Trenger vi Royal League?

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Kimito
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 2602

Opprinnelig skrevet av Erickano
    Som jeg sa, turneringsledelsen for RL jobber med at vinneren skal få en plass i Champions Leauge.

Men dialogen mellom UEFA og RL ledelsen er god, og det ventes at det blir en CL plass neste år.

Det er glimrende hvis dere får til dette, og jeg er enig i den generelle kritikken av negativ og feig mediadekning overfor RL. Det har irritert meg noe voldsomt, spesielt siden det ikke er annet å vente, enn at turneringen ville ha noen startvansker. At spillere går ut og klager over for mange kamper er bare komisk i forhold til den enorme pausen de er vant til i våre land (Henke er unnskyldt, siden han har hatt sesong i Spania før dette).

Men før jeg sporer helt av. Et spørsmål til deg, Erickano. Om det bli CL-plass på vinneren, da må vel finaleopplegget forandres? Etter min mening må kampene spilles på nøytral grunn, med lettest mulig tilgang for de respektive lags tilhengere, når prisen begynner å smake såpass godt. Jeg ser det problematiske i forhold til tilskuere. Allikevel er det rimelig håpløst at et lag får hjemmebane. Med prestisje, skjønner kanskje tilhengerne å flytte litt på seg også.
    Ferdigskåra

Kommentar

• Erickano
      Medlem
      Hoffnarr
      • May 2005
      • 45

Opprinnelig skrevet av Kimito
      Et spørsmål til deg, Erickano. Om det bli CL-plass på vinneren, da må vel finaleopplegget forandres? Etter min mening må kampene spilles på nøytral grunn, med lettest mulig tilgang for de respektive lags tilhengere, når prisen begynner å smake såpass godt. Jeg ser det problematiske i forhold til tilskuere. Allikevel er det rimelig håpløst at et lag får hjemmebane. Med prestisje, skjønner kanskje tilhengerne å flytte litt på seg også.

For å understreke en ting, jeg jobber i et produksjonselskap som lager RL for tvNorge. Og ikke i selve RL-ledelsen altså.
      Og derfor har jeg/vi ikke noe med hvordan turneringen legges opp.

Ser vel egentlig ikke noen grunn til å endre finaleopplegget selvom det er en CL plass på vinneren. Hvis man skal spille finalekampen på nøytral grunn som du foreslår, så blir det i landet som ikke er med i finalen, og for å bruke kampen FCK - LSK som eksempel. Hvis du var en svenske, hadde du da brydd deg om å se RL-finalen mellom FCK og LSK på Nya Ullevi?
      Erickano
      \"I år fårru faen meg tru oss\"

Kommentar

• BomberBrown
        Juniormedlem
        Bøffel
        • Oct 2005
        • 22

Resonneringen om at et av finalelagene bør få spille hjemme er grei. Men jeg, og som tidligere nevnt i tråden, ser i hvert fall en svakhet i vinglinga til nå. Det første året fikk IFK Göteborg hjemmekamp på grunnlag av innsats i gruppespillet (flest poeng av samtlige), og kanskje i mellomspillet i tillegg. I april burde Lillestrøm ha fått hjemmekamp på det samme grunnlaget, men da var det tilskuertall som var avgjørende, med en trøst om at Norge skulle i alle fall få kamp hjemme i neste turnering.

Lave tilskuertall er ikke uvanlig i Norge i europacup-sammenheng, bortsett fra Rosenborg og gruppespill i UEFA og CL. Og det er vel normalt at dette blir likedan i RL. Kan det ha sammenheng med at motstanderlagenes spillere er ukjente for oss? LSK vs Zidane i 1992 og 2000 tilskuere for eksempel. Over tid (år) ser jeg et håp om økt oppslutning i RL når klubbene og spillerne blir mer kjente her på berget.

Kommentar

• Raskolnikov
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Sep 2005
          • 1453

Finalekampen i Royal League bør spilles på hjemmebanen til det av de respektive lagene som har gjort det best i gruppespillet. Det var rett og slett en skandale at LSK måtte spille finalen i RL på bortebane i fjor, etter at vi vant gruppen vår foran FC København. Å bruke tilskuertall er latterlig. Det vil gi de samme lagene fordel hver eneste gang. Det sier seg nesten selv at et lag fra København har flere tilskuere enn et lag fra Lillestrøm. Når dette er sagt håper jeg Royal League fortsetter i årene framover. Hvis Christer Basma med flere ikke vil spille får han/de heller legge opp.
          Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

Kommentar

• Kimito
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Jan 2004
            • 2602

Jeg skal innrømme at jeg nok var i overkant optimistisk med tanke på nøytral grunn og tilskuere, men jeg støtter veldig opp under Raskolnikovs argumenter for at laget med best resultater i gruppespillet, bør få hjemmekamp. Dette er jo også noe som vil gjøre innsatsen, viktigheten, og appellen til gruppespillet større.
            Ferdigskåra

Kommentar

• Canário
              Seniormedlem
              Myklebust Light
              • Sep 2005
              • 1471

Opprinnelig skrevet av BomberBrown
              Over tid (år) ser jeg et håp om økt oppslutning i RL når klubbene og spillerne blir mer kjente her på berget.
              Og når tordagskamper forhåpentligvis er en saga blott. Skal Royal League fungere nogenlunde, og ikke forveksles med trenigskamper med poeng, er turneringen avhengig av publikum og god stemmning. Torsdag er ikke akkurat en publikumsvennlig dag, men i enkelte tilfeller kan jeg skjønne at det kan bli vrient å presse inn matchene på noe annet tidspunkt på en allerde nedkrysset kampkalender.

Midtukekamper og liten presisje er vel de punktene som bør forbedres, spesielt da presisje ettersom mangel på det fører til reserve-pregete lag som derav fører til lite publikum og TV-seere. Det som er brennsikkert er at en plass i Champions League-kvalifiseringen i premiepotten i alle fall vil føre til at turneringen får en helt annen oppsving.

Personlig synes jeg Royal League er et utmerket tiltak, og idèen er god. Bl.a. ypperlig for at norske lag skal kunne gi klubber i UEFA- og Champions League-kvalifisering kamp til døra. En sesongoppkjøring med minimal god kamptrening, og som av utlendinger i eliteserien har blitt kalt en skandale, stiller vi underlegent i forhold til resten av Europa. Den (altfor) lange oppkjøringssesongen uten tilpasset sesong i Europa, har blitt skrumpet inn på grunn av RL og gir itilegg til god matching og økonomisk gevinst, utrolige morsomme turer!

Kommentar

• RoyVaadal
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Nov 2004
                • 4055

Kriteriene for å få finalen var ganske enkel, den med flest tilskuere. Seertallene for tv hadde også noe å si.
                Krystallklare regler. Flest tilskuere, men kanskje også litt tv-seertall!?

I år som det bare skal spilles en kamp både i kvarten og semin, hvordan bestemmes hjemmebanefordelen? Skal de samme tilskuerreglene brukes sånn at man er sikra tre hjemmekamper på rad (kvart, semi, finale) med flest tilskuere? Evt. at et lag med færrest tilskuere er sikra tre bortekamper som de tre siste.

Kan man ikke like gjerne dele ut poeng i gruppespillet etter antall tilskuere. Hver 2000-ende tilskuer gir ett poeng.
                Last edited by RoyVaadal; 27.11.2006, 23:51.
                RoyVaadal.

Kommentar

• Per Arne
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2004
                  • 2347

Opprinnelig skrevet av Fritz
                  esverre tror jeg RLs dager er talte, og det er synd. Jeg personlig har hatt noen av mine morsomste opplevelser med LSK i RL.
                  Har hatt?? Du har da mange flere å se fram til ennå, mann

Opprinnelig skrevet av Fridtjof
                  I tillegg vier nevnte aviser en vesentlig mengde plass til blant annet Premier League og Champions League. Dette skjer samtidig som det pågår en turnering her i Skandinavia der norske lag er med, og gjør det bra. Hvorfor i all verden vies det ikke no oppmerksomhet til dette?
                  Jeg minnes etter en av kampa våre i fjor. Morgenen etter nevnte ikke Radiosporten RL med ett ord, men sendte heller et 2 minutters BBC-innslag fra pressekonferansen med Charlton sin manager etter en midtukekamp hans lag hadde tapt...

Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                  Kan man ikke like gjerne dele ut poeng i gruppespillet etter antall tilskuere. Hver 2000-ene tilskuer gir ett poeng.
                  Meget god idé! Kanskje, kanskje, hadde det motivert LSK til å tenke litt mer på å trekke flere på kampene enn til julebordet.
                  Støtt FuglaTifo! Sett inn valgfritt beløp på kontonummer 6201 05 41919. Merk med tifostøtte.

Kommentar

• Per Arne
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2004
                    • 2347

Debattér ut syt-trøndera her
                    Støtt FuglaTifo! Sett inn valgfritt beløp på kontonummer 6201 05 41919. Merk med tifostøtte.

Kommentar

• xeR
                      Seniormedlem
                      --==FORUMRUNKER==--
                      • Jan 2004
                      • 11206

Rart at trøndera sier at RL ikke hatr noe for seg... Lurer på om meningene hadde vært annerledes om de hadde hatt 9 poeng istedet for 0...
                      Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• KFL41
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • May 2004
                        • 3648

Jeg er litt enig med Tørum som mener at turneringen bør avvikles i slutten av Februar/Mars. Problemet er jo selvsagt at forholdene her i Norge ikke alltid er bra i Februar... Men jeg tror det hadde kommet tilskuere i Mars enn i November fordi folk er ferdig med sesongen etter serien og når vinteridrett vises på tv. I mars er fokl lei av langrenn og skiskyting og begynner å glede seg til fotball igjen. Men terminlisten i Danmark ødelegger endel.

Kommentar

• Per Arne
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2004
                          • 2347

De nasjonale forbundene må på banen og omstrukturere sine terminlister, slik at seriene og cupfinalene avsluttes en måned tidligere, så blir det plass til Royal League allerede i Oktober, før alt ski- og håndballspetakkelet setter i gang for fullt

Kommentar

• Henrik
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Jan 2006
                            • 2110

På lang sikt går vi mot en pan skandinavisk liga (=

Kommentar

• sparwasser
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Jun 2005
                              • 3185

Videre så har RL ledelsen tatt flere grep for å bedre turneringen......
                              Enig i det, men man kunne ha omstrukturert gruppespillet enda mer.

Ved å opprette fire grupper med 3 lag i hver gruppe, 1 lag fra hvert land i hver gruppe, blir man enda mindre sårbar overfor værgudene i og med at man spiller færre kamper.

Håndteringen av hvem som går videre til kvartfinalene (event. kun semifinaler) blir også såre enkelt.

Vet at denne "strukturen" har blitt diskutert i Danmark, først og fremst fordi FCK og Brøndby ønsker færre innbyrdes oppgjør i løpet av en lang sesong.

Kommentar

• okb
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Nov 2003
                                • 2377

Opprinnelig skrevet av sparwasser
                                Vet at denne "strukturen" har blitt diskutert i Danmark, først og fremst fordi FCK og Brøndby ønsker færre innbyrdes oppgjør i løpet av en lang sesong.
                                Nå ligger vel Brøndby såpass dårlig an at det skal ganske mye til for at de kvaler som 1. eller 2. plass i den danske serien. Så ting ordner seg vel på sikt også for våre danske brødre.

-okb!
                                Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

Kommentar

• Ballkunstneren
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • May 2006
                                  • 780

What a??

I dag leste jeg en fin artikkel i RB om Solbakken & Köbenhavn om royal league, men bare en side videre finner jeg en reklame om RL kampen i lillestrøm... Må være for kampen i morra tenker jeg og tar en nærmere kikk... neida...

I dagens avis var det reklame for kammpen som var på søndag!!!

Det sier vil litt om prioriteringene til mediene i denne saken...

Kommentar

• Speeder
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • Apr 2006
                                    • 951

Opprinnelig skrevet av Ballkunstneren

Det sier vil litt om prioriteringene til mediene i denne saken...

Dette har vel ikke akkurat noe med prioriteringer å gjøre, heller en uheldig forveksling av annonsene.
                                    Tore Galgerud

Kommentar

• Diamanten
                                      Medlem
                                      Hoffnarr
                                      • Nov 2006
                                      • 69

Opprinnelig skrevet av okb
                                      Nå ligger vel Brøndby såpass dårlig an at det skal ganske mye til for at de kvaler som 1. eller 2. plass i den danske serien. Så ting ordner seg vel på sikt også for våre danske brødre.

-okb!

nå er det en god del kamper igjen å spille for våre danske brødre så skal nok se at Brøndby kommer seg.

jeg kan godt skjønne at de i danmark blir lei alle disse innbyrdes oppgjørene da dette er med på å vanne ut spenninga i å møte en rival. men RL er bare i startfasen og jeg regner med at de vil finne på en bedre struktur for turneringen med årene som kommer

Kommentar

• KimFL
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Nov 2003
                                        • 1410

Trur det er 2 hovedgrunner til at RL ikke har fått noen særlig suksess, ihvertfall her i Norge.

-Klimaet i Norge på denne tiden av året. Er jo rimelig surt og kaldt, og stå ute i 2 timer for å se en fotballkamp.
                                        -Kanskje folk er litt mette på fotball, etter at serien er ferdig. Det er jo ganske intens serieavslutning, med tanke på hvor jevnt det, både i topp og bunn.

Andre ting som spiller inn, kan jo være den mildt sagt håpløse mediadekninga. Totalt uengasjerte kommentatorer, og eksperter i studio, som ikke er eksperter på noe som helst legger vel ikke akkurat gode rammer for bra mediadekning. Synes forøvrig Thorsvedt har blitt betraktelig bedre som programleder i år, enn i fjor, så det finnes lyspunkter .

...og så er det dette med baner da. I fjor måtte jo flere kamper spilles i Tønsberg (var vel pga snø), og da sier det seg selv, at det blir dårlige tilskuertall. Og når RBK i år får lov til å spille hjemmekampene på en grønn grusbane, så trur jeg at hele Royal League-opplegget kommer til å dø ut av seg selv....om et par år.

KimFL

Kommentar

• Guling
                                          Seniormedlem
                                          Myklebust Light
                                          • Jun 2004
                                          • 484

Dersom det er et problem for danskene at FCK og Brøndby møtes så ofte, så er det vel ikke det største problemet i verden å gjøre det slik at gull- eller sølvvinneren i Danmark bytter plass med 3. eller 4. plassen i forhold til slik gruppene settes opp nå?

Forstår forøvrig dette ønsket godt. Hadde blitt for dumt å møte VIF to ganger i året i Royal League. Som nevnt over; ren utvanning.

Personlig vil jeg si et rungende ja til videre satsing på Royal League. Det kan vel nesten bare gå en vei, og personlig er jeg i hvert fall brukbart fornøyd med turneringen.

Kommentar

Working...