Regelnytt og retningslinjer fra NFF

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • ulfpulf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • May 2004
    • 2505

    Regelnytt og retningslinjer fra NFF

    Regelnytt og retningslinjer for norsk fotball sesongen 2007:


    Mine favoritter under forseelser som skal medføre gult kort, endelig skal de gjøre noe med uvesenet:

    - Spillere som berører ballen etter at dommeren har blåst av spillet for å forsinke igangsettelse av spillet.
    - Spillere som bevisst hindrer motspillere i å ta raske frispark ved å stille seg foran ballen eller ikke inntar korrekt avstand 9,15 m fra ballen.

    Occean må passe seg i år:

    - Spillere som under kamp bærer smykker, skal advares og gis gult kort.

    Andre spillere må også passe seg:

    - Om, etter dommerens oppfatning, albuen benyttes bevisst skal spilleren vises rødt kort, da dette anses som alvorlig brudd på spillereglene.

    Og noen trenere må passe seg, for følgende oppførsel vil ikke aksepteres:

    - Benytter seg av ufint kroppsspråk, munnbruk eller gestikulerer mot dommer, assistentdommer eller 4. dommer i protest mot avgjørelse.

    Ellers blir det presisert at å holde en motspiller er definert i regelverket som direkte frispark. Det er ingen automatikk i at spileren skal gis gult kort.

    Mest oppsiktsvekkende er kanskje at NFF anbefaler at ballen ikke spilles ut over sidelinjen ved skade, unntatt hvis man ser at det dreier seg om alvorlig skade.
  • Torolf
    Seniormedlem
    Hjelp, skaff meg et liv!
    • Apr 2004
    • 9574

    #2
    Opprinnelig skrevet av ulfpulf
    Mest oppsiktsvekkende er kanskje at NFF anbefaler at ballen ikke spilles ut over sidelinjen ved skade, unntatt hvis man ser at det dreier seg om alvorlig skade.
    De har vel sett en og annen Lyn-kamp, de også.

    Kommentar

    • iL
      Seniormedlem
      --==FORUMRUNKER==--
      • Jan 2004
      • 10771

      #3
      Opprinnelig skrevet av ulfpulf
      Mest oppsiktsvekkende er kanskje at NFF anbefaler at ballen ikke spilles ut over sidelinjen ved skade, unntatt hvis man ser at det dreier seg om alvorlig skade.
      Ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt. Man vil til livs skuespillingen for å drøye tida.

      Var jo feks en undersøkelse i etterkant av fotball VM. Nå husker jeg ikke eksakt tall men det var langt over 50% av alle som lå nede og vrei seg som var skuespill, tror det kanskje var så mye som 75%.
      Kanarifugla flyr høyt i år!

      Kommentar

      • Kvittre
        Seniormedlem
        Myklebust Light
        • Apr 2006
        • 265

        #4
        Og noen trenere må passe seg, for følgende oppførsel vil ikke aksepteres:

        - Benytter seg av ufint kroppsspråk, munnbruk eller gestikulerer mot dommer, assistentdommer eller 4. dommer i protest mot avgjørelse.



        Godt vår nyervervede trener, er en rolig og iskald fisk.. (øh..fugl..)

        Kommentar

        • Bolsen3
          Seniormedlem
          Myklebust Light
          • Jan 2004
          • 1061

          #5
          Opprinnelig skrevet av ulfpulf
          Mest oppsiktsvekkende er kanskje at NFF anbefaler at ballen ikke spilles ut over sidelinjen ved skade, unntatt hvis man ser at det dreier seg om alvorlig skade.
          Jeg synes dette er en helt feil måte å takle filme-problemet på. Å vurdere om en skade er alvorlig eller ikke, kan være veldig vanskelig. Konsekvensen blir at skuespillerne går enda lenger i å dramatisere småskader, pluss at det vil oppstå en masse situasjoner hvor de to lagene er sterkt uenige om ballen burde vært spilt ut eller ikke.

          Den beste løsningen jeg ser, er at dommerne konsekvent legger til minst 2-3 minutter for hver skade. Hvis en skadesituasjon tar 5 min, så legg til 5 minutter ekstra. Ja, resultatet blir ekstra lange kamper, men det vil samtidig gjøre at ingen blir snytt, og faking av skader for å drøye tida vil dø ut...

          Kommentar

          • Flisby`n
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Jun 2004
            • 312

            #6
            Opprinnelig skrevet av Bolsen3
            Jeg synes dette er en helt feil måte å takle filme-problemet på. Å vurdere om en skade er alvorlig eller ikke, kan være veldig vanskelig. Konsekvensen blir at skuespillerne går enda lenger i å dramatisere småskader, pluss at det vil oppstå en masse situasjoner hvor de to lagene er sterkt uenige om ballen burde vært spilt ut eller ikke.

            Den beste løsningen jeg ser, er at dommerne konsekvent legger til minst 2-3 minutter for hver skade. Hvis en skadesituasjon tar 5 min, så legg til 5 minutter ekstra. Ja, resultatet blir ekstra lange kamper, men det vil samtidig gjøre at ingen blir snytt, og faking av skader for å drøye tida vil dø ut...
            -Men det løser ikke problemet med at fake-skader ødelegger tempo, rytmen og eventuelt et nytt angrep i overtall for motstanderen.
            En kjeeempescoring av tommy!!

            Kommentar

            • Hexaphim
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • May 2006
              • 2782

              #7
              Jeg har lekt litt med tanken om en regelendring hvor spillere som må bæres av banen må vente minst 5 minutter med å komme inn igjen, og at man MÅ ut over sidelinjen hvis man blir liggende og vri seg i smerte for lenge.

              Faren er jo at noen kanskje bevisst vil prøve å skade spillere litt slik at motstanderen mister en mann i fem minutter...

              Kommentar

              • Bolsen3
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • Jan 2004
                • 1061

                #8
                Opprinnelig skrevet av Flisby`n
                -Men det løser ikke problemet med at fake-skader ødelegger tempo, rytmen og eventuelt et nytt angrep i overtall for motstanderen.
                Det er sannt, men jeg synes alikevel det er et bedre alternativ enn NFF's oppfordring...

                Kommentar

                • heidar
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Sep 2004
                  • 2128

                  #9
                  Herlig! Slutt på den forbannede spill-ballen-ut-over-linja-fordi-magne-hoset-må-bytte-hårnett-holdningen! Spørsmålet er: Vil klubbene følge denne linjen? Håper Sportsklubben vil!
                  En gang Judas, alltid Judas. 0,1 % av fansen hadde nok en gang rett.

                  Endelig er mørketida over.

                  Kommentar

                  • Erickano
                    Medlem
                    Hoffnarr
                    • May 2005
                    • 45

                    #10
                    Retningslinjer i forhold til skade

                    Også det faktum at man nå først kan komme tilbake på banen igjen ved stopp i spillet etter skade, og ikke bare komme inn på signal fra dommer under spillet, hjelper nok ganske bra imot at folk legger seg ned og spiller fake-skadet.
                    Erickano
                    \"I år fårru faen meg tru oss\"

                    Kommentar

                    • KimFL
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • Nov 2003
                      • 1410

                      #11
                      Opprinnelig skrevet av Hexaphim
                      Jeg har lekt litt med tanken om en regelendring hvor spillere som må bæres av banen må vente minst 5 minutter med å komme inn igjen, og at man MÅ ut over sidelinjen hvis man blir liggende og vri seg i smerte for lenge.

                      Faren er jo at noen kanskje bevisst vil prøve å skade spillere litt slik at motstanderen mister en mann i fem minutter...
                      Noe lignende har vel vært prøvd før i et VM-sluttspill....husker ikke om det var 94 eller 98....da disse små golf-bilene kom innpå banen å henta alle og enhver som ramla i gresset, og ble kjørt ut av banen.

                      I England har man vel allerede innført en praksis om å ikke spille ut ballen ved "skader"....det var ihvertfall mye snakk om det før sesongen.

                      Etter min mening, så bør forslaget om å ikke spille ut ballen, ihvertfall prøves ut. Det største problemet (slik vi blant annet så i siste VM), er jo at spillerne kaster seg ned å spiller død, i situasjoner der motstanderne bryter og kontrer, og laget til den "nesten drepte spillern" ikke er i balanse bakover. Da kan det jo være greit å få ballen ut av spill, for å få folk tilbake. I slike tilfeller synes spillern bare kan ligger der å ha det vondt, til den eventuelle angrepsituasjonen er avklart. Så kan dommern etterpå avgjøre om spillet kan stoppes eller ikke. Jeg er sikker på, at i 99% av disse tilfellene, så vil spillern (som nå ikke lenger er så "død" alikevel), bare reise seg opp å spille videre.


                      KimFL

                      Kommentar

                      • Franken
                        Seniormedlem
                        Myklebust Light
                        • Apr 2004
                        • 1036

                        #12
                        De få gangene det faktisk er snakk om virkelig alvorlige skader, så tror jeg nok de som er rundt situasjonen får det med seg. F.eks da Enerly ble skadet. Om noen får seg et spark på ankelen, så er det virkelig ingen krise om han må vente ett minutt på å få på litt isspray.
                        Fra Baillsund

                        Kommentar

                        Working...