Diomande får ikke arbeidstillatelse

Collapse
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • yesda
    Seniormedlem
    Forumonanist
    • Jan 2007
    • 182

    #21
    I den siste sportssendingen i kveld på TV2 kom det også fram at DBU har driti seg litt ut med dette med begrensninger av afrikanere. Det viser seg at de har et hull i sine regler som gjør at lagene i Superligaen i prinsippet kan stille med 11 spillere fra Afrika på banen.

    Dette er i følge en avtale som heter Cotonou. TV2 mente at dette også ville kunne gjelde for norske klubber. Får håpe de følger opp saken i morgen så det kommer litt mer kjøtt på beinet enn det jeg har kommet med her.

    Få et nyhedsoverblik på forsiden af politiken.dk, som både giver dig de seneste nyheder og dybdegående fortællinger.


    Fri adgang for afrikanere

    Spillere fra følgende lande er omfattet af EU's såkaldte Cotonou-aftale, som betyder at de sidestilles med spillere fra EU.

    Afrika:

    Angola, Benin, Botswana, Burkina Faso, Burundi, Cameroun, Kap Verde, Centralafrikanske Republik, Tchad, Comoros, Congo (Brazzaville), Congo (Kinshasa), Elfenbenskysten, Djibouti, Equatorial Guinea, Eritrea, Ethiopien, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Guinea-Bissau, Kenya, Lesotho, Liberia, Madagascar, Malawi, Mali, Mauritanien, Mauritius, Mozambique, Namibia, Niger, Nigeria, Rwanda, Sao Tome og Principe, Senegal, Seychellerne, Sierra Leone, Somalia, Sydafrika, Sudan, Swaziland, Tanzania, Togo, Uganda, Zambia, Zimbabwe.

    Vestindien:

    Antigua og Barbuda, Bahamas, Barbados, Belize, Dominica, Den Dominikanske Republik, Grenada, Guyana, Haiti, Jamaica, Saint Kitts og Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent og Grenadinerne, Suriname, Trinidad og Tobago.

    Stillehavsområdet:

    Cook Islands, Fiji-øerne, Kiribati, Marshall-øerne, Micronesien, Nauru, Niue, Palau, Papua New Guinea, Samoa, Salomon-øerne, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Østtimor.

    Kommentar

    • yesda
      Seniormedlem
      Forumonanist
      • Jan 2007
      • 182

      #22
      Lov kan skape utlendingerevolusjon

      Jeg mener denne saken ikke er så LSK-relevant at den skal i nyhetstråden, men det får moderatorene ta stilling til.

      Nå har hvertfall Aftenposten også tatt opp saken fra Danmark som ble referert av TV2 i går kveld.



      Lov kan skape utlendingerevolusjon

      TRONDHEIM: I Danmark har man funnet en lov som sidestiller afrikanske spillere med EU-spillere. Det kan få store konsekvenser for utlendingereglene også i norsk fotball. NFF er på saken nå!

      Saken oppdateres!


      Av: Espen Sletvold
      Publisert: 14.03.2007 kl. 00:26
      Endret: 14.03.2007 kl. 10:58

      Det er den danske klubben Randers, som har funnet frem den såkalte Cotouno-avtalen fra 2000, som betyr at spillere fra 78 land i Afrika, Vest- India og Stillehavet er sidestilt med EU-spillere.

      Det betyr at afrikanske spillere ikke omfattes av reglene i Danmark om at et lag kan stille med bare tre utlendinger i en tropp. Randers har bedt det danske fotballforbundet om å bekrefte at de kan stille med alle sine afrikanere samtidig, og har fått et ja fra fotballforbundets jurister, skriver nettstedet bold.dk.

      Trolig omfattes også Norge, som har den samme begrensningen i dag, av reglene siden vi er medlem av EØS. Dermed kan kanskje ikke NFF nekte en norsk klubb å stille med flere afrikanere om klubben ønsker det.

      - Vi må undersøke saken nærmere. Hvordan det norske regelverket er i forhold til det danske også videre, sier informasjonssjef i Norges Fotballforbund Roger Solheim til NFF.

      - Vi jobber med saken nå, sier Solheim onsdag formiddag.

      Det samme svaret får vi hos UDI.

      Vi følger saken og oppdaterer når vi vet noe mer!
      Fritt fram

      RBK-speider Stig Torbjørnsen har i sakens anledning vært i kontakt med en rekke advokater, og fått samme svar.

      - Er loven gyldig for Danmark, er den også gyldig for Norge. Men jeg leser i danske medier at det danske fotballforbundet nå prøver å finne måter å tette hullet på, og det regner jeg med at forbundet vil gjøre også her, sier Torbjørnsen til adressa.no.

      Loven rokker også ved de strenge kravene spillerne må oppfylle for å få arbeidstillatelse.

      - Er loven gyldig, betyr det at en arbeidskontrakt er spillernes dokument på at de oppfyller kravet til en arbeidstillatelse . Det vil i praksis si at klubbene kan hente nøyaktig hvem de vil. Det er fritt fram, understreker en engasjert Torbjørnsen.
      Kritisk

      RBK-speideren er sterkt kritisk til dagens regelverk, og vil hilse en loveendring velkommen.

      - Jeg synes utlendingedebatten i norsk fotball er misforstått og reglene er meningsløse.

      - Nå er det greit å hente 11 avdankede svensker til en klubb, mens det ikke er lov til å hente inn fire gode afrikanere.

      - Vi kan godt ha et tak på utlendinger, men det kan da ikke være relevant om er fra innen EU eller ikke.

      Han roper et varsko mot holdningene i norsk fotball.

      - Ingen reagerer på at eliteserieklubber henter spillere fra Superettan (nest høyeste nivå i Sverige, journ. anm) . Men når vi bytter ut to hvite spillere med to sorte, som til og med er bedre, blir det ramaskrik, illustrerer han.

      Torbjørnsens løsning er enkel:

      - Klubbene må få gjøre som de vil!

      Kommentar

      • xeR
        Seniormedlem
        --==FORUMRUNKER==--
        • Jan 2004
        • 11206

        #23
        Ser det for meg hvis denne regelen blir gjeldende her også, Morgan Andersen får litt å stri med da. FFK kommer til å bestå av 11 afrikanere.

        Denne regelen tror jeg er skadelig for norsk fotball og håber den forsvinner fortest mulig.
        Det er bedre å væra døv enn vålenga.

        Kommentar

        • yesda
          Seniormedlem
          Forumonanist
          • Jan 2007
          • 182

          #24
          Opprinnelig skrevet av xeR
          Ser det for meg hvis denne regelen blir gjeldende her også, Morgan Andersen får litt å stri med da. FFK kommer til å bestå av 11 afrikanere.

          Denne regelen tror jeg er skadelig for norsk fotball og håber den forsvinner fortest mulig.
          Jeg er enig i at den er skadelig for norsk fotball, spesielt for landslaget, men hva kan man gjøre? Kan NFF sette seg over avtaler som EU har kommet fram til?

          Kommentar

          • Fritz
            Seniormedlem
            Myklebust Light
            • Nov 2004
            • 1033

            #25
            RBK-speideren er sterkt kritisk til dagens regelverk, og vil hilse en loveendring velkommen.

            - Nå er det greit å hente 11 avdankede svensker til en klubb, mens det ikke er lov til å hente inn fire gode afrikanere.
            Så klart han mener dette, all den tid han tjener fett på å hente inn afrikanske spillere til Norge. Det han ikke nevner er hva som skjer når klubbene henter inn afrikanske talenter som ikke lykkes. Blir deres interesser ivaretatt, og legges forholdene til rette for at de kan returnere til hjemlandet å gjenoppta livet der på en enkel måte?

            Begrensningene på import av spillere fra afrikanske land er selvfølgelig ikke tuftet på et ønske om å gi "avdankede spillere fra Superettan" en ekstrasjanse. Snarere er det et ønske om å begrense mulighetene for sosial dumping og utnyttelse av fattige mennesker.

            Dagens reglement er muligens ikke bra nok, men fri flyt av håpefulle fotballspillere fra fattige land er på ingen måte den rette veien å gå, såfremt man ikke er RBK-speider med dårlig skjulte økonomiske motiver.

            Kommentar

            • yesda
              Seniormedlem
              Forumonanist
              • Jan 2007
              • 182

              #26
              Opprinnelig skrevet av Fritz
              Så klart han mener dette, all den tid han tjener fett på å hente inn afrikanske spillere til Norge. Det han ikke nevner er hva som skjer når klubbene henter inn afrikanske talenter som ikke lykkes. Blir deres interesser ivaretatt, og legges forholdene til rette for at de kan returnere til hjemlandet å gjenoppta livet der på en enkel måte?

              ...
              Det er et godt spørsmål. Selvom fotballen styres av økonomi skal man også være medmenneskelig og gjøre det man kan for at de spillerene som ikke finner seg til rette her har mulighet til å komme tilbake til sine trygge omgivelser hvor det det nå skulle være.

              Er det noen som klarer å komme med en liste over afrikanske spillere som ikke har slått til i norsk toppfotball (TL og Adecco)?

              Jeg kan begynne med den åpenbare:

              Kommentar

              • Ted Nugent
                Seniormedlem
                Myklebust Light
                • May 2004
                • 851

                #27
                Opprinnelig skrevet av Fritz
                Begrensningene på import av spillere fra afrikanske land er selvfølgelig ikke tuftet på et ønske om å gi "avdankede spillere fra Superettan" en ekstrasjanse. Snarere er det et ønske om å begrense mulighetene for sosial dumping og utnyttelse av fattige mennesker.

                Dagens reglement er muligens ikke bra nok, men fri flyt av håpefulle fotballspillere fra fattige land er på ingen måte den rette veien å gå, såfremt man ikke er RBK-speider med dårlig skjulte økonomiske motiver.
                Ikke enig. Afrikanerne kommer jo vitterlig frivillig, det er jo ikke snakk om aa hente de i slaveskip her. Hvorfor skal en afrikaner diskrimineres i forhold til en svenske? Det er jo hans eget valg aa komme hit. Hvorfor skal han fratas den muligheten?

                Kommentar

                • Fritz
                  Seniormedlem
                  Myklebust Light
                  • Nov 2004
                  • 1033

                  #28
                  Opprinnelig skrevet av Ted Nugent
                  det er jo ikke snakk om aa hente de i slaveskip her.
                  Ikke det?: The Independent.

                  Kommentar

                  • Larsk
                    Seniormedlem
                    Myklebust Light
                    • May 2006
                    • 1053

                    #29
                    NFF ER HELT PÅ JORDET.. nesten så jeg protesterer azz:P
                    !!Gunners!!

                    Kommentar

                    • Ted Nugent
                      Seniormedlem
                      Myklebust Light
                      • May 2004
                      • 851

                      #30
                      Opprinnelig skrevet av Fritz
                      Ikke det?: The Independent.
                      Leit, men jeg forutsetter at Lillestrom (og andre norske lag) gjor jobben sin og ikke bruker agenter som lurer spillerne. Kan fortsatt ikke se noe godt argument for aa diskriminere afrikanere som frivillig vil prove seg til fordel for europeere.

                      Kommentar

                      • reka
                        Seniormedlem
                        --==FORUMRUNKER==--
                        • Aug 2005
                        • 13277

                        #31
                        Det spørs hvor langt NFF kan strekke seg i sin iver etter å konstruere og håndheve særnorske regler. Til syvende og sist kan disse direkte eller indirekte begrense norske spilleres muligheter til å spille i utlandet.

                        Kommentar

                        • Fritz
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Nov 2004
                          • 1033

                          #32
                          Opprinnelig skrevet av Ted Nugent
                          Kan fortsatt ikke se noe godt argument for aa diskriminere afrikanere som frivillig vil prove seg til fordel for europeere.
                          Jeg ser heller ikke noe godt argument for å regulere tilstrømningen av spillesugne afrikanere så lenge klubbene sørger for å ivareta interessene til de som ikke lykkes.

                          Det er bare at jeg ikke har noe tro på at så skjer.

                          Kommentar

                          • Rathsmeister
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • May 2006
                            • 561

                            #33
                            Norske klubber.....

                            Norske klubber er etter min oppfatning langt fra verst i klassen på behandling av spillere som enkeltindivider.
                            Når det gjelder det etiske er jeg sikker på at samtlige norske klubber ville behandlet eventuelt afrikansk vrakgods bra, men jeg frykter ØKONOMI spiller en stadig større rolle også i dette perspektivet.
                            Dette kan fort medføre at det blir en avveining mellom økonomi/etikk innenfor dette området, og det kan/vil i noen tilfeller gå ut over enkeltindivider hvis man åpner dørene på vidt gap.... (Overflødig "vare" er kostbart for klubber med stram økonomi)

                            Når det gjelder grad av frivillighet mellom de afrikanske og f.eks. svenske spillere, må man også tenke på hvilke kår de afrikanske spillerne kommer fra. En "skitten agent" vil ikke ha store problemer med å sette griller i hodet på et middelmådig afrikansk talent med store drømmer om en profftilværelse i den vestlige verden. Man kan føle at dette er den store muligheten for at både vedkommende og familie skal komme seg ut av slummen.

                            Ved å begrense antallet til evt. 3 spillere tvinger man norske klubber til å kartlegge spillerne bedre slik at man slipper tilfeller der spilleren blir hentet inn, får beskjed om at han er for dårlig, og så blir overlatt til seg selv i et fremmed kontinent...

                            Dette er nok satt på spissen, men det er for å få frem poenget mitt....
                            Mvh
                            Martin Raths

                            Kommentar

                            • gufa
                              Juniormedlem
                              Ferskenpels
                              • Mar 2007
                              • 1

                              #34
                              Han har fått kontrakt, men venter på arbeidstillatelse. Kommer an på NFF nå

                              Kommentar

                              • Laksen
                                Seniormedlem
                                Myklebust Light
                                • Jul 2004
                                • 287

                                #35
                                Mjelde: - Utrolig viktig
                                Monkam har fått forlenget arbeidstillatelsen med ett år.

                                Arnaud Monkam har fått fornyet arbeidstillatelse, og blir i Brann.


                                Av: Sigurd T. Skjefstad
                                Publisert: 16.03.2007 kl. 07:12
                                Endret: 16.03.2007 kl. 13:45

                                LES OGSÅ: RBK avventer Solli-salg

                                - Jeg er veldig glad. Jeg ble jo usikker da folk begynte å si at jeg kanskje måte reise, sier Arnaud Monkam til bt.no.

                                Sportslig leder Roald Bruun-Hanssen sier at søknaden om fornyet arbeids- og oppholdstillatelse nå var behandlet av Hordaland Politikammer, og Monkam har fått innvilget sin søknad om å få bli i Bergen.

                                - Arnaud har fått fornyet sin arbeids- og oppholdstillatelse med ett år og kommer dermed til å bli i klubben, sier Bruun-Hanssen til Branns nettside.
                                Tror på mer tid

                                Det har hersket usikkerhet rundt Arnaud Monkam og om kameruneren ville få fornyet arbeidstillatelse etter en svak første sesong i Norge.

                                - Jeg tror på mer spilletid i år enn i fjor. Jeg er blitt bedre kjent med lagkameratene og systemet. Dessuten blir det mange kamper i serie, cup og europacup, så Mons vil bruke flere spillere, sier kameruneren.

                                Formelt er reglene ved fornyelse like strenge som ved første søknad.

                                Det vil si at arbeidstakeren skal være nødvendig for virksomheten, og Fotballforbundet – som i realiteten avgjør slike saker gjennom sine innstillinger til UDI - har hatt som tommelfingerregel at spilleren bør ha vært på banen i halvparten av lagets kamper.

                                Med bare syv spilte serieminutter i fjor – sluttminuttene av 0-5-tapet mot Viking i siste runde – fryktet derfor Brann at UDI ville vende tommelen ned.
                                Venter på Jaiteh

                                Brann-trener Mons Ivar Mjelde er glad for å ha tillatelsen i orden.

                                - Dette har vært et usikkerhetsmoment, når det nå går i orden er vi glade for det, sier Mjelde.

                                - Det har vært spekulert i at Arnaud ikke ville få fornyet tillatelse, ikke minst for spilleren selv er det utrolig viktig at det han kan fortsette, det er jo levebrødet hans, sier Mjelde.

                                Mens Monkam er klar for nok en sesong i Brann, venter fortsatt klubben på svar om Tijan Jaiteh blir Brann-spiller.

                                - Slik situasjonen er nå, så venter vi på et svar fra Norges Fotballforbund. Vi har sendt søknaden til UDI, de har sendt den videre til NFF og bedt om en vurdering av spilleren, forteller Bruun-Hanssen.
                                NFF avgjør

                                Når NFF kommer med sin innstilling, så vil de oversende denne til UDI, som kommer med den endelig avgjørelse.

                                Bruun-Hanssen understreker likevel at det etter all sannsynlighet vil være NFF som avgjør om Jaiteh blir Brann-spiller eller ikke.

                                - Det har tidligere vært vanlig at NFF sin innstilling har blitt fulgt av UDI. Dermed vil avgjørelsen som kommer fra Norges Fotballforbund etter alt å dømme avgjøre denne saken, sier Bruun-Hanssen.

                                http://fotball.bt.no/eliteserien/article76976.ece

                                Arnaud Monkam fikk fornyet arbeidstillatelse selv om han nesten ikke spilte for Brann i fjor. Det burde gi Diomande (og oss) et godt håp.
                                Alle veier fører til Kløfta. Bortsett fra motorveien som går rett forbi.

                                Kommentar

                                • LSK-Tom
                                  Juniormedlem
                                  Ferskenpels
                                  • Mar 2007
                                  • 6

                                  #36
                                  Diamonde Alassane

                                  Noen som vet om han får arbeidstillatelse?
                                  LILLESTRØM!

                                  Kommentar

                                  • Lars
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • Feb 2004
                                    • 6156

                                    #37
                                    Branns Jaiteh fikk arb.tillatelse. I praksis kan jeg ikke skjønne annet at dette betyr at Diomande også får:

                                    Kommentar

                                    • MobBoss
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Nov 2003
                                      • 900

                                      #38
                                      TV2 sporten melder nå at Diomande er instilt av NFF så nå er det kun formaliteter fra UDI som gjenstår

                                      Invicta

                                      Ingen er større en klubben

                                      Kommentar

                                      • Kanarizz2
                                        Seniormedlem
                                        Myklebust Light
                                        • Oct 2005
                                        • 355

                                        #39
                                        Tv2 Sporten sier at det bare er små ting som mangler nå før Diomande får arbeids tillatelse!!
                                        ------Sørum kanaris------

                                        100% Støtte

                                        Kommentar

                                        • LSK-Tom
                                          Juniormedlem
                                          Ferskenpels
                                          • Mar 2007
                                          • 6

                                          #40
                                          Yesssss!!!!!!!

                                          Alassane har fått arbeidstillatelse!!
                                          LILLESTRØM!

                                          Kommentar

                                          Working...