Brenne må [fortsatt] stå over serieåpningen

Collapse
X

• Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • haggisb
    Medlem
    Hoffnarr
    • Feb 2007
    • 51

[quote=Lars;154134]3. UTELUKKELSE 2 KAMPER
    gis normalt ved noe grovere forseelser, som bl.a.:

- å sparke eller slå i kamp om ballen
    - for forsøk på å sparke eller slå hvis spillet er avbrutt eller foregår på annet sted på banen
    - for grov munnbruk mot dommer (skjellsord, sjikane, obskjøne bevegelser, vise fingeren e.l.)
    - for voldsom opptreden mot med eller motspiller

4. UTELUKKELSE 3 KAMPER
    gis ved grove forseelser som bl.a.:

- å sparke eller slå hvis spillet er avbrutt eller foregår et annet sted på banen

Hvilke forselser gir 1 kamps karantene da? er det at han har fått 2 gule i en kamp eller?
    Å at direkte rødt kort automatisk gir 2 kampers karantene?? uansett hvor mye feil dommeren har gjort...
    BRGDS

Hallgeir

Kommentar

• 10.09.50
      Seniormedlem
      Myklebust Light
      • Oct 2005
      • 1410

Opprinnelig skrevet av haggisb
      Hvilke forselser gir 1 kamps karantene da? er det at han har fått 2 gule i en kamp eller?
      Å at direkte rødt kort automatisk gir 2 kampers karantene?? uansett hvor mye feil dommeren har gjort...
      Se innlegg # 3 i denne tråden.

Kommentar

• KFL41
        Seniormedlem
        Hjelp, skaff meg et liv!
        • May 2004
        • 3648

Er enig i at trusselen om landslagsboikott er å straffe sine egne spillere på sikt. Men som Grønlund sier: Man må bråke litt for at en anke skal ha noe effekt. Så da får vi håpe at det hele er regisert av gutta som styrer på åråsen.

Kommentar

• Hamburg & Kanari
          Seniormedlem
          Hjelp, skaff meg et liv!
          • Aug 2005
          • 3006

Ikke landets populæreste mann om dagen. Hva med å konsentrere seg om en sport? http://www.ha-halden.no/artikkel.asp...neID=SP-COMET-
          LSK Norges beste lag

Kommentar

• ulfpulf
            Seniormedlem
            Hjelp, skaff meg et liv!
            • May 2004
            • 2511

Opprinnelig skrevet av Hamburg & Kanari
            Hva med å konsentrere seg om en sport?
            Hvilken foreslår du?
            Både fotball og ishockey ser ut til å være for krevende.

Kommentar

• RoyVaadal
              Seniormedlem
              Hjelp, skaff meg et liv!
              • Nov 2004
              • 4055

På hvilket nivå kan Edvardsen dømme fotballkamper?
              Denne regelen om røde kort i treningskamper er ekstra risikabel hvis det stadig er dommere på lavt nivå som dømmer treningskamper, i motsetning til Eliteseriekamper.

Fra nyhetstråden:
              Opprinnelig skrevet av Fridtjof
              Rune Pedersen vil verken fastslå at Svein Erik Edvartsen gjorde riktig eller feil da han ga Simen Brenne rødt kort på La Manga. Han mener det er et skjønnsspørsmål.

– Taklingen fra Brenne gir dommeren grunnlag for å kunne gi rødt kort. Han kommer inn i situasjonen med beinet opp fra bakken, og kan sette spillerens helse i fare, sier han.
              Jeg synes Rune Pedersens kommentar sier det meste. Han sier at det er et tvilstilfelle, hvor rødt kort kan forsvares. Jeg savner her oppfølgerspørsmål fra journalisten som får Pedersen til å svare klart og tydelig at "straffeutmåling på to kamper er for mye!". Det virker jo opplagt at Pedersen må mene dette.
              RoyVaadal.

Kommentar

• Torolf
                Seniormedlem
                Hjelp, skaff meg et liv!
                • Apr 2004
                • 9574

Opprinnelig skrevet av RoyVaadal
                På hvilket nivå kan Edvardsen dømme fotballkamper?
                Som nyutnevnt FIFA-dommer, tilhører Edvartsen kremen av norske fotballdommere. Han dømmer i Tippeligaen, og kan også få internasjonale oppdrag.

Kommentar

• Fridtjof
                  Seniormedlem
                  Hjelp, skaff meg et liv!
                  • Feb 2005
                  • 2120

[Forumjunkiehatten]
                  Nå skal jeg nødig irettesette moderatorene på dette området, men burde ikke de to overstående innleggende vært postet i en egen tråd? Dette er da mer relevant til Fjørtofts bisetning om profesjonalisering av dommerstanden i gårsdagens intervju med.... NRK?
                  [/Forumjunkiehatten]
                  Ingen kanarifugl skal noen gang bære drakt nummer 18 etter Legenden!

Kommentar

• xeR
                    Seniormedlem
                    --==FORUMRUNKER==--
                    • Jan 2004
                    • 11206

Opprinnelig skrevet av Torolf
                    Han dømmer i Tippeligaen, og kan også få internasjonale oppdrag.
                    Har ikke helt trua på det.
                    Em kvalikk for damer kanskje, mellom Uzbekistan og Andorra..
                    Det er bedre å væra døv enn vålenga.

Kommentar

• Tam
                      Medlem
                      Hoffnarr
                      • Nov 2005
                      • 61

Hva med Tv bildene ??

Kan de ikke legge tv bildene, som grunnlag for en ny anke ? Brenne har jo stått over en kamp allerede ?

Kommentar

• Håkon Henriksen
                        Administrator
                        • Nov 2003
                        • 6411

Legger ut denne her. www.vg.no
                        VIF-Aalbu tror på regelendring

Vålerengas sportsdirektør Jan Erik Aalbu tror reglene for soning av karantere etter treningskamper vil bli endret.

[FONT=Arial]Av JAMEL RAKE

[/FONT]
                        [FONT=Arial,Helvetica]
                        SPORTSDIREKTØR: Jan Erik Aalbu. Foto: Helge Mikalsen
                        [/FONT]

Han forstår likevel Jan Åge Fjørtoft og Lillestrøms frustrasjon i forhold til Simen Brennes eliteseriekarantene etter det røde kortet på La Manga.

Les også:
                        Vil boikotte landslaget

- Det er synd. Jeg skjønner at det er bittert å få rødt kort i en treningskamp i februar, og likevel måtte stå over en eliteseriekamp noen måneder etter, sier Aalbu til VG Nett.

VIFs sportsdirektør tror nå på en regelendring i forhold til hvordan en straff skal utmåles hvis man pådrar seg rødt kort i en treningskamp.

- Det har ikke vært diskutert her hos oss, men det kommer vi helt sikkert til å gjøre.

- Jeg vet ikke hvordan det eventuelt vil bli, men at det blir annerledes enn i dag er jeg nesten sikker på.

- Kan ikke bli skadelidende

Han synes likevel, i likhet med flere fotballeksperters uttalelser i går, at det er synd om Åge Hareide og landslaget blri skadelidende i saken.

Romerikingene truer nemlig med å holde sine fire landslagsuttatte spiller hjemme fra den planlagte treningsleiren i Manchester fordi Norges fotballforbund ikke vil droppe eliteseriestraffen.

- Det blir å blande kortene. Selv om landslaget styres av forbundet, må man skille mellom dette. Landslaget og Åge (Hareide) kan ikke bli skadelidende for hva disiplinærutvalget velger å gjøre, sier Aalbu til VG Nett.

Nytt ting i 2008

Det er toppklubbene selv som har vedtatt det gjeldende reglementet, og en eventuell endring vil ikke kunne skje før neste forbundsting i 2008.

Vikings sportsdirektør Egil Østenstad ønsker ikke å ta stilling til en fremtidig regelendring. Rosenborg-direktør Nils Skutle er på ferie, og ønsket ikke å kommentere saken onsdag kveld.

Det lyktes ikke VG Nett å komme i kontakt med Branns sportslige leder, Roald Bruun-Hansen.
                        Håkon Henriksen
                        -
                        Nestleder/Kasserer Kanari-Fansen Lillestrøm
                        -
                        ALT FOR FUGLA

Kommentar

• Lillestrøm Kirke
                          Seniormedlem
                          Myklebust Light
                          • Oct 2004
                          • 1470

Opprinnelig skrevet av morten
                          http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/01/493672.html

Lillestrøm dropper boikott

FÅR REISE LIKEVEL: Bjørn Helge Riise var en av de fire landslagsspillerne som Jan Åge Fjørtoft truet med å holde hjemme. Nå tyder det meste på at LSK nøyer seg med å sende en anke.
                          Foto: SCANPIX

annonse

Torsdag 01.03.2007, 12:01
                          oppdatert 12:05

(Dagbladet.no): I protest mot NFFs avgjørelse om å utestenge Simen Brenne fra seriestarten, varslet LSK-manager Jan Åge Fjørtoft at klubben ville holde tilbake sine fire landslagsspillere fra samlingen i England neste uke.
                          - Det er ikke første gang vi har opplevd å bli motarbeidet av byråkratene i NFF. Men nå er det slutt, tordnet han.
                          Senere på dagen kom meldingen om at NFF reduserte Brennes straff, uten at det rokket på Fjørtofts syn om boikott.

- Ikke LSKs holdning
                          Nå ser det likevel ut til at Lillestrøm modererer seg noe - og nøyer seg med å anke displinærutvalgets avgjørelse.
                          - Jeg har fått signaler på at de vil levere en anke til disiplinærutvalget, det føler jeg meg rimelig sikker på, sier NFF-president Sondre Kåfjord til Dagbladet.no.
                          - Har du snakket med LSK i dag?
                          - Ja, jeg har hatt en god prat med formannen i LSK (Per Mathiesen). Jeg er trygg på at det ikke lenger er aktuelt å boikotte landslagssamlingen. Jeg oppfatter boikott-trusselen som en følelsesmessig basert uttalelse, og tror ikke det er Lillestrøms holdning, sier han.

Avviser at NFF bøyde seg
                          Han satte liten pris på Fjørtofts karakteristikker av NFF i går, hvor han uttalte at det ikke var første gang klubben hadde opplevd å bli motarbeidet av «byråkratene i NFF».
                          Kåfjord anmoder LSK-manageren om å være mer varsom i framtida.
                          - Generelt tror jeg det er lurt å holde seg til saken, og ikke tillegge motparten motiver som ikke er der. En saklig dialog er sikkert lurt, men ingen skade er skjedd, Fjørtoft har temperament og brukte det, sier han.
                          For mange vil NFFs straffereduksjon kunne oppfattes som om man bøyde seg for presset for Lillestrøm. Det avviser Kåfjord.
                          - Straffen ville blitt redusert uansett. Det var en beklagelig feil, hvor feil regelverk ble anvendt i straffeutmålingen. Noen kan sikkert oppfatte det som at vi bøyer av, men det er feil, hevder han.
                          Dagbladet.no var i kontakt med Jan Åge Fjørtoft tidligere i formiddag, men da ville han ikke si om LSK hadde gjort noen formell henvendelse mot forbundet.
                          Formann Per Mathiesen har ikke besvart Dagbladet.nos henvendelser.
                          Gledelig å se at LSK har tatt til fornuften + ripe i lakken til Fjørtoft.
                          "Når man har opplevd Tom Lund, blir det vanskelig å holde med noe annet enn Lillestrøm" - Arne Scheie

Kommentar

• Speeder
                            Seniormedlem
                            Myklebust Light
                            • Apr 2006
                            • 951

Opprinnelig skrevet av Håkon Henriksen
                            VIF-Aalbu tror på regelendring

Vålerengas sportsdirektør Jan Erik Aalbu tror reglene for soning av karantere etter treningskamper vil bli endret.
                            Jeg syns ikke regelen om att man må sone i serien er feil.
                            Sliter virkelig folk så mye med å oppfatte att det er straffeutmålingen som er hovedproblemet i denne saken? I tillegg til en åndsfraværende dommer selvsagt.
                            Tore Galgerud

Kommentar

• 10.09.50
                              Seniormedlem
                              Myklebust Light
                              • Oct 2005
                              • 1410

Opprinnelig skrevet av Speeder
                              Jeg syns ikke regelen om att man må sone i serien er feil.
                              Sliter virkelig folk så mye med å oppfatte att det er straffeutmålingen som er hovedproblemet i denne saken?
                              Godt spørsmål. Dersom Brenne hodeløst hadde taklet Sapara i knehøyde og brukket benet hans, tror jeg veldig få hadde reagert om han hadde måttet stå over serieåpningen. Men det gjorde han ikke.

Opprinnelig skrevet av Speeder
                              I tillegg til en åndsfraværende dommer selvsagt.
                              Kan ikke Aalbu bare få vedtatt en regel om at dommerne skal slutte å være ræva. Det må være den enkleste løsningen på problemet.

Kommentar

• KFL41
                                Seniormedlem
                                Hjelp, skaff meg et liv!
                                • May 2004
                                • 3648

Opprinnelig skrevet av Tam
                                Kan de ikke legge tv bildene, som grunnlag for en ny anke ? Brenne har jo stått over en kamp allerede ?
                                Jeg mener å ha lest at utvalget som målte straffen har brukt tv-bilder samt dommerens rapport. Jeg husker ikke hvor, men det finnes kanskje i nyhetstråden.

Kommentar

• 10.09.50
                                  Seniormedlem
                                  Myklebust Light
                                  • Oct 2005
                                  • 1410

Opprinnelig skrevet av KFL41
                                  Jeg mener å ha lest at utvalget som målte straffen har brukt tv-bilder samt dommerens rapport. Jeg husker ikke hvor, men det finnes kanskje i nyhetstråden.
                                  Nei, utvalget vurderte ikke tv-bilder. Fra nettutgaven av VG i går:

Leder av disiplinærutvalget i fotballforbundet, Einar Bergum, understreker at Lillestrøm eller Brenne aldri avga noen forklaring før straffen ble vedtatt. Dermed har utvalget kun forholdt seg til dommerens rapport.

Kommentar

• KFL41
                                    Seniormedlem
                                    Hjelp, skaff meg et liv!
                                    • May 2004
                                    • 3648

Da gir jeg meg på den. Men hvordan viste ankeutvalget at Edvardsen var "svært godt plassert"? De har kanskje sett tv-bilder likevel?

- Dommeren var svært godt plassert og mener Brenne opptrådte hensynsløst og at han utøvde farefullt spill, sier Bergum til VG Nett.

Kommentar

• Gale Isbre
                                      Seniormedlem
                                      Myklebust Light
                                      • Dec 2005
                                      • 1164

Opprinnelig skrevet av KFL41
                                      Da gir jeg meg på den. Men hvordan viste ankeutvalget at Edvardsen var "svært godt plassert"? De har kanskje sett tv-bilder likevel?
                                      Sannsynligvis er vel dette noe Edvartsen har skrevet helt selv.

Kommentar

• Uwes disippel
                                        Seniormedlem
                                        Hjelp, skaff meg et liv!
                                        • Apr 2006
                                        • 6039

Opprinnelig skrevet av Gale Isbre
                                        Sannsynligvis er vel dette noe Edvartsen har skrevet helt selv.
                                        Mener jeg leste i papirutgaven av VG i går at de hadde sett opptak fra kampen.

Kommentar

• RoyVaadal
                                          Seniormedlem
                                          Hjelp, skaff meg et liv!
                                          • Nov 2004
                                          • 4055

Opprinnelig skrevet av Uwes disippel
                                          Mener jeg leste i papirutgaven av VG i går at de hadde sett opptak fra kampen.
                                          Hvis det stemmer så er det også interessant i forhold til Forumet. Det hagler inn med innlegg i Brennesaken, men det tar halvannet døgn før en viktig faktaopplysning fra papir-VG når fram til Forumet.
                                          RoyVaadal.

Kommentar

Working...