november 2006

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

RB: Derfor måtte Rösler gå

Derfor måtte Rösler gå

ÅRÅSEN:
    Lederne i LSK ønsket å få fram at det var en enstemmig beslutning bak sprakingen av Uwe Rösler. Fasaden skulle se fin ut. I kulissene var det alt annet enn rosenrødt. Her er historien om hvorfor Uwe Rösler ikke lenger er LSK-trener.
    Si din mening her!
    HØSTEN ØDELA: Med alle poengtapene i høstsesongen, startet den interne misnøyen som i går resulterte i sparken for LSK-trener Uwe Rösler. FOTO: TOM GUSTAVSEN
    Bildeserie:

Fotballkjendisene om Röslers avgang

Bildeserie:

Uwes LSK-liv i bilder

Av: Morten Svesengen

BAKGRUNN
    LSKs sportslige utvalg er klubben LSKs og LSK AS' høyeste organ. Der tas alle avgjørelser av betydning for elitesatsingen.
    Utvalget har fire representanter:
    Per Mathisen (LSK-formann) og Frank Grønlund (tidligere toppspiller og daglig leder) fra klubben.
    Per Berg (eier i LSK AS) og Tom Lund (LSK-legende på banen og Bergs sportslige mentor).
    Disse fire har fått all makt på Åråsen.
    Kontroversielle i 2004

Sett fra utsiden er det et bredt sammensatt utvalg som bør ha mer en nok kompetanse til å ta de rette avgjørelsene for Åråsen-klubben.
    Det var også dette utvalget som våren 2004 tok den kontroversielle avgjørelsen om å ansette Uwe Rösler som nye hovedtrener.
    Omstridt var avgjørelsen fordi Rösler akkurat var friskmeldt fra sin kreftdiagnose og fordi han ikke hadde trenererfaring.
    RB-sporten stilte den gang spørsmål ved ansettelsen. Ikke fordi vi betvilte Röslers vinnervilje og fotballkunnskaper. Men rett og slett fordi han manglet erfaring som trener. LSK burde etter vår mening ikke vært et sted for øvelse.
    Etter tap i serieåpningen mot Start, reiste LSK seg sterkt og leverte en 2005-sesong som de fleste var fornøyd med. Det ble tap i cupfinalen, men alle som så gresset på Ullevaal dagen før finalen, skjønte at underlaget ikke talte for en tekniker som Robert Koren.
    Vinteroppturen

Nedturen i cupfinalen skulle raskt bli til opptur i Royal League. LSK var i en positiv trend – og den varte helt fram til finalen i Parken i april.
    LSK tapte, men et finaletap for Ståle Solbakkens FC København på deres hjemmebane, kunne de fleste tåle. En god serieåpning med 6-2-0 på de åtte første kampene stoppet alt grunnlag for kritikk av treneren.
    LSK ledet serien og var på stø kurs mot gull.
    Ved to anledninger i denne perioden – i mars og mai – ble Rösler etter det RB-sporten kjenner til kontaktet med tanke på ny kontrakt.
    Det ble aldri noe konkret ut av samtalene før poengtapene kom og tabell-ledelsen røk. Fra utgangen av mai og fram til tyskeren fikk sparken i går, var aldri kontraktsforlengelse noe tema mellom LSK og treneren.
    Kostbare sluttminutter

De stadige poengtapene mot slutten av kampene tæret på tålmodigheten i sportslig utvalg.
    Særlig investor Per Berg og hans sportslige alibi Tom Lund begynte å tvile på Rösler.
    I utvalgsmøtene var Röslers spillerbytter stadig oftere et tema. Holdningen var at treneren i altfor stor grad var for defensiv i tankegangen og ble straffet for det.
    Statistikken talte fortsatt for den tyske treneren. RB-sporten avslørte at ingen klubber hadde tatt flere poeng enn LSK i Röslers regjeringstid.
    LSK lå fortsatt godt an i jakten på gull ved utgangen av august. Laget var også i kvartfinalen i cupen.
    Men Brann satt fortsatt i førersetet og bakfra kom Rosenborg som et lokomotiv som endelig hadde fått opp farten.
    Misnøyen brer seg

Fortsatt var det mulig å snu sesongen til noe positivt. Men LSK fortsatte å svikte når sjansen bød seg, og da Stabæk fikk med seg ett poeng fra Åråsen 1. oktober var LSK i realiteten ute av gullkampen – med fire kamper igjen å spille.
    Misnøyen begynte å bre seg også blant en del supportere, men Röslers største kritikere satt trolig i sportslig utvalg – personifisert gjennom Per Berg og Tom Lund.
    Frank Grønlund og Per Mathisen var som de fleste andre skuffet over at LSK nok en gang hadde sviktet i gullkampen.
    Men fortsatt ikke i modus for å sparke treneren.
    For å unngå all diskusjon om trenerens framtid og å ha full fokus på sesongavslutningen, ble det bestemt å legge trenersaken død inntil sesongen var over.
    Med ett poeng mot Sandefjord og tap for Tromsø, smatt også Vålerenga forbi. To strake seirer kunne ikke redde bronsen og plassen i Europa.
    Åpning for Nordlie

Selv om sportslig utvalg ikke diskuterte saken offisielt, forteller en sentral LSK-kilde at Per Berg allerede var klokkeklar på at Rösler måtte vekk.
    Sammen med Tom Lund hadde han trolig allerede pekt ut erstatteren som skulle bringe LSK videre.
    Lillestrømlingen Tom Nordlie var allerede godt i gang med sin redningsaksjon som Viking-trener. Han står for en fotball og stil som de to tidligere LSK-spillerne gjerne vil ha til Åråsen.
    Klubbens representanter var nok noe mer måteholden i sin beundring av Nordlie.
    Evalueringen av sesongen begynte å nærme seg med stormskritt.
    Dagen etter serieavslutningen mot Lyn var kampen i gang.
    Tre hete dager

I tre dager diskuterte og kranglet medlemmene i sportslig utvalg. Med i diskusjonen var LSK-manager Jan Åge Fjørtoft – mannen med stemme og uttalerett, men uten stemmerett.
    Etter den første dagen, så klubbens representanter Mathisen/Grønlund ut til å ha vunnet. Grønlund proklamerte til Nettavisen at Rösler og Halle skulle bli på Åråsen i 2007.
    – Det var ingen bløff da jeg sa det. Det var vår avgjørelse på det tidspunktet, forteller Grønlund.
    Samme dag – mandag i forrige uke – gjennomførte Uwe Rösler et nettmøte med leserne i RB. Han etterlot seg et inntrykk av at han fortjente ny kontrakt og at det for ham handlet om et tillitsspørsmål.
    Klubbens representanter innså at det ville bli vanskelig å ha treneren på oppsigelse i 2007.
    – Ny kontrakt var utelukket på det tidspunktet. Planen var å gi Uwe og Gunnar tid fram til sommeren og vurdere dem på nytt. Vi skjønte at de neppe ville akseptere en slik situasjon. Forutsetningene var forandret, sier Grønlund.
    To alternativer

Per Berg og Tom Lund var i ferd med å få viljen sin. Da førstnevnte uttalte seg om hvor misfornøyd han var med sesongen i RB torsdag 9. november, var det ingen vei tilbake.
    Da var det to alternativer: Å sparke Rösler eller å vente på hans oppsigelse.
    – Vi vurderte aldri å vente på trenernes oppsigelse selv om vi så at den kunne komme. Det handlet om moral, sier LSK-formann Per Mathisen.
    Han visste som mange andre at den ærgjerrige tyske treneren aldri kunne fortsette som LSK-trener etter at Berg tok bladet fra munnen.
    LSK som klubb kunne heller ikke risikere at sesongen 2007 ble kastet over bryggekanten bare fordi uenigheten i sportslig utvalg hadde tvunget fram en avgjørelse som ikke tjente noen av partene.
    Derfor valgte Mathisen, Grønlund og til dels Jan Åge Fjørtoft å gi etter for investor Bergs ønske. Om investoren måtte ty til trusler for å få gjennom sin vilje, er det ingen som vil si noe om.
    Men at pengemakten i LSK denne gangen presset fram den endelige beslutningen, hersker det ingen tvil om.
    Ansiktsuttrykkene, svarene og forklaringene til trioen på pressekonferansen i går, fortalte alt om hvem som var på taperlaget denne gangen.
    Framtida vil vise om klubben LSK kommer ut som vinneren.

Kommentar

• KFL109
      Seniormedlem
      Hjelp, skaff meg et liv!
      • Dec 2003
      • 1958

Jeg ønsker meg et VELDIG godt fotballag

Skrevet av papir-VG, opprinnelig skrevet av Knut Espen Svegaarden:

Tross to fjerdeplasser og to finaler på et år; LSK-eier Per Berg har ikke vært fornøyd med det sportslige i klubben sin.

- Jeg ønsker meg et veldig godt fotballag, sier Per Berg til VG.
      - Men har dere ikke et godt lag da?
      - Jeg sa VELDIG godt lag, svarer Berg.
      Han var i Danmark mens det kokte rundt Lillestrøm Sportsklubb i går.
      VG vet at det allerede etter cupfinalen i fjor høst var en diskusjon i LSK om Uwe Rösler var rett mann eller ikke for klubben. Både filosofien og Röslers personlighet stemte dårlig med Bergs.

- Eier ikke klubben

VG vet at Berg alltid har vært svak for Tom Nordlie og hans fotballfilosofi.
      - Hvem ønsker du deg som trener i LSK?
      - Det vil jeg ikke si i avisen.
      - Har dette vært en vanskelig dag for deg?
      - Helt ærlig: nei. Men det er kanskje lett å si når jeg ikke har vært i Norge.
      - Så du er bekvem med situasjonen?
      - Bekvem er ikke en rett beskrivelse. Det blir noen ekstra utfordringer når slike avgjørelser tas, og det er en vanskelig situasjon for alle. Men klubben har det siste ordet i denne saken, ikke jeg.
      - Men du sitter med pengesekken?
      - Det hjelper ikke det, og jeg eier ikke klubben heller. Det er uansett klubben som har det siste ordet. Og beslutningen her var enstemmig, svarer Berg.

- Var samstemt

VG vet at Berg sto steilt på at Rösler og Gunnar Halle ikke var de rette til å ta klubben videre, selv om han ikke la ned veto.
      Da Rösler skjønte at han ikke fikk forlenget kontrakten, satte han hardt mot hardt og krevde en avgjørelse, et år før kontrakten gikk ut.
      Per Berg har alltid vært opptatt av hvordan fotball spilles.
      - Hvor mye betyr resultater for deg?
      - Jeg tenker ikke så mye resultat. Det betyr ... litt. Men det er andre ting som betyr noe også, spille underholdende fotball, for eksempel.
      - Har dere ikke gjort det i Lillestrøm?
      - Vi har en sportsplan i klubben, der vi blant annet har definert måten vi skal spille fotball på, svarer Berg - litt unnvikende.
      - Hvorfor ønsket du en endring?
      - Jeg har ikke sagt at jeg ønsket en endring. Og jeg vil ikke si noe om det heller. Det jeg kan si, er at det var en utfordrende situasjon å ha en diskusjon om en forlengelse av Röslers kontrakt.
      - Og det ønsket dere ikke?
      - Det gjorde vi ikke. Og det var samstemt i det sportslige utvalget, sier Berg.
      Vidar Evje

Kommentar

• KFL109
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 1958

Aftenposten: - De glemte komiprisen

Det har vært mange prisutdelinger i norsk fotball de siste dagene. Komiprisen kom aldri, selv om det var historisk mange kandidater, skriver Aftenpostens sportsleder Bertil Valderhaug i denne kommentaren.

Publisert: 14.11.2006 kl. 07:51
        Endret: 14.11.2006 kl. 10:44

EIGHT OUT, six to go. Who's next?
        Denne gangen går det faktisk an å bruke engelsk språk og terminologi fra spillverdenen når det skal settes ord på det som skjer i norske toppklubber. Av de 14 trenerne som startet sesongen med blanke ark og store forhåpninger, er åtte borte.
        Uwe Rösler ble i går den siste i den altfor lange rekken av trenere som er blitt stemplet som feil mann.
        Spørsmålet er hvem som blir den neste som må gå. For hoderullingen fortsetter vel nå som sesongen er over og syndebukkene skal pekes ut og bort.

"The Åråsen blindvei"
        Nå er det bare Knut Torbjørn Eggen, Tor Thodesen, Arne Sandstø, Mons Ivar Mjelde, Henning Berg og Jan Jönsson av topptrenerne som fortsatt har den samme jobben som de hadde da ballen begynte å rulle i april.
        Åråsen, 2. juni 2004: Selv om Arne Erlandsen fortsatt var trener for Lillestrøm ut sesongen, ble en ny trio presentert som Lillestrøms nye team foran et stort kobbel av pressefolk. Med Jan Åge Fjørtoft som manager, trenersyltappen Uwe Rösler som hovedtrener og den gamle klubbkjempen Gunnar Halle som tyskerens assistent, skulle kanarifuglene fly tilbake helt i norsktoppen via "The Åråsen Way", som Fjørtoft så pent sa det.
        Åråsen stadion i går: To fjerdeplasser, én tapt cupfinale og ett finaletap i Royal League senere var det tydelig at den nye Åråsen-veien av sportslig utvalg ble betegnet som en blindvei. Ett år før kontraktens utløp var det over og ut for Rösler og Halle. Tilbake satt Jan Åge Fjørtoft med følgende kontante svar da han fikk spørsmål om han var giret på å fortsette i Lillestrøm: "Godt spørsmål!".

Viser fingeren
        Inne i Lillestrøm-korridorene henger det mange bilder i svart-hvitt som forteller en forgylt historie. Klubben har ikke vunnet noe som helst siden 1989, og det er nettopp denne lengselen alle i klubben gjør sitt ytterste for å stoppe. Ikke minst Uwe Rösler, som på Lillestrøms årskalender pryder november måned med en tommel i været. I går følte han sikkert for å vise ledelsen en helt annen finger.
        37-åringen ble etter to brukbare år sparket av de samme personene som sa at de ville gi ham tid til å vokse som trener.
        Stemningen på pressekonferansen på Åråsen i går var rar og litt amper. Først satt daglig leder Frank Grønlund og styreleder Per Mathisen der. Så kom manager Jan Åge Fjørtoft inn. Tydelig oppgitt.
        Det er sannelig ikke lett å lese mellom linjene når ordene serveres muntlig, men ansiktsuttrykkene kan fortelle mye. Det virket som om alle tre helst hadde sett at Rösler fortsatt var ansatt på Åråsen.

Perfekt for Nordlie
        Luker vi bort Grønlund og Mathisen, er det bare to mann igjen i klubbens sportslige utvalg: Investor Per Berg og LSK-guden Tom Lund.
        Berg gikk i forrige uke gikk ut i Romerikes Blad med flengende kritikk av Rösler. På den bakgrunn kan det ikke være særlig tvil om hvem som presset hardest på for å få et trenerskifte. Klarere signal på at det er pengene som styrer, går det nesten ikke an å få.
        Nå gjenstår det vel bare for Lillestrøm å ansette bysbarnet Tom Nordlie, som har et nært og kjært forhold til Tom Lund. Bedre mann kan de neppe få, selv om Nordlie er blitt stemplet som udugelig både av Start og Vålerenga.
        Er ringen sluttet da? Neppe.

Respektløst
        For i norsk fotball er det tydeligvis blitt slik at man sparker en trener og lar ham vandre videre. Til dobbel lønn - og kanskje også til latter for folk som vet å behandle ansatte med respekt.
        I det norske toppfotballriket er trenerrespekt noe man bare har så lenge det er strålende fotball, stang inn, fulle tribuner og stormende jubel.
        Problemet er imidlertid at det bare er ett lag som kan bli seriemester. Mange har tydeligvis ikke helt lyst til å skjønne det.
        Vidar Evje

Kommentar

• holmiz
          The kjøkken-kanariz
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2006
          • 6064

- Vil innlede Nordlie-samtaler

Uwe Rösler og Tom Nordlie som trenere for hvert sitt lag. Nå kan Nordlie komme til å overta Röslers plass. ( Foto: Digitalsport )
          - Vil innlede Nordlie-samtaler

Relaterte klubber
          Lillestrøm
          Stiftet: 02.04.1917
          Hjemmebane: Åråsen
          Tilskuerrekord: 13595
          Neste kamp: 18.11.2006 Hammarby-Lillestrøm
          Mer om Lillestrøm
          Viking
          Stiftet: 10.08.1899
          Hjemmebane: Viking Stadion
          Tilskuerrekord: 19800
          Mer om Viking

Relaterte artikler

Ifølge Romerikes Blad kommer Lillestrøm til å innlede kontraktsforhandlinger med Tom Nordlie ganske snart.

Av: Eirik Fardal
          Publisert: 14.11.2006 kl. 10:57
          Endret: 14.11.2006 kl. 11:03
          LES OGSÅ: - Jeg er lei meg
          LES OGSÅ: Vikings alternativer
          Sentrale kilder i Lillestrøm bekrefter overfor Romerikes Blad at klubben kommer til å innlede samtaler med Nordlie den kommende tiden.
          - Han er en het kandidat, sier en kilde.
          Trolig er det bare kontraktsforhandlinger som gjenstår før Vikings redningsmann blir presentert som ny trener på Åråsen.
          Nordlie er oppvokst en gjennombruddspasning fra Lillestrøms hjemmebane. Trenerjobben i LSK har lenge vært drømmen hans. I alle fall tidligere.
          – Da jeg var trener i 2. divisjon på Romerike, var det nok en drøm for meg en gang å trene Lillestrøm. Men etter hvert som jeg har trent andre klubber i Tippeligaen, er det ikke slik lenger. LSK har ikke alltid spilt en type fotball som har passet til min stil, sier Nordlie til RB.
          – Jeg har bare ett konkret tilbud, og det er fra Viking. Det er det eneste jeg kan forholde meg til, og de skal få et svar onsdag. Inntil jeg hører noe annet, blir det bare hypotetisk å tenke på noe annet, legger han til .
          Klubben ville på gårsdagens pressekonferanse ikke kommentere enkeltnavn.

Kilde:http://fotball.aftenposten.no/elites...ticle69222.ece
          Hilsen Anders

Och det känns som när vi kom hit, till möjlighetens land
          Du kan följa mina spår hem, Columbus var mitt namn

Kommentar

• hoyt
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2004
            • 2850

Mifsud says move will not influence his future plans

http://www.timesofmalta.com/core/article.php?id=243098

Mifsud says move will not influence his future plans

Kevin Azzopardi
            Michael Mifsud celebrates Malta's 2-1 victory over Hungary. Photo: Darrin Zammit Lupi.

Lillestrom's German head coach Uwe Rosler was sacked yesterday.

Lillestrom finished fourth in the league, nine points behind champions Rosenborg Trondheim.

News of Rosler's departure comes amidst frenzied speculation over the future of Malta striker Michael Mifsud whose contract with Lillestrom is due to expire at the end of December.

The 25-year-old Mifsud yesterday joined his Malta team-mates for training at Ta' Qali ahead of tomorrow's friendly match against Lithuania at the Hibernians Ground.
            Contacted by The Times soon after international news agency Reuters reported that Rosler had been axed, Mifsud said: "I'm surprised to hear that Rosler is no longer the coach of Lillestrom.
            "During his time in charge of Lillestrom, Rosler had a positive influence on me in that he always regarded me as a key player for the team."

Mifsud, Lillestrom's top scorer in the league with 11 goals, has received a new offer from the Norwegian outfit but the indications are that the Maltese stalwart has set his heart on a move to a more glamorous league and will therefore reject the proposal from his present employers.

Asked if the club's decision to part ways with Rosler could have any influence on his future plans, Mifsud promptly replied in the negative, an answer which may be construed as another strong hint that he is seriously considering other offers, especially from English clubs.

"Rosler's departure will not affect the decision on my future," Mifsud said but stopping short of revealing what his intentions are.
            English newspapers and internet sites are awash with reports that Mifsud is a transfer target for several English clubs with Premier League outfit Sheffield United believed to be leading the chase. Premier League clubs Bolton Wanderers and Reading and second division Coventry City are also said to be monitoring Mifsud closely.

The Daily Star reported last weekend that Sheffield United had agreed a deal worth £700,000 (around Lm446,000) for Mifsud but gave no details about the terms of the move.

As Mifsud will be out of contract in January, Lillestrom will not be entitled to compensation if, as expected, the former Sliema and Kaiserslautern forward joins another club.

Mifsud figured in Lillestrom's final league game, a 2-0 win over Lyn Oslo, the weekend before last, but he could still make a handful of appearances for the Norwegian club before the end of his contract.

Next Saturday, Lillestrom will open their Royal League commitments with a group match away to Sweden's Hammarby. The Royal League, founded in 2004, is contested by a total of 12 teams, namely the top four-placed clubs in the leagues of Denmark, Norway and Sweden. Lillestrom have been drawn in Group 2 along with Danish clubs FC Copenhagen and Brondby and Hammarby.
            It remains to be seen if Mifsud gets the chance to play in this competition if he does affirm his intention to leave Lillestrom in the next few days.

Club owners criticised

Meanwhile, a spokesman for Norway's coaches has lashed out at club owners after Rosler became the eighth coach to be sacked or resign from a premier league team this season.

"This is not worthy of Norwegian football. This will have negative implications for football," Teddy Moen, head of the Norwegian Football Coaches Association, was quoted as saying by Reuters.

"The clubs need a more long-term perspective. Only one team can win the league, and there will always be two teams that step down (to a lower division), so club owners need to be more realistic."

Moen said one reason for so many managerial changes was that Norwegian clubs have increasingly been organised as limited companies whose owners have tougher financial demands.
            "But many of these investors don't know anything about football," Moen said.
            "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
            - Nosa

Kommentar

• Ketil Cantona
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2004
              • 6813

LSK-invasjon i Hareides forsvar

Start-duoen Kristofer Hæstad (t.h.) og Fredrik Strømstad spiller sammen på Norges midtbane. ( Foto: Erik Berglund )

BEOGRAD: Lillestrøm kan få tre spillere i Norges forsvarsrekke mot Serbia. Erik Hagen er ute med skade.

Av: Øyvind Nordli
              Publisert: 14.11.2006 kl. 13:52
              Endret: 14.11.2006 kl. 13:59
              Vi kommer med mer!
              Erik "Panzer" Hagen måtte gi seg under Norges trening på Røde Stjerne Stadion i Beograd nå i formiddag. Han fikk et spark under mandagens trening, og har pådratt seg en støtskade. Hagens situasjon skal avklares før privatlandskampen mot Serbia onsdag kveld

Dermed kan det ble ganske så kanarigult i Norges forsvar i denne kampen.

Under formasjonstreningen tirsdag kjørte landslagssjef Åge Hareide Anders Rambekk inn i midtforsvaret – sammen med LSK-kompis Frode Kippe.
              Riise-brothers bak

På høyrebacken benyttet han LSK-spiller Bjørn Helge Riise. Og på høyreback trente broder John Arne.

Håkon Opdal starter som keeper i kampen mot Serbia. I tillegg drillet Hareide den unge rekken med Fredrik Strømstad, Kristofer Hæstad, Christian Grindheim og Petter Vaagan Moen på midtbanen.
              Tommy Svindal Larsen sto over tirsdagens treningsøkt, og holdt seg på hotellet med vondt i ryggen. Han fikk akutte ryggsmerter under mandagens trening. Svindal Larsen har vært plaget med dette tidligere.
              Onsdag avgjør legene om han spiller.

Steffen Iversen og John Carew spiller mest sannsynlig på topp fra start.

Norge trente tirsdag på matchbanen i Beograd. Banen er veldig bra, og det er 13-14 varmegrader i luften.

Kommentar

• hoyt
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2004
                • 2850

LSK har konkrete navn på blokka

I går sa LSK-ledelsen at de ikke hadde hastverk med å få på plass en ny trener. Men nå er jakten i gang, og flere navn er på blokka.

Det bekrefter daglig leder Frank Grønlund overfor VG Nett.

- Prosessen er i gang, og vi jobber med konkrete navn. Men jeg kommer ikke til å kommentere de ytterligere, sier Grønlund.

Han understreker likevel at klubben er innstilt på å la Jan Åge Fjørtoft lede laget frem til 10.desember. Og at gul-trøyene nødvendigvis ikke trenger å ha en trener på plass før neste år.

Nekter å kommentere Nordlie-rykter

- Jeg tror alle er innstilte på at Jan Åge kjører Royal League-kampene. Dessuten er det nok av kompetente trenere her, flirer Grønlund.

Men det spørst nok om ikke trenerstolen er fylt lenge før året er omme. Tom Nordlie skal være høyaktuell, og ifølge lokalavisen Romerikes Blad kan han bli trener i klubben - om han selv vil.

- Det har jeg ingen kommentar til, sier Grønlund.

- Hvilken type trener er dere på jakt etter?

- Det vil jeg heller ikke kommentere.

«Kan tenke seg til at noen har snudd»

Det han imidlertid innrømmer, er at prosessen rundt Uwe Röslers treneravgang var knalltøff.

- Det må man regne med i en klubb. Det var tøft, men det blir nok gjort litt dramatisk enn det er.

- Men du skjønner at det blir stilt spørsmål når du, bare noen dager i forveien, sier at både Rösler og Halle sitter trygt?

- Jada. Man kan jo tenke seg til at noen har snudd, sier han om diskusjonene i Lillestrøms sportslige utvalg.

- Følte du deg presset av Per Berg og Tom Lund til å støtte sparkingen av Rösler?

- Det har jeg ingen kommentar til.
                "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                - Nosa

Kommentar

• LSK-supp.
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Dec 2003
                  • 1023

Sies på NRK-alltid nyheter(radio) nå at Tom Nordli har fått fremlagt kontraktsforslag av LSK og er kun en signering unna.

Skal gi endelig svar til Viking i morgen.
                  I år så tar vi alt- i år så tar vi alt!(som har puls)

Kommentar

• Fridtjof
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2005
                    • 2120

Rösler eller pengene

Lillestrømmanager Jan Åge Fjørtoft går langt i å antyde at Uwe Rösler måtte bli sparket for at ikke hovedinvestor Per Berg skrudd igjen pengekrana.
                    Av Thomas LerdahlPublisert i dag 18:02
                    Jan Åge Fjørtoft har tatt over ledelsen på treningsfeltet etter at trenerteamet Uwe Rösler og Gunnar Halle i går måtte forlate stillingene sine med umiddelbar virkning.
                    Fjørtoft selv var ikke komfortabel med beslutningen om et trenerskifte i klubben, og i dag antydet han sterkt at sparkingen var nødvendig for at Per Bergs investorpenger fortsatt skal rulle inn.
                    - Når du har to alternativer må du velge det ene, og det har en del følger. Men det ville gud hjelpe meg hatt følger hvis vi hadde valgt det andre alternativet, for da ville Lillestrøm Sportsklubb kanskje ikke bestått som topplag i forhold til den ressursbruken som trengs for å være på topp i norsk fotball, sier manageren.

Ville ha ut Rösler
                    Den mektige entreprenøren Per Berg kom inn i klubben i 2004. Siden det har han tatt over driften, og spyttet inn flere titalls millioner kroner i klubben.
                    Investor i LSK, Per Berg, var klar på at Rösler måtte gå.
                    NRK
                    I går valgte klubbens sportslige utvalg i klubben å avslutte samarbeidet med Rösler og Halle, en avgjørelse Per Berg skal ha vært svært sentral i.

- Han var veldig klar på hva han ville, og hvilken vei han ønsket at denne klubben skulle gå. Så hadde resten av sportslig utvalg et valg om de skulle godta dette her, og da valgte de det som de mente var riktig for LSK totalt sett, forklarer Fjørtoft.
                    Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

Kommentar

• sniper
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Feb 2004
                      • 5254

Nordlie blir Lillestrøm-trener

Etter det NRK erfarer blir han utnevnt onsdag eller torsdag.
                      Av Morten Stokstad og Kristian Elster Publisert i dag 19:08
                      Tom Nordlies agent, Bjarne Sogness, og Lillestrøm startet i dag forhandlinger om at han skal overta trenerjobben etter sparkede Uwe Rösler.
                      Kilder i Lillestrøm sier til NRK at Nordlie blir presentert som ny trener enten onsdag kveld eller torsdag.

Rune Skarsfjord blir Norlies assistent.
                      Foto: Gorm Kallestad/Scanpix
                      44-åringen vil ikke si noe om trenerjobben i Lillestrøm, men sier til NRK at han onsdag gir Viking beskjed om han fortsetter i klubben.
                      Den beskjeden blir etter det NRK erfarer nei, ettersom Nordlie ønsker seg tilbake til Lillestrøm.
                      Tom Nordlie har vokst opp en steinkast fra Åråsen, men har aldri hatt noen trenerstilling i klubben.
                      Han har tidligere trent Vålerenga, Odd, Sandefjord, Start og Viking.
                      Skarsfjord blir assistent

Etter det NRK erfarer er Rune Skarsfjord aktuell som assistenttrener i LSK.
                      Skarsfjord har vært assistenttrener i Rosenborg og har denne sesongen vært hovedtrener i Haugesund.

Kommentar

• sniper
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Feb 2004
                        • 5254

Rambekk blir om Nordlie kommer

- Det som skjer med ny trener kan gjøre at ting forandrer seg for meg, sier Anders Rambekk.
                        Av Morten Stokstad og Kristian Elster Publisert
                        Landslagsspilleren hadde kommet på kant med Uwe Rösler og bestemt seg for å vende tilbake til Odd Grenland.
                        Etter det NRK kjenner til har imidlertid Tom Nordlie satt som krav at Rambekk blir for at han skal overta trenerjobben i LSK.
                        Rambekk sier at Nordlie kan få ham til å bli på Åråsen.
                        Hatt Nordlie før

- Jeg har hatt Tom som trener før så hvis det stemmer så er Tom en bra trener, sier Rambekk tl NRK.
                        30-åringen har vært i Lillestrøm i to sesonger og har spilt seg inn på landslaget i år.

Kommentar

• Lars
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2004
                          • 6156

Nordlie benekter at LSK-samtaler er i gang

AVSKJED I MORGEN: Tom Nordlie grein på skulderen til Viking-leder Egil Østenstad da plassen i Tippeligaen var reddet. I morgen gir Nordlie Østenstad endelig beskjed om framtida.
                          Foto: Scanpix

annonse

- Veit fortsatt ikke hva jeg svarer Viking i morgen.
                          LES OGSÅ:
                          writemail('sst', 'dagbladet.no')SIGBJØRN STRAND
                          Tirsdag 14.11.2006, 19:40
                          oppdatert 19:51

(Dagbladet.no): Tom Nordlies agent Bjarne Sognnæs er godt i gang med forhandlingene med Lillestrøm om en trenerkontrakt, melder NRK.
                          - Det stemmer ikke, sier Tom Nordlie til Dagbladet.no i kveld.

Kilder i klubben opplyser imidlertid til NRK at Nordlie vil bli presentert som Lillestrøm-trener i morgen kveld eller på torsdag.
                          Nordlie selv holder fast på at han fortsatt ikke har hørt noe fra Lillestrøm:
                          - Det går jo rykter, men jeg venter til jeg hører noe konkret, sier Nordlie.
                          Han sier han har vært i kontakt med trenerforeningene i dag, og vil ha garantier derfra om at alt er ryddig i forhold til Uwe Röslers avskjed med Lillestrøm før han eventuelt går i dialog med klubben.
                          - Det gjorde jeg også i Viking med Tom Prahl, sier Nordlie.
                          [FONT=verdana,Arial,Helvetica]Hvilket lag trener Nordlie i 2007? [/FONT][FONT=verdana,Arial,Helvetica]Lillestrøm [/FONT][FONT=verdana,Arial,Helvetica]Viking [/FONT][FONT=verdana,Arial,Helvetica]Et annet lag [/FONT][FONT=verdana,Arial,Helvetica] » les resultatet [/FONT][FONT=verdana,Arial,Helvetica][/FONT]Tom Nordlie har lovet Viking et svar i morgen, men hevder han fortsatt ikke har bestemt seg, like før klokka halv åtte i kveld. - Nei, det må jeg ta med madammen i kveld og i natt. Hvis folk slutter å ringe meg, får jeg kanskje tid til å tenke, sier Nordlie.

Kommentar

• kimmern
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Jun 2005
                            • 1174

Kommentar

• Torolf
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Apr 2004
                              • 9574

RB: Blir enige med Tom onsdag

http://www.rb.no/lokal_sport/lsk-magasinet/article2412192.ece

Blir enige med Tom onsdag

ÅRÅSEN:
                              Ingen vil bekrefte det, men RB-sporten vet at bare detaljer gjenstår før Tom Nordlie og LSK signerer avtalen.

SIGNERER SNART: Tom Nordlie. FOTO: SCANPIX

Av: Morten Svesengen

I løpet av tirsdagen falt de fleste brikkene på plass i forhandlingene, og sentrale kilder forteller at kontrakten trolig blir signert i løpet av onsdagen – senest torsdag.
                              Onsdag skal Nordlie gi Viking sitt svar, og det blir negativt for Stavanger-klubben. Nordlie er mer lysten på å trene toppklubben i sin egen hjemby.
                              Verken Nordlies agent Bjarne Sognnæs eller Nordlie selv ønsker å kommentere saken. På Åråsen er man også sparsommelige med kommentarer.

Kommentar

• Torolf
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Apr 2004
                                • 9574

RB: Ville gå med Uwe

http://www.rb.no/lokal_sport/lsk-magasinet/article2412180.ece

Ville gå med Uwe

ÅRÅSEN:
                                Etter tre dagers maktkamp godtok LSK-formann Per Mathisen at Uwe Rösler skulle sparkes. Samtidig ville han selv trekke seg fra jobben som klubbens leder.

VALGTE Å BLI: I det siste dramatiske møtet i sportslig utvalg i forrige uke ville LSK-formann Per Mathisen (til høyre) trekke seg fra vervet sitt. Det nektet Frank Grønlund og de andre i sportslig utvalg å godta. FOTO: TOM GUSTAVSEN
                                Av: Morten Svesengen morten.svesengen rb.no 63 80 48 02

Dette forteller en sentral kilde i LSK til Romerikes Blad.
                                LSK-formann Mathisen kjempet ut fra det RB-sporten kjenner til helt til det siste for at Rösler og Gunnar Halle skulle få fortsette som trenere i klubben.
                                I LSKs sportslige utvalg hadde han både Frank Grønlund og Tom Lund på sin side i trenerspørsmålet. Også LSK-manager Jan Åge Fjørtoft ville fortsette med Rösler i 2007.
                                Bare Per Berg i LSK AS var imot, og han gjorde det klart at han ville trekke seg ut som investor dersom tyskeren ble.
                                Trener eller eier

Den sentrale kilden i Åråsen-miljøet forteller at alle de fire som var for Rösler, da skjønte at Berg var på vei ut.
                                Selv om klubbens økonomi er sterk nok til å drive elitesatsingen på et visst nivå, ville LSK vært nødt til å senke ambisjonsnivået betraktelig om Berg hadde forsvunnet ut.
                                De fire Rösler-forkjemperne måtte da velge mellom trenerduoen Rösler/Halle og Per Berg. Fordi det var til det beste for klubben falt valget på Berg.
                                Men formann Mathisen gjorde det ifølge LSK-kilden samtidig klart at han ikke kunne fortsette som leder på Åråsen etter en slik beslutning.
                                Unntakstilstand

Mathisen drastiske beslutning skapte ny dramatikk i sportslig utvalg. Verken Per Berg, Frank Grønlund, Tom Lund eller Jan Åge Fjørtoft ville akseptere Mathisens avgjørelse.
                                Samtlige som var på møtet i sportslig utvalg sa at de ikke kunne fortsette dersom Mathisen ville trekke seg fra formannsvervet.
                                Paradoksalt nok satt LSK da igjen uten eier i LSK AS, penger og ledelse – men med en trenerduo.
                                Mathisen følte presset, og vår kilde opplyser at han åpnet for å fortsette som klubbens formann under gitte forutsetninger.
                                Ut fra det RB-sporten kjenner til, var forutsetningen at Lillestrøm Sportsklubb og LSK AS inngikk en avtale hvor klubben skulle kjøpe seg inn i AS'et.
                                Med den avtalen på plass, godtok Mathisen – og alle de øvrige motstanderne – at Uwe Rösler og Gunnar Halle skulle få sparken.
                                Mathisen ønsker ikke å bekrefte at han la sin egen stilling i potten.
                                – Jeg ønsker ikke å kommentere denne saken. Vi i sportslig utvalg har kommet fram til et enstemmig vedtak til det beste for LSK, er det eneste Mathisen ønsker å si.

Kommentar

• sparwasser
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Jun 2005
                                  • 3185

Fra RB:

- Jeg har opplevd verre ting før

ÅRÅSEN:
                                  Jan Åge Fjørtoft gikk fra å vise fram taperens ansikt til å være en brennende klubbleder på et døgn. – Det er en kynisk verden. Alt som har skjedd her, har jeg opplevd verre før.

VERDEN GÅR VIDERE: – Det handlet om hva som var best for Lillestrøm Sportsklubb, sier Jan Åge Fjørtoft om sparkingen av Uwe Rösler. Selv har han ingen problemer med å fortsette som manager. FOTO: ESPEN SOLBAKKEN

Av: Espen Solbakken

Man bir tydeligvis tykkhudet etter å ha spilt i 11 klubber i fire forskjellige land. Fjørtoft har levd i det han selv kaller en kynisk bransje siden 17-årsalderen. I Frankfurt hadde han fire trenere i løpet av tolv (!) kamper, og derfor var responsen etter Rösler-avskjedigelsen også forventet.
                                  – Det handlet til slutt om hva som var viktigst for LSK. Alle tabeller og all fotballhistorie viser at ressurser er ufattelig viktig. Jeg er svært komfortabel med situasjonen, og da må vi bite i oss noen forsider i ny og ne, sier manageren etter at pengemakta, identifisert gjennom Per Berg, åpenbart fikk gjennomslag for sitt ønske om trenerskifte i LSK.
                                  – Det betyr at du ikke har noen problemer med å fortsette i din jobb?
                                  – Det er korrekt.

– Ikke ultimatum

– Ble dere presset av Per Berg i prosessen?
                                  – Jeg oppfattet det ikke slik. Når han – som bruker så mye penger på LSK – ikke lenger trodde på det sportslige opplegget, ville det på ett eller annet tidspunkt fått konsekvenser for satsingen. Da kan ikke vi sitte på vår høye hest og stå på vårt uansett, sier Fjørtoft.

– Stilte Berg et ultimatum?
                                  – Nei. Men når vi til neste år budsjetterer med et overskudd på 300.000 kroner, sier det seg selv at ikke armslaget er stort uten midlene fra Øie A/S.
                                  Fjørtoft forberedte seg ei snau uke på at det kunne skje at han ledet LSK-treningene denne uka. Og han visste at han ville bli framstilt som det han selvironiserende karakteriserer som "a lame duck" på pressekonferansen.

– Om jeg hadde dratt fra LSK nå, ville det vært usedvanlig dårlig timing fra min side. Det er nå klubben trenger en manager for å ivareta kontinuiteten og kvalitetssikre en ny trener, sier han.

Ny prosess i gang

– Hvor går veien videre for Lillestrøm nå?
                                  – En prosess ble avsluttet mandag. Nå har en ny startet med jobben å finne ny trener. Den skal inn så raskt som mulig, men trolig har jeg ansvaret minimum de tre første kampene i Royal League.

– Hva skjer med spillerjakten?
                                  – Den intensiveres, og blant annet var vi på en spennende "speidertur" i helga hvor flere nye navn dukket opp. Samtidig holdes det litt igjen med kjøp og salg nå i påvente av ny trener.

– Blir det Tom Nordlie?
                                  – Vi jobber med flere navn.

Kommentar

• RSP
                                    Moderator
                                    • Aug 2004
                                    • 10498

"Skal investorer bestemme hvordan laget skal spille?"

Lillestrøm bekreftet på en pressekonferanse mandag at Uwe Rösler må gå. Fra venstre daglig leder Frank Grønlund, formann Per Mathisen og manager Jan Åge Fjørtoft. ( Foto: Eirik Fardal )

OSLO: Eiere som legger seg opp i detaljstyring av bedriften, vil du aldri finne i næringslivet, mener BI-professor Johan Olaisen. Han mener norsk fotball ødelegger for seg selv ved hyppige trenerskifter.

Av: Aslân W.A. Farshchian

Publisert: 15.11.2006 kl. 08:11
                                    Endret: 15.11.2006 kl. 08:12

Uwe Rösler ble mandag den åttende eliteserietreneren som har mistet eller forlatt jobben i løpet av 2006. Investor Per Berg skal ha vært veldig klar på at tyskeren og hans assistent, Gunnar Halle, ikke var de rette til å ta laget videre etter to fjerdeplasser og to finaler siden de tok over før 2005-sesongen.
                                    Berg kom i forrige uke med kritikk, ikke bare av resultatene, men særlig av måten laget har spilt på under Rösler.
                                    Johan Olaisen, professor i ledelse og organisasjon - kompetanseledelse, ved BI i Oslo mener dette er en helt utenkelig situasjon i næringslivet.
                                    - Det er ganske fantastisk om investorer, gjennom sine investeringer, skal bestemme hvordan laget skal spille. Da er det nærmest patriarkisk, de ser på det som sin eiendom. Det er absurd, sier Olaisen til Aftenposten.
                                    - Du kan selv tenke deg om en av Aftenpostens eiere skulle blande seg inn i hvordan sportsredaktøren styrer avdelingen. Du ville kalt det galskap. Jeg kjenner ikke til slik detaljstyring i næringslivet, og å bestemme hva slags spillestil laget skal ha, det er detaljstyring.

Lang eller kort sikt?

Samtidig tror Olaisen Norge taper terreng internasjonalt når over halvparten
                                    av klubbene bytter trener i løpet av en sesong.
                                    - Ut ifra forskning og mine opplevelser fra norske bedrifter, kan jeg si at hyppige skifter gjør at man oppnår det motsatte av det som er ønskelig. Det blir ingen kultur og ikke noe samspill i organisasjonen. Du vil oppnå kortsiktige resultater fordi treneren er veldig tent og omgivelsene er det, men du får ikke noe langsiktig utbytte.
                                    - Norges internasjonale suksesser i fotball, har kommet etter langsiktighet. Kanskje det er derfor vi ikke er like gode nå, mener Olaisen.
                                    - Så går det selvfølgelig an å argumentere med at dersom du får en kortsiktig gevinst av å bytte leder, så burde du gjøre det ofte. Det som vil skje da, er at du mister kulturen og langsiktigheten, og gode resultater er basert på langsiktighet.

- Ubrukelig

Med åtte av 14 utskiftninger i løpet av en sesong, stiller Olaisen seg også undrende til forarbeidet norske klubbledelser gjør før de ansetter en ny trener.
                                    - Om du hadde bedt et headhuntingbyrå finne 14 personer, og åtte av dem hadde fått sparken i løpet av et år, så ville du sett på byrået som ubrukelig. Enten går det på liten forståelse for den businessen de driver med, eller så har de for dårlige personkunnskaper om den de ansetter.

Kommentar

• Geirfugl
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Nov 2006
                                      • 561

Forhandler med Nordlie nå

Forhandler med Nordlie nå
                                      Av Thomas Gulbrandsen og Bengt Magnus Dyrkorn
                                      15.11.06 12:32

Onsdag formiddag sitter Tom Nordlie i samtaler med representanter for Lillestrøm på et hotell i Østlandsområdet.
                                      Det er en kjent sak at Tom Nordlie er den heteste kandidaten og Lillestrøm-investor Per Bergs førstevalg til overta som trener etter at Uwe Rösler fikk sparken på Åråsen. Så langt har imidlertid Nordlie avvist at han har vært i dialog med LSK om den ledige jobben.
                                      Men onsdag morgen møtte Nordlie og hans rådgiver Lillestrøm-manager Jan Åge Fjørtoft til samtaler på et hotell i Østlandsområdet. Sikre kilder sier til Nettavisen at ytterligere én person er med på møtene, trolig en av de fire personene i LSKs sportslige utvalg.
                                      Et par timer etter at partene møttes forlot Fjørtoft møtet. Manageren fungerer som kjent som trener inntil en ny mann er på plass, og dro derfor fra hotellet for å lede Kanarifuglenes formiddagsøkt.
                                      Nordlie ble tilbudt jobb som Viking-trener etter å ha ledet Stavanger-laget til ny kontrakt i høst. Den tidligere Odd-, Vålerenga-, Sandefjrod- og Start-treneren har frist til i dag med å takke ja eller nei til tilbudet. Nå tyder alt på at Nordlie i stedet ender opp i hjembygden Lillestrøm.
                                      Nettavisen følger saken.
                                      Denne artikkelen er skrevet ut fra: http://pub.tv2.no/nettavisen/fxt/tip...icle804542.ece
                                      Last edited by Rønnern; 15.11.2006, 13:00.

Kommentar

• Chessheim-kanaris
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Oct 2005
                                        • 1022

Nordlie i møte med LSK

Tom Nordlie fløy i dag tidlig til Gardermoen for å møte representanter fra Lillestrøm.
                                        [FONT=Arial]Av VIDAR ENERSTVEDT

[/FONT]

[FONT=Arial,Helvetica]
                                        VRAKER VIKING? Mye tyder på at Tom Nordlie velger Lillestrøm fremfor Viking. Foto: Alf Ove Hansen / Scanpix
                                        [/FONT]Nordlie og rådgiver Bjarne Sognnæs, møtte Lillestrøms daglige leder Frank Grønlund og manager Jan Åge Fjørtoft, på et hotell i østlandsområdet, ifølge Nettavisen.

Les også: - Nordlie blir Lillestrøm-trener

Jan Åge Fjørtoft skal ha forlatt møtet etter et par timer, for å lede Lillestrøms formiddagsøkt. Fjørtoft tok over som midlertidig trener da Uwe Rösler fikk sparken på mandag.

Diskutér: - Nordlie fører LSK til 5. plass

Tom Nordlie har også et tilbud fra Viking, som han skal svare på i løpet av onsdagen.

Les også: - Viking går for Semb

Den ettertraktede treneren er oppvokst på Lillestrøm og har hele tiden sagt at familien er det viktigste for ham.

(VG NETT 15.11.06 kl. 13:04)

mvh Lsk's nye fysioterapeut

Kommentar

• Rønnern
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2003
                                          • 6690

Odd fortsatt høyaktuelt

BEOGRAD: Anders Rambekk bedyrer at Odd fortsatt definitivt er interessant - selv om Tom Nordlie skulle bli ny trener i Lillestrøm.

Av: Martin K. Andersen

I en artikkel hos nrk.no kunne man i går få inntrykk av at Odd-ønskede Rambekk blir i Lillestrøm hvis Nordlie overtar som trener i klubben.
                                          Dette benekter Rambekk overfor TA.

- Jeg har aldri sagt at jeg har kommet på kant med Uwe Rösler, og jeg har heller aldri sagt at jeg blir om Nordlie overtar. NRK har tydeligvis endret sin type journalistikk, sier Rambekk oppgitt.

Likevel innrømmer han at trenervalget i LSK spiller inn.

- Selvsagt vil jeg vente og se hvem som kommer inn. Jeg er Lillestrøm-spiller, så det er naturlig, sier han - men legger til at Odd er høyaktuelt fortsatt.

- Odd er definitivt ikke utelukket. Jeg pratet med Tore Andersen mandag kveld, og har en fin dialog med ham. Imidlertid har jeg prøvd å legge spekulasjonene til side fram mot kampen mot Serbia, sier 30-åringen.

Mvh Ronnie "The Runner"
                                          LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

Working...