Tom Nordlie vil bare snakke norsk på treningene

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • McGuffy
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Jan 2004
    • 5099

    Tom Nordlie vil bare snakke norsk på treningene

    Siste nyhetsak i nyhetstråden publiserer en artikkel fra RB, angående Tom og språkvalg. Som jeg forstår det så skal han kjøre alt på norsk.

    Hvem er det i dagens stall som får problemer med dette, i alle fall i starten?

    Jeg regner med at de fleste nordmenn i klubben skjønner norsk, det samme gjør også Dan Anton. Essediri, og Wehrman er også rimelig stødige i språket.
    Shane har etter det jeg har hørt og lagt merke til, god kontroll på "fotballnorsk", altså de fleste ord og fraser som blir brukt i trening og kamp.

    Bjarki regner jeg med gjør som islendinger flest, plukker opp norsken rimelig kjapt og greit.

    De som jeg regner med får størst problemer er Diomande, Husár og Kiko, her må det nok jobbing til.

    Müller har nok ikke vært kjempegira på å lære seg språket, med tysk trener. Nå får han jo en keepertrener som er steinklar i tysk, så det er vel det det kommer til å gå keeperøktene. I og med at også Fredriksson har spilt i landet. Jeg er også usikker på om Otto kan svensk, tviler på det.

    Occean sine norskkunnskaper er jeg også usikker på, men etter en god del år i landet, så må han vel ha snappet opp noe?

    Alt i alt så tror jeg dette går greit, men Dio, Kiko, og Husár får nok en del å jobbe med.

    McGuffy
    Last edited by McGuffy; 09.01.2007, 11:57.
  • Lars
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Feb 2004
    • 6156

    #2
    Opprinnelig skrevet av McGuffy
    Occean sine norsk kunnskaper er jeg også usikker på, men etter en god del år i landet, så må han vel ha snappet opp noe?
    Jeg var ganske sikker på dine norskkunnskaper, men nå er jeg ikke like sikker lengre. ;-)

    Når det gjelder temaet i tråden er det ikke så mye å diskutere egentlig, du oppsummerer situasjoen veldig greit. Det kommer til å bli noen problemer, men ikke større enn at det er til å leve med. Fordelene ved å bruke norsk er nok en del større enn ulempene.

    Kommentar

    • Kjell.T.Ring
      Poll St. Ring
      --==FORUMRUNKER==--
      • Dec 2005
      • 11796

      #3
      Det hele kommer ikke av at Nordlie ikke kan engelsk da?
      Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

      Kommentar

      • ON
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • Mar 2004
        • 3639

        #4
        Tror Fredriksson kan svensk. Jeg utvekslet iværtfall et par svenske gloser med han når jeg møtte han i Kr.sand. (Han var faktisk på vei til kiwi, hva han skulle der 4 timer før kamp er uvisst ).

        Kommentar

        • Erickano
          Medlem
          Hoffnarr
          • May 2005
          • 45

          #5
          Otto

          Otto Fredriksson behersker nok norsk til å skjønne..

          Husar seg jeg uten tvil som det største problemet. Han sliter med engelsk, og skal nå begynne med norsk også... Han har slitt med kommunikasjonen fram til nå, og tviler på at dette bedrer tingene. En ung gutt i utlandet som sliter med språket fremmer neppe talentet.
          Erickano
          \"I år fårru faen meg tru oss\"

          Kommentar

          • Kjell.T.Ring
            Poll St. Ring
            --==FORUMRUNKER==--
            • Dec 2005
            • 11796

            #6
            Opprinnelig skrevet av Erickano
            Otto Fredriksson behersker nok norsk til å skjønne..

            Husar seg jeg uten tvil som det største problemet. Han sliter med engelsk, og skal nå begynne med norsk også... Han har slitt med kommunikasjonen fram til nå, og tviler på at dette bedrer tingene. En ung gutt i utlandet som sliter med språket fremmer neppe talentet.
            Diomande er vel ikke så stødig på norsk. Noen som vet noe om engelskegenskapene?
            Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

            Kommentar

            • reka
              Seniormedlem
              --==FORUMRUNKER==--
              • Aug 2005
              • 13277

              #7
              Opprinnelig skrevet av Kjell.T.Ring
              Diomande er vel ikke så stødig på norsk. Noen som vet noe om engelskegenskapene?
              You give me the ball, I score the goals...

              Kommentar

              • Erickano
                Medlem
                Hoffnarr
                • May 2005
                • 45

                #8
                Dio

                Dio er stødig i engelsk.
                Husker det spesiellt fra showkampen på Fjellhamar, da fjøra konstant ropte på Dio... Og Dio løp.
                Erickano
                \"I år fårru faen meg tru oss\"

                Kommentar

                • andersmm
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Aug 2006
                  • 5764

                  #9
                  otto er etter navnet å dømme det man kaller finlands-svensk (finsk overklasse), og så vidt jeg har forstått snakker de fleste finlands-svenske svensk (forvirrende formulering?).
                  "A Champion is the one who fall and rise again. We are rising." -Nosa Igiebor

                  Kommentar

                  • Harald_88
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2006
                    • 550

                    #10
                    Jeg hadde Martin Husar med som instruktør på min gruppe på fotballskolen, og han skjønnte absolutt ingen ting av det ungene sa, hvert eneste ord måtte oversettes, han var heller ikke særlig stødig i engelsk, så der kan det bli ett lite problem
                    Alt For Fugla

                    Gå Av Grønlund

                    Kommentar

                    • hoyt
                      Seniormedlem
                      Hjelp, skaff meg et liv!
                      • Nov 2004
                      • 2850

                      #11
                      Er ikke 70 % av all kommunikasjon, non-verbal kommuniksjon, som kroppsspråk o.l?

                      Det ordner seg!
                      "A true champion is the one who falls and rises again. We will rise again."
                      - Nosa

                      Kommentar

                      • Kjell.T.Ring
                        Poll St. Ring
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Dec 2005
                        • 11796

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av hoyt
                        Er ikke 70 % av all kommunikasjon, non-verbal kommuniksjon, som kroppsspråk o.l?

                        Det ordner seg!
                        60% Kroppsspråk
                        30% Stemmebruk (hvordan du sier ting
                        10% Ord (det man like godt kan skrive)

                        Så ca 40 % av det du sier kommer ut av kjeften.
                        Advarsel: Ironi, sarkasme, og litt kosedysleksi kan forekomme i mine innlegg.

                        Kommentar

                        • Ketil Cantona
                          Seniormedlem
                          Hjelp, skaff meg et liv!
                          • Feb 2004
                          • 6813

                          #13
                          Kroppspråket til Nordlie er vel ikke det vanskeligste å lese trur jeg, veeeeldig stor og sinna mann - da bør du løpe i dusjen

                          Dette går så bra - gutta lærer seg i hvertfall norsk raskere på denne måten!

                          Kommentar

                          • okb
                            Seniormedlem
                            Hjelp, skaff meg et liv!
                            • Nov 2003
                            • 2377

                            #14
                            Opprinnelig skrevet av McGuffy
                            Jeg regner med at de fleste nordmenn i klubben skjønner norsk, det samme gjør også Dan Anton. Essediri, og Wehrman er også rimelig stødige i språket.
                            Kasey er veldig stødig i norsk. Han er nok bare litt for fin på det til å legge om helt ;-)

                            -okb!
                            Lillestrøm - Probably The Best Bird In The World

                            Kommentar

                            • Hexaphim
                              Seniormedlem
                              Hjelp, skaff meg et liv!
                              • May 2006
                              • 2776

                              #15
                              Jeg ser av en artikkel i nyhetstråden at Nordlie vil sende utlendingene våre på norskkurs tre ganger i uka. Jeg syns dette er et kjempetiltak, og burde i hvert fall redusere eventuelle problemer de ville hatt med at treningene skal gå på norsk!

                              Kommentar

                              • McGuffy
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • Jan 2004
                                • 5099

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av Hexaphim
                                Jeg ser av en artikkel i nyhetstråden at Nordlie vil sende utlendingene våre på norskkurs tre ganger i uka. Jeg syns dette er et kjempetiltak, og burde i hvert fall redusere eventuelle problemer de ville hatt med at treningene skal gå på norsk!
                                Shane sier i samme artikkel at 8 mann skal på norskkurs.

                                Hvis man skal spekulere i hvem dette er:

                                Stefanutto
                                Husár
                                Kiko
                                Diomande
                                Occean (?)
                                Müller (?)
                                Bjarki (?)
                                Ottolainen (?, hvis han mot formodning ikke skulle beherske svensk)

                                Kommentar

                                Working...