Frigjøring av aksjekapital i ØIE til spillerkjøp?

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Gyras
    Medlem
    Hoffnarr
    • Nov 2003
    • 62

    Frigjøring av aksjekapital i ØIE til spillerkjøp?

    Leste en liten notis i dagens papir RB under kunngjøringer. Der stod det at styret i ØIE har vedtatt å frigjøre 20.000.000 av aksjekapitalen for utbetaling til eierne. Nå vet ikke jeg om hvor mange prosent av ØIE Per Berg sitter på, men jeg regner med at det er en ikke ubetydelig andel.

    Skal ikke se bort fra at en del av disse midlene går til investering av nye spillere.
  • Øyvind
    Seniormedlem
    Myklebust Light
    • Oct 2006
    • 292

    #2
    Per Berg eier 87% av ØIE, så det meste tilfaller han.

    Hvor mye av dette som går til spillerkjøp er jo mulig å spekulere i. Men, ser ikke bort fra at over halvparten kommer LSK til gode..

    Kommentar

    • gj
      Seniormedlem
      • Nov 2003
      • 3360

      #3
      Dette heter vel også utbytte, og 87% går til morselskapet som heter Øie Prosjektutviling.

      Få oversikt over regnskapstall, offisielle roller, aksjonærer, adresser m.m. for alle bedrifter som leverer årsregnskap til Brønnøysundregistrene


      Skulle morselskapet betale ut alt i utbytte til sine eiere igjen, så sitter Per Berg igjen med "bare" 10% av summen (etter skatt kr. 1.25MNOK). Jeg antar at det er Bergs to døtre som eier de to andre selskapene som eier 45% hver av Øie Prosjektutvikling.

      For den som nå tror at Per Berg dermed i realiteten ikke kan styre sjappa, tipper jeg dette er regulert ved hjelp av A- og B-aksjer, som eventuelt Ronnie (eller andre BI-folk) kan utdype mer om ; )

      Jeg tipper ingenting kommer LSK til gode. Det er fordi Per Berg (eller familien Berg totalt) hadde tjent mer på å overføre penger til LSK gjennom selskapssystemet, enn å ta ut penger privat, for deretter å spytte noen av dem inn igjen.

      PS: Dette er både offentlig informasjon, og av offentlig interesse, så den som vurderer å kalle dette for upassende graving, kan bare la være. ;p
      Last edited by gj; 08.12.2006, 19:10. Begrunnelse: Feil tall

      Kommentar

      • Rønnern
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Nov 2003
        • 6690

        #4
        Opprinnelig skrevet av Glenn
        Dette heter vel også utbytte, og 87% går til morselskapet som heter Øie Prosjektutviling.

        For den som nå tror at Per Berg dermed i realiteten ikke kan styre sjappa, tipper jeg dette er regulert ved hjelp av A- og B-aksjer, som eventuelt Ronnie (eller andre BI-folk) kan utdype mer om ; )
        Nå er jeg ingen aksjeekspert, men en kapitalnedsettelse er ikke det samme som utbytte. Ei heller medfører den noen endringer i verken aksjestruktur eller eierforhold. Litt OT, så ser dette fornuftig ut. Øie AS er et solid selskap som har en meget god likviditet og god inntjening og det er ingen fornuft i en så stor aksjekapital som 20 millioner.

        Hvordan Per Berg tjener sine penger, via hvilke selskaper, er jeg ikke helt up to date, men i 2005 hadde han en ligningsinntekt på nesten 40 millioner og en formue på nesten 60 millioner. Så eventuelle nye midler som sprøytes inn i LSK AS, står ikke og faller på en nedsettelse av aksjekapital.
        Mvh Ronnie "The Runner"
        LSK for alltid

        Kanari-Fansen Lillestrøm, sammen for Fugla!

        Kommentar

        Working...