Gladnyhet for LSK! NFF tillater tre spillere fra utenfor EU/EØS!

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan Banan
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Jan 2004
    • 809

Gladnyhet for LSK! NFF tillater tre spillere fra utenfor EU/EØS!

... men vi må ha flere lokalt utviklede spillere.....

Tippeligaen og Adeccoligaen 2008:

Må ha lokalt utviklede spillere i troppen

Styret i NFF har i dag vedtatt at toppklubbene på herresiden fra 1. januar 2008 må ha minst åtte lokalt utviklede spillere i troppen. Fra og med sesongen 2007 vil det bli åpnet for at klubbene kan ha tre spillere utenfra EU/EØS-området i kamprapporten.

I dag er det ingen krav til antall lokalt utviklede spillere i den nasjonale fotballen. UEFA innførte i 2006 et regelverk for antall lokalt utviklede spillere til bruk i UEFA-cupen og Champions League. Dette regelverket vil nå også bli gjeldende for Tippeligaen og Adeccoligaen.

Bakgrunnen for at UEFA innførte det nye regelverket er den kraftige utviklingen av utenlandske spillere i de nasjonale ligaene. Målet er å ha et regelverk som stimulerer og verner om den lokale spillerutviklingen.

Fra 2008 blir det derfor et krav om at minst fire av spillerne i en tropp på 25 må ha vært utviklet i klubben, og ytterligere fire må ha vært utviklet i en annen norsk klubb, i tiden fra 15 til 22 år.

- Det har aldri vært satset mer på spillerutvikling i Norge enn de siste årene. Men det er viktig at vi også sikrer de beste talentene en kamparena i toppfotballen gjennom krav til lokalt utviklede spillere i troppene, sier fotballpresident Sondre Kåfjord.

Fotballpresidenten mener at Norges Fotballforbund har et særskilt ansvar for å gi de som ønsker å utvikle seg som fotballspillere et helhetlig tilbud.

- En av NFFs viktigste oppgaver er å gi de som vil satse på fotball en mulighet til å utvikle sitt potensial innenfor sporten best mulig. Dette handler jo også på lang sikt om å sikre rekrutteringen til landslagene våre, sier fotballpresidenten.

Han håper klubbene forvalter oppmykningen av begrensningen i antall spillere fra land utenfor EU/EØS-området med fornuft.

- Gode utenlandske spiller bidrar til å heve nivået, og er positivt for utviklingen av norsk fotball. I dag er det imidlertid kun halvparten av de utenlandske spillerne som har fast plass på laget. Det betyr at det er mange som tar opp plass for lokalt utviklede spillere, og det er uheldig, sier fotballpresidenten.

Fotballpresidenten ser for seg at kravet om antall lokalt utviklede spillere i klubbenes spillertropper vil bli strengere med årene.

- Vi må ta en grundig diskusjon om dette i hele vår organisasjon, og saken vil derfor bli sendt ut på høring til klubbene i 2007. Kanskje har vi mer å hente på å satse enda hardere på spillerutvikling, enn på spillerimport, hvis vi skal hevde oss internasjonalt i fremtiden, sier fotballpresidenten.

Han mener at en bevisst satsing på spillerutvikling, sammen med økte krav til klubbene om å ta inn lokalt utviklede spillere i troppene, også vil virke stimulerende på det arbeidet som i dag foregår i breddefotballen.

- De 220 norske spillerne i Tippeligaen kommer fra til sammen 150 breddeklubber i Norge. Det betyr at den største rekrutteringsarenaen for Tippeligaen er de mange lokalmiljøene hvor det spilles fotball rundt om i Norges land. Dersom vi øker muligheten for de ivrigste til å lykkes vil det også virke stimulerende på det lokale fotballmiljøet og en del av drivkraften i det.
    - Selv om Vålerenga tilbyr meg ti millioner, ville jeg ikke tatt jobben. Ryktet er viktig for meg. Det er ikke en sjanse for at jeg går til dem.

Stuart Baxter har forstått det.
  • hoyt
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Nov 2004
    • 2850

Dette er som å signere en ny spiller! Bra at Nff tok til fornuft.
    "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
    - Nosa

Kommentar

• iL
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Jan 2004
      • 10771

jaha, dekker vi dette da?

PSA og LBF er vel eneste fra junior avdeling per dags dato ?
      Søgård, Supermann, Sundgodt, Myklebust går vel alle under kategorien utviklet av andre norske klubber.

Dermed må vi ta opp 2 juniorer i løpet av neste år, hvis jeg ikke teller feil.
      Kanarifugla flyr høyt i år!

Kommentar

• Ola
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Dec 2003
        • 1651

Mest en proformasak det her vel? Utvide stallen med to lokale til 25 i stedet for 23. Får vel aldri spille alikevel de. Desverre.

For LSKs del, på kort sikt, kan dette være positivt. På lang sikt er det kun tapere.

Kommentar

• KimFL
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Nov 2003
          • 1410

Opprinnelig skrevet av iL
          jaha, dekker vi dette da?

Søgård, Supermann, Sundgodt, Myklebust går vel alle under kategorien utviklet av andre norske klubber.

Dermed må vi ta opp 2 juniorer i løpet av neste år, hvis jeg ikke teller feil.
          Akkurat det, trur jeg klubben har full kontroll på. 2 aktuelle er vel Lasse Bergan-Foss og Alexander van Wijk. Castilla har også vært nevnt her på forumet mange ganger.

Styret i NFF har i dag vedtatt at toppklubbene på herresiden fra 1. januar 2008 må ha minst åtte lokalt utviklede spillere i troppen. Fra og med sesongen 2007 vil det bli åpnet for at klubbene kan ha tre spillere utenfra EU/EØS-området i kamprapporten.
          Har det blitt nevnt noe i sammenheng med den svenske regelen, der en "ikke-EU spiller", ikke lenger er "ikke-EU spiller" etter 3 år i samme klubb?

..i så fall hadde jo problematikken rundt Kasey/Kiko vært løst. Vel, både Kasey, Kiko og Occean kan jo nå være med i troppen til alle kamper, men vi har jo Diomande også.....hvis Kasey hadde blitt "norsk" som følge av en 3-års regel, hadde det vært helt topp.

KimFL

Kommentar

• hoyt
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Nov 2004
            • 2850

Opprinnelig skrevet av KimFL
            Akkurat det, trur jeg klubben har full kontroll på. 2 aktuelle er vel Lasse Bergan-Foss og Alexander van Wijk. Castilla har også vært nevnt her på forumet mange ganger.
            KimFL
            Bergan-Foss er jo i stallen allerede. Kristian Hage(?) kan også være aktuell. Mener han har landskamper.
            "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
            - Nosa

Kommentar

• Fridtjof
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Feb 2005
              • 2120

Så kommer definisjonsspørsmålet: Hva er en lokalt utviklet spiller? I vårt tilfelle, er det en som har spillt for LSKs lilleputt- smågutte- gutte- og juniorlag, eller er det en spiller som kommer fra, f.eks, et så stort område som Romerike?

I det første mulige eksempelet vil vel denne nye regelen gå mest utover Rosenborg som strengt talt ikke har no lag under juniorlaget, men i stedet henter inn alle de gode fra Nardo, Lade, Byåsen og alle de andre fine, fine bydelene i Trondheim.

I det andre mulige eksempelet går det vel hardest utover lag som Tromsø og Bodø/Glimt som strengt talt har noe færre innbyggere i sine regioner.

Noen som vet?
              Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

Kommentar

• Fridtjof
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Feb 2005
                • 2120

Glemte en mulighet, som jeg strengt talt ser på som den mest sannsynlige.

Er en "lokal spiller" rett og slett en spiller som klubben har hentet opp fra juniorlaget sitt? I så fall er det jo faen meg bare å dytte Diomande inn på juniorlaget i en liten periode, for deretter å hente han opp på A-laget, og vips, så er jaggu han også en lokal spiller.

Kommentar

• Jan Banan
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Jan 2004
                  • 809

Opprinnelig skrevet av Fridtjof
                  Så kommer definisjonsspørsmålet: Hva er en lokalt utviklet spiller? I vårt tilfelle, er det en som har spillt for LSKs lilleputt- smågutte- gutte- og juniorlag, eller er det en spiller som kommer fra, f.eks, et så stort område som Romerike?

I det første mulige eksempelet vil vel denne nye regelen gå mest utover Rosenborg som strengt talt ikke har no lag under juniorlaget, men i stedet henter inn alle de gode fra Nardo, Lade, Byåsen og alle de andre fine, fine bydelene i Trondheim.

I det andre mulige eksempelet går det vel hardest utover lag som Tromsø og Bodø/Glimt som strengt talt har noe færre innbyggere i sine regioner.

Noen som vet?
                  Les brevet fra NFF før du spør da..

Fra 2008 blir det derfor et krav om at minst fire av spillerne i en tropp på 25 må ha vært utviklet i klubben, og ytterligere fire må ha vært utviklet i en annen norsk klubb, i tiden fra 15 til 22 år.
                  - Selv om Vålerenga tilbyr meg ti millioner, ville jeg ikke tatt jobben. Ryktet er viktig for meg. Det er ikke en sjanse for at jeg går til dem.

Stuart Baxter har forstått det.

Kommentar

• Fridtjof
                    Seniormedlem
                    Hjelp, skaff meg et liv!
                    • Feb 2005
                    • 2120

ach, beklager. Fikk ikke med meg det gitt.

Kommentar

• Raskolnikov
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Sep 2005
                      • 1453

Opprinnelig skrevet av iL
                      Søgård [...] går vel alle under kategorien utviklet av andre norske klubber.
                      Tror i hvert fall Espen Søgård må bli regnet som utviklet i egen klubb. Han kom vel til LSK som juniorspiller. Hvis ikke Søgård går i denne kategorien vil i hvert fall RBK ha et stort problem. De har vel ikke noe lag under juniornivå hvis jeg ikke tar helt feil.
                      Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil

Kommentar

• Serbern
                        Seniormedlem
                        Hjelp, skaff meg et liv!
                        • Apr 2006
                        • 5496

Opprinnelig skrevet av Raskolnikov
                        Tror i hvert fall Espen Søgård må bli regnet som utviklet i egen klubb. Han kom vel til LSK som juniorspiller. Hvis ikke Søgård går i denne kategorien vil i hvert fall RBK ha et stort problem. De har vel ikke noe lag under juniornivå hvis jeg ikke tar helt feil.
                        Espen kom som juniorspiller ja.. Castilla som det også snakkes om her kom vel også som juniorspiller fra Skedsmo?

Kommentar

• 10.09.50
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Oct 2005
                          • 1410

Opprinnelig skrevet av Jan Banan
                          Fra og med sesongen 2007 vil det bli åpnet for at klubbene kan ha tre spillere utenfra EU/EØS-området i kamprapporten.
                          Enda bedre nyheter: Det er gode muligheter for at Sportsklubben kan benytte alle fire til neste år, forutsatt at Kasey fortsatt er en av dem (og at Diomande får arbeidstillatelse, selvsagt). Bakgrunnen er denne:

Den aktuelle bestemmelsen, kampreglementets § 2-4, har i dag en unntaksbestemmelse som sier at "Forbundsstyret kan gi særskilt tillatelse til at en spiller [fra utenfor EØS] kan benyttes utenfor kvoten på 2 dersom spilleren har hatt bopel i Norge i 5 år og i løpet av denne perioden spilt 3 år sammenhengende i aldersbestemte klasser." Etter hva jeg har hørt besluttet Forbundsstyret å utvide unntaket til å gjelde også i seniorklassen, dvs for spillere som har bodd i Norge i fem år og som har spilt sammenhengende for én og samme klubb i minst tre år. Det må så vidt jeg kan forstå bety at Kasey kan søke om særskilt tillatelse til å bli benyttet utenfor kvoten på tre spillere. I så fall kan det være det duket for alle fire på en gang.

Kommentar

• RoyVaadal
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2004
                            • 4055

Opprinnelig skrevet av 10.09.50
                            I så fall kan det være det duket for alle fire på en gang.
                            Men det virker som om det bare er to (eller tre med Kasey) som kan være på banen samtidig. Så kan evt. Occean bytte med Diomande.

Men det jeg ikke skjønner er at det ikke kan rette opp i diskrimineringsloven. Det er da fortsett diskriminerende selv om man godtar 3, 4 eller 5 som maksimum??
                            Og da er det vel bare spørsmål om tid før noen får lyst til å ta fram diskrimineringsloven på nytt?
                            RoyVaadal.

Kommentar

• Rønnern
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • Nov 2003
                              • 6690

Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                              Men det virker som om det bare er to (eller tre med Kasey) som kan være på banen samtidig. Så kan evt. Occean bytte med Diomande.
                              Nei, det er åpnet for at tre spillere utenfor EU/EØS kan være på banen samtidig. Og i og med at Kasey nå har spilt totalt fem år i Norge, hvorav de tre siste i LSK, regnes han som "norsk".

Så Kiko, Ollie, Dio og Kasey kan alle være på banen samtidig.
                              Mvh Ronnie "The Runner"
                              LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• 10.09.50
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Oct 2005
                                • 1410

Opprinnelig skrevet av Rønnern
                                Nei, det er åpnet for at tre spillere utenfor EU/EØS kan være på banen samtidig. Og i og med at Kasey nå har spilt totalt fem år i Norge, hvorav de tre siste i LSK, regnes han som "norsk".
                                Nettopp. Under forutsetning av at Forbundet gjennomfører også endringen av unntaksregelen, vil Kasey kunne benyttes i tillegg til den alminnelige kvota på tre. Men bare i Lillestrøm ettersom det vil være et krav at han har spilt tre år i samme klubb. Slik ser det ut nå iallfall, men vi må vel avvente den nye formuleringen av regelen før vi kan være helt sikre.

Kommentar

• Bondekanari
                                  Seniormedlem
                                  Forumsadist
                                  • Mar 2004
                                  • 146

Så Kiko, Ollie, Dio og Kasey kan alle være på banen samtidig.
                                  Off topic: Vi har en Ronnie. Vi har en Dio. Har vi en James? Dio burde jo få en sang på melodien til Holy Diver, eller en av de andre godlåtene til en av de store heavy-gutta: Ronnie James Dio.

Kommentar

• Torolf
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Apr 2004
                                    • 9574

Les brevet fra NFF før du spør da..

Ifølge dagens RB har LSK allerede fire spillere som regnes som utviklet i klubben, deriblant Arild Sundgot.

Kommentar

• Rønnern
                                      Seniormedlem
                                      Hjelp, skaff meg et liv!
                                      • Nov 2003
                                      • 6690

Opprinnelig skrevet av Torolf
                                      Ifølge dagens RB har LSK allerede fire spillere som regnes som utviklet i klubben, deriblant Arild Sundgot.
                                      Man regner en spiller som utviklet i klubben dersom han har trådd sine sko der i tre år fra alderen 15-22 år.

Det betyr, som RB ganske så korrekt skriver, at Sundgot regnes som en lokal spiller, da han kom til LSK som 17-åring. Dio vil regnes som en lokal spiller, dersom han fremdeles er i LSK om tre år.

De andre er Steffi, Espen og Lasse.
                                      Mvh Ronnie "The Runner"
                                      LSK for alltid

Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

Kommentar

• RoyVaadal
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Nov 2004
                                        • 4055

Nei, det er åpnet for at tre spillere utenfor EU/EØS kan være på banen samtidig.
                                        Er det noen offisielle kilder som sier dette i klartekst?

Fra og med sesongen 2007 vil det bli åpnet for at klubbene kan ha tre spillere utenfra EU/EØS-området i kamprapporten.
                                        Sitatet over sier jo ikke noe om spillerne kan være på banen samtidig.
                                        RoyVaadal.

Kommentar

Working...