lsk.no: - Kommer hjem (Tom Nordlie)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Lillestrøm Kirke
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2004
    • 1470

    lsk.no: - Kommer hjem (Tom Nordlie)



    Tom Nordlie ble for kort tid siden ansatt som ny hovedtrener på Åråsen. 10. januar tar han fatt på jobben. LSK.no tok seg en prat med den nye hovedtreneren som skal bringe ny suksess til flisbyen.
    Av: Ole Kristian Bakkene
    Det er en ferierende, men litt småstresset Tom Nordlie vi treffer på telefonen. 44-åringen starter som nevnt ikke i jobben som hovedtrener før til neste år, men allerede nå er han i gang med å planlegge sesongen og sin nye jobb.
    - Det jobbes på spreng i kulissene, og jeg har forstått at det har vært litt bråk rundt ansettelsen min hjemme, men jeg er rolig rundt de tingene. Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på denne jobben, sier Nordlie som kan røpe litt rundt hva det jobbes med.
    - Det går på planlegging av treningskamper, treningsleire og mye annet. Vi diskuterer også hvilke spillere som skal inn og hvilke som skal ut. Det blir en del prating på telefonen, innrømmer Nordlie.

    Tre til fem nye spillere
    Mange har lenge lurt på hvordan den nye stallen for 2007 vil se ut. Nordlie letter litt på sløret ovenfor LSK.no.
    - Hvem som blir har jo selvsagt alt med hvordan stallen vil se ut. Anders Rambekks og Robert Korens situasjon er fortsatt uavklart, men uavhengig av dette kan jeg si at vi skal ha inn tre til fem spillere. I alle fall en i hvert ledd vil jo det si, forteller den nye hovedtreneren som gjerne skulle ønske å se Robert Koren fortsette på Åråsen også neste år.
    - Ja, selvsagt, men det ligger utenfor min kontroll. Hvis han ønsker å bli vil det være en bonus. Hvis ikke vil han bli erstattet. Det er det i alle fall ingen tvil om. Når det gjelder resten av stallen henter vi selvsagt inn flere hvis noen andre forsvinner.

    Det har også vært mye prat rundt den nye hovedtreneres fotballfilosofi. Nordlie sverger til 4-3-3 til forskjell fra LSK som tilnærmet alltid har spilt 4-4-2. En formasjonsendringer på vei forteller Nordlie.
    - Ja, jeg ønsker å benytte meg av 4-3-3 i utgangspunktet som jeg ser på mitt grunnsystem. Alle vet vel hva jeg står for, men jeg er ikke urokkelig ved dette. Det kommer helt an på hva slags kampsituasjon man står ovenfor, forteller Nordlie.
    - Jeg har tidligere spilt med diamantformasjonen på midtbanen i Viking. Jeg er kjent med andre måter å spille på også.

    Nordlie er også en mann som i mange tilfeller er kjent for å sende spillerne ut på jakt etter flere mål, i stedet for å trygge inn en seier.
    - Jeg er ikke særlig kjent for å safe inn. Når Viking ledet 2-0 hjemme mot Brann i siste serierunde så kunne vi trygget det hele inn til en kvallikplass, men jeg ønsket at vi skulle komme oss forbi Odd Grenland og få en trygg plass på tabellen. Nå vant vi den kampen 5-0 og sikret plassen i eliteserien, og jeg tror det sier litt om hvordan trener jeg er, forteller Nordlie.
    - Men jeg synes ikke det er hodeløst selv om man satser litt. Det finnes måter å forsvare seg på, som også passer opp mot offensivt spill. Jeg ønsker at vi skal spille en offensiv og underholdende fotball, men først og fremst resultatoritentert.

    - Kommer hjem
    Det er ingen hemlighet at Nordlie er en gammel lillestrømling, født og oppvokst i flisbyen. På mange måter føler han det derfor er som å komme hjem når han nå har signert for LSK.
    - Jeg begynte å spille fotball i LSK i 5-6 års alderen, og jeg har alltid holdt med Lillestrøm. Hele tiden har jeg også håpet at hvis mitt lag ikke skulle møte Lillestrøm ønsket jeg at de skulle vinne. Derfor føler jeg det fotballmessig er som å komme hjem til min klubb. Den klubben som alltid har vært der, og som jeg alltid har hatt et forhold til. Det er en spesiell følelse å få bli trener i barndomsklubben, forteller Nordlie som tidligere har trent flere av LSKs rivaler.
    - Men når man blir trener får man et litt mer distansert forhold til det. Det var vel noen kompiser som irritererte seg ganske mye når jeg var trener for Vålerenga, men for meg var det en jobb. Det er vel likevel litt uvanlig at en LSK-trener har trenet både Strømmen og Vålerenga tidligere, ler Nordlie.

    Selv hadde han aldri trodd at LSK skulle komme på banen for å hente han inn.
    - Jeg må jo innrømme at jeg har tenkt tanken på å trene LSK, men siden klubben har hatt store meningsforskjeller med meg om hvordan fotball skal spilles har jeg aldri tenkt på det seriøst. Fotballfiosofien har vært helt forskjellig, men for en stund siden ble det litt dreining i forhold til hvordan man skulle spille. Uwe Rösler gjennomførte mye interessant, og da ble det mer aktuelt.

    Målsetningen for sesongen er ikke nedfelt ennå, men Nordlie er en innbitt mann som har klare ønsker.
    - Jeg vil vinne med en gang. Vinne alle kamper vinter eller vår. Jeg har ikke kommet til LSK for å samle på plasser midt på tabellen.

    LSK.no ønsker Tom Nordlie lykke til i jobben som ny hovedtrener for LSK.
    "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie
Working...