Hvem spiller hvor i 4-3-3 neste år ?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • gilbert
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2003
    • 3208

    Hvem spiller hvor i 4-3-3 neste år ?

    ....er temaet for en liten epistel som nettopp er lagt ut her:



    Siden det kan tenkes at andre har synspunkter på dette, starter jeg hermed frekt en egen tråd om saken.

    gilbert
  • KimFL
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Nov 2003
    • 1410

    #2
    Tja, uten å vite hvilke tanker og ideer Tom Nordlie sitter med for øyeblikket, og med forutsetning om at vi har de samme spillerne til seriestart, som vi har pr i dag, så vil jeg tippe at dette blir en aktuell første-11'er:

    Keeper: Müller. Han er udiskutabelt førstekeeper, men Otto er er bra mann å ha på benken.

    Forsvarsrekka: Danton eller Kali på høyresida. Ser ikke så mange alternativer pr i dag. Kippe og PSA blir nok foretrukket som stoppere. Hvis Rambekk fortsetter i klubben, trur jeg nok han blir foretrukket framfor PSA. På venstreback'en er Shane et sikkert valg.

    Sentralt på midtbanen: Blir vel Kiko. Kasey blir vel kanskje mer enn backup, og et alternativ i et evt 4-4-2.

    Kantene: Høyresida er okkupert av Riise. Han er pr dags dato en av våre aller beste spillere. Skaper mye med sin hurtighet. Mot FCK i Parken, var det jo han som var "arkitekten" bak alt det offensive spillet. På den andre sida, ser jeg for meg at Martin Husar kan vise seg som en stabil kantspiller.

    Foran kassa: Occean med Sundgot som alternativ.

    Ved siden av Occean, på venstresida vil jeg ha en skadefri Pål Strand. På andre sida vil Myklebust, eller kanskje vi bare skal begynne å kalle ham Waade (navnet på drakta mot Kjøben). Han vil bli endra bedre enn det Mifsud var.

    Som du nevner i artikkelen på forsida, vil 4-3-3 gi mange interessante alternativer, og jeg trur vi kan få en bra innbytterbenk med "mitt lag"; Otto, Bertheussen, Kali, Kasey, Sundgot, Dio og Søgård.

    Men det blir spennende å se hva Nordlie går for. Trur det uansett kan bli bra. Trur heller ikke savnet av Koren blir så stort som alle trur. Han hadde utvilsomt vært fast på midten, men vi har andre gode folk på den plassen.
    Så jeg er optimist foran neste sesong.


    KimFL

    Kommentar

    • Trofast kanari
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Feb 2004
      • 355

      #3
      Heinze

      Rambekk Steffi Kippe Shane

      Kasey

      riise Koren

      wade ocean Strand

      Kommentar

      • DerBomber
        Juniormedlem
        Bøffelpromp
        • Nov 2006
        • 11

        #4
        Occean i 4-3-3

        Kom til å huske noen uttalelser Olivier Occean kom med når han spilte i Odd. Han var ikke særlig fornøyd med å spille 4-3-3.

        Fant bare denne linken http://www.ta.no/lokal_sport/article1643225.ece som refererer til hans tidligere uttalelser om at han vil spille for en klubb med 2 på topp.

        Det var først etter at Odd la om at han begynte å score igjen. Ett lite tankekors.

        Kommentar

        • trigz
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Jan 2004
          • 7080

          #5
          Veldig fin artikkel!

          Jeg går ut fra at Rambekk forsvinner og ser for meg følgende:

          Heinz
          Ny HB - Kippe - PSA - Shane
          Riise - Moelhi - Husar/Ny mann

          Myklebust - Occean - Strand

          Tror Husar, med sin løpsstyrke, hodestyrke og opplagte evner med ball i beina kan være et prospekt som indreløper. Shane ser jeg som soleklart førstevalg på venstrebacken, mens Anton ikke har gjort noe for å kunne gjøre krav på den andre backplassen.

          Hareide har også luftet tanken om Riise som høyreback - da må vi i tilfelle løse indreløper/HV-rollen. Han er vår mest dynamiske angrepskraft.
          Cuius testiculous habes, habeas cardia et cerebellum

          Kommentar

          • Raskolnikov
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Sep 2005
            • 1453

            #6
            Heinz er førstevalg. Enkelt og greit.

            Jeg håper PSA får tillit uavhengig av om Rambekk blir eller ikke. Ønsker primært at vi selger Rambekk mens vi enda kan få penger for ham, spesielt siden det er det han ønsker selv. Jeg mener at LSKs forsvarsspill er klart bedre med PSA på banen enn uten. Den enorme farta hans er utrolig god å ha og det er nærmest umulig å komme forbi han i en en-mot-en situasjon. Kippe og Stefanutto er selvskrevne slik jeg ser det, mens Danton beholder plassen så lenge vi ikke får noen nye spillere på plass.

            Riise er selvskreven på laget. Jeg håper at han blir indreløper, slik at vi får plass til både Pål Strand og Myklebust. I kampen om den sentrale midtbaneplassen har Kiko nå endelig begynt å vise seg fram og det er en åpen kamp. Kasey trenger å bli skadefri og imponere for å beholde plassen. Jeg har virkelig sansen for Kikos langpasninger, men samtidig syntes jeg både han og Kasey bør få mer tempo inn i spillet sitt. Den andre indreløperplassen er helt åpen. I øyeblikket vil det stå mellom Søgård, Arnarsson, Sundgot og Husar, men samtidig er ikke Robert Koren helt ute av bildet og Nordlie har sagt at han eventuelt vil bli erstattet. Henter vi en spiller av f.eks Brennes kaliber vil denne gå rett inn på laget.

            På topp håper jeg som sagt Myklebust får sjansen nå, selv om han må ut på høyrekanten. Occean er førstevalg som spiss, med Sundgot som eneste reelle alternativ. På venstresiden er Pål Strand et soleklart førstevalg så lenge han er skadefri og i form, så får vi se hvor lenge det varer. Klok av erfaring håper jeg vi ikke satser alt på ett kort på den posisjonen.
            Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

            Kommentar

            • HSft
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Dec 2004
              • 6079

              #7
              Opprinnelig skrevet av DerBomber
              Det var først etter at Odd la om at han begynte å score igjen. Ett lite tankekors.
              Odd spilte vel mer 451 med lange baller til en ensom spiss på topp. Han fikk ballen gjennom lange oppspill som han måtte gjøre noe med på egenhånd. Om han nå får to veldig offensive vinger/spisser som gir han innlegg tror jeg det går helt fint.

              Er usikker på hvor god husar kan blir osm indreløper, tror kanskje han vil gjøre det bedre som ving, men fremtiden vil vise.

              Kommentar

              • KimFL
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Nov 2003
                • 1410

                #8
                Opprinnelig skrevet av trigz
                Hareide har også luftet tanken om Riise som høyreback - da må vi i tilfelle løse indreløper/HV-rollen. Han er vår mest dynamiske angrepskraft.
                Nå spilte vel Riise høyreback på landslaget i mangel av alternativer. Siden det var manko på stoppere, ble Rambekk plassert i midten, mens Riise ble trukket ned.

                At Riise kan bli en bra høyreback er jeg ikke i tvil om. Men han har såpass sterke offensive kvaliteter, at jeg synes han må fram på banen. For meg blir det helt feil å bruke han defensivt. Selvfølgelig, hvis vi pga skader og karantener blir nødt til å rokkere om på laget, så er det absolutt en mulighet. Men primært må Riise brukes offensivt.



                KimFL

                Kommentar

                • TorTor
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Oct 2004
                  • 335

                  #9
                  Drømmer om følgende:

                  Heinz i mål.

                  Stoffe kommer hjem, og tar høyrebacken. Pål Steffen, Frode og Shane sier seg selv.

                  Koren gjør helomvending og skriver under for fem nye år, og utgjør tippeligaens beste midtbane sammen med Kiko og Brenne som også skriver under for fugla.

                  Riise, Occean og Waade bøtter inn med mål på topp.

                  Aaaah.... Sweet dreams.....

                  Kommentar

                  • Raskolnikov
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Sep 2005
                    • 1453

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av KimFL
                    Nå spilte vel Riise høyreback på landslaget i mangel av alternativer. Siden det var manko på stoppere, ble Rambekk plassert i midten, mens Riise ble trukket ned.
                    Det var ikke mangel på stoppere, men mangel på høyrebacker. Rambekk var den som gikk ut da Riise ble byttet inn. Forøvrig helt enig i at Riise bør spille lenger oppe på banen enn back.
                    Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

                    Kommentar

                    • Ballkunstneren
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2006
                      • 780

                      #11
                      ------------- Otto ----------------
                      Danton - PSA - Kippe - Shane
                      --------------- kiko ---------------
                      ------ Riise -------- Husar ------
                      --Waade - Occean - Strand--

                      Mener både husar & Riise er arbeidsjern som er taklingssterke, duellsterke og som har utholdenhet, begge er også unge og kan komme seg rundt på kantene hvis det er nødvendig i samspill med kant/spiss... kiko er også taklingssterk og trygg defensivt med ballen i beina også. Der er wehrmann litt mer usikker og derfor backup.

                      Forsvarsfireren sier seg selv, men skulle ønske vi hadde mer konkurranse på backene. I midten er det bra, med bertheussen & foss som backup.

                      På midten har vi Søgård & islendingen (som jeg kaller han intill videre) som backup for riise og husar.

                      Mens sundgot & dio er backuper på topp.

                      Det eneste vi egentlig mangler er backer... Ville ha satt Kali først hvis han hadde vært aktuell for en sesong til. Men på venstre har vi ingen alternativer... noen unge på gang?

                      Kommentar

                      • Øyvind
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Oct 2006
                        • 292

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Ballkunstneren
                        ------------- Otto ----------------
                        Danton - PSA - Kippe - Shane
                        --------------- kiko ---------------
                        ------ Riise -------- Husar ------
                        --Waade - Occean - Strand--
                        Enig i det mange skriver her. Hva gjelder Danton er jeg hanske sikker på at han kommer til å bli erstattet. I 4-3-3 mener jeg det er betydelig viktigere at backen har streke defensive kvaliteter enn offensive. Med en mann mindre på mindten blir det sjeldnere at backene er med opp, og ergo blir de offensive egenskapene mindre viktig. Da nedprioriteres Dantons strekeste side. Resten av forsvarsrekka er selvskreven, og Kiko fremstår som et klart førstevalg for ankeret.

                        MEN, et kritisk punkt i eksempelet over er luftstyrke. For meg ser det ut til at vi kun har Occean som kan score/legge til rette med hodet. Dette tror jeg er grunnen til at Nordlie tar frem Sundgot som en mulig indreløper, kun Occean som habil hodespiller i angrep bli for lite.

                        Når det gjelder Strand er jeg ikke sikker på om han vil gjøre det utrolig godt som ving, tror han kommer mer til rette i en mer defensiv vingrolle i 4-4-2. I tillegg er det vel strørre områder å dekke for en ving i 4-3-3 og da er spørsmålet om han har løpskapasitet til dette.. Det lille vi har sett av Husar tror jeg han kan læres opp til denne posisjonen og utfordre Strand i løpet av vinteren, så får vi se hvem som er i elleveren 09.04.07. En ny spiller kommer da inn som venstre indreløper. Brenne? Dessverre tror jeg Søgård kommer til å falle ut av førsteelleveren.

                        Waade blir spennende og så på høyrevingen, Occean og Sundgot kommer selvsagt til å kjempe om plassen foran. Og som sagt før tror jeg vi kommer til å se de mye på banen samtidig.

                        Spennende blir det uansett, vi får vel de første signalene i sluttspillet i RL.
                        I tillegg blir det jo veldig spennende og se hvem som kommer inn.

                        Kommentar

                        • KimFL
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2003
                          • 1410

                          #13
                          Opprinnelig skrevet av Øyvind
                          MEN, et kritisk punkt i eksempelet over er luftstyrke. For meg ser det ut til at vi kun har Occean som kan score/legge til rette med hodet. Dette tror jeg er grunnen til at Nordlie tar frem Sundgot som en mulig indreløper, kun Occean som habil hodespiller i angrep bli for lite.
                          Mulig jeg husker dårlig, men jeg kan faktisk ikke erindre å ha sett Occean scora med huet enda..... Når det gjelder luftstyrke, så holder jeg nok en knapp på Sundgot. KimFL

                          Kommentar

                          • Lars
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Feb 2004
                            • 6156

                            #14
                            Har ikke full oversikt over Occeans scoringer, men han scora i alle fall et nydelig mål med hodet i kampen mot IFK i Tønsberg i år.

                            Kommentar

                            • Øyvind
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Oct 2006
                              • 292

                              #15
                              Scora med huet mot RBK i første serierunde, selv om det ikke var en "ren" heading. Men, nei han er ikke den mest habile avslutteren med hodet. Samtidig så vinner han jo en del luftdueller. Dette understreker poenget med at vi trenger en hodespiller som Sundgot i elleveren.

                              Kommentar

                              • Raskolnikov
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Sep 2005
                                • 1453

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Øyvind
                                Enig i det mange skriver her. Hva gjelder Danton er jeg hanske sikker på at han kommer til å bli erstattet. I 4-3-3 mener jeg det er betydelig viktigere at backen har streke defensive kvaliteter enn offensive. Med en mann mindre på mindten blir det sjeldnere at backene er med opp, og ergo blir de offensive egenskapene mindre viktig. Da nedprioriteres Dantons strekeste side.
                                Jeg verken tror eller håper at backene våre skal være mindre offensive i 4-3-3. Husk Marius Johnsen i Start. Mer offensiv back enn han under Nordlie har vi vel aldri sett i Tippeligaen. Ståle Stensaas er et annet eksempel på en offensiv back i 4-3-3, Jeg tror en av de aller største fordelene ved 4-3-3 er at vi kan skape overtall på sidene med back, indreløper og ving. Når det er sagt så har ikke Danton imponert spesielt. Det er vel ikke usannsynlig at vi forsterker akkurat på høyrebacken, da det kanskje er der det er enklest å forsterke laget.

                                Bortsett fra det er jeg ganske enig i det du skriver, selv om sikkert Kasey også får en sjanse til å vise seg fram i 4-3-3 og det er åpent mellom PSA og Rambekk så lenge sistnevnte fortsatt er i klubben. Jeg håper på PSA, men så var det dette med en spillende midtstopper da.
                                Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

                                Kommentar

                                • heidar
                                  Seniormedlem
                                  Hjelp, skaff meg et liv!
                                  • Sep 2004
                                  • 2127

                                  #17
                                  Det begynner å lukte fugl av neste års mannskap!

                                  Forslag til første-ellever:
                                  Heinz
                                  Danton-Kippe-PSA-Shane
                                  Riise-Kasey-Brenne
                                  (Essediri)-Occean-Strand

                                  Og i 2. divisjon kan vi stille med B-laget:
                                  Otto
                                  Winsnes-Bertheussen-Bergan-Foss-Husar
                                  Søgård-Mouelhi-Arnarsson
                                  Myklebust-Sundgot-Diomande

                                  Spesielt offensivt begynner vel luksusproblemene å gjøre seg gjeldende!! Hvem skal ut?? (Sundgot? Søgård?) Og hvem skal sitte på benken????

                                  Kan bli et luksusproblem for Nordlie dette. Forsterkninger er vel først og fremst aktuelt på backene nå, først og fremst høyre. Men det er bare å glede seg til april!!
                                  En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                                  Endelig er mørketida over.

                                  Kommentar

                                  • Vicarious
                                    Seniormedlem
                                    Myklebust Light
                                    • May 2006
                                    • 391

                                    #18
                                    Med dagens stall (og dagens form) er dette laget jeg ville satt opp i 4-3-3:

                                    Heinz
                                    Riise-Kippe-PSA-Shane
                                    Brenne-Kasey-Søgård
                                    Myklebust-Sundgodt-Strand

                                    Mange omtaler midtbanespillerne som "kanter" her, men det stemmer vel ikke helt? Såvidt jeg har skjønt trekker ikke indreløpere i noen særlig grad mot kantene i 4-3-3. Riise på back kan for mange oppfattes som bortkastet, men som Rasolnikov sier: Se på Johnsen i Start! Jeg er heller ikke sikker på om Riise passer max på hverken indreløper eller ving heller. Og ved å bruke han på høyreback får vi en hardarbeidende forsvarspiller som kan gå på offensive løp, og samtidig løser vi høyrebackkrisa vi har per i dag.

                                    På midtbanen får vi jo flust med folk som kriger om plassene: Mouelhi, Arnarsson og Husar kan vel alle gjøre en bra jobb der. Close race mellom Søgård og Moulhi der. Er mest skeptisk til venstresiden. Er fortsatt ikke trygg med Shane på back, og Strand må bevise over tid før han blir en killer på ving. Dessuten ønsker jeg meg en jævlig målfarlig spiss til jul. Det kan gjerne være en transformert utgave av Sundgodt eller Occean, men jeg tror ikke på julenissen heller.

                                    Kommentar

                                    • Henrik
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Jan 2006
                                      • 2110

                                      #19
                                      Heinz
                                      Danton-PSA-Kippe-Shane
                                      Riise-Kiko-Brenne
                                      (Essediri)-Occean-Strand

                                      Om ikke Essediri kommer så tenker jeg Myklebust.
                                      Håper på en ny høyreback og keeper...
                                      Last edited by Henrik; 12.12.2006, 19:05.

                                      Kommentar

                                      • Lars
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Feb 2004
                                        • 6156

                                        #20
                                        Jeg har det samme laget i hodet som deg, Henrik. Eneste er at Kippe spiller venstre midtstopper, men det er muligens flisespikkeri for spesielt interesserte.

                                        Kommentar

                                        Working...