Kan LSK sette hardt mot hardt for å få spillere til å signere?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Raskolnikov
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Sep 2005
    • 1453

    #21
    Opprinnelig skrevet av Øyvind
    Hva er egentlig en kontrakt?

    En kontrakt er en avtale over et gitt tidsrom, med forpliktelser for begge parter. I fotballsammenheng er dette ganke enkelt at en spiller er til klubbens disposisjon, og klubben gir han lønn for dette.

    Når kontraktstiden er over har ingen av partene noen forpliktelser ovenfor hverandre. Ergo, Koren har ingen forpliktelser ovenfor LSK ved årets slutt. Å "kreve" en signatur fra han, som åpenbart vil gjøre en evt overgang til en større klubb vanskeligere er urimelig!

    Hvis han hadde spilt dårlig disse tre årene hadde jo ikke vi vært forpliktet til å signe han på nytt og fortsette å betale ut lønn.....
    Nå er det også sånn i fotball at man gjerne betaler en overgangssum for å få lov til å inngå en kontrakt. Koren har ingen forpliktelser ovenfor LSK nå, men LSK har heller ingen forpliktelse til å bruke spillere som ikke vil være hos oss i fremtiden. Jeg synes det er like urimelig at en spiller som er vesentlig bedre enn da vi betalte 1-2 millioner(?) for ham senere går gratis fra samme klubb. Hvis man kjøper en råvare for så å foredle den er det lite logisk å sitte igjen med tap. I det minste er det veldig dårlig butikk.
    Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

    Kommentar

    • Raskolnikov
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Sep 2005
      • 1453

      #22
      Opprinnelig skrevet av Henrik
      Nå er det vel heller de nevnte skottene som vil vekk, ikke Brann som absolutt vil selge.
      Ta David Beckham som eksempel da. Det er nok mer presist. Beckham ble vraket, selv om han var mer enn god nok for laget, fordi han kom på kant med Ferguson. Derfor ble han lagt ut for salg og solgt, selv om han i utgangspunktet ønsket å bli. Hvorfor skulle ikke LSK kunne gjøre akkurat det samme?
      Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

      Kommentar

      • Øyvind
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Oct 2006
        • 292

        #23
        Opprinnelig skrevet av Raskolnikov
        Jeg synes det er like urimelig at en spiller som er vesentlig bedre enn da vi betalte 1-2 millioner(?) for ham senere går gratis fra samme klubb. Hvis man kjøper en råvare for så å foredle den er det lite logisk å sitte igjen med tap. I det minste er det veldig dårlig butikk.
        Jeg tror det Koren har tilført Lillestrøm over sin kontraksperiode er verdt mer enn det vi betalte for han for tre år siden. Selv om dette er vanskelig å måle..

        Vi kunne selvsagt satt han ut av laget, og er ikke forpliktet til å la han spille. Men, tror ikke dette er veien å gå. Både med tanke på signalene det vil sende ut. Det kan jo ikke være slik at vi kun vil ha spillere som skal spille for LSK resten av sin karriere. Da hadde nok stallen blitt tynn etterhvert.

        Koren har vært god butikk for LSK, selv om han skulle gå gratis

        Kommentar

        • Øyvind
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Oct 2006
          • 292

          #24
          Opprinnelig skrevet av Raskolnikov
          Ta David Beckham som eksempel da. Det er nok mer presist. Beckham ble vraket, selv om han var mer enn god nok for laget, fordi han kom på kant med Ferguson. Derfor ble han lagt ut for salg og solgt, selv om han i utgangspunktet ønsket å bli. Hvorfor skulle ikke LSK kunne gjøre akkurat det samme?
          Fordi Man.Utd er verdens største klubb og solgte Beckham for over 300 mill.....

          Kommentar

          • mooph
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Aug 2005
            • 1496

            #25
            Opprinnelig skrevet av Øyvind
            Koren har vært god butikk for LSK, selv om han skulle gå gratis
            Enig. Utgangspunktet for signing av en spiller må være det sportslige, og suksess måles i om spilleren gir tilbake i form av sportslig fremgang for klubben. På denne måten vil spillren betale seg i form av høyere billettintekter, sponsorer tv-rettigheter etc. Salg av spillere bør være en bonus og ikke målet med et kjøp/kontraktsinngåelse.
            Fugla mot nye høyder

            Kommentar

            • larsbøffel
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Sep 2005
              • 1028

              #26
              Opprinnelig skrevet av Øyvind
              Koren har vært god butikk for LSK, selv om han skulle gå gratis
              noen som vet hva koren kosta da han ble kjøpt? han var jo ikke veldig dyr?

              men en annen ting, vet det er litt avsporing men hadde ikke lsk tenkt å gi rundt 8 mill for sapara, de har vell fortsatt de pengene ? så man kan vell regne med å få en spiller der?

              Kommentar

              • Raskolnikov
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Sep 2005
                • 1453

                #27
                Opprinnelig skrevet av Øyvind
                Jeg tror det Koren har tilført Lillestrøm over sin kontraksperiode er verdt mer enn det vi betalte for han for tre år siden. Selv om dette er vanskelig å måle..

                Vi kunne selvsagt satt han ut av laget, og er ikke forpliktet til å la han spille. Men, tror ikke dette er veien å gå. Både med tanke på signalene det vil sende ut. Det kan jo ikke være slik at vi kun vil ha spillere som skal spille for LSK resten av sin karriere. Da hadde nok stallen blitt tynn etterhvert.

                Koren har vært god butikk for LSK, selv om han skulle gå gratis
                Jeg stiller da spørsmålet om hvorfor ingen andre av klubbene i TL har stjernespillere med kontrakter som løper ut? Rosenborg har vel aldri hatt det. Er det umulig for LSK å oppnå det samme? Det er vel ikke slik at det nødvendigvis måtte endt med at Koren hadde spilt for LSK 2. Det kunne jo hendt at han underskrev ny kontrakt eller faktisk ble solgt. Når Brann ga 8 mill(?) for Gashi. Hvorfor i all verden skulle ikke vi fått minst like mye for Koren? Har Koren bidratt så mye i år til at vi har tjent inn summer i den størrelsesordenen? Er det en mulig delforklaring på vår dårlige høstform at det stadig går rykter om hvor våre nøkkelspillere spiller neste år?

                Aller helst ønsker jeg selvfølgelig ikke at LSK skal "tvinge" spillere til å signere. Men det er ikke slik at man aldri kan få sjansen i utlandet hvis man har kontrakt. Både Occean og Riise har sikkert ambisjoner om å komme seg ut en gang, men begge har signert lange kontrakter med LSK. Slik jeg ser det er Bosman-spillere et kjempeproblem for LSK. Tenk på jobben til Uwe. Her forsvinner en spiller (Koren) han har bygd laget rundt uten at man sitter igjen med noen penger til å erstatte han. Hvis LSK skal komme ut av den evige sirkelen der man bygger opp et nytt lag for så å se nøkkelspillerne forsvinne gang på gang må man finne en løsning på dette. Tidligere måtte vi selge for å redde en skakkjørt økonomi, nå er økonomien vesentlig bedre, men går vel fortsatt bare rundt null. Dermed har vi ikke, som Fjørtoft har sagt, penger til å kjøpe uten først å selge.

                Uwe har hele tiden snakket om en treårsplan. Problemet i LSK er at man ikke har så langt tid. Det virker i øyeblikket urealistisk at vi skal kjempe om gull neste år når vi mister Robert Koren. Vi har også mistet Christoffer Andersson. Hadde vi ikke mistet disse to hadde jeg hatt stor tro på at vi kunne kjempe om seriegull. Slik det ser ut nå, kan vi i beste fall kjempe om medaljene bak RBK.

                Innlegget mitt var like mye ment som et innspill som en definitiv løsning. Kanskje er ikke dette veien å gå, men noe må gjøres. Jeg synes i hvert fall ikke denne situasjonen er noe vi kan leve med.
                Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

                Kommentar

                • Øyvind
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2006
                  • 292

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av Raskolnikov

                  Innlegget mitt var like mye ment som et innspill som en definitiv løsning. Kanskje er ikke dette veien å gå, men noe må gjøres. Jeg synes i hvert fall ikke denne situasjonen er noe vi kan leve med.
                  Jeg fullstendig enig i at situasjonen ikke er gunstig. Men, spørsmålet er helt riktig; Hva kan gjøres med dette?

                  I mine øyne er det flere ting som må falle på plass før man kan klare å holde stjernespillere lengre enn for eksempel tre år.

                  Det første er selvsagt økonomi. Klubben må få styrket økonomien ytterligere. Vi er på god vei, men enda mer må gjøres. Dette vil gjøre oss i stand til å bli konkurransedyktige med eksempelvis RBK.

                  Det andre er sportslige resultater. Vi må prestere høyt, være stabile. Da tenker jeg på serie, cup, RL og evt europacupspill.

                  Disse sidene hegner selvsagt tett sammen. God økonomi legger til rette for sportslige prestasjoner, og sportlige resultater gir god økonomi. Et klassisk høna eller egget tilfelle altså..

                  Hvordan disse skal prioriteres er vanskelig å avgjøre, men å begynne med "tvangskontrakter" er ikke veien å gå tror jeg. Da er det lurere å satse på lengre kontrakter, noe vi også gjør. Og også tilby høye lønninger til de spillerne som er blant de beste i TL.

                  Kommentar

                  • Torolf
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Apr 2004
                    • 9574

                    #29
                    Opprinnelig skrevet av Øyvind
                    Jeg fullstendig enig i at situasjonen ikke er gunstig. Men, spørsmålet er helt riktig; Hva kan gjøres med dette?
                    Jeg tror løsningen er lengre kontrakter (som Occean) og bedre kontraktsoppfølging (som Riise). LSK lærte tydeligvis av tabben de gjorde ved ikke å starte nye kontraktsforhandlinger med Koren tidligere. Koren uttalte vel for et års tid siden at det kunne vært aktuelt å forlenge med LSK, men at han ikke hadde fått noe tilbud. LSK mente på det tidspunktet at det ikke hastet, men det gjør det alltid med gode spillere. LSK må se potensialet i spilleren før han gjør det selv. Et annet eksempel hvor LSK reagerte for sent, er Gylfi Einarsson. For hver kamp han storspilte ble det vanskeligere å beholde ham.

                    Kommentar

                    • Fugl1120
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Sep 2005
                      • 3528

                      #30
                      Det er vel liten tvil om at mange spillere har nytt tilværelsen i Trondheim de senere årene, men det ser jeg ingen grunn til at de ikke skulle ha gjort heller. De har en bra lønn, de kjemper alltid i toppen av Tippeligaen og de har spilt champions league år på år. Det er ikke til å stikke under en stol at vi ikke er i nærheten av å matche hverken det økonomiske eller sportslige tilbudet RBK hadde under Eggen, og med nettopp Eggen var det lett å lokke spillere til klubben. Husk også at RBK stort sett hadde norske spillere på laget under Eggen's tid, det var til enhver tid de beste norske spillerne som spilte der, og så lenge de fikk spilletid i 11'ern og ingen tilbud fra utlandet var de godt fornøyd.

                      LSK har også mange gode spillere, problemet er at vi hele tiden henter utenlandske spillere. Det begynner å bli en stund siden det var en norsk spiller som hylte om at han ville til en bedre klubb i LSK, men for utenlandske spillere er dette kun et springbrett. Det er ingen tvil om at spillere som Mifsud og Koren utelukkende tenker på seg selv og sin egen karierre, naturlig nok. De har også skjønt, forhåpentligvis, at de ikke er så gode at noen gode, utenlandske klubber er interesserte i å bla opp fler millioner kroner for dem. Derfor gjør de det de kan for å overbevise nå, slik at de kan bli plukket opp av en utenlandsk klubb. Og det er heller ingen tvil om at hvis du vil til den spanske eller engelske toppligaen, ja da er nåløyet som regel trangere i Norge enn om du storspiller i en klubb i divisjonen under.

                      Om LSK skal velge å fryse ut spillere(ikke at jeg påstår noen tidligere har ment at dette er riktig vei å gå) så gjør de en gedigen tabbe. Spillere snakker. LSK lever primært på å være smartere enn toppklubbene i utenlandsmarkedet fordi vi ikke har samme økonomi. Vi må hente unge, sultne og lovende spillere til en billig penge å utvikle dem selv. Hvis vi oppdager en jævla god spiller fra Slovenia som de andre klubbene ikke vet om, hvor stor er da sannsynligheten for at han tar en telefon til Koren eller hans agent og spør hva Koren synes om klubben? Jeg tror ikke Koren er særlig barmhjertig med LSK hvis vi velger å fryse han ut, jeg tipper Koren vil gi unggutten et såpass sterkt inntrykk at han velger andre muligheter.

                      LSK mister mange spillere på bosman, og det er beklagelig. Men vi er ikke Manchester United eller Barcelona, Tippeligaen er ingen stor liga. Det er ikke attraktivt for en spiller fra utlandet å stoppe sin utvikling i Norge til en middelmådig lønn, sett med internasjonale fotball-lønningers øyne. I tillegg er gode spillere glad i å spille med og mot gode spillere. Jeg tviler på at Koren ser på de fleste spillerne i Tippeligaen som gode individualister. Ja, Norge er et fint land å øke inntekten på mens man utvikler seg, og det er et fint utstillingsvindu for utenlandske klubber som tydelig følger med her. Men that's it.
                      Lauken er vår venn!

                      Kommentar

                      • Fugl1120
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Sep 2005
                        • 3528

                        #31
                        Opprinnelig skrevet av Torolf
                        Jeg tror løsningen er lengre kontrakter (som Occean) og bedre kontraktsoppfølging (som Riise). LSK lærte tydeligvis av tabben de gjorde ved ikke å starte nye kontraktsforhandlinger med Koren tidligere. Koren uttalte vel for et års tid siden at det kunne vært aktuelt å forlenge med LSK, men at han ikke hadde fått noe tilbud. LSK mente på det tidspunktet at det ikke hastet, men det gjør det alltid med gode spillere. LSK må se potensialet i spilleren før han gjør det selv. Et annet eksempel hvor LSK reagerte for sent, er Gylfi Einarsson. For hver kamp han storspilte ble det vanskeligere å beholde ham.
                        Dette mener jeg er tull, Gylfi storspilte aldri i LSK før sin siste sesong. Plutselig begynte han å sette ballene i nota, og da LSK sa at de ønsket å forlenge var Gylfi allerede blitt verdensmester og ville til utlandet.
                        Lauken er vår venn!

                        Kommentar

                        • Torolf
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Apr 2004
                          • 9574

                          #32
                          Opprinnelig skrevet av Fugl1120
                          Dette mener jeg er tull, Gylfi storspilte aldri i LSK før sin siste sesong. Plutselig begynte han å sette ballene i nota, og da LSK sa at de ønsket å forlenge var Gylfi allerede blitt verdensmester og ville til utlandet.
                          Jeg mente man burde forlenge med ham med en gang det løsna på LSK2, og i hvert fall etter at han bekreftet formen på A-laget. Men man var ikke rask nok på avtrekkeren.

                          Kommentar

                          • sniper
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2004
                            • 5254

                            #33
                            Opprinnelig skrevet av Torolf
                            Jeg mente man burde forlenge med ham med en gang det løsna på LSK2, og i hvert fall etter at han bekreftet formen på A-laget. Men man var ikke rask nok på avtrekkeren.
                            Kan jo være at det i utgangspunktet ikke var ønskelig å fornye? Men så ombestemte de seg sammen med hans plutselige formstigning? For all del, ønsker man spillere videre, så lønner det seg vel med jevnlig formell kontakt, helt fra øyeblikket man finner ut at man vil ha en spiller videre. Koren skulle fått første forslag allerede første sesongen sin, mener nå jeg.

                            Petter

                            Kommentar

                            • Fjeller'n
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Nov 2003
                              • 905

                              #34
                              Vi henter Bosman-spillere. Vi mister Bosman-spillere.
                              Sånn. Ferdig.


                              Stian
                              "Optimisme er ikke annet enn mangel på informasjon" - Heiner Müller

                              Kommentar

                              • RoyVaadal
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2004
                                • 4055

                                #35
                                Opprinnelig skrevet av Fjeller'n
                                Vi henter Bosman-spillere. Vi mister Bosman-spillere.
                                Sånn. Ferdig.


                                Stian
                                Nei, det slutter ikke der. Vi kan bli bedre.
                                RoyVaadal.

                                Kommentar

                                Working...