordlie lar manager Fjørtoft lede laget i de første kampene i Royal League.

For et par uker siden ville en duell mellom disse lagene blitt ledet av Anders Linderoth i Hammarby og Uwe Rösler i Lillestrøm. Linderoth takket for seg ved sesongslutt og har fått ny trenerjobb i et annet Royal League-lag, danske Viborg. Uwe Rösler fikk overraskende sparken i Lillestrøm mandag.

Fjorårets finalist
                Torsdag ble Vikings redningsmann Tom Nordlie ansatt som ny trener i Lillestrøm, men han overlater til manager Jan Åge Fjørtoft å lede laget gjennom Royal League før jul. Nordlie overtar på treningsfeltet og i kamp fra og med 10.januar. Tida før det benyttes til ferie og planlegging for Nordlie, som sist sesong ledet Start i Royal League.

Hammarby ble nummer tre i Allsvenskan i år, ledet av den tidligere Stabæktreneren Anders Linderoth. Nå har 33 år gamle Tony Gustavsson overtatt Hammarby, han kommer fra Degerfors og ledet sin første trening forrige torsdag. Ni dager senere kastes han til ulvene når tapende finalist fra fjorårets turnering inntar Söder Stadion. Kampen Hammarby – Lillestrøm starter klokken 1500.

Kometkarriere
                Gustavsson startet trenerkarierren i Ytterhogdals IK i 2000, som spillende trener. I 2004 gikk han til Degerfors IF, og som spillende assistenttrener bidro han til opprykk til Superettan. De siste to årene har han som hovedtrener i klubben stabilisert laget i Sveriges nest høyeste divisjon. Gustavsson regnes som en av de mest lovende unge svenske trenere og har på mange måter gjort en kometkarriere, Hammarby er en av tungvekterne i svensk fotball.

Af: Tor Idar Aune

Lagt på nettet 16. november 2006

Kommentar

• holmiz
                  The kjøkken-kanariz
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Apr 2006
                  • 6064

VG.no

Nordlie klar for LSK: - De vil ha hele meg

LILLESTRØM/BEOGRAD (VG Nett) Tom Nordlie skrev torsdag under for Lillestrøm.
                  Av VIDAR ENERSTVEDT, ANDERS K. CHRISTIANSEN

SIGNERTE I DAG: Tom Nordlie, her flankert av Frank Grønlund (t.v.) og Per Mathisen fra LSK-styret, gleder seg til å ta fatt på jobben han drømte om i yngre dager. Foto: Scanpix

44-åringen har forhandlet fram en kontrakt til ut sesongen 2009.

- De vil ha hele meg, og det er jo ikke så lite. Hver avdeling må ha samme "drive" som hovedtreneren. Det føler jeg at de har her, sa Nordlie på torsdagens pressekonferanse.

- Valget falt etter en helhetsvurdering der ledelse, filosofi, sportslige utfordringer og ikke minst familie spilte inn, sa Nordlie.

Han har hatt sterke bånd til LSK etter at han ble medlem av klubben som syvåring.

- Da jeg var ung og bodde her var det en drøm å trene Lillestrøm, men de har ikke spilt en type fotball som har vært forenelig med meg. Jeg hadde vel heller trodd jeg skulle havne i Trondheim eller andre steder enn akkurat her, sa Nordlie.

Tar over i januar

Nordlie tiltrer 1. desember, men starter arbeidet først 10. januar på grunn av ferieavvikling.

Før den tid vil sportsdirektør Jan Åge Fjørtoft lede A-laget.

- Jeg hadde to valg; Viking og Lillestrøm. Det var vanskelig, men gikk til slutt på magefølelsen. Jeg føler at Lillestrøm har ekstrem sportslig kompetanse i ledelsen, sa Nordlie.

Sammen med sin rådgiver Bjarne Sognæs ankom Nordlie Åråsen kl. 10 i dag for å sluttføre forhandlingene med LSK. Men Nordlie avviser at han har hatt kontakt med Lillestrøm i lang tid.

- Det er tatt ut av løse lufta. Jeg fikk en telefon mandag kveld, fortalte han på pressekonferansen.

De store forventningene som knytes til klubben forholder Nordlie seg slik til:

- Når du kommer til en klubb og folk er fornøyde med det, så er det bra. Men det varer vel bare til du har tapt noen fotballkamper, sa han til humring fra salen.

Får takk fra Viking

At han må regne med et stort forventingspress fra supporterne synes ikke Nordlie er noe problem.

- Jeg ser på supportere som en støtte. Hadde jeg vært redd supportere, kunne jeg ikke drevet med dette. Mange sier det er tøft å være fotballtrener. Du er i det offentlige lys enten du vil eller ikke. Men jeg tenkte ikke sånn da jeg trente Skjetten på haugen her borte. Enten må man være med eller la være. Jeg synes ikke det er noe spesielt press å være trener, bortsett fra det jeg legger på meg selv.

Tidligere i dag takket Nordlie nei til jobben som ny Viking-sjef.

- Vi takker Tom for den fantastiske jobben han gjorde de ukene han var involvert i klubben denne høsten. Tom vil alltid bli husket som en helt i Stavanger for jobben han utførte, sier Vikings sportsleder Egil Østenstad til vikingfk.no.

Nordlie har tidligere trent Odd Grenland-, Vålerenga-, Sandefjord-, Start- og Viking.

Spillerne fornøyde

Lillestrøms norske landslagstrio ser fram til å samarbeide med Tom Nordlie.

- Tom er en av de aller dyktigste ute på treningsfeltet. I løpet av de to årene jeg hadde sammen med ham var han veldig klar på spillesystem og hadde klare tanker. Han blir en veldig bra mann for LSK, sier Anders Rambekk til VG Nett.

GJENFORENES MED NORDLIE: Anders Rambekk, her i aksjon for Norge mot Serbia onsdag kveld, ser fram til å samarbeide med Tom Nordlie igjen. Foto: Scanpix
                  Forsvarsspilleren har etablert seg på landslaget og blir nå trolig værende på Åråsen, selv om gamleklubben Odd Grenland også har vist interesse. Før Uwe Rösler fikk sparken var Rambekk på vei til Strømsgodset.

- Jeg hadde Tom Nordlie som trener i Odd for åtte år siden. Han hentet meg fra Pors, hadde troen på meg og ga meg tillit, sier Anders Rambekk til VG Nett.

- Det har blitt sagt at han krever mye og at det gir slitasje i troppen over tid - hvilke tanker har du rundt det?

- Han krever mye, men det gjør alle trenere og det skal stilles krav, slår 30-åringen fast.

- Ny filosofi

Forsvarskollega Frode Kippe er også veldig positiv til at Nordlie nå blir hans nye sjef.

- Det blir spennende med en ny filosofi - Tom Nordlie står for en mer spillende fotball. Han har hatt suksess før og selv om jeg aldri har hatt han som trener så skryter Anders (Rambekk) veldig av ham, sier Kippe som også fikk skryt av landslagstrener Åge Hareide dagen etter 1-1-kampen mot Serbia.

Kantspiller Bjørn Helge Riise ser også fram til å spille under Nordlie.

- På meg virker han veldig bra og engasjert. Han krever mye, men det er bare bra. I Start spilte de 4-3-3, og det er et system som passer meg veldig bra sier Riise til VG Nett.

(VG NETT 16.11.06 kl. 12:43)
                  Kilde:http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147511
                  Hilsen Anders

Kommentar

• holmiz
                    The kjøkken-kanariz
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2006
                    • 6064

mer Tom Nordlie

ÅRÅSEN (Nettavisen): Mandag ble Uwe Rösler avskjediget i Lillestrøm på grunn av manglende sportslige resultater.
                    Onsdag ble det endelig klart Tom Nordlie overtar trenerjobben på Åråsen.
                    Den sportslige ledelsen i Lillestrøm har gjort det klart at laget skal heve seg. Men noe resultatmål vil de ikke gå ut med.
                    Et hakk videre
                    - Det kan godt hende vi er fornøyd med fjerdeplass neste år også, vi, sier daglig leder Frank Grønlund til Nettavisen.
                    - Men det forutsetter at vi er mye nærmere gullet enn vi var i år. Er vi ett poeng bak seriemesteren, men likevel nummer fire i Tippeligaen, så er det greit. Men vi kan ikke tape mot alle bunnlagene, slik vi gjorde i år, fastslår han.
                    - Hva forventer dere av Tom Nordlie?
                    - At han sportslig løfter oss et hakk videre. Og at han gjør Lillestrøm til et lag som spiller attraktiv og underholdende fotball.
                    - Best i Norge
                    Og akkurat det er svarte fra de fleste på Åråsen. Alle vil et hakk videre, uten å utdype så voldsomt hva som ligger i det. Bortsett fra at laget skal være med i medaljekampen.

Espen Søgård er den som er mest tydelig i sin tale overfor Nettavisen:
                    - Vi har en ambisjon om å være best i Norge. Vi skal kjempe i toppen i Tippeligaen og vise oss frem ute i Europa. Jeg tror Tom Nordlie er riktig mann til å løfte oss, sier midtbanesliteren.
                    Allerede under onsdagens pressekonferanse ble det stilt spørsmål om hva som skjer hvis resultatene ikke kommer. Og Tom Nordlie bekreftet at problemstillingen allerede er brakt på bordet.
                    Fallskjerm
                    - Vi har avklart det på forhånd. Vi er enige om hva som skjer hvis vi blir uvenner, sa Nordlie.
                    På spørsmål om størrelsen på fallskjermen, svarte den tidligere Odd-, Vålerenga-, Sandefjord-, Start- og Viking-treneren følgende:
                    - Så stor at både jeg og Frank (Grønlund) kan lande med den.
                    For å unngå betente arbeidsforhold, ønsker Nordlie et samarbeidsklima der diskusjoner tas fortløpende.
                    Vil ha diskusjoner
                    - Jeg håper det blir mange diskusjoner og høyt under taket, poengterte Nordlie, som likevel understreket at han vil være sjefen.
                    - Grunnmuren er det jeg som står for. Så får de andre være med på å skifte tak og pipe.
                    I forhold til spillerlogistikk var Nordlie vag:
                    - I forhold til stil, så er det mange spillere i dagens stall som passer inn. I tillegg leter man alltid etter to-tre forsterkninger, poengterte Nordlie.
                    10. januar er han i gang. Da er det 4-3-3 som gjelder på Åråsen.

Kilde:http://www.fxt.no/tippeligaen/lilles...icle806231.ece
                    Hilsen Anders

Kommentar

• sparwasser
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Jun 2005
                      • 3185

Sakset fra hjemmesida til FFK:

Norsk Toppfotball har i dag offentliggjort et førsteutkast på hvilke tider de forskjellige klubbene skal til La Manga.

10/2-17/2:
                      Rosenborg, Brann, Vålerenga, Lillestrøm, Rubin Kazan, Krylov Soveto, Metallist Kharkov, KR Island (La Manga Cup)

Kommentar

• kimmern
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Jun 2005
                        • 1174

kaster ikke bort tiden

- Rösler på vei til Stavanger

Uwe Rösler og Tom Nordlie kan komme til å bytte jobb.

Uwe Rösler og hans agent er torsdag observert på vei til Stavanger.
                        Av Stig Nygård

Ved 18-tiden ble Uwe Rösler observert på Gardermoen med kurs for Stavanger Lufthavn på Sola. Etter det Nettavisen erfarer skal tyskeren sammen med sin agent Stig Lillejord møte Viking-ledelsen i kveld.

Bytter jobb?

- Jeg kan bekrefte at vi er på vei til Stavanger. Ut over det vil jeg ikke kommentere noe, sier Stig Lillejord.

Tidligere i dag ble Tom Nordlie ansatt som ny Lillestrøm-trener. Det kan bety at Rösler og Nordlie kan komme til å bytte jobb.

Nordlie reddet som kjent Vikings tippeligakontrakt i høst, mens Rösler fikk sparken som LSK-trener på mandag.

Samtaler med Thodesen
                        Etter at det ble klart at Nordlie velger Lillestrøm fremfor Viking, har siddisene sjekket ut andre trenerkandidater.

Onsdag hadde de uformelle samtaler med Sandefjord-trener Tor Thodesen, og de hadde også møte med en annen kandidat på Østlandet. Dette var trolig Nils Johan Semb.

Lillestrøm-ledelsen mente at Uwe Rösler trolig ikke var rett mann til å gjøre kanarifuglene til en reell utfordrer til Rosenborg, men i Stavanger har man lagt merke til tyskerens resultater med LSK, og ser trolig på ham som en som kan føre byens fotballstolthet tilbake til toppen av norsk fotball.
                        16.11.06

18:28http://www.fxt.no/tippeligaen/viking/article805792.ece
                        Last edited by Rønnern; 16.11.2006, 21:14. Begrunnelse: Legg inn hele nyheten, ikke bare en link

Kommentar

• Trondeo
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Jun 2005
                          • 3062

Nordlie forberedt på uenighet

... men ser ikke på LSK-ledelsen som trussel

ÅRÅSEN (VG Nett) Tom Nordlie mener det sterke fagmiljøet i Lillestrøm er en «utrolig utfordring».

I ledelsen og blant eierne av Lillestrøm er det mange sterke og meritterte fotballpersonligheter. Slikt blir den sterke fotballpersonligheten Tom Nordlie trigget av.

VG TV:Se intervju med Nordlie her

- Lillestrøm har en ekstrem sportslig kompetanse i sin daglige ledelse og på eiersiden. Jeg ser frem til et fagmiljø med mye trigging og litt uenighet. Slik kan vi utvikle laget videre, sier Tom Nordlie og utdyper overfor VG Nett.

- Det totale fagmiljøet i Lillestrøm er en utrolig utfordring. Ikke alle tenker sånn, og mange ville nok heller sett det som en trussel. Det er litt av det som tiltaler meg. Du skal være forsiktig med å være et sted hvor du alltid føler at du kan mest. Da blir du fort subjektiv i forhold til din egen kapasitet som trener.

Avviser kontakt

Tom Nordlie avviser at han har hatt langvarig kontakt med LSK-investor Per Berg, og sier spekulasjonene om dette er tatt ut av løse lufta.

At han valgte Lillestrøm foran Viking handler visst i første rekke om magen.

- Det var ganske jevnt mellom klubbene og jeg prøvde å lytte litt til magefølelsen. Når du har vært med i 20 år så kødder du ikke med magefølelsen, sier Nordlie til VG Nett.

- Gammel drøm

44-åringen er opprinnelig fra Lillestrøm, og meldte seg inn i klubben da han var sju år gammel. Nå har han ikke bodd der siden 1997, da han flyttet vekk for å være topptrener.

Den nye Lillestrøm-treneren skryter over hvordan Uwe Rösler har utviklet laget de siste årene. Nå spiller laget en type fotball som appellerer mer til Tom Nordlie.

- Det er ingen tvil om at han har gjort en god jobb, sier Nordlie, som hevder han ser på Rösler som en god venn og kollega.

- Jeg bærer ikke nag til noen som har tatt over etter meg i Start, og tror ikke Rösler bærer nag til meg heller.

Daglig leder Frank Grønlund sier til VG Nett at han håper Nordlie skal stabilisere laget i toppen av norsk eliteserie. Selv har ikke den nye treneren uttalte resultatmål.

Les også:- De vil ha hele meg

- Glad i Viking

Nordlie var nær frelserstatus i Stavanger da han berget laget fra nedrykk et snaut to måneder langt vikariat. Han var klubbens førstevalg som permanent trener. Likevel valgte han altså å takke nei til å trene laget videre. Men han innrømmer at han er blitt glad folkene i Stavanger.

- Da vi greide det så såg vel alle på meg at det kom tårer. Det var ikke på grunn av personlig suksess. Man blir glad i personene man med, og veldig glad spontant. Jeg fikk en god relasjon til mange i klubben på kort tid, sier Nordlie.

Nestleder Rune Oftedal i supporterklubben Vikinghordene sier at de alltid vil være takknemlig for at han berget klubben fra nedrykk.

- Vi takker og bukker for det han har gjort. Han gjorde jobben 110 prosent, og vi er evig takknemlig for det han har gjort. Vi ønsker ham hell og lykke i fremtiden - og seks Viking-poeng mot Lillestrøm neste sesong, sier nestleder Rune Oftedal til VG Nett.

Kommentar

• Lillestrøm Kirke
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Oct 2004
                            • 1470

Fra dagens papir-rb

Ny trenertrio klar:
                            • Kenneth Nysæter og Kenneth Faanes blir rekrutttrenere med lisens til å spille
                            • Erland Johnsen er klar som spillerutvikler, delvis lønnet av NFF
                            PS Annonse fra odinsmerke.no bak i avisen med bilde av en smilende MM med buksa bretta ned

Løp&Kjøp!
                            "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

Kommentar

• Lillestrøm Kirke
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Oct 2004
                              • 1470

Årets julegave

Kalenderen koster kr 190,-
                              DVD koster kr 249,-

Pakke tilbud kr 400,- Kalender + dvd

I tillegg tilkommer portokostnader. Produktene selges i første omgang KUN på www.lsk.no men vil være tilgjenglig i LSK SHOPEN og utvalgte butikker i regionen etterhvert.
                              "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

Kommentar

• RSP
                                Moderator
                                • Aug 2004
                                • 10498

RB

www.rb.no [Publisert 16.11.2006 - 23:15] KOMMENTAR: Kunsten å tåle Tom

Av: SPORT Morten Svesengen sportsleder mosvrb.no
                                ÅRÅSEN:
                                Tom Nordlies meritter som trener gir ingen garanti for sportslig suksess. Men at det kommer til å bli moro på Åråsen en stund er det liten tvil om.

Nordlie har en trenerkarriere som er full av både opp- og nedturer. Det er opprykk, kvalifiseringstap, nesten-gull og nedrykk i skjønn forening.
                                Hva tida på Åråsen vil bringe, er det ingen som helt kan fastslå. Ikke Tom selv en gang.
                                På pressekonferansen i går sa han følgende:– LSK ville ha hele meg.
                                Og det er ikke lite. Ansetter du Tom Nordlie får du hele pakka – på godt og vondt. Tror det er mange i Lillestrøm som er glad for at han endelig skal få prøvd ut sine ideer i hjemlige omgivelser på Åråsen.
                                Mål om Nordlie-rekord

Det også tydelig at 44-åringen har lært mye om både fotballfaget og seg selv siden han forlot Romerike for jobben i Odd høsten 1997.
                                I går var det en ydmyk og litt selvkritisk utgave av Nordlie som møtte til sin første pressekonferanse som LSK-trener.
                                Han mener at LSK er den første klubben han kommer til hvor han får mange å bryne seg på også fotballfaglig. På Åråsen har heller ikke Nordlie tenkt å engasjere seg i alt som skjer – slik han har gjort i andre klubber han har vært.
                                Og det er sannsynligvis det mest fornuftige Tom kan gjøre dersom LSK skal klare å holde ut med ham i mer enn de to årene han pleier å trene et lag.
                                LSK har også en ambisjon om å sette Nordlie-rekord siden de i går ansatte ham med en treårskontrakt.
                                Klubb med tradisjoner

Jeg ser ikke bort fra at Nordlie og LSK i fellesskap kan nå det målet.
                                Med all respekt for de toppklubbene han har vært trener for før, så er det ingen av dem som har den samme toppfotballkulturen som LSK.
                                Odd, Sandefjord og Start var alle 1. divisjonslag da han tok over som trener. Klubbene var i en oppbyggingsfase med Nordlie ved roret. Vålerenga var også noe helt annet som klubb i 2000 enn de er nå.
                                Viking er derfor det eneste stedet Nordlie har møtt noe i nærheten av de samme tradisjonene som han nå vil møte i LSK. Redningsaksjonen på åtte uker i Stavanger kan uansett ikke sammenliknes med en ordinær trenerjobb.
                                I LSK-systemet vil Nordlie jobbe tett med fotballpersonligheter som Tom Lund, Frank Grønlund, Jan Åge Fjørtoft og Per Berg. Han ønsker også å knytte til seg en sterk fotballfaglig assistenttrener, og førstevalget er Haugesund-trener Rune Skarsfjord.
                                Det vil gi Nordlie muligheten til å konsentrere seg om det han er aller best til: Å være sjef på treningsfeltet. I tillegg vil folk rundt ham fungere som faglige sparring partnere.
                                17 år uten pokal

På den måten får Nordlie en unik sjanse til å avlive myten om at han er så krevende at han "spiser" sine omgivelser i løpet av to sesonger.
                                Selvsagt er Nordlie krevende. Men det er ikke nødvendigvis negativt. Hvilke gode trenere i verden er det som ikke er det?
                                LSK bør også både være en stor nok klubb og ha sterke nok leder til å takle Nordlies lederstil.
                                Klarer de det kan klubben kanskje klare å vinne noe igjen. Og det trengs. For om LSK er en klubb rik på tradisjoner, så er det 17 år siden forrige pokal ble satt i premieskapet.
                                Nordlie har heller ikke vunnet noe på toppnivå. Derfor har både han og klubben noe å strekke seg etter.
                                Spørsmålet er hvor god tid Nordlie får. Begrunnelsen LSK-ledelsen brukte da de sparket Uwe Rösler vil Nordlie få rett i trynet.
                                Alle vet nå at 4. plasser ikke holder på Åråsen.

Kommentar

• RSP
                                  Moderator
                                  • Aug 2004
                                  • 10498

Aftenposten

Fra venstre daglig leder Frank Grønlund, trener Tom Nordlie og formann Per Mathisen. ( Foto: Olav Olsen )
                                  Aldri på Tom-gang

Det pleier å svinge rundt Tom Nordlie. Som i går. Til venstre LSK-leder Frank Grønlund. ( Foto: Digitalsport )

LILLESTRØM: Scenevant, slagferdig og reflektert holdt Tom Nordlie sitt første show på Åråsen. Én ting kan vi garantere: Liv og humør rundt LSK.

Av: Arild Sandven
                                  Publisert: 17.11.2006 kl. 08:28

- Vi har inngått trenerkontrakt med Tom Nordlie ut sesongen 2009, innledet Lillestrøm-leder Per Mathisen pressekonferansen med å fortelle.
                                  - Det pleier å vare kortere enn det, kommenterte hovedpersonen tørt, og så holdt han det gående med en underholdende seanse som varte i 40 minutter, for godt og vel 50 fremmøtte journalister og fotografer pluss flere nysgjerrige LSK-supportere.
                                  - Vi må regne med lange møter i sportslig utvalg nå, konstaterte daglig leder Frank Grønlund. - Glad Jan Åge (Fjørtoft) trener laget i dag, ellers ville det blitt en drøy pressekonferanse, la han spøkefullt til.
                                  Det må være en rekord, når Nordlie neste år kan lede sitt Lillestrøm i eliteserien mot ikke mindre enn fem klubber han tidligere har vært sjeftrener for:
                                  Odd Grenland, Vålerenga, Sandefjord (som han riktignok aldri rykket opp med), Start og Viking!
                                  Vraket Viking

Og i tillegg ble LSK det tredje elitelaget han fikk ansvaret for i 2006, etter avskjedigelsen i Start og redningsaksjonen i Viking.
                                  - Hva slags fallskjerm får du? var omtrent det første spørsmålet han ble stilt.
                                  - Stor nok til at Frank og jeg kan lande med den, var svaret.
                                  44-åringen hadde tilbud fra Viking og Lillestrøm, i tillegg til klubber i Sverige og Danmark, og presiserte at han valgte ut fra en totalvurdering og fordi han er oppvokst på Romerike og "kommet hjem".
                                  - Det hadde ingenting med økonomi å gjøre, forsikret han.
                                  Og la til at det var "to veldig interessante jobber".
                                  - Men jeg lytta nok en gang til magan, og den er jo større enn huet!
                                  - Jeg hadde sju og en halv ukes oppdrag i Viking som endte godt. Sånn sett var jeg arbeidsledig og har valgt ett av to tilbud. Jeg har ikke stikki fra noe sted, understreket Nordli.
                                  Fotballfaglig miljø

Og i en uke der Lillestrøm-ledelsen har fått en kraftig dose pepper, kom mye ros fra den nye treneren, som ble spurt om hvem han ville velge som assistent.
                                  - Jeg ønsker en sterk, faglig assistent for å kunne utvikle meg til å bli en enda bedre trener. LSK har med Fjørtoft, Frank, Tom (Lund) og Per (Berg) et fotballfaglig miljø jeg har savna litt. Det kunne jeg fått også i Viking, men her på Åråsen er det ekstremt mange med den kompetansen.
                                  - Det er forskjell på om lederne har fotballfaglig bakgrunn eller kommer rett fra banken - selv om vi trenger dem også.
                                  - Jeg har et ønske om at min stemme ikke nødvendigvis må lyde i alle rom. Vil slippe til andre på områder hvor jeg ikke er så god, sa Nordlie, som vil være fagmann på fotball. Og innrømmet at det var blitt for mange oppgaver i enkelte klubber.
                                  - Det sier seg sjøl at en klubb som Sandefjord med 8 millioner i budsjett har andre forhold. Der du må gjøre alt fra å klippe gresset til å bestille flybillettene til La Manga.
                                  Geni, idiot og frelser

Men i LSK håper Tom Nordlie på mange diskusjoner "med høyde under taket".
                                  - Hvis vi lar være å bli så personlig indignert av å diskutere noe så ufarlig som fotball, er vi kommet langt, fastslo han.
                                  Og for å sitere mer fra pressekonferansen:
                                  - Jeg var geni i november, idiot i juli og frelser i september. Men for å sitere dama som ringte til Viking: "Det fins bare én frelser". Og da mente hun ikke meg.
                                  - Det hadde sikkert vært tryggere med fast jobb i kommunen, og det var tryggere på lærerværelset. Men jeg syns det er moro med denne jobben, syns jeg er heldig og føler ikke noe press, bortsett fra det jeg legger på meg sjøl.
                                  - Jeg har fått sparken to ganger og har ikke daua av det foreløpig.
                                  Og om hvor mye LSK venter av Tom Nordlie:
                                  - De vil ha hele meg, og det er jo ikke så lite.
                                  Tom Nordlie som trener:
                                  Odd Grenland (1998 og '99): Rykket opp første året og kom på 7. plass i eliteserien 1999.
                                  Vålerenga (2000): Havnet på kval-plass og rykket ned etter playoff mot Sogndal. Sparket som trener i februar 2001.
                                  Sandefjord (2002 og '03): Var ytterst nær direkte opprykk, men havnet begge årene i kvalifisering og tapte hårfint og kontroversielt for Brann og Vålerenga.
                                  Start (2004 til '06): Rykket opp i år 1, ledet laget til sølv i år 2 og ble sparket i år 3.
                                  Viking (høsten 2006): Kom inn 14. september og ledet laget fra nedrykksplass til ny kontrakt i siste serierunde.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

Nettavisen

- Nordlie er min mentor

Av Simon André Diesen
                                    17.11.06 08:14

Men likevel er det ikke sikkert at Anders Rambekk blir i Lillestrøm.
                                    GARDERMOEN (Nettavisen): Anders Rambekk landet på Gardermoen til bekreftelsen på at Tom Nordlie var Lillestrøms nye trener. De to har et samarbeid som går langt tilbake i tid.
                                    - Tom hentet meg til Odd fra Pors for rundt åtte år siden, og viste stor tillit til meg som spiller i mine to år under ham der. Etter den tid har vi hatt et svært nært samarbeid, innrømmer landslagsbacken.
                                    Nærere enn de fleste har vært klar over.
                                    - Tom Nordlie har fungert som en slags mentor for meg, og jeg har pratet mye med ham i tida etter at han forlot Odd. Han har hjulpet meg mye, kommet med innspill, og har vært meget grei å ringe til underveis i min fotballkarriere, forteller den ettertraktede Lillestrøm-spilleren til Nettavisen.
                                    Sambygdinger
                                    De to kommer fra samme område i Porsgrunn, og pussig nok bor Nordlie nettopp på Rambekk gård. De to skal ofte ha pratet sammen på telefon – også underveis i Lillestrøms trenerprosess. Men selv om Rambekk bekrefter at han har konfrontert sin gamletrener med LSK-ryktene før treneransettelsen, benekter han at han visste at Nordlie ville bli Lillestrøms hovedtrener før utnevnelsen offisielt fant sted torsdag.
                                    - Det er naturlig at man tar opp slike rykter med en som står en så nær. Jeg har selvsagt spurt Tom om hva som var i gjære, uten at han kunne si mer enn at han hadde hørt de samme ryktene.
                                    Nå er Rambekk glad for å ha fått Nordlie på plass i LSK, hvor han mener den bereiste treneren vil gjøre en god jobb, spesielt på treningsfeltet. Men at det vil gjøre det noe enklere for ham å bli værende på Romerike, er han ikke så sikker på.
                                    - Det gjenstår å se, men jeg er ikke så sikker på det. Det har først og fremst vært klubbens ønske å selge meg, ikke trenerens. Men selvsagt ønsker jeg å høre hva Tom sier, og om jeg fungerer i hans fremtidsplaner.
                                    Takker Odd
                                    Fortsatt venter Odd på svar fra landslagsspilleren, noe Rambekk er svært glad for. Ikke bare har han tidligere gitt uttrykk for at han etter hvert ønsker å flytte hjem til Grenlands-området. Skiens-klubben har dessuten vært forsiktige med å legge noe tidspress på LSK-stopperen, noe Rambekk er svært takknemlig for.
                                    - Det har vært veldig godt at de ikke har gitt meg tid og ikke stresset dette. Det kan fort være noe som gjør at den endelige beslutningen trekker i deres favør, sier landslagsbacken, som fortsatt har et år igjen av sin kontrakt med Åråsen-klubben.
                                    PS. I en kort kommentarer til Nettavisen sier Nordlie at beslutningen ikke er opp til ham, men at Rambekk fungerer bra i hans spillestil, og at han gjerne ser at Rambekk blir værende i Lillestrøm.

Kommentar

• RSP
                                      Moderator
                                      • Aug 2004
                                      • 10498

Aftenposten

Tror favoritt-treneren vil løfte LSK

Kristofer Hæstad har et godt forhold til Tom Nordlie. Freddy dos Santos til venstre. ( Foto: Digitalsport )

BEOGRAD/OSLO: Kristofer Hæstad mener Lillestrøm har gjort et trenerkupp ved å ansette Tom Nordlie.

Av: Øyvind Nordli
                                      Publisert: 17.11.2006 kl. 08:40

- Han er den beste treneren jeg har hatt. Ingen i Norge er bedre fotballfaglig enn Tom. Jeg er overbevist om at han vil gjøre LSK til et enda bedre fotballag, sier Kristofer "Doffen" Hæstad til Aftenposten.
                                      I drøyt to sesonger hadde han Nordlie i Start. På den tiden opplevde 22-åringen et gjennombrudd som fotballspiller; opprykk til eliteserien, sølv i eliteserien og landslagsplass.
                                      - Han har betydd mye for meg, og det er vel ikke til å legge skjul på at jeg var svært misfornøyd da Start ikke ville beholde ham mer i år, sier "Doffen".

Blir på Sørlandet
                                      I landslagstroppen til Serbia var de tre Lillestrøm-spillerne Frode Kippe, Anders Rambekk og Bjørn Helge Riise nærmest intetanende til dramaet hjemme på Åråsen. Da Nordlie-nyheten sprakk, ble Start-duoen Hæstad og Fredrik Strømstad kontaktet av LSK-spillerne.
                                      - Ja, de er litt nysgjerrige nå, sier Hæstad.
                                      - Og hva gjør du hvis LSK og Nordlie ringer deg?
                                      - I Norge heter nok klubben min Start. Jeg har fått garantier om at klubben vil satse. Derfor er jeg innstilt på å bli med videre, sier Hæstad.

Sjokkert
                                      Bjørn Helge Riise, som undertegnet en femårs kontrakt da Uwe Rösler fortsatt var trener, har ikke kommet over det han kaller et sjokk.
                                      - For å være ærlig, jeg visste ikke noe da Uwe fikk sparken. På landslagssamlingen i Serbia har jeg heller ikke fått noen informasjon fra klubben. Jeg er blitt spurt om både det ene og andre om Rösler og Nordlie, men hva skulle jeg si? Det er irriterende, sier Riise.
                                      Men legger til:
                                      - Selv om jeg har tatt et stort steg som spiller under Rösler, er jeg innstilt på å trene for fullt under Nordlie, sier han.
                                      Anders Rambekk, som var på vei bort fra LSK, vil nå bruke noen dager på å tenke seg om før han tar en endelig avgjørelse. I 2000 spilte han i Odd da Nordlie var trener der.
                                      - Jeg har spilt landskamper og konsentrert meg om det, derfor skal jeg ta en prat med den nye treneren først, sier Rambekk.

Kommentar

• chrissp
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Aug 2004
                                        • 2403

Tilbake der han hører hjemme

LILLESTRØM:
                                        Som 19-åring forlot Tom Nordlie Inges gate i Lillestrøm. 25 år senere er han tilbake.
                                        GAMLE KJENTE: Joar Hoff møtte opp for å ønske sin tidligere assistent i Strømmen velkommen tilbake til Romerike.
                                        Les også:

KOMMENTAR: Kunsten å tåle Tom

– Skal knekke Nordlie-koden

Gratulér Tom med LSK-jobben!

SE VIDEO: Pressekonferansen på Åråsen

Bildeserie:

Tom Nordlie i bilder

Av: Espen Solbakken

For det er en viss logikk i at den som har fulgt 3.000 LSK-treninger også en gang får lede showet.
                                        I går var den dagen kommet.
                                        – Jeg så nok i snitt tre treninger i uka hele året fra 1974 til 1997. Hvor mange det blir, får du regne ut selv, sier Tom Nordlie. Med noen gyldige forfall blir svaret cirka 3.000.
                                        – Du får spørre læreren min hvor lurt det var, ler Tom.
                                        Selv etter fem Tippeliga-jobber på seks år, trodde han i realiteten aldri på noe tilbud fra sitt livs fotballkjærlighet.
                                        Det kom mandag denne uka. Svaret var gitt.
                                        Minnes leken

– Hva husker du fra den første tida i Lillestrøm?
                                        – Leken i gata, hullet i postkassa etter hockeypucken – slike ting. Det er 25 år siden jeg bodde her, men jeg husker ei tid med fotball i gatene fordi det ikke var så mange biler her. Og at det var to meter snø og 20 kuldegrader hver eneste vinter – en fin barndom.
                                        – Jeg er for sjelden her, biter han i seg i isregnet utenfor huset. Det er søsteren og moren som bor i generasjonsboligen i dag. Tom skyter ikke like raskt fra hofta nå som i blitzregnet under pressekonferansen et par timer tidligere på dagen.
                                        Likevel vil ikke Tom Nordlie ta med seg familien sin og flytte til Lillestrøm.
                                        – Det blir for mye å bo i byen når man er så profilert. Kanskje blir det Skien, kanskje et sted midt i mellom, sier han.
                                        Skjedd mye

Da han reiste fra Lillestrøm, minnet lite om det byen er blitt til i dag. Fasilitetene for både fotballspillere og vanlige innbyggere er modernisert. Det er blitt kino og greier. Det eneste som er noenlunde likt er sportsklubben.
                                        Og utfordringen det lå i å trene laget, var for mye å si nei til for Nordlie.
                                        – Jeg har vært medlem i LSK siden jeg var sju, så på en måte er dette som å komme hjem. De trodde jeg vel var en gedigen fotballnerd som så alle treningene den gangen, ler han.
                                        Nå kommer han tilbake med all lærdommen han sugde ut fra øktene til Kjell Schou Andreassen, Tommy og Joe Hooley, David Hay; you name it.
                                        I mellomtiden er kanskje Nordlie, i tillegg til Nils Arne Eggen, den norske treneren som har utviklet sin egen spillestil mest. Før han fikk ekte eliteseriespillere mellom hendene, elsket han alltid å sette opp sine lag med kronestykker på kafébordet. Myntene skulle ligge i 4-3-3-formasjon, og ballen skulle gå dit og dit, og i akkurat den rekkefølgen.
                                        – Det var først på mandag denne uka – da LSK kontaktet meg – at det gikk for meg at mine idéer var forenlig med den nye sportsplanen i Lillestrøm.
                                        Travel dag

Selv for en medievant person som Tom Nordlie, ble det mye i går. Ferdigstillelse av forhandlingene, pressekonferanse, utallige intervjuer, opptak med Senkveld-gutta i TV2, en krangel med den samme kanalen om kameraet var av eller på under praten og diverse opptak til Lørdagsrevyen i NRK.
                                        – For ei stri! Tenk at det første spørsmålet de stilte var hvor stor fallskjermen min var, sa Tom Nordlie undrende til Romerikes Blad før han la ut på etappen mot barndomshjemmet i Inges gate.
                                        Det kan bli kok de neste tre årene Nordlie er ment å være på Åråsen også. Det er sjelden rolig rundt lillestrømlingen.
                                        – Det pleier å vare kortere enn kontraktene, fleipet Nordlie selv i går, før han fortsatte i kjent stil:
                                        – Fallskjermen er så stor at både jeg og Frank kan lande med den.
                                        Han begynner i jobben for alvor først den 10. januar.
                                        – Det har vært en totalvurdering mellom to interessante jobber, Viking og her. Jeg lyttet til magen og den er større enn hodet hos meg.
                                        Men for Tom Nordlie er ingen ting større i norsk fotball enn nettopp Lillestrøm.
                                        Bølerkanaris

Kommentar

• RSP
                                          Moderator
                                          • Aug 2004
                                          • 10498

Fra Hammarby Fotboll

2006-11-17

Åhlund om Royal League och Lillestrøm SK

Efter två veckor utan tävlingsmatcher är det i morgon äntligen dags för Hammarby att göra entré i Royal League. Assisterande tränare Thom Åhlund ser fram emot matchen mot Lilleström SK och hoppas på ett spelsuget Bajen.
                                          - Royal League ger spelarna viktiga erfarenheter, säger han.

Hur är stämningen i truppen inför lördagens hemmamöte med Lillestrøm?
                                          - Det har gått två veckor sedan vi spelade senast så alla verkar se fram emot att få spela match igen. Det känns skönt att vi får inleda Royal League med två hemmamatcher. Vi har fått ett optimalt spelprogram.

Hur ser skadeläget ut?
                                          - Lollo har tyvärr inte hämtat sig så pass mycket att han är redo för träning. Klebér börjar röra på sig, men är inte redo för match. Benny fick en smäll under reservlagsmatchen i måndags och fick avstå träning igår. Men det ska inte vara någon fara inför morgondagen för hans del.

Ställer ni över några spelare vars kontrakt gått ut eller är på väg att gå ut?
                                          - Nej. Det finns ingen policy som säger att vi ska ställa över spelare som inte skrivit nytt kontrakt. Vi tänker använda den trupp som finns tillgänglig. Som jag känner det så verkar alla fullt beredda på att spela året ut.

Vilka erfarenheter från förra säsongen av Royal League tar ni med er?
                                          - Att det är bra matcher. Vi lär oss när vi får komma ut och spela mot bra lag. Det tror jag att samtliga spelare kände under förra säsongen. Det är roligt att få möta lite annorlunda motstånd och det ger spelarna viktiga erfarenheter.

Vad är Bajens målsättning i Royal League?
                                          - Vi hoppas gå vidare så att vi får fler matcher under våren. Tävlingsmatcherna gör att det blir ett annorlunda upplägg på träningen, något som uppskattas av spelarna. Sedan så vill vi gärna gå lite längre än vad vi gjorde förra säsongen.

Vågar man experimentera mer med spelartruppen i Royal League än i allsvenskan?
                                          - Man spelar gärna med de bästa och framför allt de som är fräschast för dagen. Matcherna kommer tätt nu så vi kommer att alternera i truppen ganska ordentligt. Det är inte så att det är förutbestämt på något sätt, men märker man att någon är sliten så kan det vara lättare i Royal League att ta in andra spelare än vad det är i allsvenskan. Som jag sade tidigare så är det här också en erfarenhet för spelarna och man vill att så många som möjligt ska få den.

Hur pass bra koll har du på Lillestrøm?
                                          - Jag har fått lite information från folk jag känner i Norge. Vi vet inte exakt hur de kommer att spela eftersom de kickade tränaren i veckan. Men om man ser till det som varit så har de ett duktigt centralt mittfält. Framför allt så ska Robert Koren vara riktigt, riktigt bra och fungera som navet i deras spel. Sedan så är deras backlinje nästan omöjlig att forcera om de får stå och jobba mot bollen, de påminner lite om Kalmar på det sättet.

Hur får vi hål på dem?
                                          - Vi måste komma in bakom backlinjen, antingen med hjälp av överlånga bollar eller med instick runt fötterna. Det är dödsstraff på att slå bollarna över axelhöjd direkt mot våra anfallare.

Det här blir första matchen tillsammans med Tony Gustavsson, kommer vi att känna igen Bajen i morgon?
                                          - Jodå. Vi tänker inte försöka oss på några konstigheter. Vi tänker spela vårt spel, det som vi kan och som har lett oss till Royal League. Förändringarna kommer att komma successivt. Det går inte att förändra allt bara med några träningar.

Oskar Schelin

Detta är en utskrift från hammarbyfotboll.se. Materialet är upphovsrättsskyddat och ägs av Hammarby Fotboll AB.

Kommentar

Working...