Hva er LSKs publikumsfundament?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gj
    Seniormedlem
    • Nov 2003
    • 3360

    Hva er LSKs publikumsfundament?

    Hva er egentlig fundamentet til LSK? Noen snakker jo så høyt om at LSK har 20% av Skedsmos befolkning på kampene, og 70% av Lillestrøms. Men dette blir jo feil.

    Jeg vil her forsøke meg på en liten beregning, for at vi skal kunne sammenlikne oss med andre lag som har mer naturlige og spesifikke geografiske nedslagsfelt.

    Noe annet som er interessant er at LSK som klubb sikkert har gjort seg lignende tanker.

    Skedsmo 43.000
    Lørenskog (31.000/2) 15.500
    Sørum 13.300
    Fet 9.700
    Ullensaker (25.200/3) 8.400
    Rælingen (15.000/2) 7.500
    Oslo (538000/100) 5.400
    Gjerdrum 5.200
    Eidsvoll (19.000/4) 4.750
    Aurskog-Høland (13.500/4) 3.400
    Nannestad (10.300/4) 2.500
    Nittedal (19.700/10) 2.000
    Enebakk (9.400/5) 1.900
    Hurdal (2.600/4) 650


    Dette gir LSK et nedslagsfelt på ca. 123.000, noe jeg anser som meget bra.

    Tallene som er delt er fordi kommunen også kan være i periferien i forhold til LSK. For eksempel anslår jeg at halve Lørenskog sokner til andre lag, mens bare 1 av 10 i Nittedal er sannsynlige å "kapre" for LSK. Det kan kanskje virke litt merkelig at Oslo er med, men jeg mener at også deler av Oslo bør være "innenfor rekkevidde". Uansett utgjør ikke Oslo mer enn 4% av hele tallet jeg kom fram til.

    Synspunkter?
    Last edited by gj; 17.11.2006, 16:43. Begrunnelse: Sortert tallene synkende og tatt med Enebakk
  • sparwasser
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jun 2005
    • 3185

    #2
    Det finnes vel også kanarifugler i Enebakk, kanskje først og fremst på Flateby.

    Kommentar

    • Kanarizz2
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Oct 2005
      • 355

      #3
      Kjenner mange kanaris i bærum og asker som er fugler også. De har også venner som heier på LSK. Fjørra bor på Nesøya, så han skaffer sikkert noen der ute han også..
      ------Sørum kanaris------

      100% Støtte

      Kommentar

      • Øyvind
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Oct 2006
        • 292

        #4
        En interessant problemstilling, og spennende tråd.

        Når det gjelder nedslagsfeltet tror jeg nok det totale antallet er ganske godt beregnet. Selv om det klart blir litt magefølelse i beregningene (forøvrig et positivt ladet ord i disse dager).

        Neste interessante spørsmål er jo også hvor mange av disse vi kan få til Åråsen annenhver helg. Er det mulig å klare et snitt på over 10.000? Og hva må til får å klare dette?

        I tillegg hadde det vært interessant med lignende ansalg for andre klubber det er naturlig for oss å sammenligne oss med. Dette vil jo gi en indikasjon på om snittet på Åråsen er godt, eller om vi må jobbe for å heve det.

        Kommentar

        • toten
          Medlem
          Møteplager
          • Aug 2005
          • 91

          #5
          Det er mange fra toten også som drar på kamper. På storkamper er d ca 20 stk som drar. Som jeg kjenner, og d er flere også vet jeg

          Kommentar

          • gj
            Seniormedlem
            • Nov 2003
            • 3360

            #6
            Jeg tror ikke vi bør trekke denne diskusjonen ned på detaljnivå om at vi har et lite antall supportere andre steder i Norge. 20 fra Toten utgjør mikroskopiske 0,02% av det totale tallet.

            Da er det heller mer interessant om vi kan ta befolkningstallet for toten, Bærum, Vestfold eller lignende og beregne en prosent som er sannsynlig innenfor rekkevidde.

            Skal vi ta Bærum som et eksempel, så har de 105.000 innbyggere. Jeg tror det er en meget liten andel av Bærum som er naturlig for LSK å kapre. Men vi kan kanskje dele på 100 og sitte igjen med 1.000 "innenfor rekkevidde"...?

            Kommentar

            • sparwasser
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Jun 2005
              • 3185

              #7
              Enbakk: 9442 innbyggere pr. 1.1.06 "Nedslagsområde" tja, 20%?
              Gir noe i underkant av 1900.

              Kommentar

              • Øyvind
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Oct 2006
                • 292

                #8
                Tror nedslagstallet på 121.000 kan være utgangspunktet for den videre diskusjonen.

                Da har LSK er snitt på ca 7 % av nedslagsfeltet. Er dette godt nok? ( nå sal det jo også sies at vi maks kan oppnå 10%)

                Hva skal til for å trekke flere tilskuere til Åråsen?

                Vil påstå at et fullt Åråsen på alle hjemmekamper ikke er umulig. For å sitere vår nye trener "det vanskelige er en bagatell, det umulige er en utfordring..."

                For å fylle Åråsen må snittet øke med nær 50 %

                Kommentar

                • maxpayne
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Apr 2006
                  • 1267

                  #9
                  Jeg ser i pressen at det ofte blir nevnt at det er storbyklubber som Rosenborg, VIF, Brann og Viking som sitter på fundament som gjør at de stiller så mye sterkere enn andre. Da glemmer man at Lillestrøm og omegn er en av de raskest voksende stedende i landet både befolkningsmessig og økonomisk. Utfordringen er jo selvsagt å få folk og næringsliv til å backe opp om LSK. Så jeg tror at det er vel så viktig å ha en strategi rundt dette fra klubbledelsen enn nødvendigvis å ønske kjappe sportslige resultater, men det er klart at med bra fotball og resultater så vil dette gå mye lettere.

                  Kommentar

                  • kimmern
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Jun 2005
                    • 1174

                    #10
                    Ta med Ski, her er vi 3 som jeg vet om inkl meg selv

                    Kommentar

                    • Anders_Aa
                      Medlem
                      Møteplager
                      • Nov 2006
                      • 76

                      #11
                      Fint at nedslagsfeltet er så stort. Det er allikevel likegyldig hvor stort dette er så lenge alt for få går på kampene. Ja vi har publikumsrekord i år. Spørsmålet blir hvordan vi skal trekke til oss nye personer.

                      Dette er ikke like enkelt da det allerede har skjedd en drastisk økning ved publikumsoppslutningen. Det er ikke lenge siden gjennomsnittet var på 4000 og du kunne risikere å sitte på Åråsen med 2399 andre personer.
                      LSK gjør derfor noe riktig.

                      Problemstillingen blir ikke lenger hvordan trekke til seg nye personer, men også hvordan beholde de gamle.
                      Jeg vet ikke om det er så mange som kommer på kamp for å se pause underholdningen eller et korps før kamp. Svaret er derfor at spillet på banen, det er det som trekker folket ut av stuene og inn på stadion. LSK har hatt mange middels sesonger bak seg, det er de siste to sesongene ting har sett spennende ut. Dette har medført at interessen for laget dalte, men har nå begynt å få en oppsving.

                      Fortsetter LSK den samme sportslige oppturen vil publikummet øke av seg selv. Det er ikke til å stikke under en stol at noen er mer medgangssupportere enn andre.

                      Skal Lillestrøm Sportsklubb fylle Åråsen stadion enhver kamp må de sportslige resultater være på toppen av Norge.
                      Kanarifugl i Bergen By. Jaja Det skal vel være sånn!

                      Kommentar

                      • Henrik
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Jan 2006
                        • 2110

                        #12
                        Hvis vi tror at vi med Nordlie og 4-3-3 kommer til å spille mer offensiv fotball kommer det nok noen flere på kampene ville jeg tro.

                        Ser at Lørenskog er den nest største kommunen hvor vi har et nedslagsfelt av noe størrelse. Jeg ser at du tipper 50%, min erfaring er dog at det er noe mindre. Tror dette er et sted vi burde sette inn en ekstra liten innstats, det e jo veldig nære Lillestrøm. Samt hver supporter vunnet på Lørenskog er en supporter tapt for Vålerengen, som er den andre klubben med mange tillhengere på Lørenskog. Det er tross alt Romerike, ikke Oslo øst vi snakker om.

                        Kommentar

                        • bøllefrø
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Sep 2004
                          • 462

                          #13
                          Det er to ting som må på plass videre for å øke publikum: offensiv spillestil og gode resultater. Uwe tok oss et sjumilssteg på veien, jeg håper Tom kan ta det siste steget.

                          deretter handler det selvsagt mye om markedsføring. Og å bygge image. LSK må bli et lag alle på Romerike føler seg stolte av. Da trenger vi større stadion

                          Kommentar

                          • egil
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Oct 2005
                            • 1119

                            #14
                            Jeg tror 1/10 i Nittedal er alt for lite. Tror nok 1/4 er mer riktig.
                            Last edited by egil; 17.11.2006, 18:55.
                            KFL - medlem nr 23

                            Kommentar

                            • LSKOG
                              Seniormedlem
                              Forumsadist
                              • Oct 2005
                              • 131

                              #15
                              Joda, folketallet på Romerike er i sterk vekst, men et problem er at en stor andel av disse kommer fra Oslo. Disse kan igjen lokke til seg andre med sitt forpestede budskap, tenker da på rekrutering. Så det ligger en utfordring i å omvende de "vanntro", eller hertfall å få tak på unga dems! Den beste måten å gjøre dette på er selvsagt å kunne tilby kvalitet både på banen og på tribunen.

                              Kommentar

                              • Jan Banan
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jan 2004
                                • 809

                                #16
                                Sjefen min (som er VIF-patriot) har en guttunge på 7 år.

                                Her har vennegjengen hans (som selvfølgelig er kanarifugler) kontinuerlig foret ungen med gult og svart supporterutstyr til bursdager osv med det resultat at han uttrykker sterk avsky for VIF hver gang han ser dem på tv, og åpent viser sympati for LSK under familiemiddagene. Et eksempel til etterfølgelse!
                                - Selv om Vålerenga tilbyr meg ti millioner, ville jeg ikke tatt jobben. Ryktet er viktig for meg. Det er ikke en sjanse for at jeg går til dem.

                                Stuart Baxter har forstått det.

                                Kommentar

                                • Raskolnikov
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Sep 2005
                                  • 1453

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av Glenn
                                  Oslo (538000/100) 5.400

                                  Det kan kanskje virke litt merkelig at Oslo er med, men jeg mener at også deler av Oslo bør være "innenfor rekkevidde". Uansett utgjør ikke Oslo mer enn 4% av hele tallet jeg kom fram til.

                                  Synspunkter?
                                  Tror helt klart Oslo er en del av nedslagsfeltet. Det handler litt om at folk flytter på seg også. Er man fra et av tettstedene i LSKs mer nærliggende nedslagsfelt er det ikke usannsynlig at man flytter til Oslo f.eks for å studere. Selv bor jeg i Oslo ettersom jeg studerer og vet om mange med samme skjebne. Kjenner også folk som er født og oppvokst i Oslo med LSK-sympatier, men naturlig nok er ikke dette veldig mange. Ettersom både Lyn, Vif og til dels Stabæk er etablert i Tippeligaen vil Oslo antageligvis ikke bli en stor rekrutteringsarena for LSK.
                                  Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

                                  Kommentar

                                  • Fuglefar
                                    Seniormedlem
                                    Forumonanist
                                    • Aug 2006
                                    • 202

                                    #18
                                    Opprinnelig skrevet av sparwasser
                                    Enbakk: 9442 innbyggere pr. 1.1.06 "Nedslagsområde" tja, 20%?
                                    Gir noe i underkant av 1900.
                                    Jeg tror faktisk at Enebakk en mye større prosentandel med LSK'ere. De fleste som bor i Enebakk bruker faktisk Lillestrøm som det nermeste bysentrum. Jeg vet av erfaring at det er veldig mange enebakkere som handler i butikkene i Lillestrøm jevnlig. Dette øker tilhørigheten. Faktisk så sympatiserer alle jeg kjenner fra Enebakk med LSK (gamle som unge). De bor riktig nok nord i kommunen (Flateby), men det er vel der de fleste bor?
                                    Jeg vil annslå over 50%.
                                    Kansje så mange som 6000 hvis man er litt optimist.
                                    Lillestrøm Kanaris........................................... .................................................. .........................

                                    Kommentar

                                    • iL
                                      Seniormedlem
                                      --==FORUMRUNKER==--
                                      • Jan 2004
                                      • 10771

                                      #19
                                      Hvorfor blir Rælingen delt på 2? Det er jo tross alt nabo kommune!
                                      Tror man at folk i Rælingen heier på Strømmen feks?

                                      Nei mer riktig tall vil nok være 3/4.
                                      Kanarifugla flyr høyt i år!

                                      Kommentar

                                      • Ola
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Dec 2003
                                        • 1651

                                        #20
                                        For å si det sånn; vi skal eie Skedsmo og Rælingen! Dette må være primærsatsningsområdet til Sportsklubben. Det er her slaget står. Dette er head target group.

                                        Men vi skal samtidig være "den naturlige valg" for alle kommuner på Romerike, deler av Follo, Nittedal og Hadeland og selvfølgelig områdene nord for Romerike.

                                        I tillegg til å ta hjertelig i mot alle publikummere og fans fra Oslo, Bærum, vestlandet, Troms og hvorfor ikke utlandet? (Med spesielt tanke på de gutta fra Italia som er Fuglasupportere)

                                        Kommentar

                                        Working...