Måtte oppgi nettbankkoder på billettluka.no (Sesongkortkjøp)

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • Tobben
    Jeg elsker å kjøre trikk
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2005
    • 1666

    Måtte oppgi nettbankkoder på billettluka.no (Sesongkortkjøp)

    Når jeg skal bestille sesongkort gjennom billettluka.no så møtte jeg på en haug av problemer som tok meg 30min å finne ut av.

    Måtte konfiguere innstillinger i nettlesern å deaktivere java plugin, oppdatere hele shiten, å så måtte jeg restarte pc'en for å få det til å fungere.

    Så når jeg endelig skal betale dette sesongkortet, så må jeg gi fra meg nettbank kodene!!! Hva f*** tenkte jeg, og klikka meg ut derfra.

    Er det flere som har måttet gi fra seg nettbank kodene for å bestille sesongkort? Det skal jo være totalt unødvendig å gi fra seg de kodene. Jeg kommer ALDRI til å gjøre det. De er jo dine personlige koder som ingen andre skal ha tilgang til. Det blir som å gi fra seg alle penga dine.

    Går det ant å bestille sesongkot på noen andre måter enn gjennom billettluka.no? Mistet nesten all tillit den "sjappa" da jeg så at jeg måtte gi fra meg nettbank kodene mine.
  • ChriZza
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Sep 2005
    • 4265

    #2
    Antar at du har dnb siden du må oppgi nettbankkode ?
    Sett det samme flere ganger når jeg skal betale med kort online for mamma, men med meg ( som har en annen bank) har jeg aldrr opplevd det..

    Kommentar

    • krisruds
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • May 2005
      • 839

      #3
      Opprinnelig skrevet av Tobben
      Så når jeg endelig skal betale dette sesongkortet, så må jeg gi fra meg nettbank kodene!!! Hva f*** tenkte jeg, og klikka meg ut derfra.

      Er det flere som har måttet gi fra seg nettbank kodene for å bestille sesongkort? Det skal jo være totalt unødvendig å gi fra seg de kodene. Jeg kommer ALDRI til å gjøre det. De er jo dine personlige koder som ingen andre skal ha tilgang til. Det blir som å gi fra seg alle penga dine.

      Går det ant å bestille sesongkot på noen andre måter enn gjennom billettluka.no? Mistet nesten all tillit den "sjappa" da jeg så at jeg måtte gi fra meg nettbank kodene mine.

      Bruker du nettbank fra før av?

      Det er LIKE trygt å taste inn kodene dine til nettbanken der som det du gjør på din egen nettbank, nettopp pga det faktisk er din nettbank. Det er faktisk på grensa til nesten tryggere å gjøre det der enn på din egen bank hjemmeside, sjansen for at noen prøver å "tracke" hva du taster inn på banksiden er nok større enn sjanse er på at noen "tracker" den gjennom billettluka.no/din nettbank.

      Om det går ann å bestille det ett annet sted, det veit jeg ikke når jeg synes det er en tipp topp måte å bestille på faktisk gjennom din egen bank.

      Grunnen til at du må taste din egen kode er at betalingen skal godkjennes, på samme måte som man betaler med kreditkort gjennom nette. Dette er også for at det faktisk skal være sikkert, slik at ingen kan missbruke din konto eller kort.

      God Jul alle sammen
      Last edited by krisruds; 25.12.2006, 18:00.
      krisruds medlem av KFL siden 1996


      OI OI OI nå har vi det morro :)

      BTW: Jeg leser ikke korektur på mine innlegg, det orker jeg ikke pga mange skrivefeil.

      Kommentar

      • krisruds
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • May 2005
        • 839

        #4
        Opprinnelig skrevet av ChriZza
        Antar at du har dnb siden du må oppgi nettbankkode ?
        Sett det samme flere ganger når jeg skal betale med kort online for mamma, men med meg ( som har en annen bank) har jeg aldrr opplevd det..
        Det kommer litt ann på hvor sikkert det er, det billettluka.no har å tilby er faktisk noe av det sikkreste man kan gjøre, det er langt mer sikkert å betale der enn det har blitt i en Minibank, etter at folk har starta med sceeming.
        Det har også noe å si på om man skal betale med kredittkortet eller dirkete fra banken slik at man ikke får kredittbegyr.
        krisruds medlem av KFL siden 1996


        OI OI OI nå har vi det morro :)

        BTW: Jeg leser ikke korektur på mine innlegg, det orker jeg ikke pga mange skrivefeil.

        Kommentar

        • Tobben
          Jeg elsker å kjøre trikk
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Apr 2005
          • 1666

          #5
          Sorry for at jeg var dum når jeg tenkte på min økonomiske sikkerhet.

          Men uansett takk for hjelpen.
          Nå er sesongkort for 2007 sikret ihvertfall.

          Kommentar

          • Sem
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • Mar 2005
            • 1626

            #6
            Opprinnelig skrevet av Tobben
            Sorry for at jeg var dum når jeg tenkte på min økonomiske sikkerhet.

            Men uansett takk for hjelpen.
            Nå er sesongkort for 2007 sikret ihvertfall.

            Jeg synes det var lurt å stille spørsmål om det, jeg. Man vil jo ikke slenge ut personopplysninger både her og både der, vil man vel? Greit å få klarhet i det!

            Kommentar

            • Bondekanari
              Seniormedlem
              Forumsadist
              • Mar 2004
              • 146

              #7
              Dette med kodene som skal tastes inn, er en felles løsning som er utviklet av bankene og kalles 3D-Secure. Det er helt korrekt som det tidligere er skrevet her, at dette tastes inn i bankens egne sider, og at dette er det samme som om du logger deg inn i nettbanken din.

              Denne løsningen regnes som noe av det sikreste som er på markedet i øyeblikket. Det at de ikke dukker opp for alle kort, skyldes at ikke alle kort er innrullet i dette systemet.

              Det er sunt å være skeptisk til hvilke koder du oppgir rundt omkring, men ofte er det et triks å ta en titt på URLen i siden for å se hva den refererer til.

              Denne typen av sikkerhet har blitt veldig vanlig når du handler på norske sider, så om du handler i norske nettbutikker, vil du nok støte på disse kodene stadig oftere.

              Om dere har spørsmål til nettbetaling og sikkerhet, er det bare å sende meg en PM så skal jeg forsøke å svare. Har flere års erfaring med utvikling av betalingsløsninger for netthandel.

              Kommentar

              • junior
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2006
                • 492

                #8
                Men er det ett annet sted og kjøpe det? Har klart å glemme koden min, og surrehue som jeg er, finner jeg faen ikke igjen den lappen koden stod på, får ny av banken, men først over nyttår!
                ------- Forza Fugla! -------

                Kommentar

                • Trondeo
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Jun 2005
                  • 3062

                  #9
                  Opprinnelig skrevet av junior
                  Men er det ett annet sted og kjøpe det? Har klart å glemme koden min, og surrehue som jeg er, finner jeg faen ikke igjen den lappen koden stod på, får ny av banken, men først over nyttår!
                  Be noen andre betlae det for deg da, så bare overfører du penger til de når du har fått kodene

                  Kommentar

                  • Gullars
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • Aug 2005
                    • 355

                    #10
                    Opprinnelig skrevet av Bondekanari
                    Dette med kodene som skal tastes inn, er en felles løsning som er utviklet av bankene og kalles 3D-Secure. Det er helt korrekt som det tidligere er skrevet her, at dette tastes inn i bankens egne sider, og at dette er det samme som om du logger deg inn i nettbanken din.

                    Denne løsningen regnes som noe av det sikreste som er på markedet i øyeblikket. Det at de ikke dukker opp for alle kort, skyldes at ikke alle kort er innrullet i dette systemet.

                    Det er sunt å være skeptisk til hvilke koder du oppgir rundt omkring, men ofte er det et triks å ta en titt på URLen i siden for å se hva den refererer til.

                    Denne typen av sikkerhet har blitt veldig vanlig når du handler på norske sider, så om du handler i norske nettbutikker, vil du nok støte på disse kodene stadig oftere.

                    Om dere har spørsmål til nettbetaling og sikkerhet, er det bare å sende meg en PM så skal jeg forsøke å svare. Har flere års erfaring med utvikling av betalingsløsninger for netthandel.

                    Til opplysning, så er det ikke bankene som har utviklet 3D-Secure, men kortleverandørene.

                    Kommentar

                    • Bondekanari
                      Seniormedlem
                      Forumsadist
                      • Mar 2004
                      • 146

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Gullars
                      Til opplysning, så er det ikke bankene som har utviklet 3D-Secure, men kortleverandørene.
                      Visa startet noe som ble kalt Verified by Visa, og Mastercard started Mastercard Secure Code. Dette så bankene og kortenes utgiver som en utfordring, og har i mange ledd slått seg sammen under paraplyen 3D-Secure.

                      Det hadde ikke vært mulig å fortsatt med en situasjon der alle kort hadde sin egen standard.

                      Eierskapet til de ulike kortene er litt vanskelig å definere i mange tilfeller, men at bankene er sterkt inne på flere fronter er vel ikke noe å diskutere.

                      En gang i tiden ble CVC2 eller CVV sett på som en standard, men dette har vist seg å ikke vær tilstrekkelig. Nå har dem gått sammen og skapt en felles platform for å løse dette, om vi så kaller dem banker, kortleverandører eller betalingsgateways. Det viktigste er at det blir tryggere for oss betalere, noe jeg tror er det viktigste for den vanlige betaler.

                      Når det gjelder hvem som har utviklet dette i Norge er det nok firmaer som BBS og Paynet som står lengst fremme og har dratt lasset.

                      Kommentar

                      • Gullars
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Aug 2005
                        • 355

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Bondekanari
                        Visa startet noe som ble kalt Verified by Visa, og Mastercard started Mastercard Secure Code. Dette så bankene og kortenes utgiver som en utfordring, og har i mange ledd slått seg sammen under paraplyen 3D-Secure.

                        Det hadde ikke vært mulig å fortsatt med en situasjon der alle kort hadde sin egen standard.

                        Eierskapet til de ulike kortene er litt vanskelig å definere i mange tilfeller, men at bankene er sterkt inne på flere fronter er vel ikke noe å diskutere.

                        En gang i tiden ble CVC2 eller CVV sett på som en standard, men dette har vist seg å ikke vær tilstrekkelig. Nå har dem gått sammen og skapt en felles platform for å løse dette, om vi så kaller dem banker, kortleverandører eller betalingsgateways. Det viktigste er at det blir tryggere for oss betalere, noe jeg tror er det viktigste for den vanlige betaler.

                        Når det gjelder hvem som har utviklet dette i Norge er det nok firmaer som BBS og Paynet som står lengst fremme og har dratt lasset.
                        Du har mye rett i det du sier, men det var Visa Internasjonal som først utviklet SET (sikker elektronisk transaksjon) som siden ble videre utviklet til 3D secure, dette er en løsning som etterhvert Mastecard og Amercan Express har addoptert. Dette ble som du antyder presset fram av de internasjonale bankene som ønsket en felles løsning. Men det er som jeg har sagt tidligere ikke bankene som har utviklet løsningen.

                        Kommentar

                        Working...